Dviratis ir
Lietuva
Virginija ŠIUKŠČIENĖ, Algirdas ZAUKAS
Šiaulių „Aušros“ muziejus
|
|
|
Ekspozicijos „Dviratis ir Lietuva“ fragmentai. K. Jankūno
nuotraukos |
1980 m. Šiaulių dviračių ir variklių gamykloje „Vairas“ buvo
įkurtas Visuomeninis dviračių muziejus. Muziejus buvo mažai žinomas ir
negausiai lankomas. 1985 m. jis buvo perkeltas į dabartines patalpas
miesto centre (Vilniaus g. 139), čia atidaryta ekspozicija.
Muziejus tapo žinomas ir gausiai lankomas. 1991 m. reorganizavus
„Vairo“ gamyklą, buvo nutrauktas muziejaus finansavimas. Įkurta UAB
Dviračių muziejus nesugebėjo išsilaikyti, dviračių muziejaus padėtis
blogėjo. 1993 m. jis buvo perduotas „Aušros“ muziejui. Tuomet
suremontuota patalpų šildymo sistema, muziejaus eksponatai sutvarkyti
pagal valstybinio muziejaus reikalavimus, įrengta eksponatų saugykla.
Žymiai padidėjo eksponatų skaičius, pertvarkyta muziejaus ekspozicija.
2004 m. muziejuje buvo atliktas remontas, iš esmės atnaujinta
ekspozicija, ji pavadinta „Dviratis ir Lietuva“. Ekspozicijoje yra 348
eksponatai, iš jų 79 dviračiai ir 3 velomobiliai.
Ekspozicijos pradžia - muziejaus trečiajame aukšte. Čia atsispindi
dviračio raida nuo jo atsiradimo. Rodomas medinis dviračio prototipas
„Bėgiojanti mašina“, ant kurios prieš 200 metų pasispirdamas kojomis
po Paryžių važinėjo grafas de Sivrakas. Be abejo, tai kopija. Kiti
eksponatai - originalūs. Tai pirmieji lietuviški namų darbo dviračiai.
Unikaliausias yra XIX a. pab. Žagarės miestelyje pagamintas dviratis.
Kitas namų darbo dviratis vadinamas „Seneliu“. Jį 1917 m. nusikaldino
nagingas Pakruojo vlsč. Lygumų apyl. kalvis Kazys Šuopis. Dviratis
padarytas iš medžio ir geležies, sveria 58 kg. Įdomus ir prieš 100
metų iš geležies nukaldintas vaikiškas triratukas. Kadangi namų darbo
dviračiai neturėjo padangų, jie labai kratydavo. Dėl to šie dviračiai
buvo praminti kaulakračiais.
Ekspozicijoje rodomi Vokietijoje, Anglijoje ir kitur pagaminti
dviračiai, kurie buvo populiariausi Lietuvoje iki Antrojo pasaulinio
karo. Įdomus 1912 m. Anglijoje pagamintas dviratis „Imperial Triumh“,
kelioninis dviratis „Adler“, vokiečių gamybos sportinis dviratis
mediniais ratlankiais, kariškas dviratis „Dürkopp“.
Iš šiuolaikinių dviračių įdomiausi yra 1986 m. Čekoslovakijoje
pagamintas dviratis velobolui žaisti ir figūriniam važiavimui,
amerikietiškas kalnų dviratis „Legacy“ (1992 m.), lenkų gamybos
tandemas „Universal“ (1986 m.), triratis suaugusiesiems „Desna-2“
(Rusija, 1985 m.).
Antrasis muziejaus aukštas paskirtas ne tiek dviračiams, kiek
dviratininkams, ištikimiems šiai transporto priemonei ir savo žygiais
garsinusiems Lietuvos vardą pasaulyje. Yra nemažai edukacinės
medžiagos, skirtos moksleiviams. Ekspozicijoje išskirtos šios temos:
„Pirmojo lietuvių tarpkontinentinio žygio dviračiais
Klaipėda-Vladivostokas organizatorius ir vadovas Liudas Alseika“;
„Didysis Tūkstantmečio Taikos žygis dviračiais aplink pasaulį“;
„Dviratis išrastas. Važiuok oranžiniu!“; „Šiaulių dviračių ir variklių
gamykla „Vairas“; „AB Baltik Vairas“; „Velomobiliai“; „Ar moki saugiai
važiuoti dviračiu?“; „Ar moki išvardinti dviračio dalis lietuviškai?“.
Čia taip pat rodomi unikalūs eksponatai: tarpkontinentinio žygio
dviračiais Klaipėda-Vladivostokas, įvykusio 1960 05 01 - 1960 10 09,
iniciatoriaus ir dalyvio Liudo Alseikos dviratis, kelionės reikmenys,
fotografijos; dviratis „Red Bull“, kuriuo Sigitas Kučas su
bendražygiais 1998 08 06 - 1999 12 31 apvažiavo aplink pasaulį;
Vilniaus miesto savivaldybės 2001-2004 m. oranžinio ir rožinio
dviračių akcijų, siekusių populiarinti dviratį kaip transporto,
sveikatingumo ir poilsio priemonę, dviračiai; šiauliečio Henriko
Sutkaus pagamintas dvivietis velomobilis „Šiauliai“ ir juvelyriški
veikiantys dviračių modeliukai, galintys pretenduoti į Gineso rekordų
knygą; pirmieji „Vairo“ dviračių gamyklos dviračiai; Rimo Martinkėno
velomobilis „Meleta“; saugaus eismo aksesuarai, naudoti XIX a. pab.-XX
a. pr.
Pirmajame muziejaus aukšte suremontuota ir išplėsta parodinė erdvė.
Čia bus eksponuojamos parodos, čia įrengta ir videoperžiūrų vieta, kur
demonstruojamos vaizdajuostės apie didįjį tūkstantmečio taikos žygį
dviračiais aplink pasaulį, dviračių sporto renginius ir kt.
Muziejaus remontas ir rekonstrukcija atlikti už rėmėjų lėšas. Jų skyrė
Lietuvos Respublikos kultūros ir sporto rėmimo fondas, Jungtinių Tautų
vystymo programos Pasaulio aplinkos fondo Mažųjų projektų programa,
Vilniaus miesto savivaldybė. Eksponatais, savo gaminama produkcija,
konsultacijomis ir darbu prisidėjo Vilniaus sveiko miesto biuras, AB
„Baltik Vairas“, UAB Šiaulių tauro televizoriai, Šiaulių miesto
savivaldybės Aplinkos apsaugos skyrius, Šiaulių apskrities ekologijos
studijų centras, Didžiojo Tūkstantmečio Taikos žygio dviračiais aplink
pasaulį žygeiviai Sigitas Kučas, Edvardas Žižys, Goda Čiplytė ir žygio
koordinatorė Danutė Tomkevičienė, dviračių žygio
Klaipėda-Vladivostokas organizatoriaus Liudo Alseikos anūkė Svaja
Merilienė.
Ekspozicijos „Dviratis ir Lietuva“ autoriai - Šiaulių „Aušros“
muziejaus darbuotojai Algirdas Zaukas, Virginija Kulikauskaitė.
Dailininkė Vita Andrulienė.
Dviračių muziejaus ekspozicijos atidarymas įvyko 2004 m. spalio 29 d.
Atidaryme dalyvavo Kultūros ministerijos atstovas Romanas Senapėdis,
Šiaulių miesto vicemeras Kazimieras Šavinis, naujosios ekspozicijos
rėmėjai, konsultantai, kiti, prisidėję prie jos kūrimo. Naujoji
ekspozicija pristatyta ir lankstinyje „Dviračių muziejus. Bicycle
museum“.
Dviračių muziejus - gausiausiai lankomas ,,Aušros“ muziejaus
padalinys. Per metus jį aplanko daugiau nei 10 tūkst. lankytojų.
Didžioji jų dalis - moksleiviai. Jiems parengtos ir specialios
edukacinės programos: ,,Dviračio konstrukcija ir elementarus jo
taisymas“, ,,Ar moki saugiai važiuoti dviračiu?“
Muziejų jau aplankė JAV ambasadorius Lietuvoje Stefenas Malas, kiti
Šiaulių miesto svečiai. Tikimės, kad atnaujintame muziejuje apsilankys
dar daugiau lankytojų ir muziejus taps dviračius konstruojančių,
dviračių sportą populiarinančių žmonių susibūrimų vieta, neatsiejama
Šiaulių miesto įvaizdžio dalis.