„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
- RINKINIAI
- Išsipildė Marijos
Rudzinskaitės-Arcimavičienės svajonė
- /120-ąsias egiptologės gimimo
metines minint/
-
- Aldona SNITKUVIENĖ
- Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės
muziejus
-
|
Marija Rudzinskaitė-Arcimavičienė.
Apie 1935-1940 m.
|
- Senovės Egipto dailės kūrinių
Lietuvos muziejuose negausu. Du nedideli rinkiniai saugomi
Vilniuje – Lietuvos nacionaliniame (26 vnt.) ir Lietuvos dailės
(25 vnt.) muziejuose. Gausiausią kolekciją saugo Nacionalinis M.
K. Čiurlionio dailės muziejus (296 vnt.), į kurią eksponatai
pateko iš Aleksandro Račkaus (1893-1965), grafo Mykolo
Tiškevičiaus (1828-1897), Vlado Daumanto (1885-1977),
Valstybinio ermitažo ir kitų rinkinių. Ypač vertingais
eksponatais Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus
kolekciją pagausino istorikė Marija Rudzinskaitė-Arcimavičienė
(1885-1941), pirmoji profesionali egiptologė Lietuvoje.
- Egiptologiją Marija
Rudzinskaitė-Arcimavičienė studijavo Maskvoje pas žinomą rusų
orientalistą, Maskvos dailės muziejaus Egipto rinkinių saugotoją
prof. Borisą Turajevą (1868-1920). 1910 m. ji pirmą kartą išvyko
į Egiptą ir pradėjo kaupti kolekciją. Savo įspūdžius mokslininkė
paskelbė rusų bei lenkų spaudoje, parašė knygą
„Konstantinopolis“ (1915)[i].
- 1922-1940 m. M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė
buvo Kauno universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto
Visuotinės istorijos katedros docentė. 1922 m. Jos iniciatyva
universitete buvo pradėtas skaityti Egipto istorijos kursas, ji
supažindino studentus ir su tos šalies meno bei raštijos
paminklais. 1924 m. mokslininkė antrą kartą lankėsi Egipte. Savo
įspūdžius ji vaizdžiai ir poetiškai aprašė periodikoje ir
knygoje „Tut-Anch-Amono kapas ir Tebų paminklai“[ii],
o pati labiausiai džiaugėsi Kairo muziejuje įsigijusi sarkofago
apatinę dalį (be dangčio) su mumija (VIII a. pr. Kristų), rastą
Luksoro apylinkėse. Perskaičiusi hieroglifų įrašą mokslininkė
nustatė, kad tai Saulės dievo Amono dainininkės mumija. Ji
įvyniota į vyturus (iki šiol neišvyniota) ir paguldyta į
virvelėmis sutvirtintą nendrių demblį. Tai ypatingas mumijos
paruošimo būdas, gana retai sutinkamas. Sarkofagas gausiai
dekoruotas simbolinėmis scenomis ir hieroglifais. Be to, Kaire
Marija Rudzinskaitė-Arcimavičienė iš rusų egiptologo prof. G.
Lukjanovo įsigijo demotinį (liaudiško rašto) papirusą su
sutuoktuvių sutarties tekstu ir kelis fragmentus hieratinių (greitraščio)
papirusų su tekstais iš „Mirusiųjų knygų“, o Luksoro apylinkėse
iš vietos arabų mokslininkė nusipirko keletą mažosios plastikos
kūrinių bei mumijos ranką.
- 1932 m. M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė
parengė ir išleido pirmąjį lietuvišką Egipto hieroglifų vadovėlį[iii],
į lietuvių kalbą išvertė senovės Egipto literatūros kūrinių:
(1922 m. spaudoje paskelbė apysaką „Sinuhetas“[iv]),
leido knygas iš serijos „Senovės Rytai“[v].
1936 m. savo mokytojui B. Turajevui mokslininkė dedikavo knygelę
„Dievų ir kvepalų žemė“[vi]
parašė knygos „Aigiptas“ I tomą[vii].
|
Udžarenesės sarkofago dangtis. VII a. pr. Kristų I pusė
|
- Trečiosios kelionės į Egiptą
metu (1934) mokslininkė dalyvavo amerikiečio prof. Dž. E.
Raisnerio (G. A. Reisner) suorganizuotuose kasinėjimuose. Į
Lietuvą parsivežė sarkofago dangtį, XIX a. pabaigoje rastą
faraonės Hačepsutos šventykloje Deir al Bachryje. Parvežtas
sarkofago dangtis (VII a. pr. Kristų I pusė) kadaise priklausė
šacho Bėjaus, o vėliau prof. Lukjanovo kolekcijai. Šį įspūdingą
žmogaus pavidalu dirbinį iš kedro pagyvino spalvingas
mirusiosios Udžarenesės portretas su jos siela, įkūnyta sparnus
išskleidusio paukščio pavidalu, ir maldų tekstai. Galvūgalyje
įrašytos sakralinės formulės, garantuojančios sielai pomirtines
malones, ties pečiais – mirusiosios pokalbio su dievais ir dievų
„nuosprendžio“ tekstai, sarkofago centre – pomirtinio teismo
scena: mirusiųjų globėjas Anubis sveria mirusiosios širdį, kuri
guli vienoje svarstyklių lėkštėje, kitoje – tiesos deivės Maatos
„teisybės plunksna“. Dievas Totas laiko mirusiosios darbų sąrašą
ir veda ją prie pomirtinės karalystės dievo Ozyrio, greta stovi
deivė Neftidė bei teisėjai. Sarkofago vidinėje pusėje
pavaizduota dangaus deivė Nuta, abipus jos kartojasi hieroglifų
tekstas: „Taria žodžius Ozyris – namų šeimininkė Udžarenesė,
teisi balsu Dismontaus duktė, kurios motina – namų šeimininkė
Bata...“
- Vertingos ir labai įspūdingos
rinkinyje esančios dvi pomirtinės vaikų kaukės (663-525 m. pr.
Kristų), rastos Luksore. Vėliau jos pateko į Kairo muziejų, ten
jas įsigijo Marija Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Kaukių pagrindai
pagaminti iš papje maše ir dekoratyviai tapyti. Tai mirusiųjų
portretiniai atvaizdai su apeiginėmis skarelėmis, kurių kampai
nuleisti ant krūtinės. Tapyba sodri, gausiai paauksuota.
- Iš pradžių buvusią nedidelę
kolekciją ilgainiui gausino, pažįstami egiptologai, kurie
atsiųsdavo vis naujų eksponatų. Mažame nuomojamame mokslininkės
butelyje Kaune, jie jau nebetilpo. Ypač daug keblumų sudarė
mumija, nes sužinoję apie ją, šeimininkai tuojau pat
pareikalaudavo išsikraustyti.
- Didžiausia Marijos
Rudzinskaitės-Arcimavičienės svajonė buvo kokiame nors muziejuje
įrengti senovės Egipto ekspoziciją, prieinamą plačiajai
visuomenei. 1926 m. rugsėjo 7 d. M. K. Čiurlionio galerijai ji
deponavo mumiją, o 1927 m. vasario 5 d. dar 28 egiptietiškas
senienas: skarabėjų, karolius, dievų statulėles, papiruso
fragmentą, mumijos ranką. Tačiau galerija, stokojusi patalpų,
mumiją eksponavo koridoriuje. Tai labai liūdino egiptologę,
todėl 1931 m. balandžio 20 d. ji atsiėmė visus deponuotus
eksponatus, dar nežinodama, ką su jais daryti. Sužinojęs apie
tai, Berlyno Egipto muziejaus direktorius prof. Šeferis (H.
Schäfer; 1868-1957) su džiaugsmu pasiūlė priglausti mumiją savo
vadovaujamame muziejuje, bet M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė
atkirto, kad mumiją nuo lotoso žiedais pasipuošusio Nilo krantų
vežusi vien tam, kad ji taptų Rytų skyriaus užuomazga Lietuvoje.
Egiptologės rinkinio senienas sutiko priglausti Pedagoginio
muziejaus direktorius Vincas Ruzgas (1890-1972), tačiau dėl
ekspozicinio ploto stokos, jie buvo eksponuoti hole kartu su
vaikų piešiniais. Vėlgi mokslininkė buvo nusivylusi tokiu
eksponavimu. Kai tik buvo pastatytas Vytauto Didžiojo kultūros
muziejus, M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė kreipėsi į Švietimo
ministeriją su prašymu leisti šiame muziejuje įrengti senovės
Egipto dailės ekspoziciją. Prašymas buvo persiųstas į Vytauto
Didžiojo kultūros muziejų, 1936 m. gruodžio 23 d. Išnagrinėtas,
atsakymas buvo neigiamas. Dėl to mokslininkė savo rinkinį ir
toliau paliko eksponuoti Pedagoginiame muziejuje. 1940 m.
balandžio 15 d. M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė rašė Vilniaus
universiteto rektoriui, prašydama jos rinkinį prijungti prie
universitete eksponuojamų egiptietiškų senienų. Tačiau
mokslininkę netenkino ekspozicinės patalpos, nes šaltame, mažame
ir pereinamame kambarėlyje ji negalėjo su studentais vesti
užsiėmimų. Ten buvo eksponuotos penkios mumijos ir daugybė
skarabėjų. Tikriausiai dėl patalpų stokos, atsakymas vėl buvo
neigiamas.
|
Pomirtinė
vaiko kaukė. Senovės Egiptas.
663-525 m. pr. Kristų
|
- Po ilgų ir, deja, nesėkmingų
bandymų įsteigti kuriame nors tuometiniame Lietuvos muziejuje
Egipto skyrių 1940 m. lapkričio 30 d. egiptologė vėl deponavo
dalį savo senienų rinkinio Kultūros muziejuje. Likusią dalį M.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė ir toliau laikė savo bute, nenorėdama
su jais skirtis, tačiau juos mielai rodydavo apsilankantiems
draugams bei pažįstamiems, tarp jų ir T. Ivanauskui, A.
Žmuidzinavičiui, J. Tumui-Vaižgantui, V. Mykolaičiui-Putinui, Z.
Kuzmickiui. Po mokslininkės mirties ši beveik visa rinkinio
dalis buvo prarasta.
- Muziejuje likusi rinkinio dalis
sulaukė dėmesio – 1949 m. Kauno valstybinio M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus Istorinio skyriaus vedėjas Povilas Karazija
(1887-1955) įrengė Senovės Egipto dailės ekspoziciją. Šį darbą
tęsė istorikė I. Andriulytė-Aleksienė (1901-1989), vienintelė iš
M. Rudzinskaitės-Arcimavičienės studentų, susidomėjusi senovės
Egipto kultūra. 1949-1975 m. ji dirbo Kauno valstybiniame M. K.
Čiurlionio dailės muziejuje Istorinio skyriaus vedėja, kuravo
senovės Egipto dailės ekspoziciją, su pertraukomis veikusią iki
1974 m.
- Tik 1990 m., pastačius Mykolo
Žilinsko dailės galeriją, atsirado erdvi salė, kurioje buvo
įrengta „Senovės Egipto dailės“ ekspozicija. Nuo 1995 m.,
papildyta antikiniais eksponatais, ji pakeitė pavadinimą į
„Senovės pasaulio dailė“.
- Pagaliau išsipildė M.
Rudzinskaitės-Arcimavičienės svajonė. Jos egiptietiškų senienų
rinkinys kartu su kitų kolekcininkų iš Egipto pargabentomis
senienomis yra deramai eksponuotas, o ekspozicija yra vienintelė
Lietuvoje ir viena gausiausiai lankomų Nacionaliniame M. K.
Čiurlionio dailės muziejuje.
- Gal ir keista,, bet į M.
Rudzinskaitės rinkinį vis sugrįžta jos išsibarsčiusios senienos.
Renkant medžiagą M. Rudzinskaitės-Arcimavičienės 100-osioms
gimimo metinėms[viii],
buvo apsilankyta pas jos giminaitę (brolio Dionizo dukterį) J.
Dautartienę, kuri padovanojo muziejui keturias egiptietiškas
statulėles iš mokslininkės rinkinio.
- Vienas iš straipsnių, skirtų
egiptologės 100-osioms gimimo metinėms, skaitytojų atvyko į M.
K. Čiurlionio dailės muziejų su gera žinia. Tai buvo
kolekcininkas G. Damalakas. Jis pranešė turintis papiruso
fragmentą iš M. Rudzinskaitės-Arcimavičienės rinkinio, kurį
įsigijo 1953 m. iš mokslininkės nuomoto buto savininko
Mackevičiaus (Kaunas, Donelaičio g. 6). Tiktai G. Damalako
susidomėjimas papiruso fragmentu padėjo jį išsaugoti. 2004 m.
šis eksponatas sulaukė egiptologo, Heidelbergo universiteto
doktoranto Tado Rutkausko publikacijos[ix].
Autorius teigia, kad šiame fragmente yra išlikę 149-150
„Mirusiųjų Knygos“ skyrių fragmentai ir kad beveik tokio paties,
bet daug geriau išlikusio, „Mirusiųjų Knygos“ papiruso, kurio
dalys dabar saugomos Briuselio ir Filadelfijos muziejuose,
pagalba galima atkurti pradinį papiruso vaizdą. Tas papirusas
priklausė Deir el-Medinos kaimelio (Vakarų Tebai), kuriame
gyveno faraonų kapų statytojai, akmentašiui Neferrenpet. Šis
asmuo yra žinomas ir iš kitų šaltinių, todėl abu papirusai
datuojami Sečio I – Ramzio II karaliavimo metais (XIII a. pr.
Kr. I pusė).
- 1985 m. į egiptologės rinkinį
sugrįžo skarabėjas ir ušebtas su hieroglifų tekstu, kuriuos M.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė 1935 m. dovanojo bičiuliui A.
Žmuidzinavičiui (1876-1966). Iki tol šie eksponatai saugoti
tapytojo A. Žmuidzinavičiaus memorialinio muziejaus saugyklose.
- 2004 m. apsilankius pas Teresę
Kuzmickienę (1917-2005), kalbėta apie Zigmo Kuzmickio
(1898-1998) veiklą, kolekcionavimą, mamos rankdarbių rinkinį. Į
klausimą, ar vyras buvo pažįstamas su M. Rudzinskaite-Arcimavičiene,
moteris atsakė teigiamai. Ši žinia spontaniškai iškėlė klausimų,
ar vyras buvo gavęs dovanų egiptietiškų senienų iš mokslininkės,
gal jos išlikusios? Atsakyta ne iš karto, tačiau T. Kuzmickienės
atmintis nenuvylė. Ji atrado M. Rudzinskaitės-Arcimavičienės Z.
Kuzmickiui dovanotą skarabėją, o 2005 m. muziejus įsigijo šią
vertingą senieną. Fajansinis skarabėjas turi hieroglifinį vyro
vardo įrašą ir datuojamas VII-IV a. pr. Kristų.
- Tokie laimingi atsitiktinumai
teikia vilčių, kad tai dar nepaskutinės išsisklaidžiusios
egiptietiškos senienos, sėkmingai pasiekusios Nacionaliniame M.
K. Čiurlionio dailės muziejuje saugomą M. Rudzinskaitės-Arcimavičienės
rinkinį.
-
- Įdomi ir savita M.
Rudzinskaitės-Arcimavičienės asmenybė paliko ryškų pėdsaką ne
tik moksle ir kultūroje, bet ir amžininkų atmintyje. Ją
pažinojusieji vienbalsiai tvirtino, jog mokslininkė buvo visa
pasinėrusi į savo mėgstamą sritį. Išlikusiose nuotraukose matome
rytietiškų bruožų moterį, mėgusią rengtis arabiškais drabužiais
ir dabintis egiptietiškais papuošalais. Ji buvo ypatingai
prisirišusi prie kai kurių savo kolekcijos eksponatų ir,
negalėdama su jais skirtis, laikė juos bute. Apsilankiusiems
bičiuliams galėdavo valandų valandas pasakoti apie Egiptą, o
kviesdama į svečius, sakydavo: „Prašom aplankyti manuosius
Egipto dievus ...“[x].
Savo pažadą supažindinti Lietuvą su visiškai jai nepažįstamu
Egiptu M. Rudzinskaitė-Arcimavičienė ištesėjo.
-
- Išnašos
-
1 Pyдзинская M.
A. Константинополь (Война и культура. 44).
Москва, 1915.
-
2 Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Tut-Anch-Amono kapas ir
Tebų paminklai (Senovės Rytai, 3). Kaunas, 1933.
-
3 Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Egipto hieroglifai
(Senovės Rytai, 1). Kaunas, 1932
-
4
Rudzinskaitė-Arcimavičienė M. Sinuhetas //
Švietimo darbas. 1922. Nr. Nr. 3-6, p. 371-372
-
5 Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Moters būklė
senovės Egipte (Senovės Rytai, 2). Kaunas, 1932; Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė Vardo reikšmė senovės Egipte
(Senovės Rytai, 4). Kaunas, 1934.
- 6 Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Dievų ir kvepalų žemė.
Kaunas. 1936.
- 7 Doc.
Rudzinskaitė-Arcimavičienė. Aigiptas, T. I
(Senovės Rytų istorija). Kaunas, 1936.
-
8Snitkuvienė
A. Senovės Egipto dailės kūriniai Lietuvoje.
Pirmosios Lietuvos egiptologės kolekcija // Kultūros
barai. 1985, nr. 8, p. 63-65; Snitkuvienė A.
Aplankykite manuosius Egipto dievus... // Mokslas ir
gyvenimas. !985, nr. 6, p. 16-18; Snitkuvienė A.
Pirmoji Lietuvos egiptologė // Literatūra ir menas. 1985
07 13, nr. 28 (2015); Snitkuvienė A. Egiptologijos
pradininkė // Kauno tiesa. 1985 07 28, nr. 173 (11757).
-
9Rutkauskas
T. A Fragment of the Book of the Dead from M. K.
Čiurlionis National Museum of Art, Kaunas (Kaunas, Tt-12848)
// Revue d‘Égyptologie. Paris. 2004, Tome 55, p
182-187.
- 10 Vilniaus
universiteto biblioteka, Rankraščių skyrius, f. 1 – E 70. M.
Rudzinskaitės–Arcimavičienės laiškas Juozui Tumui
(slapyvardis – Vaižgantas; 1869-1933).
Be datos, be vietovės. [1922-1925, Kaunas.
- A. S.].
-
-
-
-
|