- Gyvieji
dvarai ir pilys: kultūrinio turizmo vystymas
- Lietuvoje
ir Latvijoje
-
- Martynas UŽPELKIS,
projektų vadovas,
- VšĮ „Socialinės
ir ekonominės plėtros centras“
-
- „Socialinės ir ekonominės plėtros
centras“ kartu su Lietuvos muziejų asociacija, Lietuvos viešbučių
ir restoranų asociacija, Latvijos pilių ir dvarų asociacija bei
Latvijos kultūros, istorijos ir gamtos paveldo plėtros fondu,
pateikė paraišką PHARE 2002 Bendradarbiavimo abipus sienos
programos Smulkiųjų projektų fondui dėl 45 tūkst. eurų
paramos skyrimo projektui „Gyvieji dvarai ir pilys: kultūrinio
turizmo vystymas Lietuvoje ir Latvijoje“.
-
- Projekto tikslai
ir paskirtis
-
- Projekto tikslas – spartinti kultūrinio
turizmo abipus sienos plėtrą per Lietuvos ir Latvijos dvarų ir
pilių rinkodaros bei integracijos į pasaulinę turizmo rinką
suaktyvinimą, o taip pat skatinti ilgalaikį Lietuvos ir Latvijos
muziejininkų ir turizmo verslininkų bendradarbiavimą bei
apsikeitimą patirtimi kultūros ir turizmo srityse.
- Projekto tikslinės grupės –
pilyse bei dvaruose veikiantys muziejai ir kitos kultūros įstaigos,
turizmo verslininkai, teikiantys pilyse ir dvaruose (ar jų
aplinkoje) turizmo paslaugas, dvarų ir pilių lankytojai bei
vietos (šalia pilių ir dvarų Lietuvoje ir Latvijoje) bendruomenės.
- Lietuvoje yra kelios dešimtys
muziejų, įsikūrusių dvaruose, pilyse ir kituose istoriniuose
pastatuose, kurie sudaro reikšmingą Lietuvos kultūrinio turizmo
produkto dalį. Deja, valstybės skiriamas finansavimas nėra
pakankamas jiems modernizuoti bei kolekcijoms ir veiklai plėtoti.
Tradicinė muziejininkystės samprata akcentuoja muziejinių
vertybių saugojimą bei tyrimus, todėl muziejams dažnai trūksta
verslumo bei sugebėjimo organizuoti patrauklias paslaugas ir
kurti originalias rinkodaros programas. Suaktyvinus muziejų
rinkodarą bei paskatinus glaudesnį bendradarbiavimą su turizmo
verslu, žymiai padidės jų lankomumas, atsiras naujų paslaugų
poreikis, o iš turizmo gaunamos pajamos galės būti panaudotos
muziejų materialinei bazei atnaujinti, kolekcijoms įsigyti,
mokslinei šviečiamajai veiklai plėtoti.
- Lietuvoje yra apie 30 privačių
dvarų, kurių savininkai planuoja arba jau atlieka jų
restauravimo ir pritaikymo darbus. Dažnas savininkas galvoja apie
savo dvaro panaudojimą turizmo reikmėms, o keletoje jų jau
veikia viešbučiai, restoranai ar kitokie turizmo paslaugų
centrai. Tačiau nesusivieniję į didesnę organizaciją jie
negali plačiai propaguoti šio Lietuvoje naujo turizmo produkto.
Per projekto įgyvendinimą sukurta Lietuvos dvarų ir pilių
asociacija bei interneto svetainė padės užpildyti šią spragą.
Dar daugiau turizmo paslaugų teikėjų yra įsikūrę netoli dvarų
ir pilių. Jų verslo sėkmė labai priklauso nuo bendro regiono
atraktyvumo. Įgyvendinant projektą, ilgalaikės rinkodarinės
priemonės skatins pilių ir dvarų lankymą. Projektas taip pat
skatins ir bendrų turizmo paslaugų su muziejais kūrimą.
- Dvarai ir pilys savo istorine
praeitimi, architektūra bei juose vykdoma kultūrine veikla gali
sudominti ir pritraukti nemažai lankytojų, tačiau dažnai jie
susiduria su informacijos stoka. Be to, lankytojų dažnai
netenkina tokiuose paveldo objektuose teikiamų paslaugų įvairovė
ir kokybė. Šis projektas pasitarnaus tam, kad galutinis
vartotojas gautų daugiau išsamios informacijos, skatins turizmo
paslaugų kokybės gerinimą bei įvairovę.
- Vietos bendruomenių, gyvenančių
šalia dvarų ir pilių, panašiai kaip ir turizmo paslaugų teikėjų,
ekonominė ir socialinė gerovė labai priklauso nuo tinkamo kultūros
paveldo objektų panaudojimo. Dvaruose ir pilyse plėtojant
turizmo paslaugas bei didinant jų patrauklumą, galima sukurti
papildomų darbo vietų. Į tai taip pat orientuotas šis
projektas.
-
- Bendradarbiavimas
abipus sienos
-
- Galima daug pasimokyti iš Latvijos
kolegų, kurie kur kas geriau panaudoja dvarus ir pilis turizmui.
Latvijos pilių ir dvarų asociacija, vienijanti 84 pilių ir dvarų
savininkus, viešojo sektoriaus įstaigas ir privačias įmones
bei fizinius asmenis, organizuoja savo narių mokymus, įvairiomis
priemonėmis propaguoja Latvijos dvarų ir pilių paveldą bei su
juo susijusias turizmo paslaugas, o jų interneto svetainės
www.pilis.lv turėtų pavydėti net ir Europos Sąjungos senbuvės.
Perimti kaimynų latvių patirtį – vienas svarbiausių projekto
uždavinių. Džiugu, kad prie projekto prisidėjo Latvijos pilių
ir dvarų asociacija bei Latvijos kultūros, istorijos ir gamtos
paveldo plėtros fondas.
- Per projekto įgyvendinimą Lietuvos
ir Latvijos muziejininkai bei verslininkai keisis dvarų ir pilių
paveldo panaudojimo turizmo plėtrai patirtimi. Latvijos pilių ir
dvarų asociacijos pavyzdžiu bus sukurta Lietuvos pilių ir dvarų
asociacija, kuri taps lygiaverte Latvijos kolegų partnere ir
ateityje galės dalyvauti bendrų projektų rengime ir įgyvendinime.
- Projektas turės ir platesnį poveikį
bendradarbiavimui abipus sienos. Sukurta Lietuvos pilių ir dvarų
interneto svetainė papildys informaciją apie Latvijos pilis ir
dvarus ir tokiu būdu prisidės prie bendro Baltijos jūros
regiono kultūrinio turizmo produkto pristatymo, didins jo
konkurencingumą pasaulinėje turizmo rinkoje. Informacijos apie
Lietuvos ir Latvijos pilis ir dvarus pateikimas lietuvių ir latvių
kalbomis paskatins turizmo abipus Lietuvos – Latvijos sienos plėtrą.
Pagal projektą surengtame seminare bus identifikuoti galimi nauji
didesni bendradarbiavimo abipus sienos projektai ir bus pradėta
rengtis jiems įgyvendinti.
- Be to, projektas papildys kitas
tarptautines paveldo ir turizmo plėtros iniciatyvas, – Europos
sodų ir parkų kelias, Europos dvarų kelias, Valdovų kelias,
Pilys-muziejai aplink Baltijos jūrą.
-
- Laukiami
rezultatai
-
- Projekto įgyvendinimo metu bus
atlikti šie darbai: tyrimas (Lietuvos muziejų asociacijos ir
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos narių apklausa),
turizmo informacijos, susijusios su Lietuvos dvarais ir pilimis,
rinkimas, pažintinė kelionė į Latviją, seminaras, Lietuvos
pilių ir dvarų asociacijos steigimas, Lietuvos pilių ir dvarų
asociacijos rinkodaros strategijos ir prekės ženklo kūrimas,
Lietuvos pilių ir dvarų interneto svetainės sukūrimas,
Latvijos pilių ir dvarų asociacijos interneto svetainės plėtra,
leidinys apie muziejus pilyse ir dvaruose, pažintinis turas
Lietuvos ir užsienio turizmo verslo bei žiniasklaidos atstovams.
- Tyrimo tikslas – įvertinti
turizmo paslaugų, teikiamų Lietuvos dvaruose ir pilyse bei jų
aplinkoje, įvairovę ir apimtis. Bus domimasi, kurie Lietuvos
dvarai ir pilys yra įtraukti į ekskursijų maršrutus, kurie
objektai yra dažniausiai lankomi, kokios paslaugos, susijusios su
pilimis ir dvarais, yra paklausiausios. Tyrimas taip pat padės
nustatyti muziejų ir turizmo verslo bendradarbiavimo lygį ir įvertinti
šio bendradarbiavimo patirtį. Pagal tyrimo metu gautą
informaciją bus suformuluoti siūlymai dėl tolesnės turizmo plėtros
Lietuvos dvaruose ir pilyse.
- Planuojama išplatinti detalų
klausimyną apie Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos
bei Lietuvos muziejų asociacijos narių dvaruose, pilyse bei jų
aplinkoje teikiamas turizmo paslaugas. Surinkta išsami
informacija apie lankomus Lietuvos dvarus bei pilis, jų
prieinamumą (tiksli lokacija, darbo valandos, kainos) ir juose
bei jų artimoje aplinkoje teikiamas turizmo paslaugas –
apgyvendinimo, maitinimo, konferencijų organizavimo, laisvalaikio
ir kt. Surinkta informacija ir vaizdinė medžiaga bus naudojama
projekto leidiniams – žurnalui „Lietuvos muziejai“ (numerio
tema – „Muziejai dvaruose“) bei Lietuvos dvarų ir pilių
interneto svetainei (www.pilys.lt) rengti.
- Lietuvos muziejų asociacijos,
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos atstovai bei
projekto ekspertų grupė dalyvaus pažintinėje kelionėje į
Latviją, kurios tikslas – susipažinti su geriausiais ir
rinkodaros prasme sėkmingiausiais kaimyninės šalies dvarų ir
pilių pritaikymo turizmui pavyzdžiais.
- Latvijos dvarų ir pilių
asociacijos pavyzdžiu bus įkurta Lietuvos dvarų ir pilių
asociacija, kuri vienys Lietuvos dvarus bei pilis ir užtikrins
projekto tęstinumą.
- Projekto ekspertai parengs Lietuvos
dvarų ir pilių rinkodaros ir komunikacijos strategiją, kurios
tikslas – paskatinti dvarų ir pilių lankymą bei turizmo
paslaugų juose plėtojimą. Be to, bus parengtas Lietuvos dvarų
ir pilių asociacijos prekės ženklas, kuris bus naudojamas
organizacijos bei jos narių rinkodaros priemonėse –
leidiniuose, interneto svetainėje ir internete.
- Latvijos dvarų ir pilių
asociacijos interneto svetainės pavyzdžiu bus sukurta Lietuvos
dvarų ir pilių asociacijos interneto svetainė, kurioje bus
pristatyti asociacijos nariai, supažindinama su dvarų ir pilių
vertybėmis ir eksponatais bei informuojama apie juose ir jų
aplinkoje teikiamas turizmo paslaugas. Informaciją svetainėje
numatoma pateikti lietuvių, anglų ir latvių kalbomis.
- Vienas iš Lietuvos muziejų
asociacijos leidžiamo žurnalo „Lietuvos muziejai“ numerių
bus skirtas Lietuvos muziejams dvaruose. Papildomas PHARE
programos finansavimas leis padidinti numerio tiražą nuo įprasto
300 iki 2000 egzempliorių ir platinti jį ne tik tarp muziejininkų
ir besidominčių muziejais, bet ir dalinti žurnalą
potencialiems turizmo paslaugų, teikiamų dvaruose ir pilyse,
pirmiausia konferencijų ir kitokių kolektyvinių renginių,
organizatoriams ir kultūrinio turizmo paslaugų vartotojams.
Tokiu būdu bus ne tik populiarinami Lietuvos dvarai ir pilys, bet
ir pristatomas naujas produktas – turizmo paslaugos dvaruose ir
pilyse bei pabrėžiama jo vertė ir išskirtinumas.
- Siekiant kuo plačiau informuoti
visuomenę apie Lietuvos dvarus ir pilis kaip lankytinus objektus
ir turizmo paslaugų teikėjus, Lietuvos ir užsienio šalių žiniasklaidos
priemonių bei turizmo agentūrų atstovams bus surengtas pažintinis
turas.
- Dviejų dienų seminaro „Lietuvos
ir Latvijos dvarai ir pilys: bendradarbiavimo abipus sienos
galimybės“ tikslas – apibendrinti ir viešai pristatyti per
projekto įgyvendinimą sukauptą patirtį, identifikuoti
tolesnius bendradarbiavimo abipus sienos projektus, kuriuose galėtų
dalyvauti Lietuvos ir Latvijos dvarai ir pilys, aptarti
bendradarbiavimą su atitinkamomis kitų šalių ir tarptautinėmis
kultūros paveldo ir turizmo organizacijomis.
- Projekto pareiškėjas – viešoji
įstaiga „Socialinės ir ekonominės plėtros centras“ ir
projekto partneriai tikisi, kad šis projektas bus pirma, bet ne
paskutinė bendra iniciatyva, kuri išaugs į ilgalaikį ir
rezultatyvų bendradarbiavimą, kurio tikslas yra paveldo išsaugojimas
bei kultūrinio turizmo plėtra.