„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 4
- Lietuvos
dailės muziejaus septyniasdešimtieji metai – istorijos
fragmentai ir nūdienos darbai
-
- Laima BIALOPETRAVIČIENĖ,
Lietuvos dailės muziejus
|
Lietuvos didysis kunigaikštis
ir Lenkijos karalius Jogaila (apie 1350-1434). 1841 Juozapo
Ozemblovskio (Oziębłowski, 1805-1878) litografija – vienas
pirmųjų Vilniaus miesto muziejaus eksponatų |
|
Lietuvos didysis kunigaikštis
Vytautas (apie 1350-1430). 1841 Juozapo Ozemblovskio
(Oziębłowski, 1805-1878) litografija – vienas pirmųjų
Vilniaus miesto muziejaus eksponatų |
|
Tomo Zano (1796-1855)
portretas. Pirmasis eksponatas, įrašytas į Vilniaus miesto
muziejaus registro knygą. Maksimiljano Fajanso (1827-1890)
litografija pagal Juozapo Ignoto Kraševskio (Kraszewski,
1812-1887) piešinį. |
|
Vilniaus vaitas Stanislovas
Sabinas. 1590 Mikalojaus Flensburgiečio (Nicolas Andrea
Flensburgensis, 1556-1611) vario raižinys – vienas pirmųjų
Vilniaus miesto muziejaus eksponatų |
- Dailės muziejaus įkūrimo Vilniuje
idėja brendo nuo XX a. pradžios, kai lietuvių meno, kultūros,
visuomenės veikėjai, susibūrę į Lietuvių dailės draugiją,
tarp kitų neatidėliotinų reikalų puoselėjo viltis sukaupti
nacionalinės dailės rinkinius ir įsteigti muziejų.
- Šis darbas buvo pradėtas. Steigti
muziejų skatino tai, kad po kiekvienos Lietuvių dailės parodos
Lietuvių dailės draugijai buvo perduodama parodose eksponuotų
profesionaliojo ir liaudies meno kūrinių. Būsimojo muziejaus
kontūrai išryškėjo apie 1911 – 1912 metus, kai, mirus vienam
iš draugijos steigėjų, žymiausiam praėjusio amžiaus lietuvių
dailininkui M.K.Čiurlioniui, Lietuvių dailės draugija apsiėmė
globoti jo kūrybos palikimą. Būtinybe išsaugoti M.K.Čiurlionio
palikimą buvo dar kartą pagrįsta jau kelis metus draugijoje
gyvavusi Tautos namų – nacionalinio kultūros ir meno centro idėja.
1910 metais Lietuvių dailės draugija ir Lietuvių mokslo
draugija ėmėsi įgyvendinti puoselėjamą mintį – pasistatyti
nuosavus rūmus, kuriuose sutilptų abiejų draugijų valdybos,
biblioteka, archyvai ir, svarbiausia, dailės muziejus. Tuo metu
lietuvių dailės draugija jau turėjo pagrindą planuoti tokio
muziejaus įkūrimą. Draugijos rinkiniuose buvo daugiau nei 400
profesionaliosios dailės kūrinių, depozito teisėmis draugijoje
buvo saugoma per 200 M.K.Čiurlionio tapybos ir grafikos kūrinių.
Turėjo draugija sukaupusi ir gausų tautodailės rinkinį,
kuriame buvo apie 1000 dirbinių, ateityje turėjusių tapti „mūsų
tautos muziejaus pamatu“, kaip buvo rašoma Lietuvių dailės
draugijos 1913 metų veikimo apyskaitoje.
- Tačiau Pirmasis pasaulinis karas ir
du dešimtmečius trukusi Lenkijos okupacija Vilnijos krašte
stipriai pakoregavo lietuvių meno ir kultūros veikėjų planus.
- Vilniuje trečiajame-ketvirtajame dešimtmečiuose
veikė keletas visuomeninio bei mokslinio profilio draugijų įsteigtų
muziejų. Tarp jų itin vertingais ir gausiais muziejinių vertybių
rinkiniais išsiskyrė Vilniaus mokslo bičiulių ir Lietuvių
mokslo draugijos. 1933 metų kovo 15 d. Vilniaus magistratas priėmė
nutarimą įkurti Vilniaus miesto muziejų.
- Lietuvos dailės muziejaus archyve
yra saugomas Vilniaus miesto magistrato posėdžio protokolas,
kuriame užfiksuota tokia nutartis ir sudaryta muziejaus taryba.
Vadovaujant Vilniaus miesto prezidentui dr. V.Maleševskiui posėdyje
dalyvavo žymūs Vilniaus kultūros, mokslo, visuomenės veikėjai,
magistrato darbuotojai: J.Bulhakas, atstovavęs Vilniaus mylėtojų
draugijai, Vilniaus mokslo bičiulių draugijos rinkinių
saugotojas M.Brenšteinas, prof. dr. S. Koscialkovskis, Vilniaus
vaivadijos konservatorius St.Lorencas, magistrato archyvaras dr.
H.Lovmianskis, Valstybės archyvo saugotojas V.Studnickis,
L.Uziembla. Posėdyje buvo aptarti miesto muziejaus įkūrimo
klausimai, iš kurių svarbiausias buvo muziejaus profilio
nustatymas. Kadangi jau egzistavo tokio muziejaus užuomazgų –
magistrato archyve buvo saugoma ne tik su jo veikla tiesiogiai
susijusi dokumentacija, bet ir istoriniai dokumentai,
archeologiniai radiniai, cechų veiklą atspindintys eksponatai,
Vilniaus planai, fotografijų rinkiniai, buvo nuspręsta, kad tai
būsianti miesto istoriją atspindinti institucija.
- Yra išlikusios Vilniaus miesto
muziejaus dvi inventorinės (einamojo dienyno) knygos, saugomos
Lietuvos dailės muziejaus archyve. Pirmoji knyga pradėta pildyti
1934 metų vasario 7 d., o pirmuoju eksponatu įrašytas Tomo Zano
portretas, M.Fajanso litografuotas pagal J.I.Kraševskio piešinį.
Tarp pirmųjų Vilniaus miesto muziejaus eksponatų ypač gausu
grafikos kūrinių ir fotografijų, kuriose užfiksuoti Vilniaus
senosios architektūros paminklai, taip pat tapytų, raižytų ir
litografuotų Lietuvos istorinių asmenybių portretų.
- 1939 metais Lietuvai atgavus senąją
sostinę Vilnių, pradėta rūpintis muziejų perėmimu valstybės
globon. 1940 metais Miesto muziejui pradėjo vadovauti aktyviai į
muziejinės veiklos pertvarkos procesą įsitraukęs dailininkas
A.Valeška. Tais pačiais metais Vilniaus miesto muziejus įkurdintas
Rotušės rūmuose, o 1941 metų kovo 30 d. jam suteiktas
valstybinio dailės profilio muziejaus statusas. Po
reorganizacijos muziejus ženkliai išplėtė savo veiklą, tapo
tikru kultūros ir meno centru, kurio pagrindinės funkcijos buvo
suvokiamos kaip Lietuvos meno, istorijos, kultūros vertybių
rinkimas ir saugojimas, jų tyrinėjimas bei sisteminimas, o taip
pat pateikimas visuomenei ekspozicijų ir parodų pavidalu.
- Sekantis muziejaus raidos etapas
susijęs su žymaus filosofo ir istoriko medievisto prof.
L.Karsavino asmenybe. Nelengvais pokario metais pradėjęs
vadovauti muziejui Karsavinas padėjo mokslinius pagrindus
tolesnei muziejaus veiklai. 1944 metais naujasis muziejaus
direktorius parengė pirmąjį muziejaus, kaip valstybinės
institucijos, statutą, kuriame buvo nusakyti pagrindiniai
muziejaus veiklos tikslai, uždaviniai, aiškiai suformuluota
struktūra ir, kas svarbiausia, rinkinių kaupimo kryptis –
rinkti visų dailės rūšių kolekcijas. Buvo pradėta sisteminti
ir tvarkyti esami muziejaus rinkiniai, eksponatai sugrupuoti pagal
rūšis ir perduoti skyriams tolesniam tyrinėjimui, atributavimui
ir inventorinimui, laikantis griežtos klasifikavimo ir aprašymo
tvarkos, kuri iš esmės liko nepakitusi iki šių dienų. Po karo
susiklosčiusi kultūros vertybėms grėsminga situacija paskatino
muziejaus vadovybę imtis taip organizuoti eksponatų kaupimą,
kad būtų kuo daugiau jų išgelbėta nuo tolesnio nykimo. Šiuo
laikotarpiu į muziejų patekusios kilnojamosios kultūros vertybės
iš likviduojamų organizacijų, įstaigų, kulto pastatų išliko
tik tokios aktyvios muziejaus pozicijos dėka.
- Vėliau, vadovaujant Pranui Gudynui,
muziejaus veikla visokeriopai išsiplėtė. Buvo sukurta ilgalaikė
muziejaus plėtros programa, kurios svarbiausias bruožas buvo
muziejaus rinkinių decentralizacija, steigiant didelius
ekspozicinius padalinius. Įgyvendinant programą pamažu buvo
steigiami specializuoti muziejaus padaliniai. 7-8 dešimtmečiais,
šalia 1956 m. įsteigtos Vilniaus paveikslų galerijos, kūrėsi
Palangos gintaro muziejus, Teatro ir muzikos muziejus, Dailės
parodų rūmai, P.Gudyno muziejinių vertybių restauravimo
centras, Klaipėdos paveikslų galerija, Juodkrantės miniatiūrų
muziejus, Liaudies meno muziejus, Verkių rūmų ekspozicija,
Laikrodžių muziejus Klaipėdoje. 1979 m. muziejui pradėjus
vadovauti Romualdui Budriui, toliau buvo vykdoma muziejaus plėtros
programa, atidaromi nauji padaliniai – Laikrodžių muziejus
Klaipėdoje, Taikomosios dailės muziejus, Renavo dvaro
ekspozicija, Suvalkijos dailės galerija Paežerių dvaro rūmuose.
- Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę,
muziejaus struktūra ir tolesnė jo veikla buvo ženkliai
pakoreguota. Vykdant restitucijos akto nuostatas, muziejaus
globoje buvę katalikų ir kitų konfesijų kulto pastatai buvo grąžinti
jų teisėtiems savininkams. Iš Vilniaus arkikatedros teko iškelti
Vilniaus paveikslų galerijos ekspoziciją ir saugyklas, iš Visų
Šventųjų bažnyčios – Liaudies meno muziejų ir jo
rinkinius. Keičiantis valstybės ekonominei būklei ir siekiant
optimizuoti muziejaus veiklą, buvo atsisakyta didžiausių
padalinių – Dailės parodų rūmų (dabar veikia kaip Šiuolaikinio
meno centras) bei Teatro ir muzikos muziejaus (nuo 1992 –
savarankiškas valstybinis muziejus). Taip pat atsisakyta
smulkesnių padalinių Verkiuose, Renave, Paežeriuose.
- Paskutinė Lietuvos dailės
muziejaus raidos fazė, prasidėjusi paskutiniame praėjusio amžiaus
dešimtmetyje, pasižymi nepaprastu dinamiškumu ir ženkliais
struktūriniais pokyčiais. Projektuojamos ir kuriamos naujos
ekspozicijos, modernizuojami veikiantys muziejaus padaliniai,
koreguojamos tradicinės ir įsisavinamos naujos veiklos kryptys.
Vykdydamas savo, kaip nacionalinės kultūros institucijos, misiją,
Lietuvos dailės muziejus vykdo pagrindines muziejinės
institucijos funkcijas: įsigyja ir kaupia muziejinę vertę turinčias
meno ir kultūros vertybes, formuoja atskirų dailės sričių
rinkinius; užtikrina sukauptų meno ir kultūros vertybių
apskaitą, tinkamas saugojimo sąlygas ir apsaugą, jų
konservavimą ir restauravimą; tiria ir sistemina sukauptus dailės
rinkinius, atspindinčius atskirų epochų meno raidos procesus;
rengia nuolatines ir laikinas ekspozicijas, publikuoja tyrimų
rezultatus, rengia parodas bei kitus kultūros renginius, plėtoja
švietėjišką veiklą. Paskutiniame dešimtmetyje prasiplėtus
tarptautiniams muziejaus ryšiams ir kontaktams, gausiai surengta
reikšmingų tarptautinių parodų, pristatančių platiems
Lietuvos visuomenės sluoksniams mūsų istorijai ir kultūrai
svarbias dailės vertybes, saugomas užsienio muziejuose ir kitose
institucijose. Muziejus taip pat vykdo valstybinės svarbos kultūros
projektų koncepcijų kūrimo ir jų įgyvendinimo darbus. Kaip
vieną aktualiausių tokių darbų būtina paminėti LDK valdovų
rūmų interjerų atkūrimo ir pritaikymo reprezentacinėms,
muziejinėms ir edukacinėms reikmėms programos sukūrimą. Kaip
metodinis Lietuvos muziejų vertybių saugojimo ir apskaitos
centras, Lietuvos dailės muziejus atlieka ypatingai svarbų
rinkinių kompiuterizuotos apskaitos programų kūrimo darbą.
Tradicinės muziejaus tiriamojo ir parodinių projektų įgyvendinimo
sritys papildomos naujų technologijų suteiktomis galimybėmis
pristatyti ir populiarinti muziejų virtualiomis ekspozicijomis ir
parodomis interneto svetainėse.
- Šiuo metu Lietuvos dailės muziejus
visuomenei rodo iš savo gausaus 217 tūkst. eksponatų rinkinio
sudarytas nacionalinės dailės kolekcijas nuolatinėse
ekspozicijose ir parodose, kurios įrengtos bei atnaujinamos
muziejaus padaliniuose – Taikomosios dailės muziejuje, Vilniaus
paveikslų galerijoje, Radvilų rūmuose, Palangos gintaro
muziejuje, Prano Domšaičio galerijoje, Laikrodžių muziejuje
Klaipėdoje, Juodkrantės parodų salėje. 2007 metais, minint
Dailės muziejaus įkūrimo Vilniuje idėjos sumanytojos –
Lietuvių dailės draugijos šimtmetį, rekonstruotoje Nacionalinėje
dailės galerijoje bus atidaryta XX – XXI a. Lietuvos dailės
ekspozicija. Vertingiausias muziejaus turtas – lietuvių
liaudies meno rinkiniai, įsikurs Liaudies meno tyrimo centre, kur
greta saugyklų, būtinos bazės tyrinėjimo darbams, bus kuriamos
ekspozicijos ir parodos.
- Lietuvos dailės muziejaus
jubiliejiniam septyniasdešimtmečiui skirti renginiai prasidėjo
2003 metų gegužės 15 d. kultūros vakaru „Lietuvos dailės
muziejus ir jo bičiuliai“. Vakaro metu kalbėjęs direktorius
R.Budrys priminė ne tik šiandienos muziejaus bičiulius –
mecenatus, donatorius, rėmėjus, bendraminčius iš mokslo, švietimo,
meno, žiniasklaidos ir kt. institucijų, bet ir visus tuos, kurie
prisidėjo prie mūsų muziejaus kūrimo. Jubiliejinius metus
simboliškai užvėrė 2004 metais kovo 15 d. Vilniaus paveikslų
galerijoje įvykęs muziejaus pirmųjų eksponatų pristatymas ir
pačių naujausių, 2003 metais įsigytų, eksponatų parodos
atidarymas.
|