Medinė
architektūra: išsaugojimo ir plėtros galimybės
Dr. Rasa BERTAŠIŪTĖ
Lietuvos liaudies buities muziejus
Medinės architektūros išlikimas, jos saugojimas ir
reprezentavimas Lietuvoje kelia susirūpinimą ne tik paveldosaugos
specialistams, bet ir visiems, kurie neabejingi tautinio savitumo bei
tradicinės kultūros raiškos gyvybingumui.
Praradimo grėsmė
Lietuvą pagrįstai galima vadinti medžio kultūros šalimi,
kadangi iki Antrojo pasaulinio karo vyravo medinė statyba. Su liūdesiu
šiandien stebime apleistus medinius senamiesčius, kaimo sodybas,
dylančius kraštovaizdžius. Neprižiūrimi statiniai nyksta, o į jų
restauravimą ar renovavimą vis dar žvelgiama neprofesionaliai.
Akademiniame pasaulyje vyrauja prieš kelis šimtmečius Europoje
susiformavusi nuostata, kad medinis namas tėra „tvarkingai sukrauta
malkų krūva“. Gal dėl to medinė architektūra nedėstoma
universitetuose, nė viena mokslo įstaiga profesionaliai/metodiškai
nerengia restauratorių dailidžių, stalių ar krosnininkų. Lietuvoje
parengtos ir patvirtintos kaimų bei dvarų išsaugojimo programos yra
neveiksmingos, kadangi jose neįvertintas visuomenės vaidmuo. Dirbdami
su paminklais dažnai pamirštame, kad paveldo likimas priklauso nuo
žmonių, kurie jį naudoja, tvarko, prižiūri, restauruoja. Architektūra
yra bendruomenės kultūros išraiška, kuri perteikiama ne tik pastato
formomis, erdvėmis, konstrukcijomis, bet ir savitu mąstymo būdu. Taigi
kultūros objektų likimas didele dalimi priklauso nuo visuomenės
požiūrio į jį.
Europos, ypač Skandinavijos, šalyse medine architektūra susirūpinta
prieš kelis dešimtmečius. Tradicinė statyba pripažinta vienu
svarbiausių veiksnių aplinkos ir tvarios kultūros raidai. Bendromis
vyriausybės ir visuomenės pastangomis Europos šalyse gaivinami senieji
amatai ir ieškoma būdų, kaip išsaugoti tradicijos tęstinumą.
Atsakingas vaidmuo tenka muziejams, prie kurių įkurti informaciniai
bei studijų, profesinio tobulinimo centrai, laisvalaikio mokyklos
vaikams ir suaugusiems. Vaikai jau nuo darželio mokomi suprasti gamtos
išteklius, tradicinę kultūrą ir tuo pagrindu tinkamai kurti savo
gyvenamąją aplinką. Daugelyje šalių sukurta informacinių restauravimo
centrų sistema, kur suinteresuoti asmenys gali gauti ne tik patarimų
ar metodinės medžiagos, kaip restauruoti namus, bet ir nusipirkti
reikalingų statybinių medžiagų bei individualios gamybos
architektūrinių detalių (pvz., langų apkaustai, rankenos, kokliai,
vyriai ir kt.).
Pastato-eksponato vertė
Pagrindinis tvarios visuomenės raidos siekis yra kultūros
įvairovės, individualumo ir savasties išsaugojimas. Jis neįmanomas be
kultūros paveldo pažinimo ir jo integravimo į šiuolaikinę būtį. Būtent
šioje pažinimo bei informacijos perteikimo grandyje muziejams tenka
atsakingas vaidmuo. Muziejai yra tarpininkai tarp praeities ir
ateities, tarp eksponatų ir visuomenės. Jie saugo ne tik daiktus, bet
ir valdo juose slypinčią informaciją, kurią reikia iššifruoti,
išaiškinti ir perteikti visuomenei. Daikto-eksponato vertė ir svarba
suvokiama tik turint pakankamai žinių.
Tradicinės architektūros beveik neįmanoma pažinti ir reprezentuoti
modernioje ar nuolat kintančioje šiuolaikinio kaimo aplinkoje. Medinės
statybos logika, lietuviškos sodybos dvasia gali būti eksponuojama ir
perteikiama tik atviruose lauko muziejuose. Muziejuje gyvoji statybos
tradicija, senosios dailidystės žinios ir įgūdžiai pirmiausia
reikalingi vertingos medinių pastatų kolekcijai apsaugoti ir gerai
būklei palaikyti. Bet dar svarbiau tradicinės statybos žinias
perteikti visuomenei. Daug kas galvoja, kad senoji kultūra pasenusi,
neatitinka mūsų gyvenimo tempo, būdo ir poreikių, bet iš tikro taip
nėra. Tradicija nėra atgyvena, tradicija visa tai, kas geriausia per
ilgus šimtmečius sukurta, atrinkta, išbandyta, patikrinta ir
pritaikyta konkrečioje gyvenamoje aplinkoje, tai ilgamečio stebėjimo
ir veiklos rezultatas. Etninėje kultūroje nėra standartų, jai būdinga
įvairovė ir vietos savitumas. Etninė kultūra yra tarsi medžio
kamienas, jungiantis mus su šaknimis su tautos praeitimi, istorija ir
kartų patirtimi. Atsisakę etniškumo, tarytum šaknų, prarandame gyvybės
dvasią.
Pasaulis grįžta prie medinių namų, nes jie pripažįstami sveikiausi,
ekologiškiausi, tinkamiausi žmogaus gyvenamajai aplinkai, ypač mūsų
klimato sąlygomis. Susidomėjimas medine statyba auga ne tik Europoje,
bet ir Lietuvoje. Medis kiekvienoje šalyje turi skirtingų savybių,
todėl net pragmatiškai galvojant, protinga atsigręžti į vietos
tradicijas.
Namų paslaptys
Tyrinėdami ir analizuodami medinį pastatą suprasime, kad
jis yra darni, praktiška, ekonomiška ir ekologiška struktūra, kur
visos jo dalys - pamatai, sienos, stogas, langai, durys, puošybos
detalės ir kt. yra svarbios ir tampriai tarpusavyje susijusios.
Kiekvienas elementas turi savo vietą, paskirtį, pavidalą ir yra
neatsiejamas nuo visumos. Dar labiau visumą pajusime įvertinę sodybos
kompozicinę struktūrą ir jos elementų dermes. Etninėje kultūroje,
priešingai nei dabarties, niekada nebuvo beprasmiškų daiktų ar
puošybos. Dekoruojamos buvo matomiausios ir svarbiausios pastatų
dalys: prieangiai, durys, langų apvadai, sienų apkalas, sijų ir gegnių
galai, lėkiai, skliautai. Visos jos konstruktyvios ir funkcionalios.
Tad grožis ir nauda arba funkcija ir estetika etninėje kultūroje yra
neatskiriami dalykai.
Pastatai buvo nuolat keičiami, perplanuojami, pristatomi, atnaujinami
ir tų kitimų žymės vienu ar kitu pavidalu užsifiksavo architektūros
detalėse. Todėl kiekviename pastate sukaupta informacija (nuo jo
pastatymo per visą eksploatavimo laikotarpį) prilygsta enciklopedinėms
žinioms, kurias reikia mokėti perskaityti ir atpažinti.
Neatskleistos meistro ir medžio paslaptys pražūva kartu su
perstatomais, netinkamai restauruojamais pastatais. Suvokiant
informacijos svarbą sename pastate, akivaizdu, kad restauravimo
metodai/principai, sukurti mūro architektūrai, tik iš dalies tinka
mediniams pastatams. Medinė architektūra, priešingai nei mūro, yra
trapi, neilgalaikė, lengvai pažeidžiama ir nuolat kintanti. Kartu
medis yra natūraliai atsinaujinanti medžiaga, pastato elementai
lengvai pakeičiami naujais. Medinio pastato autentiškumo esmę sudaro
ne jo pastovumas, ilgaamžiškumas, o gyvosios statybos tradicijos tąsa,
vietinių statybos medžiagų, technologijų, konstrukcijų pažinimas ir jų
taikymas restauravimo praktikoje. Deja, lig šiol Lietuvoje neturime
medinio paveldo restauravimo metodikos.
Skandinavijos šalyse restauratoriai dailidės rengiami net
universitetuose. Profesinio parengimo kursuose mokoma dirbti su
senaisiais įrankiais, supažindinama su senovinėmis statybos
technologijomis. Studijos prasideda miške, kur mokomasi pažinti
medžius. Prieš pradedant pastatą tvarkyti, nemažą laiko dalį
restauratorius skiria pasirengimo darbams, tai - pastato stiliaus,
konstrukcijų, statybos technologijų analizė, vizualus pastato
apibūdinimas, detalus pažeidimų, jų priežasčių nustatymas, aprašymas,
fiksavimas, tyrimų atlikimas. Restauratorius privalo žinoti visą
įmanomą informaciją apie restauruojamą objektą, jo istoriją, sukūrimo
ir saugojimo sąlygas, ankstesnius pakeitimus. Dėl to sudaroma
restauravimo programa, pagal kurią nuosekliai atliekami darbai. Per
restauravimą objektas fiksuojamas, smulkiai aprašomos naudojamos
medžiagos, įrankiai, darbo metodai. Nemažiau svarbus restauratoriaus
vaidmuo švietėjišku aspektu. Tai supratimas, pajautimas savo krašto
kultūros, branginimas ir vertinimas tiek atliktų darbų, tiek žmonių,
kurie sugebėjo tai padaryti, tai požiūrio į kultūros paveldą
atskleidimas ir perteikimas. Per savo pajautimą, patirtį
restauratorius tampa tradicinės kultūros propaguotoju.
Lietuvos liaudies buities
muziejaus ištekliai
Lietuvos liaudies buities muziejuje sukaupta bene
daugiausia informacijos apie tradicinę medinę statybą. Vertingiausią
muziejaus rinkinį sudaro medinė architektūra. Sodybiniu principu
eksponuojami 145 pastatai kartu su želdiniais, kiemais, tvoromis, kita
mažąja architektūra sukuria lietuviško kaimo aplinką. Lietuva yra ne
tik medžio, bet ir kaimo kultūros šalis. Lietuvių etninė architektūra
visuomet suvokiama sodybos kontekste. Kintančioje gyvenviečių
struktūroje (nuo gatvinių kaimų iki vienkiemių ir atvirkščiai) sodyba
išliko pagrindinė šeimos gyvenimo vieta, stabilus ūkio vienetas.
Sodyba, kaimas ir yra mūsų etninės kultūros pagrindas. Sodybą sudaro
darni pastatų, želdinių, kiemo erdvių ir mažosios architektūros formų
visuma, atspindinti regiono specifiką, gyvenimo būdą ir gamtos
aplinką.
Lietuvos liaudies buities muziejuje eksponuojamos penkių regionų
sodybos kartu su būdinga gyvenviečių struktūra: Žemaitijai atstovauja
kupetinis/branduolinis kaimas, Aukštaitijai - gatvinis rėžinis,
Dzūkijai - padrikas, savaime susiklostęs, Suvalkiją - reprezentuoja
vienkiemiai, o Mažąją Lietuvą - viena pelkininko sodyba. Muziejuje
stengtasi sukomplektuoti tipiškiausių pastatų kolekciją. Ji nėra
visiškai surinkta, trūksta bemaž trečdalio pastatų. Bet net tai, ką
turime, prilygsta neįkainojamos vertės lobynui ar žinių archyvui.
Atotrūkis tarp etninės ir miesto kultūros vis didėja ir poreikis
autentiškai kultūrai kaskart auga ir augs. Deja, natūroje išlikusių
etnografinių sodybų likę labai nedaug, o ir tos pačios apleistos arba
dėl neišmanymo gerokai sudarkytos. Todėl muziejus tampa tinkamiausia
aplinka mokytis „skaityti“ tradicinės statybos „pradžiamokslio
abėcėlę“. Tik išmokę „perskaityti“ savo kultūros įrašus galėsime tęsti
tautos istoriją.
Mokytis ir mokyti kitus
Pirmąją tokią „skaitymo“ pamoką gavome 2001-2002 m.
dalyvaudami tarptautiniame projekte „Medinė kultūra Europoje“.
Seminaruose, kurie vyko penkiose šalyse (Rumunijoje, Švedijoje,
Suomijoje, Prancūzijoje ir Lietuvoje), mokėmės atpažinti, fiksuoti,
analizuoti ir vertinti tradicinius statybos metodus, keitėmės
patirtimi, žiniomis ir idėjomis. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas
dailidystės tradicijoms pažinti ir perteikti.
Europoje dailidžių žinios ir įgūdžiai buvo prarasti XIX a. pabaigoje -
XX a. pradžioje. Prieš kelis dešimtmečius apsižiūrėta, kad su amatų
nunykimu iškilo grėsmė paveldui, nes neliko meistrų, galinčių tinkamai
restauruoti medinius pastatus. Niekas taip tobulai nebuvo įvaldęs
medžio, kaip dailidės, kurie kartu buvo ir architektai, ir
statybininkai. Jie buvo medžiagos virtuozai. Surinktos iš archyvų ir
senų amatininkų žinios šiandien vėl sėkmingai taikomos restauravimo
praktikoje. Eksperimentiniu būdu bandoma atsekti ir atkurti užmirštas
statybos technologijas. Senosios dailidystės žinios padeda ir
šiuolaikinėje statyboje. Medis yra išskirtinė medžiaga. Jis reaguoja į
aplinką, traukiasi, plečiasi, vaikšto arba, kaip senieji meistrai
gražiai sako, „šneka“. Tą „šneką“ reikia išgirsti, išmokti kalbėti su
medžiu, jį jausti. Tik tuomet jis taps nuoširdžiu draugu ir klausys. O
senieji meistrai mokėjo su medžiu bendrauti.
2004 metų vasaros pradžioje Liaudies buities muziejuje vyko seminaras,
skirtas medinės architektūros restauravimo problemoms. Jame dalyvavo
specialistai iš Kultūros vertybių apsaugos departamento, regioninių ir
nacionalinių parkų, mokslo įstaigų, visuomeninių organizacijų. Buvo
aptarti medinės architektūros restauravimo principai, išryškintos
pagrindinės problemos bei aktualios veiklos kryptys. Išsiskirstėme su
viltimi, kad sutelkus jėgas pavyks reabilituoti tradicinę medinės
statybos kultūrą.
Muziejui iškyla svarbus ir atsakingas uždavinys užimti aktyvią
poziciją kuriant medinio kultūros paveldo apsaugos strategiją bei
politiką. Šiandien aktualu ne nykstančių vertybių „sandėliavimas“, o
iniciatyvi veikla, panaudojant sukauptą patirtį, mokslinį potencialą
ir išsaugant medinį architektūros paveldą kaip gyvąją tradiciją.
Išbandomos ir demonstruojamos senosios technologijos būtų efektyvi
mokymo priemonė moksleiviams ir studentams. Dar svarbiau muziejaus
bazę panaudoti profesionaliems restauratoriams rengti bei jų
kvalifikacijai kelti. Be to, reikalinga sukurti medinio architektūros
paveldo tyrimų ir fiksavimo metodiką, susisteminti archyvuose esančią
medžiagą, pateikti ją visuomenei priimtina forma. Muziejus galėtų
tapti žinių oaze, kur bet kokio amžiaus ir skirtingų interesų
lankytojai rastų įdomios ir jiems aktualios informacijos.
Apibendrindami sukauptą patirtį ir turimus išteklius, plėtojame tarp
specialistų užgimusią idėją - kurti medinės architektūros informavimo
ir restauravimo centrą. Ši veikla jau vyksta: praėjusiais metais
surengti medžio raižinių, medinio kultūros paveldo, krosnininkystės
seminarai. Šiuo metu rengiamas tarptautinis Socrates, Grundtvig1
projektas, kuriuo siekiama pasikeisti patirtimi, ugdyti tarpkultūrinį
supratimą, mokytis pažinti ir vertinti savąją kultūrą, perteikti
tradicinės statybos privalumus. Tikime, kad medinės architektūros
paveldas atgims naujam gyvenimui ir tradicinė kultūra taps visuomenės
pripažinta žinių oaze, prisidės prie ateities Lietuvos kūrimo.