- Perkūnas
vėl atrakino Dangų ir Žemę:
- Jorė
ir apeigos Kulionių pilies gynėjams
-
- Jonas VAIŠKŪNAS, Molėtų krašto
muziejus
 |
- 1 pav. Giedamos Jorės giesmės. J. Marozo nuotr.
|
 |
- 2 pav. Jorės vartų puošimas. J. Marozo nuotr.
|
 |
- 3 pav. J. Marozo nuotr.
|
 |
- 4 pav. Aukojimas. Aukoja Romuvos krivis J. Trinkūnas. J. Marozo nuotr.
|
- Šiemet jau aštuntą kartą buvo
švenčiama pirmosios pavasario žalumos šventė Jorė.
Balandžio 24-25 dienomis, nepabūgę rūškano dangaus, į
Kulionyse, šalia observatorijos, esančią
Molėtų krašto muziejaus etnografinę sodybą iš visos
Lietuvos rinkosi žmonės, pasiryžę nepraleisti progos kartu
su atbundančia gamta įsitraukti į pavasarinio gyvybės prisikėlimo
ratą.
- Praėjus mėnesiui po pavasario lygiadienio, šviesai nustūmus
tamsą, parskridus paukščiams, sprogstant pavasariniams
pumpurams, tekant beržų sulai, nugriaudėjus pirmajam Perkūnui,
Lietuvos romuviai, sukviesti Molėtų Romuvos ir Molėtų krašto
muziejaus, kasmet švenčia savo Naujuosius metus – didžiąją
Jorės dieną. Septynerius metus Jorės šventėjus
Kulionyse giedra ir šiluma lepinęs Dievulis, tartum norėdamas
išbandyti švenčiančiųjų
pasiryžimo tvirtybę, šiemet nepagailėjo lietaus lašų. Bet
dangiškojo vandens srovių nepabūgo apie pusė tūkstančio šventėjų.
Čia buvo svečių iš
Latvijos, Kalifornijos, Norvegijos ir net iš tolimosios Korėjos.
Labiausiai prisiekusieji šventės dalyviai rinkosi jau šventės
išvakarėse. Lenktinio ežero pakrantėje išaugo palapinių
miestelis, vakaro sutemas pradėjo skrosti pakilus būgnų tratėjimas
ir „Žalvarinio“ giedorių giesmės.
- Pirmąją Jorės dieną
visi rinkosi talkai. Pasirengimo darbas šventinėms apeigoms
nuo seno buvo svarbi pačios šventės dalis. Tvarkydami šventinę
erdvę šventės dalyviai kūrė darną aplinkoje ir savo
viduje. Juk pati šventė ir yra jėgų atgavimas ir papildymas,
baigiant vienus darbus ir rengiantis kitiems. Išgrėbę pernykščius
lapus, sukrovę šventinius laužus,
pirmąja pavasarine žaluma papuošę šventinius vartus,
Dangaus stebyklos stulpus ir Perkūno šventovės erdves,
o patys stipriausi – privežę lauko riedulių Perkūno šventovei
statyti, keliavo į karštai iškūrentą dūminę pirtį ant
Lenktinio ežero kranto. Po šventinės talkos protėvių
pirtyje visi Visatos pradai – ugnis, akmuo, vanduo, oras,
garas, medis, žemė teikė dieviškų galių švenčiančiųjų
dvasiai ir kūnui. Išsikaitinę, išsipėrę ir išsimaudę gėlame
Lenktinio ežero vandenyje, švaria ir pakylėta siela persikūniję,
visi ėjo prie vakaro laužo ugnies. Čia buvo rodomas režisieriaus
A.Tarvydo filmas apie mitologą
profesorių Norbertą Vėlių, giedama ir kalbama apie
senojo baltų tikėjimo nūdieną. Šventinio laužo ugnis
tamsos erdvėje, kaip ir tolimoje praeityje, šviesos ratu
sujungė susirinkusius, nuteikė apmąstymams apie mūsų
dvasinio paveldo prasmę ir vertę. Senųjų giesmių žodžiai
tiesė saitus tarp susirinkusių žmonių širdžių ir
kiekvieno iš mūsų dvasinių ištakų.
- Antrąją Jorės dieną iš
ankstyvo ryto atsivėrė dangus, ir, pasruvus lietaus srovėms,
atrodė, kad švęsti bus neįmanoma. Iš tolimesnių miestų
skambino – klausė ar neatidėsime šventinių apeigų. Apie
tai negalėjo būti nė kalbos – lietus tebuvo tik
paliudijimas, kad pavasarinis Perkūnas iš tiesų atrakino dangų
ir paleido rasą, kad prasidėjo tikras gamtos atbudimas ir
prisikėlimas iš žiemos kalėjimo. Išbandymą lietumi išlaikė
apie pusė tūkstančio Romuvos pasekėjų, sekmadienio rytą
susirinkusių į Molėtų krašto muziejaus etnografinę sodybą.
Susirinkusius pasitikęs sodybos šeimininkas Molėtų Romuvos
vaidila Jonas Vaiškūnas sakė: „Pirmąja pavasario žaluma
pasireiškiančiai bei gyvąją
gamtą prikeliančiai galybei – Jorei apgaubus žemę,
medžius, gyvulius ir žmones, visiems gyvybės syvams ir
galioms sukilus naujam vešėjimo metui, ir mes, žmonės,
privalome laiku įsilieti į naują gyvybės klestėjimo ratą,
kad mūsų kelionė būtų sėkminga, kad būtume stiprūs ir
sveiki, kad prisipildytumėme ryžto ir sumanumo, kad laiku
pakiltumėme naujiems darbams ir žygiams“.
- Pasveikinti Romuvos krivio ir užkaitę
didįjį aukų katilą su šventiniu viralu, švenčiantieji
darnia eisena patraukė į Kulionių piliakalnį. Gyva žmonių
grandinė sujungė šventvietę su pilies kalnu, gyvuosius –
su protėviais, dabartį – su būtove... Ėjome semtis galių
iš protėvių stiprybės aruodų. Užlipę ant pilies kalno,
nusilenkę Kulionių pilies gynėjų ir mūsų tautos dvasinio
paveldo puoselėtojų vėlėms, pasveikinti Lietuvos Romuvos
krivio Jono Trinkūno ir Molėtų vaidilos Jono Vaiškūno,
klausėmės Veronikos Povilionienės giesmių, skirtų garbiųjų
protėvių žygiams atminti. Lietuvių tautos laisvės ir tikėjimo
gynėjų krauju persisunkusiame šventkalnyje susirinkusieji dėkojo
protėvių vėlėms, kad yra lietuviai, kad vis dar gyvi, kad
turi savo žemę, kalbą, savo būtovę, savo tikėjimą.
Skambant „Kūlgrindos“ giesmėms, pasiryžusieji tęsti protėvių
darbus, tardami šventuosius priesaikos žodžius, įsišventė
į romuvius, prisiekdami tęsti protėvių kelią ir kurti darną.
Paminėję 1988 m. Kulionių piliakalnyje žuvusios Kauno
moksleivės Dainos Ramanavičiūtės atminimą ir pakvietę
kartu su gyvaisiais į Jorės šventę įsitraukti ir mūsų
tautos vėles, šventės dalyviai darnia eisena patraukė atgal
į Dangaus stebyklą. Lietus nesiliovė, tačiau visų nuotaika
buvo šventiškai pakili. Sugrįžę į stebyklą, vedami krivio
ir vaidilos, nuo Kulionių piliakalnio atsinešta ugnimi užkūrę
Šventosios ugnies aukurą, aukojome didiesiems tautos Dievams
– Aukštėjui, Perkūnui, Vėlinui ir Žemynai, dėkojome už
dar vienus Pasaulio metus, už galimybę
ir vėl pasisemti galių iš atgyjančios gamtos srovių
ir sprogimų. Žinodami, kad Jorė yra nepaprasta diena, kai Aukštėjo
galybė Perkūno šviesos pavidalu nusileidžia į Žemynos
globojamus kūnus, visa perkūnydama naujo vešėjimo metui,
visi kartu gamtos prieglobstyje priėmėme Dangaus ir Žemės
dovanas sau ir savo artimiesiems linkėdami darnos! Padėkoję už
teikiamas gyvybės galias krivis Trinkūnas ir vaidila Vaiškūnas
iškilmingai sudaužė protėvių ženklais išmargintus kiaušinius
joručius ir užkasdami čia
pat prie aukuro, paaukojo Motinai Žemei. Visi dalinosi šventą
duoną, aukojo vašką ir alų. Susitelkę aplink Amžinąją
ugnį vieni kitiems tarėme sveikinimo žodžius, linkėjome
darnos ir stiprybės dar viename metų rato vingyje. Po Romuvos
krivio J. Trinkūno ir Molėtų Romuvos vaidilos J. Vaiškūno
į susirinkusius kreipėsi Nijolė Jakavonienė, perduodama
Seimo nario romuvio Gedimino Jakavonio sveikinimus ir kvietimą
sugrįžimo į Europos tautų tarpą proga balandžio 30-osios
dienos vakare, 21 val. 40 min., 5 minutėms įjungti visas šviesas
ir užkurti laužus ant kalvų.
- Kildama į viršų aukuro ugnis nešė senųjų giesmių
garsus aukštai, aukštai, mūsų dėmesio išsiilgusiems, žiliesiems
baltų Dievams. Pavasarinis Perkūnas dangaus srovėmis budino
Jorę, negirdimai sruvo prisikeliančios gyvybės galia per žemės
šaknis, per medžių kamienus, per kūnus, atsibudusius dar
vienai gyvenimo vasarai. Susikabinę rankomis žmonės suko ratą
po rato apie Aukuro ugnį bei dangop besistiepiančius Dangaus
stebyklos stulpus. „Dijūto kalnali...“ aidėjo aplinkui ir
kilo aukštyn į Dangaus kalną darnios sutartinės garsai.
- Vėliau vienas paskui kitą, visi iškilmingai aukojo Perkūno
šventovei atvežtus akmenis. Kiekvienas apsakė – iš kur
akmuo atkeliavo ir, dėdamas savo atvežtą akmenį į metai iš
metų augantį akmenų kalnelį, tarė linkėjimus
susirinkusiesiems ir kylančiai Šventovei. Kai krivis įšventino
paaukotuosius akmenis ir darnus rankomis susikabinusių šventės
dalyvių ratelis giedodamas keletą kartų apėjo Perkūno šventovę,
prasidėjo apeiginės vaišės. Visi ėjo prie apeiginio katilo
semtis šventinio viralo, kurį švenčiantiems aukojo Molėtų,
Vilniaus, Kauno, Panevėžio ir Varėnos Romuvos. Šventinis didžiojo
apeiginio katilo viralas visus atgaivino ir sušildė. Vaišinomės
savo atsivežtu maistu ir vaišinome kitus. Vaišės, sūpuoklės,
šokiai, rateliai ir dainos įtraukė į šventinį sūkurį ir
jauną, ir seną. Muzikanto Valdo Striužo muzikai ir
„Giliuko“ jaunimo šokiams nebuvo abejingų.
- Už etnografinės sodybos vartų plušėjo tautodailininkas
Rimantas Ordinas, mokydamas visus norinčius tradicinių baltiškų
papuošalų gamybos paslapčių. Norintys patys galėjo
pasigaminti arba labai pigiai nusipirkti patikusį dirbinį.
Tautodailininkė Dalia Lovčikienė suteikė galimybę įsigyti
jos unikalių karpinių, skirtų senajai baltų pasaulėžiūrai.
Vaistažolių įmonė „Herba Humana“ visus vaišino karšta
lietuviškų žolelių arbata.
- Šventei besibaigiant dangus nusigiedrijo. Kantriausi šventės
dalyviai dar kartą buvo pakviesti į dūminę pirtį. Buvo be
galo malonu išsikaitinus išlėkti su garų kamuoliais ir pūkštelti
į tyrą, gėlą Lenktinio ežero vandenį. Ugnies, akmenų,
vandenų, garų ir beržinių vantų jėga visus apvalė, pakylėjo
ir perkūnijo iki kitos Jorės.
- Dėkojame Kultūros ministerijai, Kultūros ir sporto rėmimo
fondui, Utenos apskrities viršininko administracijai už
suteiktą finansinę paramą. Ačiū Vilniaus pedagoginio
universiteto Fizikos ir technologijos fakulteto, bendrovės
„Molėtų švara“, įmonių „Sintagma“ bei „Herba
Humana“ vadovams ir asmeniškai Giedraičių ambulatorijos
direktoriui Virgilijui Rimavičiui, be kurių pagalbos šventė
būtų netekusi didelės dalies žavesio.