- Vilniaus
Žemutinės pilies kultūrinis-dvasinis paveldas. Viduramžių
kostiumas ir
- folkloro
grupė „Sedula“
-
- Daiva STEPONAVIČIENĖ,
Pilių tyrimo centras „Lietuvos pilys“
|
- 1 pav. Žalvarinius
papuošalus folkloro grupei „Sedula“ pagamino juvelyrai Saulius
Kvietka ir Alfredas Mickus. V. Skaraičio nuotr.
|
|
- 2 pav. Folkloro grupė „Sedula“ –
Pilių tyrimo centro „Lietuvos pilys“ kolektyvas. V. Skaraičio
nuotr.
|
|
- 3 pav. Svarbi viduramžių kostiumo detalė
– diržas, prie kurio buvo prikabinama piniginė ir įvairūs
amuletai. V. Skaraičio nuotr.
|
|
- 4 pav. Folkloro grupė „Sedula“
koncertuoja Vilniaus Žemutinės pilies Valdovų rūmų požemiuose.
V. Skaraičio nuotr.
|
- Prasidėję Vilniaus
Žemutinės pilies atkūrimo darbai verčia pamąstyti apie vieną
iš jos panaudojimo galimybių – kultūrinę veiklą: teatrinę,
koncertinę, pramoginę. Pilies rūsiuose atsivers patogi erdvė
muziejinėms archeologinėms vertybėms eksponuoti. Tam bus
pritaikytas pagrindinis šio paminklinio paveldo akcentas –
autentiški mūrai.
-
- Atkurtose skirtingų epochų menėse
vėl atgis gotikos, renesanso ir baroko dvasia. Uždaras pilies
kiemas puikiai tiks muzikinių festivalių atidarymams,
istoriniams spektakliams – tiek draminiams, tiek ir muzikiniams.
- Galvojant apie ateitį, visada
praverčia jau sukaupta patirtis. Šiuo atveju – atstatytos Trakų
salos pilies, legendose likusių Kernavės piliakalnių. Abi šios
vietos – buvusios sostinės – atgyja vasarą, minint Mindaugo
karūnavimo – Lietuvos valstybingumo datas. Čia tęsiamos
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūrinės tradicijos,
traukiančios šiuolaikinį, persisotinusį informacija, neretai
abuoją, mažai kuo besistebintį žmogų, į nuostabų praeities
miražą, kuriame virte verda viduramžių miesto gyvenimas su
amatininkų dirbtuvėlėmis ir smuklėmis, kur pats gali išbandyti
save, lipdydamas ar žiesdamas puodą, dirbdamas tošies kibirėlį,
tekindamas verpstę, pagaliau įsigydamas nekasdienišką rakandą
ar papuošalą – tokį pat, kokį iki šiol matei tik muziejų
ekspozicijose.
- Ne vienerius metus archeologijos
specialistai kasinėja vieną ar kitą ikiistorinį paminklą,
tyrinėja atkastų lobių menines formas, bandydami suvokti jų
tobulumą, kol galiausiai savo rankomis atkuria tas pačias
formas, į gaminamą daiktą įdėdami savo šilumos, gėrio,
tobulumo siekį, susitapatindami su meistrais, kurių vardai
seniai nuėję užmarštin. Gyvoji archeologija, gyvoji istorija,
gyvasis muziejus... Vardan šio atgimimo buvo verta ilgus dešimtmečius
rinkti eksponatus, kaupti dirbinių fondus, sisteminti informaciją.
- Vienas šios veiklos rezultatų –
viduramžių kostiumo atkūrimas, įgyvendintas Pilių tyrimo
centro „Lietuvos pilys“ folkloro grupės „Sedula“. Jos narės
– šešios moterys, apsirėdžiusios XV a. stiliaus drabužiais,
sukurtais pagal Lietuvos laidojimo paminklų medžiagą – papuošalus,
metalines drabužių detales ir tekstilės skiautes. Taip
moksliniu pagrindu, pasitelkus ir fantaziją, sukurti šeši,
archeologiniais vadinami, moterų kostiumai. Jie asketiški, tamsių
gamtos atspalvių (rudo, pilko, žalio, mėlyno), tiesaus kirpimo,
sujuosti diržais, padabinti žalvariniais apkaustais, žvangučiais
ir papuošalais.
- Būdami stilistiškai vienodi, šie
kostiumai yra ne tik, šiuolaikine drabužių dizainerių kalba
kalbant, „mados kolekcija“, bet ir atspindi viduramžišką
nuostatą „priklausyti brolijai, būti panašiam į kitus tos pačios
brolijos narius“ – brolijos, kuri savo spalvomis, ženklais ir
kitokiomis regalijomis išsiskirdavo iš kitų visuomenės narių.
Kita vertus, atsižvelgiant į XXI amžiaus skonį ir patogumą,
kuriant kostiumus buvo pažeista keletas viduramžiškų principų:
„Sedulos“ kostiumai neperkrauti metalinėmis detalėmis, nors
būtent jų gausa kadaise buvo suvokiama kaip grožis ir prabanga;
tų laisvai kabančių metalinių detalių (plokštelių, žvynelių,
varpelių ir kt.) keliamas muzikinis fonas Vakarų Europos valstybėse
irgi buvo laikomas ypač gražiu. Čia verta prisiminti ir
Lietuvos kapinynuose nuo VIII a. randamus žvangučius, tvirtintus
pirmiau tik prie žirgo kamanų, o vėliau kabintus prie moterų
kostiumų aksesuarų (diržų, juostų, piniginių) ir vertus į
kaklo vėrinius kartu su karoliais bei naudotus kaklo iškirptei
apsiūti. Šiuo atveju viduramžiška, iš krikščioniškų kraštų
pasiskolinta, grožio ir prabangos samprata, sumišusi su lietuvių
pagoniška pasaulėžiūra į metalą ir jo skambesį, buvo kaip
priemonė piktosioms jėgoms atbaidyti.
- Iš margaspalvės minios ir tuomet,
ir dabar išsiskiriama tamsiais atspalviais, kurie laikytini itin
iškilmingais. Neatsitiktinai pasirinkta elegiška pilka spalva
– susikaupimo ir liūdesio ženklas; rečiau pasitaikanti žalia
ir melsva – meilės spalvos, reiškusios įsimylėjimą ir ištikimybę.
„Sedulos“ kostiumuose panaudoti ir rudi atspalviai, kurie
viduramžių Europoje buvo laikomi negražiais. Tuo tarpu XIV –
XVI a. Lietuvos kapinynuose randamos drabužių skiautelės dažniausiai
įvairių atspalvių rudos: rudai geltona, rudai raudona, rudai
rusva. Rudos spalvos siūlus lietuvės naudojo apmatams, kitokių
spalvų – ataudams. „Sedulos“ viršutinės tunikos
„prigesintos“ juodaspalviais apmatais.
- Kodėl pasirinktas būtent šis –
XV a. laikotarpis? Pirmiausia dėl to, kad, įvedus krikščionybę,
pasikeitė laidojimo papročiai: mirusieji nebebuvo deginami, todėl
žemė išlaikė žymiai daugiau informacijos drabužiams atkurti.
Tačiau, nežiūrint į propaguotą krikščionišką asketizmą,
laidojama buvo su pagoniškomis apeigomis, vis dar laikantis
senoviškų papročių – su įkapėmis. Tuo laiku visoje
Lietuvoje vyravo vieninga mada, sritiniai skirtumai sparčiai
nyko, o juvelyrai užpildė rinką stilistiškai vienodais
dirbiniais. Ši stilistinė vienovė buvo labai palanki, vizualiai
ansamblio vienovei išlaikyti.
- Kostiumų siluetas buvo kuriamas
atsižvelgiant į turtingų sodiečių kapuose rastus papuošalus
ir aksesuarus, ypač tuos, kuriais galėjo būti susegti (sagos,
segės) ar sujuosti (diržų sagtys ir apkaustai) drabužiai. Taip
pat orientuotasi į gotikinį miestiečių stilių (dvi suknelės,
velkamos viena ant kitos), kurį ilgainiui perėmė kaimiečiai.
- Sunkiausia buvo atkurti tas kostiumo
dalis, kurios žemėje supūva, t.y. odą ir tekstilę.
Pastarosios išlikę tik keletas lopinėlių, tačiau
restauratoriai nustatė medžiagos rūšį (drobė, vilna, šilkas),
audimo būdą (dvinytis, keturnytis) ir iš dalies spalvą (žalia,
ruda, pilka, juoda, balta, mėlyna). Pagal šiuos pavyzdžius buvo
išaustos medžiagos. Medžiagą kostiumams audė „Tautinio
kostiumo klubo“ audėjos, konsultavo ir talkino šio klubo siela
– istorijos mokslų daktarė, etnografė Vida Kulikauskienė, ne
vieną folkloro kolektyvą aprėdžiusi savo kurtais kostiumais,
remdamasi muziejuose sukauptais įvairių Lietuvos regionų audinių
ir drabužių pavyzdžiais.
- Juvelyrai Saulius Kvietka ir
Alfredas Mickus pagamino žalvarinių papuošalų (antsmilkiniai,
auskarai, antkakliai, karoliai, segės, apyrankės, žiedai) bei
drabužių papuošimų (dekoratyvinės plokštelės, įvijos, žvangučiai,
amuletai) pavyzdžių pagal analogijas su Ažugirių, Liepiniškių,
Diktarų, Kriemalos, Karmėlavos, Jakštaičių, Obelių kapinynų
archeologine medžiaga, saugoma daugiausia Lietuvos nacionaliniame
muziejuje.
- Odininkams buvo užsakyta pagaminti
diržų, peilių dėklų bei piniginių, kaustytų žalvariu,
kopijas, pagal XIV a. – XVI a. pr. Rumšiškių, Skrebinų,
Obelių, Karmėlavos įkapinius pavyzdžius.
- Apavas atkurtas pagal XV a. – XVI
a. I p. Vilniaus Žemutinės pilies archeologinius radinius –
odinių batų detales su pjaustiniais ar skylutėmis – metalinių
papuošimų buvimo įrodymais; kituose Lietuvos regionuose batų
liekanų, išskyrus pasagėles, beveik nėra.
- Ten, kur pritrūko duomenų,
pasitelkus žinias ir fantaziją, buvo sukurti šeši moterų
kostiumai. Šių kostiumų, pritaikytų scenai, patogumo dėlei šiek
tiek pakeistas apatinis drabužio kirpimas ir užsegimas bei susiūti
viršutinio drabužio šonai. Batus irgi stengtasi siūdintis
patogius: varstomus priekyje, o ne vidinėje kojos pusėje, kaip
buvo įprasta viduramžiais. Batai puošti žalvariu, atsižvelgiant
į bendrą kostiumo stilių.
- Svarbi viduramžių kostiumo detalė,
kurią moterys „pasiskolino“ iš vyrų – diržas su
prikabinta pinigine. Tai buvo dar viena priežastis, dėl kurios
„Sedula“ rinkosi būtent šio laikotarpio stilių: už diržo
labai patogu užsikišti nedidelį instrumentą – skudutį ar
lumzdelį, o į piniginę įsidėti raktus ar nosinaitę, ir
tuomet jokios kitos – šiuolaikinės – detalės neardo
kostiumo harmonijos.
- Nesibaiminta atkurti ir įkapinį
drabužį: pagal ilgai gyvavusius papročius, lietuviai
mirusiuosius laidojo su geriausiais, neretai vestuviniais ar
kitomis šventėmis naudotais darbužiais ir papuošalais.
- „Sedulos“ koncertiniai kostiumai
jokiu būdu nelaikytini viduramžių drabužių kopija, jie tik to
laikotarpio drabužių stilizacija. Šie drabužiai yra patogūs dėvėti
šių dienų žmogui, suteikia laisvės muzikuoti.
- „Sedula“ dainuoja senovines
liaudies dainas, kadaise skambėjusias ne tik kaimo laukuose, bet
ir kunigaikščio menėje, o dabar – Vilniaus Žemutinės pilies
griuvėsiuose ar ant Kernavės piliakalnio keteros. Dainoms
pritariama kanklėmis, pagamintomis muzikos instrumentų meistro
Egidijaus Virbašiaus pagal Lietuvos nacionalinio muziejaus
eksponato pavyzdį.
- Materialaus ir dvasinio paveldo atkūrimas
ir derinimas tarpusavyje puikiai sąveikauja su šiuolaikiniu mąstymu
ir grožio samprata. Senovė ir šiuolaikiškumas, dvasia ir
materija „Sedulos“ dėka harmoningai įsilieja į koncertinę
erdvę gamtos prieglobstyje, pilies griuvėsiuose ar jau
atstatytoje puošnioje menėje.