- Šventojo
karalaičio Kazimiero (1458-1484)
- trumpo gyvenimo
svarbiausi faktai parodoje „Vita Sancti Casimiri“
 |
- 1 pav. Šv. Kazimieras. 1993. Dail. Antanas
Žukauskas (g. 1939). Medalionas. LDM. D. Mukienės nuotr.
|
 |
2 pav. Šv. Kazimieras tarp angelų. XVII a.
Nežinomas Lietuvos dailininkas. Drobė, aliejus. A. Lukšėno
nuotr. iš LDM rinkinių |
 |
3 pav. Lietuvos mokslų akademijos
bibliotekos rankraščių ir spaudinių ekspozicija parodoje „Vita
Sancti Casimiri“. D. Mukienės nuotr. |
 |
4 pav. Šv. Kazimieras. XVIII a. Nežinomas
Lietuvos dailininkas. Iš LDM rinkinių. D. Mukienės nuotr. |
 |
5 pav. Parodos „Vita Sancti Casimiri“
fragmentas. D. Mukienės nuotr. |
- 2004 m. kovo 4 d.
Taikomosios dailės muziejuje atidaryta Lietuvos dailės muziejaus
ir Lietuvos mokslų akademijos bibliotekos parengta paroda „Vita
Sancti Casimiri“ (Šv. Kazimiero gyvenimas), liudijanti šv.
Kazimiero gyvenimą istoriniais rankraščiais, retais spaudiniais
bei jo gyvenimą įprasminančiais meno kūriniais.
-
- Parodos „Vita
Sancti Casimiri“ pobūdis ir tikslas
-
- Šią parodą šv. Kazimierui
surengti paskatino Lietuvos tūkstantmečio programos sakralinės
dailės parodos „Krikščionybė Lietuvos mene“, 1999-2003 m.
veikusios Taikomosios dailės muziejuje, patirtis ir sukaupta
gausi dailės kūrinių kolekcija bei svarbių rašto paminklų
informacija. 2002 m. abi parodą rengiančios institucijos
–Lietuvos dailės muziejus ir Lietuvos mokslų akademijos
biblioteka – minėjo popiežiaus Klemenso VIII brevės „Quae
ad sanctorum“ 400 metų sukaktį. Būtent šią brevę „Quae
ad sanctorum“ prof. P. Rabikauskas yra pavadinęs pirmuoju
oficialiu popiežiaus ir Romos kurijos aktu, vienareikšmiai pripažinusiu
karalaičiui Kazimierui altoriaus garbę, o to meto Lietuvoje šis
Romos kurijos dokumentas priimtas kaip kanonizacijos
patvirtinimas. Todėl 2002 m. Lietuvos mokslų akademijos
biblioteka savo rūmų vestibiulio parodinėje erdvėje surengė
rankraščių, spaudinių bei dailės kūrinių parodą, skirtą
šv. Kazimierui. Tuo pačiu metu Lietuvos dailės muziejus
parodoje „Krikščionybė Lietuvos mene“ surengė šv.
Kazimierui ir jo kanonizacijos istorijai skirtą kultūros vakarą,
išleido meninį plakatą, šiai datai dedikuotą albumą
„Vilniaus katedros lobynas“.
- 2004 m. minimas šv. Kazimiero
kanonizavimo patvirtinimo pirmųjų didingų iškilmių Vilniuje
(1604 m.) 400 metų jubiliejus muziejų ir biblioteką paskatino
bendrai surengti parodą, pristatyti joje ir dokumentus, ir meno kūrinius.
- Paroda atidaryta Senojo arsenalo
antrojo aukšto parodų salėje ir veiks iki metų pabaigos.
-
- Parodos
eksponatai
-
- Šventojo karalaičio Kazimiero
(1458-1484) trumpo gyvenimo svarbiausius faktus, Lietuvos valdovų,
Vilniaus vyskupijos ganytojų ir sostinės gyventojų pastangas dėl
karalaičio paskelbimo šventuoju po mirties, stebuklus, patirtus
prie karalaičio kapo Vilniaus katedroje, kanonizacijos
patvirtinimo istoriją, šventojo kulto sklaidą Europoje ir
pasaulyje, šv. Kazimiero sanktuarijaus – memorialinės koplyčios
– statybos ir rekonstrukcijų istoriją, garbinimo ir jubiliejų
šventimo tradicijas parodoje „Vita Sancti Casimiri“ atspindi
XV-XX a. autentiški dokumentai ir jų publikacijos. Rankraščių
ir spaudinių ekspoziciją pradeda legato Zacharijaus Ferrerio,
atsiųsto popiežiaus pradėti karalaičio Kazimiero kanonizacijos
procesą, 1521 m. dokumentas bei jo paties parašytos ir Krokuvoje
tuo metu išleistos knygos „Vita beati Casimiri
Confessoris...“ titulinio lapo faksimilė. Toliau eksponuojamos
Lietuvos ir Lenkijos valdovų privilegijos Šv. Kazimiero koplyčiai,
šios koplyčios inventoriai, šv. Kazimiero relikvijų slapstymą
XVII a. vidurio karų metu atspindintys dokumentai, grafikos kūriniai,
atspindintys svarbiausius šv. Kazimiero ikonografijos tipus.
Rankraščių ir spaudinių ekspozicijos centre specialioje
vitrinoje rodoma 1602 m. popiežiaus Klemenso VIII brevė „Quae
ad sanctorum“, greta – XVII-XIX a. spaudiniai ir šv.
Kazimiero relikvijų dokumentai, liudijantys jo kulto sklaidą.
Parodos eksponatai (popiežių bulės, programėlės ir kt.)
akcentuoja ir 1922 m. jubiliejinius šv. Kazimiero kanonizavimo
renginius Vilniuje, kurių iniciatorius buvo tuometinis Vilniaus
ganytojas Jurgis Matulaitis, 1987 m. pats paskelbtas
palaimintuoju. Šią ekspoziciją užbaigia XX a. įvairiomis
kalbomis išleistos literatūros, skirtos šv. Kazimierui, jo
kultui, dailės kūriniams, pavyzdžiai.
- Parodos „Vita sancti Casimiri“
eksponuojami įspūdingo formato XVII a.-XX a. pradžios dailininkų
sukurti tapybos darbai, vaizduojantys šventąjį karalaitį
Kazimierą, paskelbtą Lietuvos dangiškuoju globėju. Salės
centre eksponuojama neseniai kruopščiai restauruota ir nuo
sunykimo apsaugota nežinomo XVII a. dailininko sukurta drobė „Šv.
Kazimieras tarp angelų“, tapusi visos parodos simboliu. Šalia
– seniausio išlikusio šv. Kazimiero atvaizdo (apie 1520 m.),
vadinamojo „Trirankio“, saugomo Vilniaus katedros Šv.
Kazimiero koplyčioje, paveikslo faksimilė ir XVII a. nežinomo
dailininko ant lentos tapytas šv. Kazimiero paveikslas, kurio
fone matoma ir senoji Vilniaus katedra, Aukštutinė pilis bei
Trijų kryžių kalnas. Gretimoje sienoje dominuoja dailininko
Vladislovo Majeranovskio monumentali heraldiniais Lietuvos ir
Lenkijos ženklais papuošta drobė „Švč. M. Marija su
Lietuvos ir Lenkijos šventaisiais“, kurios centre vaizduojami
priklaupę prieš švč. M. Marijos atvaizdą svarbiausi abiejų
valstybių šventieji – šv. Kazimieras ir šv. Stanislovas. Šalia
– įspūdingas paveikslas, sukurtas nežinomo XIX a. dailininko
pagal XVII a. kūrinį, vaizduojantis šv. Kazimiero tėvus –
Lietuvos ir Lenkijos valdovą Kazimierą Jogailaitį su žmona Elžbieta
Habsburgaite, sutinkančius Krokuvoje šv. Joną Kapestraną. Savo
meniniu įtaigumu dailės ekspozicijoje taip pat išsiskiria
Vincento Slendzinskio ir Vladislovo Majeranovskio darbai,
vaizduojantys besimeldžiantį šv. Kazimierą. Kartu su kitais
XVII-XIX a. tapybos darbais rodomi ir XVIII-XIX a. dailininkų
skulptūros, grafikos kūriniai. Tarp grafikos kūrinių išsiskiria
gausi Antonijaus Oleščinskio, Pranciškaus Balcevičiaus darbų
kolekcija. Parodoje taip pat pristatomi iškilių XX a. lietuvių
dailininkų Vytauto Kazimiero Jonyno, Vytauto Igno grafikos kūriniai,
XX a. pradžioje Vilniuje kūrusio, istorinės retrospekcijos
stilių puoselėjusio, Juozapo Kamarausko akvarelės darbai,
liaudies menininkų sukurti tapybos, skulptūros kūrinai bei raižiniai.
Vitrinose eksponuojami du XVII-XVIII a. arnotai, kuriuose
pavaizduotas šv. Kazimieras, taip pat keletas XVII-XVIII a.
auksakalystės kūrinių, papuoštų reljefinėmis ar emalio
scenomis su šv. Kazimiero ikonografija.
- Lietuvos dailės muziejaus ir
Lietuvos mokslų akademijos bibliotekos parodoje „Vita Sancti
Casimiri“ rodoma per šimtą trisdešimt XV-XX a. rankraščių,
spaudinių ar jų faksimilių, tapybos, skulptūros, grafikos,
tekstilės ir auksakalystės kūrinių, liudijančių iki šiol
gyvybingą ir svarbią Lietuvos globėjo karalaičio šv.
Kazimiero garbinimo tradiciją, kurią atspindi ne tik šventojo
sanktuariumo pamaldus lankymas, gausios maldos, bet ir itin
spalvinga šimtmetines tradicijas turinti meninė kūryba.
- Didžioji dauguma parodoje rodomų
eksponatų – Lietuvos dailės muziejaus ir Lietuvos mokslų
akademijos bibliotekos sukauptos vertybės. Penkis grafikos kūrinius
paskolino Vilniaus universiteto biblioteka, po vieną skulptūrą
– Rokiškio krašto ir Vytauto Didžiojo karo muziejai.
-
- Parodos
edukaciniai renginiai
-
- Specialiai šiai parodai parengta
edukacinių renginių programa (koordinatorė N. Jarockienė).
Kviečiami dalyvauti pedagogai ir 1-12 klasių bendrojo lavinimo
mokyklų bei specializuotų dailės mokyklų moksleiviai.
Programos dėstymas diferencijuotas, atsižvelgiant į lankytojų
poreikius ir amžių. Pagrindinės programinės temos:
- Karalaitis Kazimieras. Epochų žmogus
ir šventasis
- Renginyje diskutuojama, aptariama Šv.
Kazimiero pasaulėžiūra, pasaulėjauta. Bandoma suprasti, kas
yra šventumas, už ką žmonės garbinami kaip šventieji. Kaip
tai svarbu šių dienų, naujųjų laikų epochoje? Renginio
pabaigoje apžiūrima ekspozicija. Ten randamos trys dėžutės...
su užduotimis (edukacinio projekto autorius ir vedėjas – V.
Malinauskas);
- Žemiškieji ir dangiškieji Šv.
Kazimiero simboliai ir dorybės
- Šventojo vardas neišdyla iš
istorijos, neaptemsta ir neišblėsta, nepraeina nei su srūvančiu
laiku, nei su besikeičiančiomis kartomis. Analizuojant parodoje
eksponuojamus meno kūrinius, tyrinėjami Žemiškieji ir Dangiškieji
šv. Kazimiero simboliai bei dorybės, kurios mums gali daug
papasakoti apie jo gyvenimo pagrindines idėjas. Užsiėmimo
pabaigoje iš popieriaus lankstomas skaistumo simbolis – Baltoji
lelija, užduočių lapuose piešiami simboliai (edukacinio
projekto autorė ir vedėja – E. Savlevičienė);
- „Sunykęs žemėj – užgimęs
danguj“
- Tyrinėjant eksponuojamus meno kūrinius,
aptariami karaliaus sūnaus Kazimiero, kuris buvo numatytas tapti
tėvo įpėdiniu, žemiškąjį gyvenimą. Jo gyvenimas buvo
trumpas, bet amžininkus paveikė nuoširdumu, gerumu, pamaldumu
ir didele artimo meile. 1484 m. kovo ketvirtosios rytą jis mirė
žemei, bet užgimė dangui. Būdamas šalia Dievo, tapo žmonių
užtarėju ir globėju. Susipažinę su šv. Kazimiero istorija,
moksleiviai aptaria svarbiausius jo žemiškojo ir dangiškojo
gyvenimo įvykius. Po užsiėmimo rengimo vaidina spektaklyje:
popiežiaus legatas vyskupas Zacharijas Ferreris atvykta į Vilnių
surinkti informacijos ir aprašyti stebuklus, įvykusius šv.
Kazimierui užtariant... (edukacinio projekto autorė ir vedėja
– D. Vaitiekutė).
-
- Parodos
kuratoriai
-
- Parodos ekspozicijos autorius –
Romualdas Budrys, parodos kuratoriai – Rima Cicėnienė,
Lietuvos mokslų akademijos bibliotekos Rankraščių skyriaus vedėja,
dr. Daiva Narbutienė, Lietuvos mokslų akademijos bibliotekos Retų
spaudinių skyriaus vedėja, ir Lietuvos dailės muziejaus
specialistai – Dalia Tarandaitė, Rasa Adomaitienė, Ilona Mažeikienė,
Marijona Kuodienė, dr. Vydas Dolinskas.
- Parengta pagal Lietuvos dailės
muziejaus
- Ryšių su visuomene centro pateiktą
informaciją.