„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 3
Svetur
„Skatinkime visų
mokymąsi“ programa Didžiojoje Britanijoje
Pagal
http://www.resource.gov.uk/ parengė Nideta JAROCKIENĖ,
Lietuvos muziejų asociacijos
Švietimo sekcijos vadovė
Didžioji Britanija gali didžiuotis
turėdama daugybę turtingų ir įvairių muziejų, bibliotekų ir archyvų.
Individualiai ir kolektyviai jie daro didžiulį poveikį kultūrai,
švietimui ir paprastų žmonių gyvenimui.
Didžiosios Britanijos Vyriausybė
2000 m. balandžio mėn. nusprendė įkurti strateginę organizaciją
„Ištekliai: muziejų, bibliotekų ir archyvų taryba“ („Resource: Council
for Museums, Archives and Libraries“), kuri padėtų ir patartų muziejams,
bibliotekoms ir archyvams, kaip dirbti drauge, kad jų bendradarbiavimas
plėstųsi ir būtų ilgalaikis. Naujoji organizacija pakeitė Muziejų ir
galerijų komisiją (Museums and Galleries Commission) bei Bibliotekų ir
informacijos komisiją (Library and Information Commission). Ši
organizacija turi pagerinti muziejų, bibliotekų ir archyvų paslaugų
prieinamumą vartotojams. Tai nereiškia, kad atsisakoma įsipareigojimo
rūpintis mokslu ir tyrimais, bet labiau siekiama skatinti kūrybiškumą
teikiant vartotojams naujas paslaugas. Siekiama muziejus, bibliotekas ir
archyvus padaryti atvirus ir prieinamus visiems visuomenės nariams. Ši
organizacija tiki, kad
muziejai, bibliotekos ir archyvai
vaidina pagrindinį vaidmenį plėtojant kultūros, švietimo, socialinę ir
ekonominę gerovę;
institucijų paslaugos turi būti
nukreiptos į potencialių ir aktualių vartotojų poreikius;
sektoriaus plėtojimas turi remtis
išsamiomis diskusijomis ir tiksliais tyrimais;
bendradarbiavimas ir partnerystė
yra svarbiausias veiklos sėkmės komponentas.
Šios institucijos yra labai
įvairios: nuo nacionalinių institucijų su užsienio lankytojais ir
milžiniškais ištekliais iki mažų bendruomenės muziejų ar lokalių
archyvų, kurių veikla visiškai priklauso nuo savanorių darbo. Švietimo
srityje jos turi bendrus tikslus – pristato lankytojams savo išteklius
ir kolekcijas, remia ir palaiko mokymąsi. Pavyzdžiui, universitetų
bibliotekų ir archyvų pagrindinis tikslas – remti mokymosi programas ir
padėti savo studentams. Daugelis muziejų ir kai kurie archyvai turi
švietimo tarnybas, kurios dirba su mokyklomis ir suaugusiųjų grupėmis
rengdamos seminarus ir kitus renginius, kurie padeda stiprinti formalųjį
švietimą. Todėl 2000 m. lapkričio mėn. „Ištekliai“ ėmėsi įgyvendinti
programą „Skatinkime visų mokymąsi“ (Inspiring learning for all).
Programa skatina muziejus, bibliotekas ir archyvus atidžiau pažvelgti į
formalųjį švietimą ir nustatyti, kokį poveikį jis daro lankytojams bei
išsiaiškinti, ką jie daro, kodėl daro ir nustatyti šios veiklos
efektyvumą, pateikti geriausių pavyzdžių. Programa remiasi keturiais
svarbiausiais principais, kurie kartu parodo, kiek muziejai, bibliotekos
ir archyvai yra prieinami visiems visuomenės nariams. Pagrindiniai
principai: žmonės, vieta, partnerystė ir politika, planai ir veikla.
Žmonės – efektyvesnių mokymosi
galimybių suteikimas.
Vieta – prieinamos ir įkvepiančios
mokymosi aplinkos sukūrimas.
Partnerystė – kūrybingos mokymosi
partnerystės skatinimas.
Politika, planai ir veikla –
siekimas, kad mokymąsis taptų prioritetine bibliotekų, muziejų, archyvų
veiklos dalimi.
Kas yra mokymąsis?
Programa pateikia platų mokymosi
apibrėžimą, nes klaidingai manoma, kad kiekvienas apsilankymas
muziejuje, bibliotekoje ar archyve skatina mokymąsi. Mokymasis vyksta
tada, kai žmogus skatinamas ir motyvuojamas gauna impulsus, kurie
skatina jame pokyčius. Žmonės mokosi skirtingai, todėl skirtingai reikia
juos motyvuoti norint įtraukti į mokymosi procesą. Mokyklose,
pavyzdžiui, formalus mokymo procesas papildomas įvairiomis priemonėmis,
kurios skatina jaunus žmones rasti atsakymus per eksperimentus ir
tyrimus. Suaugusieji gali dalyvauti mokymosi visą gyvenimą programose,
kurias jie renkasi pagal savo poreikius, gyvenimo būdą. Didelį poveikį
mokymosi procesui padarė informacijos ir komunikacijos technologijos.
Sparti nuotolinio mokymosi plėtra atspindi pasikeitimus, kuriuos
paskatino informacijos ir komunikacijos technologijų revoliucija,
prasidėjusi švietimo, darbo ir laisvalaikio srityje. Muziejai,
bibliotekos ir archyvai privalo būti dalimi šios revoliucijos, nes
vartotojų poreikiai darosi vis įvairesni. Kad vartotojų mokymosi
poreikiai būtų patenkinti ir mokymasis būtų prieinamas visiems
visuomenės nariams, programa skatina plėtoti konsultacijas su
vartotojais.
Ką reiškia prieinamas mokymąsis?
Prieinamumas suprantamas kaip
sąlygos identifikuoti kliūtis, kurios neleidžia plėtoti mokymosi proceso
bei numatyti jų pašalinimo strategijos.
Programos įgyvendinimo metu
tiriamos prieinamumo kliūtys:
-
fizinės
-
ar pastatai, kolekcijos,
renginiai fiziškai prieinami visiems?
-
sensorinės
-
ar pastatai ir aplinka
pritaikyta klausos, regos bei judėjimo negalės žmonėms?
-
kokie pakeitimai turėtų būti
padaryti?
-
intelektinės
-
ar išskiriami žmonės, kurie
neturi pakankamo išsilavinimo bei žmonės, kuriems anglų kalba yra
papildoma?
-
ar jais gali naudotis žmonės,
turintys mokymosi problemų?
-
kultūrinės
-
ar atspindimi ir pristatomi
bendruomenės interesai, gyvenimas ir kultūra?
-
elgesio
-
ar aplinka yra draugiška ir
maloni vartotojams, ypač naujiems?
-
ar organizuodami savo veiklą
galvojame apie potencialius vartotojus?
-
finansinės
-
ar paslaugų kainos prieinamos
žmonėms, kurių pajamos yra mažos, šeimoms, pensininkams, bedarbiams?
-
u Kitas labai svarbus programos
tyrimo objektas yra informacija ir įdarbinimas:
-
informacija
-
ar efektyviai parduodamos
paslaugos visiems vartotojams?
-
ar efektyviai pateikiama
informacija alternatyviomis formomis, ar ji pateikiama aiškiai
suprantama anglų kalba, kitomis užienio kalbomis?
-
įdarbinimas
-
ar komplektuojant kolektyvą ir
įdarbinant žmones laikomasi lygių galimybių politikos?
-
ar darbuotojų skaičius atspindi
bendruomenės įvairovę?
Programos sumanytojai ir
įgyvendintojai mano, kad yra daug priežasčių dėl ko reikėtų pagerinti
mokymosi muziejuose, bibliotekose ir archyvuose prieinamumą. Tyrimai
rodo, kad šiuo metu D.Britanijos muziejų, bibliotekų ir archyvų
kolekcijomis ir paslaugomis mažai naudojasi tautinės mažumos, neįgalūs
ir žmonės, kurių pajamos yra mažos. Socialinės rizikos grupės,
susijusios su skurdu, nedarbu, menkomis žiniomis, bloga sveikata,
nusikalstamumu, nėra šių institucijų paslaugų vartotojai.
Per programos įgyvendinimą atlikti
tyrimai rodo, kad mokymosi prieinamumui didinti gali būti sukurta ir
įgyvendinta įvairių strategijų, tačiau sėkmingos bus tik tos
strategijos, kurios pirmiausia tenkins vartotojų poreikius. Mokymosi
prieinamumo tobulinimas reikalauja naujos partnerystės ir naujų
požiūrių. Tai reiškia, kad norint nustatyti, ko vartotojai nori iš
muziejų, bibliotekų ir archyvų, ir siekiant įtraukti juos į sprendimų
dėl pirkimų ar kolekcionavimo, parodų rengimo ar interpretavimo priėmimo
būtina dirbti su žmonėmis. Įgyvendinant šią programą buvo
konsultuojamasi su 700 žmonių, dirbančių muziejuose, bibliotekose ir
archyvuose. Buvo įkurta Kritinių draugų komisija (Thinktank of critical
friends), kurios tikslas – vadovauti programos įgyvendinimui. Vyko
reguliarios diskusijos su Kultūros ir sporto departamentu, Darbo ir
žinių departamentu, Paveldo loterijos fondu, Muziejų asociacija,
Bibliotekų ir informacijos profesionalų institutu, Archyvistų draugija
ir virtualiai su visais profesionalais ir specialistais. Į bandomąjį
(pilotinį) projektą buvo įtraukta 31 institucija (muziejai, bibliotekos,
archyvai). Per 9 mėn. išnagrinėti ir įvertinti rezultatai, kaip
projektas veikia ir kaip jis priimamas šiose įstaigose. Išaiškėjo, kad
reikia peržiūrėti projekto įgyvendinimo planavimą, kad būtinos
konsultacijos ir specialistų mokymai. Tačiau akivaizdu, kad projektas
sėkmingai bus įgyvendintas, nes yra stipriai remiamas vyriausybės, o
trys skirtingos institucijos noriai tarpusavyje bendradarbiauja ir
keičiasi informacija. Visos programos, rezultatai skelbiami internete,
2004 m. planuojama išleisti CD ROM, kuris bus visiems prieinamas.
Projekto pabaigoje bus surengta konferencija. Galutiniai projekto
rezultatai bus pateikti visuomenei 2005 m.
Program „Inspiring
Learning for All“ in Great Britain
Nideta JAROCKIENĖ
Lithuanian Art Museum’s Art
Cognition Centre and Lithuanian Museum Association’s Section of
Education, Director
The author of the publication
presents the strategic organization created by the Government of the
Great Britain in year 2000
„Recourse: Council for Museums, Archives and Libraries“. This new
organization has changed the Museums and Galleries Commission and
Library and Information Commission; it started to implement the program
„Inspiring Learning for All“. The program teaches to look deeply into
the
formal education and to develop
opportunities of the learning in museums, libraries and archives.
Contact: Nideta Jarockienė
Lithuanian Art Museum’s Art
Cognition Centre
22 Vilniaus str., LT-2011
Vilnius.
Tel.: (+370) 5 212 14 77,
(+370) 5 212 01 66.
E-mail: nideta@delfi.lt