„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
-
PARODŲ SALĖSE
-
XIX amžiaus Ispanija
fotografijose
-
-
Margarita MATULYTĖ
-
Lietuvos
dailės muziejus
-
|
XIX a. Ispanijos
fotografijų parodos fragmentas. D. Mukienės nuotr. |
- 2005
balandžio 22 – birželio 30 dienomis Vilniaus paveikslų galerijoje veikė
paroda „Hola, España XIX amžiaus Ispanijos fotografijos“.
- Ši
paroda Lietuvos Respublikos ir Ispanijos Karalystės 2004–2008 m.
bendradarbiavimo programoje švietimo ir kultūros srityse yra vienas
reikšmingiausių vaizduojamojo meno projektų. Tai antroji Lietuvos dailės
muziejaus užsienio fotografijos paveldo pristatymo ciklo „Sveika, Europa!“
ir pirmoji senosios ispanų fotografijos paroda Lietuvoje. Projektas
pradėtas 2004 metais, Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą išvakarėse
atidaryta paroda „Salve, Italia!“, o 2006-aisiais bus surengta „Bonjour,
la France!“. Šįkart muziejus kartu su Ispanijos istorinio paveldo
institutu (Madridas) bei Lietuvos ir Ispanijos draugija supažindino
visuomenę su dar vienos Europos valstybės kultūros ir fotografijos
istorija.
-
Ispanija yra viena labiausiai Europos žemyne nuo Lietuvos nutolusių
šalių. Tačiau paslaptingas ir XIX a. sunkiai pasiekiamas, Pirėnų kalnais
atskirtas kraštas dar senovės graikų pavadintas Vakarų žvaigžde –
Hesperia, jau buvo gerai žinomas Lietuvoje. Tai liudija išsaugoti
dokumentai, knygos, fotografijos. Parodoje buvo pristatoma Lietuvos
dailės muziejaus XIX a. Ispanijos fotografijų kolekcija ir Ispanijos
istorinio paveldo institute, saugomas „Ruiz Vernacci fotografijos
archyvas“ („Archivo fotográfico Ruiz Vernacci“). Parodą sudaro 90
fotografijų: muziejus eksponavo XIX a. darbus, o institutas atsiuntė
originalių kolodijaus stiklo negatyvų atspaudus. Toks ekspozicijos
sprendimas ne tik integravo mūsų šalyje saugomą rinkinį į bendrą Europos
kultūros paveldą, bet ir atskleidė senosios „fotolaboratorijos“
specifiką. Muziejaus fotografijų kolekcijoje, paveldėtoje iš Vilniaus
mokslo bičiulių draugijos, Ispaniją reprezentuoja senąją kultūrą
ženklinanti Granados, Malagos, Salamankos, Segovijos, Sevilijos ir kitų
miestų architektūra, Madride saugomas rinkinys – žymių Laurent’o
fotografijos namų palikimas, kurį sudaro 11 tūkst. stiklo negatyvų.
Vilniuje eksponuoti 1858–1887 m. Ispanijos Viduržemio, Vidurio ir
Šiaurės regionų vaizdai: miestų panoramos, gatvių vaizdai, architektūra,
uostai, geležinkeliai, tiltai bei kiti istoriniai objektai. Ypač
vertingos karalienės Izabelės II epochą atspindinčios įvykių
fotografijos, įdomūs etnografinių gyventojų tipų portretai. Viena
įspūdingiausių parodos fotografijų − septynių dalių Sevilijos panorama,
sukurta apie 1866 m.
|
XIX a. Ispanijos
fotografijų parodos fragmentas. D. Mukienės nuotr. |
-
Fotografo Jean Laurent (Žanas Lorenas) biografija, jo įsteigtų
fotografijos namų veikla, populiarinanti Ispaniją Europoje, atskleidė
parodos idėją. Gimęs 1816 m. Garšizi, Prancūzijoje, 1843 m. jis
apsigyveno Madride, kur 1856 m. įrengė pastovią fotostudiją, vėliau
išaugusią į Laurent’o fotografijos namus. 1858 m. pradėjo dirbti
Ispanijos karalienės Izabelės II fotografo Charleso Cliffordo asistentu,
o 1861–1868 m. savo darbus pasirašydavo: Jos Karališkosios Didenybės
fotografas. Nuo 1859 m. Jeanas Laurent’as buvo Prancūzų fotografijos
draugijos narys. 1868 m. jis įsteigė filialą Paryžiuje, kur prekiavo
Ispanijos ir Portugalijos fotografijomis. Laurent’o fotografijos firma
buvo pagrindinis šių šalių „vaizdų tiekėjas“ ir platintojas Europoje. Ne
tik prancūzai, bet ir kitų šalių piliečiai turėjo galimybę vaizdžiai bei
dokumentaliai susipažinti su Ispanijos ir Portugalijos kultūra. Lorent’o
mirties data nenustatyta, spėjama, kad jis mirė tarp 1883 ir 1892 m.
Fotografo, jo kompanionų veiklos mastą, darbų populiarumą liudija ir
Lietuvos šviesuomenės XIX a. pab. rinkti bei išsaugoti Ispanijos
fotovaizdai.
|
XIX a. Ispanijos
fotografijų parodos fragmentas. D. Mukienės nuotr.
|
- Tačiau
ispanų kalba Lietuvoje skambėjo jau XVI a. Vilniuje veikė garsus ispanų
kilmės teisininkas, poetas ir švietėjas Petras Roizijus (Pedro Ruiz de
Moros) – jis vadovavo prie Šv. Jono bažnyčios įsikūrusiai mokyklai,
dėstė bajorams teisę, buvo vienas II Lietuvos Statuto (1566 m.) rengėjų.
Jo knyga „Decisiones Lithuanicae“ XVI a. buvo išleista Krokuvoje,
Frankfurte, Venecijoje ir Lione. Ryškių pėdsakų Lietuvoje paliko ispanų
jėzuitai. 1540 m. popiežiaus Pauliaus III patvirtintos Jėzaus draugijos
(jėzuitų ordino) vienas steigėjų ir Šv. Ignaco Lojolos bendradarbių
Alfonsas Salmeronas (Alonso Salmerón) jau 1555 m. apsilankė Vilniuje.
Čia jėzuitų įkurdinimu rūpinosi Lenkijos ir Lietuvos jėzuitų
viceprovincijolas Pranciškus Sunjeras (Francisco Sunyer), vieni pirmųjų
Vilniaus universiteto rektorių buvo Garsija Alabijanas (Garsía Alabiano),
Mykolas Ortizas (Michael Ortisius), Benediktas Soksas (Benedict de Soxo).
Todėl reikšmingas parodos akcentas – senųjų fotografijų fone eksponuota
Vilniaus universiteto bibliotekos XVII a. pab. – XVIII a. pr. jėzuitų
dokumentų kolekcija, atspindinti pirmuosius Ispanijos ir Lietuvos ryšius.
-
Parodos kuratoriai – Margarita Matulytė (Lietuvos dailės muziejus),
Carlos Teixidor (Ispanijos istorinio paveldo institutas), Evaldas
Galvanauskas (Lietuvos ir Ispanijos draugija).
|