„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
-
PARODŲ SALĖSE
-
Praeities reginiai iš
senojo Rytų Prūsijos konservatoriaus archyvo
-
-
2005 m.
kovo 8 – balandžio 10 d. – Radvilų rūmuose Vilniuje, gegužės 6 –
liepos 1 d. – Mažosios Lietuvos istorijos muziejuje Klaipėdoje
eksponuota tarptautinė fotografijų paroda „Praeities reginiai iš
senojo Rytų Prūsijos konservatoriaus archyvo“. Skaitytojams ją
pristato fotografijos istorikė
-
-
Margarita MATULYTĖ
-
-
Mažoji Lietuva – istorinių sūkurių kraštas
|
Fotografijų
parodos „Praeities reginiai iš senojo Rytų Prūsijos
konservatoriaus archyvo“ pristatymas Radvilų rūmuose.
D. Mukienės nuotr.
|
-
Lituanistinės fotografijų kolekcijos paroda-publikacija pristato XIX a.
pab. – XX a. pirmos pusės Mažąją, arba Prūsų, Lietuvą, kurią bandyta
apibrėžti jau XVII a. žemėlapiuose. Vykstant vokiečių kolonizacijai,
buvo būtina išsiaiškinti teritorinę, etninę priklausomybę. Kartografo
Samuelio von Suchodoletzo XVIII a. sudarytame žemėlapyje senoji Prūsija
suskirstyta į Sembos, Notangos ir Oberlando sritis. Keturi atskiri
lakštai buvo skirti Klaipėdos, Tilžės, Ragainės ir Įsruties apskritims.
Johannas Friedrichas Betgenas 1735 m. žemėlapyje Lithuania Borussica su
tik įkurto Gumbinės miesto planu patikslino lietuvininkų gyvenviečių
kolonizavimą. Pirmą kartą Klein Litauen vardas buvo įrašytas Franzo
Ludwigo Güssefeldo 1795 m. Prūsijos Karalystės žemėlapyje Carte von dem
Königreich Preussen.
- Franzo
Tetznerio knygoje Die Slawen in Deutschland („Slavai Vokietijoje“, 1902)
publikuotas žemėlapis, atspindintis 1719 m. lietuviškų parapijų ribas,
Richardo Boeckho žemėlapis Sprachkarte vom Preussischen Staat („Prūsijos
valstybės kalbų žemėlapis“, 1869), parengtas pagal 1861 m. Prūsijos
gyventojų surašymo duomenis, bei Vinco Vileišio knygoje „Tautiniai
santykiai Mažojoje Lietuvoje“ (1935) atlikta analizė apibrėžia Mažosios
Lietuvos branduolį. Pagrindinis medžiagos atrankos parodai kriterijus
yra lietuvių kalbos ir kultūros paplitimas Rytų Prūsijos teritorijoje
fotografijų sukūrimo laikotarpiu, todėl ekspozicijoje – Klaipėdos krašto,
Tilžės, Ragainės, Pilkalnio, Įsruties, Labguvos, Gumbinės apskričių
vaizdai. Tai kalbinė ir kultūrinė erdvė, kraštas, blaškomas istorinių
sūkurių, germanizuojamas ir sovietizuojamas, naikinamas ir atkuriamas.
-
|
Adolf Böltischer.
Įsė (Inse, dabar Prčialy, Kaliningrado sr.). Burinės valtys
prieplaukoje prie evangelikų liuteronų bažnyčios. 1892–1895. |
-
Rytų Prūsijos konservatoriaus archyvas
-
Archyvą pradėjo kaupti vokiečių archeologas, menotyrininkas,
paminklosaugininkas, Karaliaučiaus universiteto profesorius Adolfas
Bötticheris. 1893 m. jis tapo pirmuoju Karaliaučiuje įsteigto Centrinio
paminklų konservatoriaus biuro tarnautoju. Mokslininkas kartu su savo
artimiausiu bendražygiu architektu Fritzu Heitmannu 1890–1896 m. rengė
ekspedicijas, registravo, detaliai aprašė architektūros paminklus,
fotografavo ir eskizavo. Po Bötticherio mirties (1901 m.)
konservatoriumi paskirtas architektūros istorikas Richardas Jepsenas
Dethlefsenas tęsė pirmtako pradėtus darbus: inventorizavo, sudarė
paminklotyros archyvą, kaupė fotodokumentus. XX a. 4 dešimtmetyje biuras
išaugo. Naujasis konservatorius Bertholdas Conrades’as dirbo daug
palankesnėmis sąlygomis. Valdžia negailėjo lėšų paminklų apsaugai ir
teikė tam darbui didelę reikšmę. Paminklus fiksavo net 5 – 6
-
fotografai. Centrinis paminklų konservatoriaus biuras vykdė darbus ir
Antrojo pasaulinio karo metais, o 1944 m. pradėjo ruoštis evakuacijai.
Tačiau dėl greitai artėjančio fronto archyvas buvo paliktas Rytų
Prūsijos teritorijoje. 1945-ųjų pabaigoje juo pasirūpino Torūnės
universiteto organizuota ekspedicija. 1952 m. techninė dokumentacija ir
dalis ikonografinės medžiagos buvo perduota į Olštyno valstybinį archyvą,
apie 6600 vienetų stiklo negatyvų pateko į Meno institutą Varšuvoje.
-
-
Lietuvininkus menantys vaizdai
|
Nežinomas
fotografas. Pempiai (Pempen), Klaipėdos aps. Verpėja valstiečio
Michaelio Kurschato name. Apie 1910.
|
-
Fotografijos iš senojo archyvo įspūdingos – profesionaliai parinktos
kompozicijos, pastebėta fiksuojamo objekto esmė, sukurti estetiški
vaizdai. Atrodo, kad jų autoriai – vokiečių architektai, paminklų
konservatoriai, meno istorikai bei fotografai Adolfas Bötticheris,
Richardas Dethlefsenas, Paulas Hornas, Carlas Wünschas, Antonas
Ulbrichas – dažnai pamiršdavo pagrindinę fotodokumentų paskirtį ir kūrė
impulsyviai, įsijausdami į dokumentuojamą medžiagą. Dažname kadre
pozuoja atsitiktiniai praeiviai, kas suteikia fotografijoms betarpiškumo
ir atgaivina kadrą.
-
Klaipėdos krašto vaizdai piešia tykaus, o vietomis ir niūraus lietuviško
kaimo vaizdą. Biržininkų, Dituvos, Derceklių, Žiaukų, Kalotės,
Stankiškių, Skirvytės sodybose mažai gyvybės ženklų – vienas kitas
basakojis vaikėzas, žvejys prie tinklų, verpianti lietuvininkė.
Skirtinga kaimynystėje, Rytų Prūsijos teritorijoje, įsikūrusių kaimų
kasdienybė.
- Kitaip
atrodo Karklės (dabar Mysovka) ar Gilijos (dabar Matrosovo) kaimai.
Dėmesį patraukia gražūs namai su nendrėmis dengtais stogais, puošniomis
vėjalentėmis, ornamentuotais prieangiais. XX a. pradžioje pusė gyventojų
buvo lietuviai. Netikėtu vaizdu atsiveria žiemą fotografuotas Įsės (dabar
Pričialy) bažnytkaimis – ant ledu padengto Kuršių marių kranto vaikai
žaidžia ledo ritulį. Kitoje nuotraukoje stambiu planu – po langu sustoję
penki vaikai. Viena mergaitė rankose laiko riebų katiną, o kita –
popierinį pakelį, gal su fotografo vaišintais saldainiais, kuriais
priviliojo pozuoti.
|
Nežinomas
fotografas. Kaukėnai
(Kaukenmen / dabar Jasnoje).
Gyvenamasis namas. Apie 1912. |
-
Miestuose vokiškoji kultūra ypač pastebima. Tik trys kilometrai nuo
Kuršių marių skiria Labguvą (dabar Polesk). Nuotraukos vaizduoja švarų
ir civilizuotą miestelį. Viename vaizde užfiksuota gotikinė bažnyčia,
kurioje 1562–1587 m. kunigavo garsios Postilės autorius Jonas Bretkūnas,
pirmasis Labguvoje sakęs lietuviškus pamokslus. Tilžės (dabar Sovetsk)
fotografijose didžiausią įspūdį palieka barokinė architektūra bei
istoriniai pastatai, pvz., Karališkoji gimnazija, kurioje vyko paskaitos
lietuvių kalba. Dalis fotodarbų sukurta 1892–1895 m., kai Martynas
Jankus, o vėliau Otonas fon Mauderodė mieste spausdino „Varpą“.
Nuotraukose išlikusiomis Tilžės gatvėmis knygnešiai į Didžiąją Lietuvą
gabeno lietuvišką raštiją. Pagrindinis lietuvių spaudos centras mena ir
1885 m. įkurtą pirmąją lietuvių „Birutės“ draugiją. Su mieste puoselėta
lietuvybe siejami Jurgio Mikšo, Martyno Jankaus, Viliaus Bruožio, Jurgio
Zauerveino, Dovo Zauniaus, Jono Vanagaičio, Vydūno vardai. Viename
vaizde nuo vieškelio, vedančio į spaustuvėmis pagarsėjusį Gastų (dabar
Slavsk) miestą, gerai matosi malūnas ir bažnyčia. Apylinkėse gimė ir
tėvo vadovaujamoje Gastų mokykloje mokėsi kalbininkas Frydrichas
Kuršaitis.
-
Pluoštas fotografijų atspindi Ragainę (dabar Neman). Čia nuo 1549 m.
klebonavo ir 1563 m. mirė pirmosios lietuviškos knygos Katekizmusa
prasti žadei autorius Martynas Mažvydas, čia 1883 m. buvo išleistas
pirmasis lietuviškas laikraštis Aušra. Kiek toliau, Nemuno žemupyje,
įsikūrusius Kaukėnus (dabar Jasnoje) vokiečių fotografas pristato kaip
modernios kultūros miestą su ištaigingomis krautuvių vitrinomis, nauja
geležinkelio stotimi. Senieji stiklo negatyvai išsaugojo užfiksuotas
Pilkalnio (dabar Dobrovolsk) gatves ir aikštes, sugėrusias lietuvybės
dvasią. Vienas pirmųjų Pilkalnio kunigų buvo Jurgis Musa, padėjęs
Bretkūnui versti Bibliją. Apskrities administraciniame centre Gumbinėje
(dabar Gusevo), kur 1714 m. krikštytas netoliese gimęs Kristijonas
Donelaitis, – žalumoje skendintys parkai. O Įsrutis (dabar Černiachovsk)
iškyla kaip XVI–XVIII a. architektūros miestas. Detaliai užfiksuotas
senamiestis, kuris sovietmečiu buvo nugriautas.
|
Įsrutis (Insterburg,
dabar Černiachovsk, Kaliningrado sr.). Senojo turgaus aikštė ir
evangelikų liuteronų bažnyčia. 1939. |
-
Kruopščiai iš visų pusių dokumentuota Želvos (dabar Kamenskoje) pilis,
kuri XIV a. priklausė didžiajam kryžiuočių magistrui Konradui Valenrodui.
Adomo Mickevičiaus romantiškai poetizuotas kryžiuotis atgyja niūrios,
apleistos, bet fotografijose dar visiškai sveikos pilies mūruose.
Vokiečių fotografų apsilankyta ir Šilutėje, vadintoje Šilokarčema. Čia
jų dėmesį patraukė turgus, viešbutis, lentpjūvė, durpių įmonė. Graži
pasienio ruožo fotografija. Širvintos (dabar Kutuzovo) vieškelyje
sustojo būrelis vietos gyventojų, o tolumoje matyti Vladislavovo (dabar
Kudirkos Naumiestis) bažnyčia. Šiuo keliu lietuvybės klausimus spręsti į
Rytprūsius žygiavo varpininkai. Beveik po kiekvienu sakralinio meno
vaizdu galima įrašyti – sugriauta, sudeginta, susprogdinta, sunaikinta.
Tik nuotraukose išliko Kaimės (dabar Zarečje) gotikinės bažnyčios
interjero fragmentai, sovietmečiu per gaisrą sugriuvusios Papelkių (dabar
Vysokoje) bažnyčios vidus. Čia lietuviškos pamaldos vyko iki 1918 m.
Įdomios Trempų (dabar Novostrojevo) bažnyčios interjero nuotraukos.
Parapijoje, įkurtoje XVI a. pabaigoje, kunigavo nemažai lietuvių
kultūros puoselėtojų. Įsės kaimo bažnyčia sovietmečiu nugriauta, tik
nuotraukose išliko ne tik aštuonkampis fasadas, bet ir vidus.
- Parodą
parengė Lietuvos dailės muziejus kartu su Lenkijos mokslų akademijos
Meno institutu. 170 fotografijų kilnojamosios ekspozicijos pristatymą
Lietuvos regionuose koordinavo Mažosios Lietuvos istorijos muziejus.
Lietuvos centrinis valstybės archyvas pateikė krašto raidą
iliustruojančią kroniką.
- Parodą
kuravo Margarita Matulytė (Lietuvos dailės muziejus), Piotr Jamski ir
Jan Przypkowski (Lenkijos mokslų akademijos Meno institutas).
|