„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
-
PARODŲ SALĖSE
-
Viduramžių kankinimai ir bausmės
-
-
Irena SENULIENĖ
-
Trakų istorijos muziejus
-
|
Kolekcininkas P.
Bočkovskis ir Trakų istorijos muziejaus direktorius V. Poviliūnas
parodos „Viduramžių kankinimais ir bausmės“ atidarymo metu. L.
Valužienės nuotr.
|
-
„Istorija tik tada esti išminties mokytoja ir dorovės
puoselėtoja, kai matyti ne tik šviesioji, bet ir tamsioji praeities pusė
ir žmonės supranta, kodėl po nakties išaušta rytas“. (J.Jurginis)
-
-
Žmogaus žiaurumas gali būti beribis, o fantazija –
neįtikėtinai laki. Apie tai bylojo šokiruojanti Trakų istorijos
muziejaus paroda „Viduramžių kankinimai ir bausmės“, kurioje eksponuoti
rafinuočiausi inkvizicijos laikų kankinimo įrankiai. Parodoje eksponuota
60 objektų, kurie yra kolekcininko Piotro Buczkowskio iš Lenkijos,
Opolės miesto, nuosavybė. Kankinimo įrankių kopijos, atkurtos remiantis
graviūromis ir aprašymais, buvo surinktos Italijoje, Ispanijoje,
Vokietijoje, Prancūzijoje. Paroda nestokoja žmonių susidomėjimo ir
keliauja iš vieno Europos miesto į kitą. Trakų Salos pilies dviejose
vakarinių kazematų salėse ji veikė iki spalio mėnesio pabaigos.
-
Viduramžių inkvizitorių pagrindinis tikslas išaiškinti
eretikus ir kerėtojus, esą jie susidėję su velniu. XV a. pabaigoje
Europoje raganavimas buvo laikomas siaubinga erezija. Raganų gaudymas ir
žudymas buvo masinis. 1486 m. dominikonai vienuoliai J.Šprengeris ir
H.Institoris Kiolne išleido knygą „Malleus Maleficarum“ (Raganų kūjis).
Tai buvo slaptųjų eretikų – kerėtojų naikinimo katekizmas arba
vadovėlis. Jį sudarė trys dalys. Pirmose dviejose dalyse, remiantis
Biblija, įrodinėjama, kad raganos tikrai egzistuoja ir kokie baisūs jų
darbai. Trečiojoje dalyje aiškinama, kad jos ir raganiai ne tik netiki
dievu, bet garbina velnią ir atsiduoda jam kūnu ir siela. Bausmė turi
atitikti nusikaltimą. Knygoje aiškinama, kaip raganas pažinti ir kaip
jas suimtas tardyti. Pirmiausia skundžiamą žmogų reikia bandyti
vandeniu: surišti rankas ir įmesti į vandenį, jeigu skęsta, gali
|
Ispaniškas batas
iš P. Bočkovskio kolekcijos.
L. Valužienės nuotr. |
-
būti nekaltas, jeigu neskęsta – kaltas, nes jam velnias
padeda. Išbandymas ugnimi gali būti keleriopas: kelios žąsies plunksnos
pamerkiamos į ištirpintą sierą ir užmetamos kaltinamajam ant abiejų
šonų, plunksnos degdamos prilimpa prie odos ir apie save purškia
degančią sierą arba prie nuogo kūno prikišamas fakelas taip, kad nuo jo
kristų degančios smalkos lašai. Vandeniu išbandomas ryšys su velniu, o
ugnimi velnias išvaromas, nes velnias – melo viešpats ir todėl negalima
tikėtis, kad jo veikiamas sakys tiesą. Kaltuosius žudyti reikia taip pat
ugnimi, nepraliejant kraujo, sudeginimas – sielos išganymas. Kol velnio
apsėstasis viešai sudegdavo lauže, jam tekdavo ištverti daugybę
kankinimų. Norėdami išgauti prisipažinimą ir priversti atgailauti,
budeliai kankindavo įvairiais įrankiais, pasmerkdami nelaimėlį lėtoms
kančioms. Nors raganos savo kaltę pripažindavo, vis tiek dažniausiai
būdavo viešai sudeginamos ant laužo. Paskutinis raganų laužas Vakarų
Europoje užgeso tik 1782 metais. Raganų gaudymo pamišimą išgyveno ir
Lietuvos viduramžių visuomenė, tik čia raganas imta gaudyti visu
šimtmečiu vėliau negu Vakarų Europoje; Lietuvoje vėliau įvesta
krikščionybė, vėliau atsekė erezijos ir raganavimas.
-
Viduramžių inkvizicijos teismų rūsiuose vienas svarbiausių
kankinimo prietaisų buvo tempimo suolas. Ant jo paguldytas kankinamasis
būdavo tol tempiamas, kol plyšdavo raumenys. Aukos kūną dar žalodavo
suole įtaisyti aštrūs dygliai, o budelis dar papildomai kankindavo
įkaitintomis replėmis. Inkvizicijos kėdė, prismaigstyta aštrių dyglių,
kai kuriuose Vidurio Europos teismuose buvo naudojama net iki 1846 metų.
Labai panašiai auką kankindavo ir vadinamojoje Niurnbergo mergelėje –
žmogaus formos ir ūgio spintoje. Uždarius auką tokios „spintos“ viduje,
dygliai susmigdavo į kūną, bet jie nepažeisdavo svarbiausių žmogaus
vidaus organų, todėl kankinamasis kelias dienas dar būdavo gyvas, kol
ištikdavo lėta mirtis.
-
Parodoje eksponuoti inkvizicijos kankinimo įrankiai Lietuvoje
rodyti pirmą kartą. Ši paroda – tai galimybė kritiškai įvertinti vieną
tamsiausių žmonijos istorijos puslapių ir nelikti abejingiems.
|