<<< Į pradžią >>>   <<<English >>>    

 

 
 
Lietuvos dailės muziejus
 

Vilniaus paveikslų galerijoje

Sausio 11 d. Lietuvos dailės muziejus ir Jurbarko rajono savivaldybė  surengė menotyrininkės dr. Nijolės Tumėnienės knygos „Vincas Grybas. Gyvenimo ir kūrybos drama“ pristatymą. Dalyvavo knygos autorė, Lietuvos dailės muziejaus direktorius Romualdas Budrys, menininko vaikaitė Rasa Grybaitė, Jurbarko rajono savivaldybės meras Aloyzas Zairys, prof. Algimantas Mačiulis, dr. Gražina Marija Martinaitienė.
Studijos autorė ir skulptoriaus V. Grybo albumo sudarytoja dr. Nijolė Tumėnienė teigia, jog menininkas – vienas žymiausių XX a. pirmos pusės dailininkų, nepralenktas paminklinių skulptūrų kūrėjas. Jo neoklasikinės nuostatos atitiko tuometines Europos kultūros raidos tendencijas. Menotyrininkė rašo, jog V. Grybo gyvenimą galima būtų pavadinti netgi tragišku, jeigu per stebuklą nebūtų išlikę jo sukurti paminklai Simonui Daukantui, Žemaičiui, Vincui Kudirkai, Vytautui. Aplinka ir santvarka nebuvo palanki kūrėjui, todėl jo gyvenimas buvo permainingas, kupinas prieštaravimų ir dvasinių kančių. Ir jo kūryba prieštaringai vertinta dėl nuo jaunystės likusio jo idėjų „raudono“ šleifo, kuris jau niekuo nebebuvo pagrįstas V. Grybo studijų Paryžiuje metais. Jį objektyviai vertinti kliudė ir tai, jog skulptorius buvo okupacijos metais nužudytas vokiečių. Menininko žūtis mįslinga, nes jis, sukūręs žymiausius patriotinius paminklus, nužudytas kaip tautos priešas, vos penkiasdešimtmečio sulaukęs, pačiame kūrybiniame pajėgume. Liko daug neįgyvendintų skulptoriaus projektų. Sovietų laikais, kada vėl buvo abejota dėl jo idėjinių pažiūrų, sunaikinta daug jo paminklų, dekoratyvinių reljefų. Kadangi apie V. Grybą iki šiol buvo rašyta tendencingai, o jo patriotiškumas Lietuvai, pagarbus, atsidavęs darbas savo krašto istorijai byloja visai ką kitą, tad knygos autorė stropiai tyrė ne tik jo gyvenimo faktus ir pasaulėvoką atskleidžiančius archyvinius šaltinius, analizavo kūrybą, o apibendrintus faktus ir tendencijas pateikė šioje knygoje. Čia gausu V. Grybo gyvenimo, jo kūrinių ir eskizų fotografijų, kurių autoriai fotografai Arūnas Baltėnas ir Mečislovas Sakalauskas. Knygą išleido Lietuvos dailės muziejus.
Vasario 1 d. galerijoje atidaryta Lietuvos dailės muziejaus ir Prancūzų kultūros centro surengta Robero Duanó (Robert Doisneau) fotografijų paroda „Žvilgsnis į praėjusį amžių“.
Roberas Duanó (1912 – 1994) fotografavo nuo 1929 m. ir šiam menui atidavė daugiau nei 60 savo gyvenimo metų. Jam buvo artima humanistinė fotografija, nestokojanti poetiškumo, fiksuojanti žmones, miestą. Jo nuotraukose – skirtingų socialinių sluoksnių veidai, Paryžiaus užkampiai ir įžymios vietos, Luaros krantai ir atsitiktinių susitikimų nuotaika. Išdykaujantys vaikai, kiemsargiai, bistro linksmuoliai, madų dizaineriai, menininkai – visi buvo jo draugai ir pažįstami, mielai patikėję kelias savo gyvenimo sekundes fotografui. Jų kasdieniškus nuotykius ir rūpesčius Duanó stebi lengvai šypsodamasis. Humoras praskaidrina to meto dramas ir visus tarsi suvienija, todėl XX amžius Duanó akimis – tai meilės amžius. Fotografui patiko save vadinti „vaizdų žveju“. Jis noriai cituodavo kažkieno mintį, jog „Paryžius yra teatras, kuriame moki už savo vietą prarandamu laiku“. Tad „miesto slampinėtojas“ paliko sukaupęs apie 325 tūkst. Negatyvų, kuriuose įamžintas didelis XX amžiaus žmonių gyvenimo, pokyčių tarpsnis. Jo fotografijos ne tik meniškos, bet ir labai demokratiškos, jaukios, mėgstamos visų. Tuo jis sietinas su mūsų fotografijos meistrų Antano Sutkaus, Algimanto Kunčiaus, Romualdo Rakausko, Aleksandro Macijausko karta. Fotografijos meno kritikė Agnė Narušytė teigia, kad R. Duanó fotografijos labai gražiai sensta: kuo toliau, tuo jos tampa įdomesnės. Fotografijos perkelia į praėjusį laiką ir rodo Paryžių, kurio iš dalies jau nebėra – po rekonstrukcijų išnykę kvartalai ir žmonių gyvenimo būdas. Be to, imponuoja autoriaus kompozicijos paieškos – fotografavimas kol pavyks.
Parodoje „Žvilgsnis į praėjusį amžių“ eksponuotų Robero Duanó fotografijų vertė, kaip pastebi fotografijos istorikai, vis auga, nes jos mena pokario Paryžiaus entuziazmą ir skepticizmo dar nesugadintą romantišką polėkį. Jose išsaugotas anuometinis miesto vaizdas ir dabar jau „prarastas“ laikas. Tačiau ne mažiau svarbus ir Duanó sugebėjimas apie pačius paprasčiausius, netgi banalius dalykus papasakoti taip, kad norėtųsi „klausytis“ be galo, iš naujo pastebint, kaip jis pats sako, „nudėvėtų dalykų grožį“. Paroda veikė iki kovo 1 d.
Kovo 1 d. galerijoje surengtas etninės kultūros vakaras „Kasdienio kelio – mylios ir mylios“. Čia buvo pristatyti du nauji Lietuvos dailės muziejaus leidiniai, kuriuos parėmė LR kultūros ministerija. Tai istorikių Dalios Bernotaitės-Beliauskienės ir Žydrės Petrauskaitės sudaryta knyga „Akvilė Mikėnaitė. Gyvenimo prasmė – liaudies menas“ ir D. Bernotaitės-Beliauskienės parengtas katalogas „Lietuvių moterų drobulės“. Vakare dalyvavo knygų autorės, LDM direktorius Romualdas Budrys, habil. daktarai Regina Kulikauskienė ir Vacys Milius, dr. Vida Kulikauskienė, Algimantas Mikėnas, Nijolė Murelė, Irena Seliukaitė.
Knyga apie muziejininkę, kolegų pripažintą idealistę, iš pašaukimo liaudies meno tyrinėtoją, rinkėją, saugotoją Akvilę Mikėnaitę patraukia jautriu, šiltu santykiu ir pateiktos informacijos įdomumu. Gerai pažinojusi Paulių Galaunę, Levo Karsavino pakviesta dirbti Lietuvos dailės muziejuje, ji sukūrė Liaudies meno skyrių ir pati ten dirbo penkiasdešimtį metų, iki mirties (gimė 1912 m., mirė 2001 m.). Kilusi iš Latvijos pasienio, Aknystos valsčiaus, A. Mikėnaitė per 35-erius ekspedicijų metus su studentais ir kolegomis išvaikščiojo visą Lietuvą, rinko gražias, bet dažnai jau nykstančias valstiečių kultūros vertybes – audinius, keramiką, medinę skulptūrą. Dabar Lietuvos dailės muziejuje saugoma apie 25 tūkst. liaudies meno eksponatų, tiek pat jų fotografijų, negatyvų. Didelė jų dalis Akvilės aprašyta knygose, straipsniuose, sukataloguota. Du jos broliai Jonas ir Juozas Mikėnai – keramikas ir skulptorius – ryškūs lietuvių dailės kūrėjai. Knygoje – pačios A. Mikėnaitės mintys ir ją pažinojusiųjų atsiminimai, fotografijos.
Kataloge „Lietuvių moterų drobulės“ aprašytos visų etnografinių regionų kaimo moterų skaros. Jos yra lininės, raštuotos, puoštos nėriniais. Tyrinėtos jų spalvos, audimas, dėvėjimas, ornamentų simbolika. Knygoje sudėti ir drobulių raštų piešiniai, fotonuotraukos.
Kovo 23 d. galerijoje surengtas leidyklos „Versus aureus“ išleistos Rasos Andriušytės-Žukienės knygos „M. K. Čiurlionis: tarp simbolizmo ir modernizmo“ pristatymas.
Renginyje dalyvavo dr. Laima Laučkaitė-Surgailienė, Šarūnas Nakas, dr. Rasa Andriušytė-Žukienė, dr. Arturas Mickevičius ir Romualdas Budrys. Muzikavo Jurgis Karnavičius.
Solidžioje dr. Rasos Andriušytės-Žukienės studijoje M. K. Čiurlionis iškyla kaip daugiabriaunė asmenybė, kurios kūryboje atsispindi ir persipina mintys, idėjos, siekiai ir troškimai, aktualūs ir būdingi visai XIX – XX a. sandūros Europos kultūrai.
Šios monografijos tikslas – atskleisti kūrybines idėjas ir dvasinius saitus, jungusius Čiurlionį su amžininkais Vakarų ir Rytų Europoje. Aptariami menininko santykiai su lenkų simbolizmu, ryšiai su rusų menu, parodomas Čiurlionio kūrybos giminingumas su šiaurietišku skandinavų simbolizmu.
Nauja knyga apie M. K. Čiurlionį yra pirmasis taip išsamiai ir novatoriškai M. K. Čiurlionio kūrybos ryšius aptariantis mokslinis veikalas Lietuvoje, nauju požiūriupapildantis ir praturtinantis ankstesnius šio dailininko kūrybos stiliaus ir vaizdinių tyrimus.
Balandžio 22 d., sostinėje vykstant Ispanijos kultūros dienoms, atidaryta tarptautinė paroda „Hola, Espana! XIX amžiaus Ispanijos fotografijos“, pristatanti Vilniuje ir Madride sukauptą fotografijų rinkinį. Taip pat eksponuota Miguelio de Servanteso Saavedros romano „Išmintingasis hidalgas Don Kichotas iš La Mančos“ Lietuvoje esančių leidinių paroda. Šios parodos ir muziejuje vykę Servanteso „Don Kichoto“ skaitymai visą parą, buvo skiriami šio nesenstančio įžymaus kūrinio 400-sioms metinėms.
Gegužės 18 d. galerijoje vykęs Tarptautinei muziejų dienai skirtas kultūros vakaras sukvietė ne tik muziejininkus, bet ir visuomenę pagerbti unikalią savamokslę kūrėją. Renginio tema „Lidijos Meškaitytės miniatiūrų menas“. Buvo parodyta apie 40 jos miniatiūrų ir pristatytas LDM leidinys - dailėtyrininkių Daivos Bielinienės ir Marijos Kuodienės knyga „Lidija Meškaitytė. Gyvenimas ir kūryba“. Šios studijos ir albumo išleidimą parėmė Kultūros ministerija ir Jurbarko rajono savivaldybė. Kultūros vakare dalyvavo knygos autorės, prof. Viktorija Daujotytė, kultūrologė Irena Seliukaitė, LDM direktorius Romualdas Budrys, svečiai iš Jurbarko rajono. Tarp jų ir rajono meras Aloyzas Zairys. Vakaro nuotaiką kurė ir dainininkė Regina Maciūtė, pianistė Elina Maslakova.
Lidija Meškaitytė subtiliomis akvarelės miniatiūromis sukurtą tylos, ramybės ir grožio pasaulį įliejo į lietuvių tautodailės palikimą. „Mano darbui tereikia gerų akių, didelės kantrybės, keleto pačių ploniausių teptukų, buteliuko su vandeniu, akvarelinių dažų dėžutės ir popieriaus gabalėlio“- yra sakiusi pati autorė. Pasak R. Budrio, – retas reiškinys, kai savamokslė pasiekia tokį aukštą meninės įtaigos lygį.
Autorė – nelengvo likimo, Rytprūsių lietuvininkų valstiečių dukra, atkūrusi miniatiūrose gimtojo Antšvenčių kaimo gamtos grožį. Gimė 1927 m. šiame Pagėgių apskr. Smalininkų valsčiaus kaime. Tėvai – krašto senbuviai, išsaugoję valstietiškas tradicijas. Per šią žemę praėjo karai ir vėlesnės negandos, lėmusios pasitraukimą iš savo namų. Tuomet sunkiai sužalota mergina, metus praleidusi lovoje, vėliau gyvendama su ramentais, sunkiai tevaikščiodama pradėjo piešti. Pradžioje kopijuodavo atvirukus ar žurnalų iliustracijas, o vėliau ėmėsi ir akvarelės. Mažuose paveikslėliuose ji, vaizduodama paukštį, vabalėlį ar uogų kekę, ne tik pakartojo natūrą, bet ir sugebėjo išreikšti motyvo nuotaiką, charakterį. Mačiusi karo baisumus, skurdą, pati likusi invalide, Lidija buvo užsisklendusi, daug laiko būdama namų erdvėje, bandė perteikti ją kūrinėliuose. Mikroskopinis, labai jautrus realizmas pirmą kartą buvo parodytas plačiau 1952 m. Jurbarko rajono parodoje. Po to garsas apie įdomią dailininkę pasklido, o nuo 1956 m. ji jau tapo plačiau žinoma. Keitėsi, erdvėjo, stiprėjo jos kūryba, stebindama profesionalius dailininkus. Atsirado peizažų, kaimo vaizdų, portretų, natiurmortų. 1966 m. buvo priimta į Liaudies meno draugiją, dalyvavo parodose. 1993 m. Meškaitytė mirė, testamentu kolekciją dovanodama Lietuvai. Po metų Vilniuje LDM buvo atidaryta apžvalginė jos kūrybos paroda. Joje buvo svarbiausias savamokslės menininkės svarbiausias palikimas – 358 miniatiūros. Dabar LDM saugoma 765 jos kūriniai. Kitąmet numatoma juos rodyti nuolatinėje ekspozicijoje, kuri užims atskirą Lietuvos dailės muziejaus Prano Domšaičio galerijos (Klaipėda) dalį.
Gegužės 20 d. galerijoje surengta spaudos konferencija, kurioje žiniasklaida buvo supažindinta su šių metų Venecijos bienalės programa ir kaip joje bus pateiktas Lietuvos projektas. Jo komisaras Liutauras Pšibilskis, antroji komisarė Lolita Jablonskienė. Projekto rėmėjai: Lietuvos Respublikos Kultūros ministerija, Kultūros ir sporto rėmimo fondas, Maya Stendhal galerija (Niujorkas). Projekto organizatorius - Lietuvos dailės muziejaus Šiuolaikinės dailės informacijos centras.
51–osios Venecijos bienalės Lietuvos paviljone bus parodyta Jono Meko kūryba. Projektas pavadintas „Mažų ir asmeniškų dalykų svarba didžiųjų užmojų laikais“. Tai Niujorke gyvenančio kino režisieriaus, rašytojo, kino kritiko ir kuratoriaus, Amerikos nepriklausomo kino įkvėpėjo, skatintojo bei Anthology Film Archives įkūrėjo Jono Meko išsami paroda. Jos turinys – video instaliacijos ir filmų peržiūros, speciali filmų apie Joną Meką programa. Venecijos bienalės lankytojai susipažins su šio menininko kūrybos raida, kuri jau tapo nepriklausomo kino istorija, naujausiais projektais, visų pirma – instaliacija „Home videos“ 1987 – 2005, kuri bus rodoma pirmą kartą. Šiai progai išleidžiama knyga „Pokalbiai, laiškai, įvairūs darbai ir kt.“ ( Conversations, Letters, Notes, Msc. Pieces etc.). Čia surinkti įvairių metų J. Meko interviu, pokalbiai su juo, daug retos, anksčiau nepublikuotos medžiagos. 
Birželio 2 d. galerijoje visuomenė buvo kviečiama susitikti su JAV lietuvių bendruomenės Kultūros tarybos pirmininke Marija Remiene. Pokalbyje dalyvavo LDM direktorius Romualdas Budrys. Muzikavo Rokas Zubovas.
Marija Remienė - aktyviausia išeivijos visuomeninių ir kultūrinių projektų sumanytoja, įgyvendintoja, JAV lietuvių kultūros institucijų ir sambūrių puoselėtoja. Apie tai išsamiai pasakojama ir M. Remienės 2002 m. išleistoje knygoje „Atsukant gyvenimo laikrodį“. Autorės vienas iš svarbiausiųjų gyvenimo credo: „Mums šioje žemėje svarbu išlikti lietuviais“. Tad M. Remienė po darbo Aetnos draudimo kompanijoje liekantį laisvalaikį visada skyrė lietuviškai veiklai. Ilgametė vadovė komitetų, užsiimančių svarbių išeivijos institucijų finansavimu, sukaupė didelę administravimo patirtį. Nuo 1979 m. ji įkuria ir organizuoja beveik šimtmetį leidžiamo dienraščio „Draugas“ specialųjį fondą, kuris suranda ir gausina lėšas dienraščio leidimui, kaip „Draugo“ leidybos direktorė 25 metus rengia kultūrines leidinio rėmimo akcijas. Būdama ir „Draugo“ valdybos pirmininke, M. Remienė rūpinosi taip pat ir specialiųjų spaudinių (kalendorių ir kt.) programomis. M. Remiene yra seniausios JAV lietuvių radijo stoties „Margutis“ programos vadovė, veikliai puoselėjanti šią instituciją. 25 – rius metus ji vadovavo vieno svarbiausių lietuvių dvasinių ir meninių centrų – Putnamo Nekaltojo Prasidėjimo seserų kongregacijos – rėmėjams. Daug nuveikė ir jauniausių lietuvių bendruomenės narių tautinio tapatumo stiprinime. Lietuvių fondo darbuose pasižymėjo nuo 1974 m., pirmininkaudama jo valdybai, tarybai ir įvairioms komisijoms. 
Kultūriniame JAV lietuvių gyvenime M. Remienės veikla ryškėja šimtais renginių: koncertų, spektaklių, dailės parodų, knygų pristatymų. Naujas posūkis M.R. gyvenime - jos išrinkimas JAV Lietuvių bendruomenės Kultūros tarybos pirmininke (nuo 1996 m.). Lietuvos menininkų koncertų ir parodų turai po JAV lietuvių kolonijas (V. Urmanos solinis su Čikagos simfoniniu orkestru, V. Noreikos, V. Prudnikovo, V. Juozapaičio ir kt., daugelio chorų, šiemet - „Žuvėdros“ koncertai ir pan.), jos įkurto „Žaltvykslės“ teatro projektai, pastovūs ryšiai tarp JAV ir Lietuvos kultūros žmonių – tik dalis jos veiklos. Tuo ji pelnė neoficialų JAV lietuvių kultūros ministrės vardą ir visuotinę pagarbą. Vienas svarbiausių jos nuopelnų – į Lietuvą 2000 m. parvežtas M.K. Čiurlionio galerijos palikimas. Tai per 2 tūkst. meno kūrinių, kuriuos išeivijos lietuvių dailininkai dovanojo Lietuvai.
M.Remienė yra sakiusi, kad visuomeninėje veikloje ją „lydėjo ne vien šypsena, ne vien ramybė ir pasisekimai. Kartais reikėjo daug pastangų ir kantrybės su kitokią nuomonę turinčiais, kitokiom nuotaikom gyvenančiais“. Stiprino idealistinis patriotinis nusistatymas tarnauti Dievui, Tėvynei, Artimui. Tai buvo pastebėta ir Vatikane. M. Remienei 1996 m. Čikagoje buvo įteiktas Popiežiaus Jono Pauliaus II medalis „Pro Ecclesia et Pontifice“.
Birželio 9 d. galerijoje surengtas jubiliejinis išeivijos dailininkės Magdalenos Birutės Stankūnaitės–Stankūnienės vakaras. Jame su menininke susitiko jos dovanotų kūrinių Lietuvos regionų muziejams katalogų sudarytojos Ingrida Korsakaitė, Gražina Mareckaitė, Aldona Žemaitytė, Žemaičių dailės, Biržų, Molėtų ir Vilkaviškio krašto muziejų, o taip pat Rietavo Oginskių kultūros istorijos muziejaus darbuotojai. Dalyvavo JAV Lietuvių bendruomenės Kultūros tarybos pirmininkė Marija Remienė ir LDM direktorius Romualdas Budrys. Muzikavo „Kanklių“ ansamblis.
M. Stankūnienė – viena aktyviausių ir kūrybingiausiai dirbančių išeivijos menininkų. Gimusi Vilkaviškio apskrities Šumskų parapijos Oželių vienkiemyje, pasiturinčių ūkininkų šeimoje, sielon įsiliejo to krašto grožį. Pokaryje su vyru ir mažu sūneliu pasitraukė nuo gresiančių sovietų represijų. Pradžioje Vokietijoje, vėliau Anglijoje ji dalyvavo meniniuose lietuvių sambūriuose, mokėsi Londono meno akademijoje. Čia užsigydė ir sūnaus mirties bei skyrybų žaizdas. Nuo 1960 m. gyveno Čikagoje, ištekėjo už Gintauto Stankūno, dirbdama mokėsi meno institute. Pradėjo rengti savo kūrybos parodas JAV, Brazilijoje, Australijoje, Vokietijoje. Tėvynėje dailininkė pirmąją parodą surengė 1980 m. Lietuvos dailės muziejuje. Vėliau jos spalvingos batikos kompozicijos, tapyba ant drobės, medžio raižiniai buvo eksponuoti daugelyje Lietuvos vietų. Beveik kasmet atvažiuojanti į Lietuvą M. Stankūnienė muziejams, bibliotekoms, galerijoms yra padovanojusi tūkstančius savo sukurtų kūrinių ir sukauptų kultūros vertybių, įvairių dokumentų bylų apie kitus išeivijos dailininkus. Jos sukuptame archyve – katalogai, albumai, straipsnių, kitų duomenų kartotekos. 2000 m. ji į Lietuvą parvežė M.K. Čiurlionio galerijos palikimą – per 2 tūkst. kūrinių. Vien Vilkaviškio krašto muziejuje saugoma per 7000 Magdalenos dovanų – dailės kūrinių, nuotraukų, foto negatyvų, baldų, papuošalų, indų. Čia pat ir daugiau kaip 200 jos autorinių darbų. 
M. Stankūnienės nuopelnai remiant daugelį Lietuvos kultūros institucijų ir socialinių įstaigų yra labai gausūs. Ji - V.Kudirkos muziejaus statybos, Marijampolės vaikų namų įrengimo ir kt. projektų mecenatė. Našlaičių likimas ją visada labai jaudino. M. Stankūnienė yra skyrusi jiems 1000 JAV dolerių stipendijas įsikūrimui. Taip pat teikė paramą įvairiems leidiniams, dosniai globojo į JAV atvykstančius menininkus, valstybės pareigūnus. Pati dailininkė - nuolatinė JAV lietuvių kultūrinių projektų sumanytoja ir vykdytoja. Ji apdovanota Didžiojo Lietuvos Kunigaikščio Gedimino ordinu, yra Vilkaviškio rajono garbės pilietė.
Birželio 20 d. galerijoje įvyko spaudos konferencija, informuojanti apie Lietuvos paviljono atidarymą 51-ojoje tarptautinėje Venecijos bienalėje. Buvo pristatyta bienalei išleista knyga Jonas Mekas. Pokalbiai, laiškai, užrašai, įvairūs darbai ir kt. (anglų kalba). Konferencijoje dalyvavo projekto komisaras Liutauras Pšibilskis ir antroji komisarė dr. Lolita Jablonskienė bei atidaryme dalyvavęs kultūros viceministras Faustas Latėnas
 
Radvilų rūmuose
 
Sausio 27 d. atidaryta jubiliejinė paroda „Petronėlei Gerlikienei – 100“. Joje eksponuoti autorės kilimai ir paveikslai iš Lietuvos dailės, Nacionalinio M. K. Čiurlionio ir Rokiškio krašto muziejų, privačių ir šeimos rinkinių.
Į lietuvių dailę P. Gerlikienė įsiveržė jau būdama garbaus amžiaus, netikėtai, ryškiai, deja, trumpam, tačiau paliko autentišką ir ypatingą kūrybos turtą. Gimusi 1905 m. Čikagoje, lietuvių emigrantų šeimoje, 1908 m. atvyko į Lietuvą ir įsikūrė netoli Šilalės. Su šeima gyveno ūkiškai. Vaikystėje netekusi motinos, liko beraštė. Vėliau karas, ligos, vyro mirtis grūdino ir taip stiprų žemaitišką charakterį. 1972 m. P. Gerlikienė persikėlė pas sūnų į Vilnių. Kaimo aplinkos, savos sodybos ilgesys atvėrė joje kūrybos troškulį, o šis netruko išsilieti į gaivališkai stiprią, pirmapradiškai paprastą temų ir raiškos laisvę. Pradžioje P. Gerlikienė siuvinėjo kilimus, kuriuose nelygiais, skubiais dygsniais vaizdavo gamtą, žmones, įvykius. Ekspresyvi ir intuityviai tobula forma siejama su naivia išmintimi – tokie buvo nuo pat pradžios menininkės kūrybos bruožai. Tik 1976 m. ji pradėjo tapyti, o tai daryti buvo lemta vos iki 1979 m. kovo 14 d., kai užgeso, besiskleidžiant jos taip mėgtai pavasarinei šviesai.
Dailėtyrininkai ne kartą jau yra pabrėžę P. Gerlikienės kūrybos poetiškumą. Ją gretino su S. Riaubos, L. Šepkos ir ankstesnių laikų bevardžiais tautos talentais. Spalvos ir piešinio laisvė stipriai reikšdavo P. Gerlikienės kūrinio nuotaiką. Stambių ir smulkių spalvinių dėmių darnos yra jos paveiksluose „Adomas ir Ieva“, „Vyšnių skynimas“, dramatiškumo juntamas kūrinyje „Užgavėnių kaukės. Balsių Magdė“, vaikišku naivumu nuspalvintas „Laivas“. Stipri įtampa pulsuoja jos drobėse „Karas I“, „Motina“. Siuvinėdama arba tapydama Petronėlė mėgo garsiai mąstyti, kalbėtis. Jos artimieji tuos pasakojimus yra užrašę. Šie tekstai padeda geriau pažinti savamokslės menininkės vidinį pasaulį, jautrumą gamtai, domėjimąsi tautos istorija, papročiais, Biblijos pasakojimais.
P. Gerlikienės darbų paroda Radvilų rūmuose veikė iki kovo 1 d.
Kovo 8 d. Lietuvos dailės muziejus kartu su Lenkijos mokslų akademijos Meno institutu (Varšuva) pakvietė į unikalaus fotografijos paveldo parodą iš senojo Rytų Prūsijos konservatoriaus archyvo „Praeities reginiai“. Parodos atidaryme dalyvavo Meno instituto direktorius habil. dr. Lech Sokół, Lietuvos dailės muziejaus direktorius Romualdas Budrys, parodos kuratoriai Margarita Matulytė, Piotr Jamski, Jan Przypkowski bei Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus direktorius dr. Jonas Genys.
Aštuoniose Radvilų rūmų salėse buvo eksponuota apie 170 fotografijų bei parengta demonstruoti Lietuvos centrinio valstybės archyvo dokumentinė kino kronika, atspindinti Mažosios Lietuvos istorinę raidą.
Pagrindinė stiklo negatyvų kolekcija buvo pradėta kaupti Karaliaučiaus universiteto profesoriaus Adolfo Bioticherio, kuris nuo 1893 m. rengė ekspedicijas, piešė, registravo, fotografavo gamtos ir miestų vaizdus, architektūros paminklus. Nuotraukose – švarūs, ramūs krašto miesteliai, barokinė architektūra, žmonės. O tarp jų kažkada gyveno Vydūnas, Jurgis Zauerveinas, Dovas Zaunius, Jonas Vanagaitis ir kiti Mažosios Lietuvos šviesuoliai. Fotografijose – Kaukėnų (dabar Jasnoje), Ragainės (Neman), Gumbinės (Gusevo) Įsručio (Černiachovsk) ir daugelio kitų XIX a. pab. – XX a. pirmos pusės lietuvininkų gyventų vietų vaizdai ir ypatinga krašto atmosfera. Visas archyvas pokario metais iš Karaliaučiaus pateko į Lenkiją. Ši dar niekur nerodyta fotografijų kolekcija po mėnesio eksponavimo Lietuvos dailės muziejaus Radvilų rūmuose perkelta į Klaipėdą, Mažosios Lietuvos istorijos muziejų, vėliau numatoma rodyti ir kitų muziejų salėse.
Balandžio 15 d. atidaryta tapytojo Igorio Piekuro retrospektyvinė paroda „Savitumo paieškos“
Per keturiasdešimt kūrybos metų dailininkas Igoris Piekuras, dalyvavęs gausybėje parodų, plačiai žinomas ir vertinamas kaip gili ir įvairiapusiška meninė asmenybė. Piekurų šeima – taip apibūdinamos ir žmonos – Marijos Teresės Rožanskaitės, sūnų – skulptoriaus Gedimino ir tapytojo Marijaus keletą kartų rengtos bendros parodos ar ekologinės sąmonės žadinimo instaliacijos, performansai.
I. Piekuras (gimė 1935 m. Minske) 1953 – 59 m. studijavo tapybą tuometiniame Lietuvos valstybiniame dailės institute pas V. Karatajų, A. Gudaitį, K. Morkūną. Kūryboje ryškėjo dailininko kolorizmo dvasia, dramatinis lyriškumas, ekspresionizmo elementai. Jam daug reiškė linijos, dėmės vieta, įtaigios spalvos. I. Piekuras anksti ėmėsi grupinių portretų – muzikų, medikų, architektų. Jį žavi gamta, ypač dailininkas pamilęs medžius. „Stovi paveiksluose medžiai, tarytum žmonės, didžiąją gyvybės prasmę supratę“,- rašė apie kolegą Vincas Kisarauskas. Perstatydamas erdves, perspektyvas, gaudydamas šviesos blyksnius, į savuosius paveikslus menininkas įliedavo neramios vidinės energijos, paslaptingumo ir kartu vidinio teisingumo. Kai kuriuose paveiksluose dailėtyrininkai įžvelgdavo kontrastų montažą, fotografinius negatyvo - pozityvo efektus, vaizdo keitimą į publicistinį ženklą. 
Jubiliejinei parodai Radvilų rūmuose I. Piekuras iš Lietuvos dailės muziejaus fondų, Kauno M.K.Čiurlionio muziejaus rinkinių, namų kolekcijos parinko apie 100 įvairių laikotarpių paveikslų. Tai tapybos drobės – portretai, figūrinės kompozicijos, karo metų prisiminimų atšvaitai, natiurmortai bei akvarelės su nuostabiais Dzūkijos ir jos Kuršų kaimo peizažais.
Birželio 14 d. Lietuvos dailės muziejus ir Čikagos (JAV) Čiurlionio galerija (The Art Gallery of Čiurlionis, Inc.) lankytojus pakvietė Miko J. Šileikio ir Teofilio Petraičio premijų dailės konkurso parodą „Lietuvos kelias“. Ji buvo skiriama Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo 15-sioms metinėms. Parodos premijų konkursui 138 įvairių žanrų kūrinius pateikė 52 dailininkai – žinomi ir garsūs skulptoriai, tapytojai ir grafikai. Čiurlionio galerijos trys Miko Šileikio ir trys Teofilio Petraičio premijos žiuri sprendimu bus įteiktos liepos 5 d. 11 val. 
Čiurlionio galeriją Čikagoje 1957 m. įsteigė Amerikos lietuvių dailininkų klubas, o „krikštatėviu“ tapo profesorius Adomas Varnas. Čiurlionio galerija, kaip svarbus kultūros centras, rengė dailės parodas ne tik šiame mieste, bet ir kitur, leido katalogus, kaupė dailininkų Lietuvai padovanotų kūrinių kolekciją, rūpinosi mirusių dailininkų kūrybos palikimu. Nuo 1980 m. galerija pradėjo teikti vardines Miko J. Šileikio ir Teofilio Petraičio premijas, nedideles materialia išraiška, bet garbingas, kurias įsteigė patys dailininkai, norėdami paskatinti lietuvių kūrybą. M.J. Šileikis (1893 – 1987), atvykęs į JAV 1913 m. ir pradėjęs sunkų darbininko kelią, vėliau, po mokslų Čikagos meno institute, kūrė portretus ir peizažus. Jis tapo ir pirmuoju Čiurlionio galerijos direktorium, bendradarbiavo spaudoje, bandė literatūrinę plunksną. Kitas premijų donatorius – Teofilis Petraitis (1896 – 1978), buvęs Lietuvos kariuomenės savanoris, studijavęs tapybą Prahoje, Berlyne, Karaliaučiuje, nuo 1928 m. dalyvavęs dailės parodose Lietuvoje, dirbęs piešimo mokytoju Šiauliuose. Karo pabaigoje pasitraukęs iš Lietuvos, vėliau pateko į JAV, dalyvavo Niujorko lietuvių dailės parodose. Palikimą – akvareles ir tapybą - patikėjo Čiurlionio galerijai. Jo kaip ir daugelio kitų išeivijos dailininkų kūriniai, Čiurlionio galerijoje kaupti Nepriklausomai Lietuvai, buvo parvežti į  tėvynę ir prieš penketą metų parodyti Lietuvos dailės muziejaus Radvilų rūmuose surengtoje parodoje „Sugrįžusi išeivijos dailė“.
Prieš ketvertą dešimtmečių pradėjęs bendradarbiauti su išeivijos menininkais ir jų institucijomis, Lietuvos dailės muziejus tai tęsia. 2004 m. lapkričio 6 d. LDM ir Čikagos Čiurlionio galerija (The Art Gallery of Čiurlionis, Inc.) pasirašė bendradarbiavimo sutartį, kurioje 2005 – 2009 m. numatė rengti šiuos Miko J. Šileikio ir Teofilio Petraičio donuotų premijų dailės konkursus. Jie pakaitomis bus rengiami Lietuvoje ir Čikagoje. Konkursų temos bus keičiamos, bet jų svarbiausias tikslas – gaivinti Lietuvos visuomenės pilietinę savimonę, aktualinti mūsų istoriją, tęsti ir plėtoti gyvybingiausias meno tradicijas, skatinti lietuviškosios kultūrinės tradicijos interpretacijas, prisidėti prie Lietuvos tūkstantmečio programos siekių įgyvendinimo. 
LDM ir Lietuvos dailininkų sąjungos sudaryta vertinimo komisija (pirmininkas Romualdas Budrys, nariai - menotyrininkė Nijolė Tumėnienė, dailininkai Valentinas Antanavičius, Kęstutis Grigaliūnas, Gediminas Piekuras) paskyrė premijas. Trys M.J. Šileikio premijos už tapybos ir skulptūros kūrinius paskirtos: I premija – Jonui Daniliauskui; II premija – Audronei Petrašiūnaitei; III premija Pranui Griušiui. Trys T. Petraičio premijos už akvarelės ir grafikos kūrinius paskirtos: I premija - Emilijai Taločkienei; II premija – Romualdui Čarnai; III premija – Valerijai Vijai Tarabildienei.
Birželio 22 d.  atidaryta įžymaus išeivijos dailininko Prano Gailiaus iš Paryžiaus atvežta apžvalginė kūrybos paroda „Pranas: vaizdinės abstrakcijos“. Ją surengė Lietuvos dailės muziejus, Mažeikių muziejus, Tautinių mažumų ir išeivijos departamentas. Rudenį paroda bus perkelta į dailininko gimtuosius Mažeikius. 
Šią Paryžiuje gyvenančio dailininko parodą Lietuvos dailės muziejui surengti padėjo ambasadorė prie UNESCO Ina Marčiulionytė, kultūros atašė Prancūzijoje Mėta Mikelaitienė, rašytojas Valdas Papievis. Radvilų rūmuose išeksponuota 170 grafikos ir tapybos kūrinių, atvežtų iš Paryžiaus. Keletas jų pasiskolinta iš Nacionalinio M.K. Čiurlionio dailės muziejaus.
P. Gailius - vienas kūrybingiausių lietuvių išeivijos dailininkų, subrendęs garsiojo Fernando Ležė (Fernand Leger) pamokose ir bendroje Paryžiaus meninio gyvenimo aplinkoje, stiprus kūrybos savitumu, lietuviškų šaknų įtakoje surasta modernia raiška. Dailininkas visada pabrėždavo savo lietuvišką kilmę. Viename laiškų rašė: „Neatvažiuoju ieškoti tėvynės, aš atvežu tėvynę – įsigėrusią drėgnoje mano pirmųjų norų kempinėje. Aš jums atvežu tai, ką esu praradęs – iš to, kaip iš mirusio grūdo, ir išsiskleidė mano kūryba“.
P.Gailius, gimęs 1928 m. Mažeikiuose, vos šešiolikos karo metu atsidūrė Strasbūre. Ten įstojo į dailės mokyklą, vėliau – 1950 m. išvyko į Paryžių, kur iškart buvo priimtas į garsėjančio modernisto Fernano Ležė studiją. Vėliau, Vytauto Kasiulio paskatintas, jis dar mokėsi Aukštojoje nacionalinėje dailės mokykloje (Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts). Jau 1955 m. įvyksta pirmoji autorinė paroda Paryžiuje, pasipila geri atsiliepimai ir dailininką pastebi kitos galerijos. Jo vardas Pranas tampa meniniu slapyvardžiu. Parodos įvyksta Berlyne, Miunchene, Štutgarte, Čikagoje, Tokijuje, Ženevoje, Liuksemburge, Geteborge ir kitur. P. Gailiaus lino, o vėliau ir vario raižiniai, tapyba paveikiama jo draugystės su garsiais to meto kompozitoriais, kaip Olivjė Mesianu ir kt., jų muzikos ir mąstymo erdvių. Jis mėgo ir Omaro Chajamo rubajus. Sudarinėjo lino raižinių knygas, kurių yra sukūręs penkias. Menininko ieškojimai jį atvedė į abstrakčias tapybos, akvarelės, grafikos formas. Ciklai „Metamorfozės“, „Sielrankšluosčiai“, „Incablock“, „91-ji Dovydo psalmė“ - tai vitališki potėpiai drobėse, spalvoti grafikos lakštai, mišri technika. Visas šis kūrybos įvairumas, idėjos ir savita stilistika įkūnijo lietuviškos pasaulėjautos dvasią.
 
Taikomosios dailės muziejuje
 
Vasario 25 d. vyko Lietuvos dailės muziejaus Europos valstybių valdovų rūmų pristatymo programos renginys, kuriame viešėjo viena žymiausių Švedijos paminklosaugininkių, restauratorė ir architektė Kerstin Westerlund. Ji skaitė pranešimą „Drottningholmo rezidencija – ilgalaikė kultūros paveldo ansamblio apsauga“. Renginį Lietuvos dailės muziejaus organizavo kartu su Švedijos Karalystės ambasada, jį rėmė Šiaurės Ministrų Tarybos Informacijos biuras.
Drottningholmo rezidencija – įspūdingas XVII – XVIII a. karališkojo ansamblio pavyzdys: pilis, teatras, kinų paviljonas ir parkas. Čia ryškios visos Europos architektūros raidos tendencijos. Rūmai yra įtraukti į UNESCO saugomų paveldo objektų sąrašą. Karalių rezidencija stovi Stokholmo Loviono saloje ir buvo pastatyta Švedijos karaliaus Jono III Vazos valia jo žmonai Kotrynai Jogailaitei – Lietuvos ir Lenkijos valdovo Žygimanto Augusto seseriai. Vėliau istorija rūmus siaubė gaisrais, jie buvo perstatinėjami, keičiami. Šiuo metu Drottningholmo kompleksas yra Švedijos karališkosios šeimos rezidencija. Čia veikia ir visuomenei atvira muziejinė institucija, vyksta kultūros renginiai.
Lietuvos dailės muziejaus ir Švedijos Karalystės ambasados kvietimu Lietuvoje viešėjusi Kerstin Westerlund turi daugelį garbingų vardų ir pareigų. Ji yra Švedijos ICOMOS tarybos narė, Nacionalinių vertybių valdybos vyriausioji patarėja, įpareigota rūpintis ne tik istorinio paveldo apsauga, bet ir šiuolaikiniais reprezentaciniais objektais – ambasadomis užsienyje, meno galerijų, muziejų priežiūra, restauravimu, projektavimu ir statyba. Pati K. Westerlund yra suprojektavusi nemažai svarbių administracinių pastatų, tad jos požiūris į paveldą ir naujas statybas yra platus, moksliškas, praktiškas ir šiuolaikiškas. Ji daug prisidėjo prie Drottningholmo rūmų restauravimo.
Kovo 11 d. muziejuje atidarytos parodos, skirtos Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo 15-tųjų metų jubiliejui. Tai tarptautinė paroda „Baltijos šalių sentikių kultūra: ikonos, knygos ir bažnytinio giedojimo tradicijos“ (Lenkija, Latvija, Lietuva) ir paroda „Užsienio valstybių apdovanojimai Lietuvos Respublikos Prezidentams“.
Pirmąją parodą organizavo Vilniuje veikiantis Rusų kultūros centras ir Vilniaus universiteto Istorijos fakulteto Kultūrinių bendrijų studijų centras. Lietuvos dailės muziejus atsiliepė į šią idėją ir kartu su partneriais surengė šią tarptautinę parodą. Pirmą kartą Lietuvoje ir Baltijos valstybėse buvo rodyta didžiulė sentikių sakralinio meno ekspozicija, atskleidžianti 300 metų Lietuvoje gyvuojančios Rytų krikščionybės dalies turtingą religinę kultūrą. Eksponuotos ikonos, knygos, kryžiai, bažnytiniai drabužiai, istorinės fotografijos. Tai surinkta ne tik iš Lietuvos muziejų (LDM, Lietuvos nacionalinis muziejus ir kt.), bet ir ypač gausiai iš Latvijos valstybinio dailės ir Istorijos muziejų, Lenkijos Varmijos, Mozurijos, Olštyno muziejų, tų šalių sentikių bendruomenių. Parodą kuravo LDM menotyrininkė Dalia Tarandaitė, dr. Jelena Konickaja, dr. Grigorijus Potašenka.
Antrojoje Lietuvos dailės muziejaus parodoje „Užsienio valstybių apdovanojimai Lietuvos Respublikos Prezidentams“ eksponuoti nepriklausomybės metų ypatingos svarbos tarptautinio pripažinimo ženklai, tuo pačiu ir mūsų jaunos valstybės diplomatijos laimėjimai. Čia ne tik užsienio karūnuotųjų asmenų, prezidentų Lietuvos vadovams įteikti ordinai, bet ir jų diplomai bei aprašai, fotodokumentika, užfiksavusi šių apdovanojimų įteikimo ceremonijų eigą, nuotaiką, dalyvius. Fotonuotraukose – istoriniai veidai, valstybės ryšius, tarptautinių santykių orumą, svarbą įprasminantys įvykiai. Gerai apsaugotoje muziejaus lobyno salėje – abiejų Lietuvos Respublikos Prezidentų – Valdo Adamkaus ir Algirdo Brazausko vizitų užsienyje metu gauti apdovanojimai, turintys ne tik valstybinę ir istorinę, bet ir meninę vertę, nes valstybių vadovams skirtus ordinus kuria aukšto profesionalumo juvelyrai, iš brangių medžiagų. Tai puikūs taikomosios dailės kūriniai. Kai kurių senųjų valstybių ordinai sukurti prieš keletą šimtmečių, jie tradiciškai tebeteikiami ir dabar.
Birželio 14 d. muziejuje įvyko susitikimas su vienu žymiausių Austrijos muziejininkų, paminklosaugos specialistų, Zalcburgo Carolino Augusteum muziejaus direktoriumi, Naujosios rezidencijos rekonstrukcijos ir pritaikymo muziejui projekto vadovu dr. Erichu Marxu. Jo pranešimo tema – „Nuo „Palazzo nuovo“ iki Naujosios rezidencijos muziejaus“. Svečias į Vilnių atvyko Lietuvos dailės muziejaus direktoriaus Romualdo Budrio kvietimu. Vizitą rengiant talkino Austrijos ambasada, rėmė Lietuvos Respublikos kultūros ir sporto rėmimo fondas.
Šiuo susitikimu tęsiama Europos valstybių valdovą rūmų pristatymo programa. Tai moksliniai pranešimai, diskusijos su daug patirties sukaupusiais Europos kultūros paveldo tyrėjais, ekspertais, institucijų vadovais.
Dr. E. Marxas (g. 1947 m.) – plačios erudicijos mokslininkas ir muziejininkas praktikas, Zalcburgo muziejaus direktorius, Zalcburgo senamiesčio išsaugojimo fondo ir kitų paveldo tarybų ekspertas – yra ir Austrijos muziejų tarybos viceprezidentas, Mozarteumo universiteto tarybos pirmininkas. Istorinėmis, muziejininkystės ir paminklosaugos klausimais jis dažnai rašo Austrijos ir kitų šalių mokslinėje periodikoje.
Zalcburgo Naujosios rezidencijos statyba buvo pradėta 1588 m. Ilgainiui rūmai tapo „kunigaikščių miestu" vadinto kvartalo puošmena ir traukos centru. Besikeičiantys arkivyskupai per ilgą rūmų istoriją ne kartą juos plėtė, keitė. XIX a. rezidencija buvo tapusi ir įvairių įstaigų, net butų ir kalėjimo pastoge. Panaikinus monarchiją Austrijoje, kilo pastato nuosavybės ir naudojimo problemos. Prieš kelis metus Zalcburgo krašto Vyriausybė rūmus perdavė Carolino Augusteum muziejui, kurio direktorius E. Marxas vadovauja rezidencijos rekonstrukcijos ir pritaikymo muziejinėms funkcijoms projekto įgyvendinimui. Kaip autoritetingas muzeologas, paveldosaugininkas ir istorinių rezidencijų pritaikymo dabarties kultūros poreikiams patyręs praktikas E. Marxas Lietuvos kultūros ministro V. Prudnikovo yra pakviestas tapti vienu iš LDK valdovų rūmų atkūrimo konsultantų.
 
Palangos gintaro muziejuje
 
Birželio 15 d. atidaryta paroda „Rygos porcelianas“ iš Rygos porceliano muziejaus, atskleidžianti su šia trapia medžiaga dirbusių dailininkų išmonę ir meistriškumą. Eksponuota per šimtą meninio porceliano dirbinių, kurie traukia dėmesį ne tik paties porceliano kokybe, bet ir sukurtomis dirbinių formomis, glazūra, tapyba ant jos, kitu įdomiu dekoru. Parodoje – figūrėlės, dekoratyvinės lėkštės, vazos, arbatinukų komplektai, ąsočiai, indai prieskoniams, saldumynams, vaisiams.
Latvijos sostinė nuo seno garsėja porceliano gamyba ir jo meninėmis tradicijomis. Rygos porceliano muziejuje saugoma per 6000 eksponatų, reprezentuojančių XIX a. vidurio - XX a. pabaigos porceliano meną. Iškilios Rusijos porceliano gamintojų šeimos atstovas Sidoras Kuznecovas bei reikšmingas porceliano istorijoje asmuo – vokietis Jakobas Jesenas, įsteigę Rygos porceliano gaminių fabrikus, sėkmingai konkuravo ir tuo skatino kelti techninę ir meninę porceliano gamybos kokybę. Po pirmojo pasaulinio karo, abiems fabrikams atnaujinus gamybą, jau buvo išaugę profesionalūs latvių menininkai, gebantys dekoruoti, mokantys meistriškai atlikti unikalius užsakymus. Fabrikai vėl buvo uždaryti 1939 m., vėliau ir nacionalizuoti. Tik po įvairių pertvarkymų ir sujungimų įsitvirtino Rygos porceliano gamyklos pavadinimas ir veikla. 1953 m. įsteigus gamykloje meninę laboratoriją, profesionalūs menininkai atkūrė latviškos stilistikos tradicijas ir ėmė ieškoti derinio tarp sunkiasvorės technologijos, ne visada kokybiškos žaliavos ir serijinės gamybos planų. Santūrūs, elegantiški, bet išraiškingi latvių porceliano gaminiai ne kartą pelnė apdovanojimus tarptautinėse parodose.
 
Juodkrantės parodų salėje
 
Birželio 5 d. atidaryta paroda „Lietuviškosios keramikos menas“, kurioje eksponuojama per 100 profesionalių darbų, sukurtų 1946 – 2002 metais.
Keramika – seniausias, mėgstamas amatas, siejamas su civilizacijos pradžia. Moliniuose induose, figūrėlėse ryškėjo tautų istorijos ir tapatumo bruožai. Vėliau amatas peraugo į turiningą, įvairių formų ir technologijų meną, jungiantį tapybą, grafiką, skulptūrą, dizainą. Atsirandančios vis naujos technologijos keramikai suteikė ne tik įvairėjančias formas, glazūrų spindesį, bet ir funkcinį platumą. 
Jau Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės amatininkų cechuose XVI – XVII a. gaminti keramikos dirbiniai žavėjo menine branda. Bet profesionalios lietuviškos keramikos kelias skaičiuojamas tik nuo 1931 m., kai Kauno meno mokykloje buvo įsteigta Liudviko Strolio vadovaujama keramikos studija. Ji stipriai paveikė tolesnę lietuvių keramikos kryptį.
Tad Juodkrantėje rodomi Vaclovo Miknevičiaus (1910 – 1989) brandūs darbai. Kūriniuose atsiveria ryškios kūrybinės individualybės: Voldemaras Manomaitis (1912 – 2000), Jonas Mikėnas (1899 – 1988). Vėlesnes keramikų kartas atstovauja Pranciška Genienė (1926 – 2002), Albinas Pivoriūnas (1923 – 1991), Aldona Ličkutė, Algirdas Laucius (1928 – 1995), Juozas Adomonis, Genovaitė Jacėnaitė, Ona Kreivytė, Gražina Švažienė, Aldona Šaltenienė ir kt. Iš viso parodoje 32 – jų keramikų darbai. Rinkinyje - nuo vazelių, animalistinių skulptūrėlių, bareljefų ir goreljefų plokščių iki dekoratyvios lauko keramikos, liaudišku humoru trykštančių skulptūrėlių, jų kompozicijų. Šių autorių kūriniai nekartą apdovanoti medaliais, prizais Lietuvos ir tarptautinėse parodose.
Paroda „Lietuviškosios keramikos menas“ Juodkrantės parodų salėje tarsi pratęs įspūdžius, ateinant nuo marių, jau apžvelgus pakrantėje esančias skulptūras. Jos taip pat parūpintos Lietuvos dailės muziejaus, kuris iš savo rinkinių čia ne pirmi metai prie marių ties parodų sale rodo aštuonių skulptorių kūrinius.
 
Lietuvos dailės muziejaus Meno pažinimo centras
 
Lietuvos dailės muziejaus Meno pažinimo centras, Valdovų rūmų paramos fondas, Lietuvos jaunimo turizmo centras, Švietimo ir mokslo ministerija birželio 18 d. Katedros aikštėje prie atstatomų Valdovų rūmų surengė baigiamąjį mokinių kūrybinio projekto „Valdovų rūmų mugė“ renginį.
        Čia buvo galima apžiūrėti meno dirbtuvių dalyvių darbus, vyko smagi teatro programa, į mugę atvyko iš slaptingų užjūrių muzikantai, šokėjai, cirko artistai ir lėlininkai. Dalyviai varžėsi dėl valdovo dukters rankos, buvo ir kitų staigmenų. Valdovų rūmų mugė vyko trejetą valandų. Lėšos už nupirktus meninius dirbinius – molio, odos, vielos ir audinių kūrinėlius - buvo skirtos Valdovų rūmų paramos fondui.
        Šis edukacinis vaikų ir jaunimo projektas pradėtas šių metų vasario 18 d. ir jame dalyvavo 360 moksleivių iš įvairių Lietuvos vietų.
 
Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno restauravimo centras
 
Birželio 30 d. Taikomosios dailės muziejuje žiniasklaidai pristatė restauruotą malonėmis pagarsėjusį paveikslą „Švč. Mergelė Marija su Kūdikiu“, kuris iškart po to buvo išvežtas į Žemaičių Kalvarijos Mažąją Baziliką. Ten žmonės jau jį matys Didžiajame altoriuje liepos pirmąją prasidedančiuose atlaiduose. Šis kūrinys 2003 m. rugpjūčio 5 d. Telšių vyskupo Jono Borutos SJ buvo perduotas Prano Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centrui. Tyrimo ir restauravimo programą finansavo Kultūros paveldo departamentas ir Telšių vyskupijos kurija.
Šio tapybos kūrinio su aptaisu kilmė siejama su dominikonų vienuoliais, kuriuos 1642 m. žemaičių vyskupas Jurgis Tiškevičius įkurdino Žemaičių Kalvarijoje. Manoma, kad jau malonėmis pagarsėjusį kūrinį iš Romos į Lietuvą atvežė ten studijavęs vienuolis Petras Pugačevskis, vėliau tapęs vienuolyno prioru.
Kelis šimtmečius tikinčiųjų garbinamą “Švč. Mergelė Marijos su Kūdikiu” paveikslą 2003 m. nusprendė restauruoti Telšių vyskupas Jonas Boruta SJ. 
Po išsamių fizikinių, cheminių, biologinių tyrimų paveikslą restauravo aukščiausios kategorijos tapybos restauratorė Janina Bilotienė, taip pat aukščiausios ir pirmosios kategorijų metalo restauratoriai Eugenija Juknienė, Birutė Kaupienė, Rimvydas Derkintis, medžio – Darius Varnas, Arūnas Baublys, dirbo ir daugybė kitų specialistų, specialių priežiūros ir vertinimo tarybų nariai.
Spaudos konferencijoje, po kurios paveikslas buvo išvežtas į Žemaičių Kalvariją, dalyvavo Telšių vyskupas Jonas Boruta SJ, Kultūros paveldo departamento restauravimo tarybos pirmininkė Dalia Krūminienė, LDM vadovai, kūrinio tyrėjai ir restauratoriai.

 

 

© Lietuvos muziejų asociacija
© Lietuvos dailės muziejus
  Tinklalapis atnaujintas 2010.07.13