<<< Į pradžią >>>   <<<English >>>    

„LIETUVOS MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 4

Pleneras-simpoziumas „KUPIŠKIS – 2003“
 
Violeta ALEKNIENĖ, Kupiškio etnografijos muziejus

Pleneras-simpoziumas „Kupiškis-2003“. Iš kairės: Sigfrid Hernes (Norvegija), Thuridur Elfa Jonsdottir (Islandija), Marja Elena Uusitupaq (Suomija), Alius Balbierius, Viktoras Zuoza, Jonas Stankevičius. Nuotr. iš KEM archyvo.

Dailininko Juliaus Jokūbonio (Vilnius) darbų parodos Kupiškyje atidarymas: J. Jokūbonis (antras iš dešinės) su tėvais Brone ir Gediminu Jokūboniais bei Kupiškio L. Gucevičiaus  gimnazijos direktore L. Gudaite. Nuotrauka iš KEM archyvo.

„Kiekvieną kuriančią asmenybę vilioja neregėti ir nauji krantai, o krantas – tai vieta, kur šiandien esame ir dirbame“, – taip 2003 m. rugsėjo pradžioje prasidėjusio plenero-simpoziumo „Kupiškis-2003“ dalyvius apibūdino jo koordinatorius Jonas Stankevičius.
Šio išskirtinio renginio tema – „Šiaurės Lietuvos ir Šiaurės šalių kultūriniai ryšiai“, o tikslas – ne tik skatinti šių šalių menininkų kūrybinį bendradarbiavimą, bet ir propaguoti Šiaurės šalių kultūrą Lietuvoje.
Menininkų grupę sudarė 11 įvairių meno šakų atstovų. Plenerą – simpoziumą finansavo Šiaurės Ministrų Tarybos biuras Lietuvoje ir Kupiškio rajono savivaldybė.
O kaip kūrybos paukštė sklandė plenere-simpoziume „Kupiškis-2003“, atsakysime apžvelgę kūrybinį ir pažintinį dešimtmetį, praleistą senojoje sėlių žemėje.
Kupiškio etnografijos muziejuje susirinkusiems miestelėnams 2003 m. rugsėjo 1 d. projektą pristatė koordinatorius Viktoras Zuoza ir pažadėjo, kad menininkai šeimininkams padovanos bent po vieną darbą.
Vos tik prasidėjus plenerui-simpoziumui, visus nustebino skulptoriaus H.Orakausko prie miesto kultūros centro pastatytas metalo plastikos dirbinys „Skelbimų žmogus“. Skardinėje lentoje visi plenero dalyviai parašė savo vardus ir šalį, iš kurios atvyko, o praeiviai galėjo stebėti įspūdingą kūrybos akciją po atviru dangumi. „Skelbimų žmogus“, primenantis klouną, savo rankose lyg armoniką laikė skelbimų lentą. Plenaire-Symposium „KUPIŠKIS – 2003“
Vilniečiai menininkai į Kupiškį atvežė jauno tapytojo Juliaus Jokūbonio darbų parodą. Tamsių sodrių spalvų paveikslai žiūrovą traukė atidžiau pažvelgti į prieblandoje ir šešėliuose skendinčius daiktus – tulpes, fotelį studijoje, natiurmortą su bateliais, kaimo peizažą, erškėčių krūmą ir tiltą, alksnių guotą.
Plenero-simpoziumo ir jaunojo tapytojo parodos atidaryme dalyvavo visa Jokūbonių šeima. Skulptorius Gediminas Jokūbonis prisiminė kiekvieną vaikystės kampelį. Kupiškyje jo žmona grafikė Bronė Jokūbonienė prisipažino, kad vyro tėviškė jaukumu lenkia net josios gimtinę Mažeikius.
Per dešimt dienų savo akimis pamatytą, širdimi pajaustą Kupiškio krašto žemę plenero dalyviai iš Lietuvos, Švedijos, Islandijos, Suomijos įamžino drobėje, stikle, molyje, fotografijoje. Kiekvienas dalyvis žiūrovų teismui pateikė po 3-4 darbus. Plenero darbo vaisius kupiškėnai galėjo pamatyti Etnografijos muziejaus didžiojoje parodų salėje.
Tekstilininkas ir vitražistas Jonas Stankevičius eksponavo stiklo darbus: „Plaukia trys žuvys per uošvės liežuvį“, „Kelias į bažnyčią“ ir „Pirtelėje“, skulptorius Henrikas Orakauskas, be minėto kūrinio iš metalo „Skelbimų žmogus“, pateikė ir kelis moterų šaržus, fotografas ir poetas Alis Balbierius padėjo išleisti plenerui skirtą lankstinuką, o parodai atvežė ekspresyvių nuotraukų iš ciklo „Piromanija“, tapytoja Eugenija Paslauskienė sukūrė kupiškėno sielai priimtinus vaizdus „Senasis muziejaus kiemelis“, „Saulėgrąžos“, „Lėvens slėnyje“, Viktoras Zuoza nutapė jam labai patikusius Kupos upės ir pakrančių vaizdus. Jis teigė, kad „niekur Lietuvoje nemačiau tokio tamsaus rudų atspalvių vandens kaip Kupoje“. Lankytojų dėmesį patraukė ir tapytojo Ričardo Jazukevičiaus tamsių spalvų Kupos tilto, miesto vaizdai. Nepakartojamas liko „Nojaus laivas“, plaukiojantis Kupiškio mariose. Keramikė Nerutė Čiukšienė sukūrė keletą dekoratyvinių skulptūrų ir dekoratyvinę lėkštę. Skulptūros pasižymėjo originaliu ažūro bei spalvinimo stiliumi. Ypatingai akį traukė „Katinas“ ir „Debesis“.
Islandė keramikė Thuridur Elfa Jonsdottir į Kupiškį atvyko iš Vilniaus, kur antrus metus studijuoja keramiką Dailės akademijoje. Elfos saitai su Lietuva – ypatingi: jos velionis vyras buvo pirmasis Islandijos konsulas nepriklausomybę atgavusioje Lietuvoje, jis į gimtąją kalbą išvertė K.Borutos „Baltaragio malūną“. Simpoziume dailininkė nieko nesukūrė iš molio dėl laiko stokos. Ji kupiškėnams parodė, kas guli nuošalioje Muziejaus gatvelėje. Tai fotografijos, kuriose seno medžio kelmo ir nuopjovų fragmentai. Tokiu atradimu stebėjosi ir pati Elfa. Fotografijose seno medžio rievės tarsi pasakoja miesto šimtametę istoriją.
Norvegė Sigfrid Hernes pieštuku nupiešė išraiškingą berniuko, vaikų globos namų auklėtinio, portretą. Anot autorės, apie pasaulio ateitį reikėtų galvoti kaip apie savo vaiką, tada gyvenimas bus gražesnis ir saugesnis.
Suomė Marja Elina Uusitupa save išreiškė nutapydama mažų paveikslėlių ciklą „Vasara pro langą“. Kūrinių pereinamoji jungtis – vasaros spalvomis žėrintis apvalus gaublys iš skirtingų erdvės pusių.
Viešnios iš Skandinavijos šalių kaip atminimo simbolį plenero-simpoziumo organizatoriams ir miesto savivaldybei padovanojo nuotraukų su senojo medžio vaizdais, ant kurių buvo surašyti linkėjimai.
Renginio rezultatus bei nuotaiką galima nusakyti poeto Eduardo Mieželaičio žodžiais: „Tai ne mano dabar sumanyta – žemė nori būti graži ir matyti save apmąstytą drobėje, medyje, geležy...“
Juvelyras Svajūnas Ūdrys sukūrė 7 metrų aukščio skulptūrą iš šiaudų. Ją susirinkusieji išvydo Kupos upės pakrantėje. Iš javo varpą vaizduojančio ir ugnies stulpu virtusio statinio per penketą minučių liko tik pelenų ir nuodėgulių krūvelė.
Plenero dalyviai Kupiškyje ne tik gyveno ir kūrė, bet ir keliavo po buvusį sėlių genties kraštą. Savitą supratimą, grožį kiekvienam paliko didikų Radvilų pilis ir prie jos prigludęs Širvėnos ežeras Biržuose, didingi Tyzenhauzų rūmai, originali liaudies architektu vadinamo Liongino Šepkos darbų paroda Rokiškyje.
Ilgai nebuvo galima atitraukti žvilgsnio nuo kilometrinio tako, besitęsiančio iki šv. Mato bažnyčios, kuris labai vaizdžiai matyti iš rūmų balkono. Tako viduryje išsidėsčiusi L.Stuokos-Gucevičiaus suprojektuota Rokiškio miesto aikštė.
Menininkai turėjo progos pamatyti Kupiškį iš aukšto Kristaus Žengimo į Dangų bažnyčios bokšto, o Palėvenės vienuolyno ansamblis stebino vėlyvojo baroko išlikimu iki mūsų dienų.
Rami miestelio buitis netrikdė kūrybinio ir asmeninio menininkų gyvenimo. Išvažiuodami iš Kupiškio simpoziumo dalyviai tikino, savo darbuose palikę tik naujos patirties ledkalnio viršūnę. Ypač šis pleneras-simpoziumas džiugino muziejininkus, kurie po renginio pasiryžo savo fonduose kaupti kūrybinių stovyklų autorių dovanotus darbus. Pasibaigus plenerui, muziejaus fondus papildė 15 meno kūrinių.
© Lietuvos muziejų asociacija
© Lietuvos dailės muziejus
  Tinklalapis atnaujintas 2010.07.16