- Daugiakultūrinis
Lietuvos paveldas ir jo sklaida: nepatogūs klausimai
muziejininkams
-
- Vytautas
TOLEIKIS, Švietimo kaitos fondas
-
- Norėčiau su muziejininkais
apsvarstyti pačius nepatogiausius, keistai užstrigusius
klausimus, susijusius su multikultūriniu Lietuvos paveldu, jo
aktualinimu.
- Akivaizdu, kad šie klausimai turėtų
būti svarbūs ne tik muziejininkams, bet ir pedagogų
bendruomenei, savivaldybių darbuotojams, visuomeniniams sambūriams,
verslo žmonėms, net politikams. Visiems, kurie jaučia
pilietinę atsakomybę už savo krašto kūrimą, ir jo ateitį.
- Kokie gi tie klausimai? Ką būtent
reikėtų dar atskleisti daugiakultūrinėje Lietuvos paletėje?
Kodėl? Ir ką labiausiai vertėtų atskleisti? Kokį neišpurentą
veiklos dirvoną galėtume pavadinti nedovanotinu apsileidimu?
Nieko konkrečiai kaltinanti nenoriu, tai man nesuteikia jokio džiaugsmo,
nes tas „apsileidimas“ gali būti tik „tariamas“,
veikiamas įvairiausių aplinkybių ar atsitiktinumų – dėkingų
ar apmaudžių. Be to, ir politika čia vaidina ne paskutinį
vaidmenį.
- Juk kartais lyg ir nebepatogu
keisti savo nuomonę politikams, aktyviai besipriešinusiems drąsesniems
sprendimams daugiakultūrinio ar sovietinio paveldo klausimais,
dėl savo iš sovietmečio paveldėtų ksenofobijų ar baimės būti
apkaltintam komunistine lerva. Jeigu konkrečiau, turiu galvoje
istorinius ženklus, susijusius su sovietiniu, ypač karo metų,
ar lenkiškuoju Lietuvos paveldu. Juk taip pirmaisiais
nepriklausomybės metais buvo ne kartą įsivelta į
bereikalingus ginčus dėl lenkų siekio įamžinti savo buvimo
Lietuvoje pėdsakus, sužlugdyta iniciatyva pastatyti lenkų ir
lietuvių vienų kitų atsiprašymų kryžius Dubingiuose ir
Glitiškėse, t.y. Armijos krajovos ir lietuviškųjų batalionų
civilinių gyventojų aukoms. Kaip ne kaip, projekto
iniciatorius ypatingai mylinčių lietuvybę žmonių buvo apšauktas
lenkų šnipu, istoriniu šansu taip ir nepasinaudota. Be
didesnių diskusijų nuo žemės paviršiaus nukrapštyti vos ne
visi sovietiniai paminklai. Nesakau, kad tai blogai, bet dėl
kai kurių, ypač nesimbolizuojančių sovietinės okupacijos,
eliminavimo gal ir jums yra kilę abejonių.
- Kaip ženkliname savo daugiakultūrinį
paveldą, kokia forma – paminklinėmis lentomis, rodyklėmis,
pastovia ar progine ekspozicija, paroda, katalogu, straipsniais,
kompaktinėmis plokštelėmis, internetiniu puslapiu, kultūriniais
renginiais – proginiais ar atsitiktiniais, projektais su
mokyklomis ar vietos bendruomene – nėra svarbiausias dalykas.
Kur kas svarbiau, kad daugiakultūrinis paveldas, pasakojimas
apie jį įsitrauktų į gyvą regiono kultūrinę apyvartą,
kaip iššūkis mus įkvėptų naujiems žygdarbiams.
- Svarbu, kaip siūlome muziejaus
lankytojams kasdien vis naujai skaityti ir įprasminti savo
istoriją? Ar sulauktume didelio visuomenės pasipriešinimo, įsitraukdami
į kuo didesnį kitoniškumo eksponavimo vajų? Kokia mūsų
pilietinė pozicija, kuriant viešąją opiniją vietos valdžiai
ir vietos verslininkams dėl daugiakultūrio paveldo? Kas mūsų
tikrieji draugai, o kas „liaudies priešai“, t.y. kas mums
padeda ir kas trukdo?
- Taigi, ką pirmiausia reikėtų
atskleisti? Ir kodėl? Bent jau todėl, kad mūsų pasakojimas
ir mūsų turimi žaislai pasitrauktų vis daugiau klausytojų
ir žiūrovų. Tas klausytojas – jau ne tik Lietuvos pilietis,
bet visų pirma Europos Sąjungos senbuvis bei tradicinis
kaimynas, neretai mus pažįstantis geriau nei mes patys save:
lenkas, žydas (kur kas dažnesnis iš JAV negu iš Izraelio ar
PAR), rusas, vokietis, šiek tiek kaimynas gali būti latvis ar
estas, Užkaukazės tautų sūnus ar dukra, JAV lietuvis. Aišku,
kalbu ne apie geografinius kaimynus, o istorinius–kultūrinius
ryšius, jų paradoksus. Netolimoje ateityje gal net daugiau nei
pusė lankytojų bus ne iš Lietuvos.
- Europos senbuviui, be abejo, visų
pirma gali rūpėti Lietuvoje gyvenusių ir gyvenančių tautų
ir konfesijų istorinis paveldas, visuomenės istorija žmogaus
teisių gynimo raidos perspektyvoje (taip, beje, kur kas išmintingiau
šiuo aspektu pateikti ir sovietinę bei nacių okupacijas
Lietuvoje), jiems rūpės, kokia moterų teisių ir buities
istorija, neįgalių žmonių socialinių grupių, pvz., elgetų,
istorija. Kaip buvo elgiamasi su kitos lytinės orientacijos žmonėmis,
regionų keistuoliais. Naivus įsikabinimas tik į kaimiškosios,
tariamai lietuviškos, kultūros, tremties, partizaninio karo
temas, gali būti nedovanotinai provincialus, jeigu jo
nepateiksime žmogaus teisių kontekste, neieškosime analogų
su kaimynų istorija. Daugiakultūrinis požiūris, galima jį
vadinti naujuoju geopolitiniu kontekstu, sako, kad įdomiausi mūsų
pasakojimai svečiams ar čia laikinai apsigyvenantiems, kurių
turėsime neišvengiamai daugiau, bei mūsų jaunajai kartai
gali būti apie žmogaus teisių raidą regione, kovą už jas,
daugiakultūrinis paveldas. Unikali gamta bei grynai lietuviški
fenomenai, patraukiantys savo išskirtinumu, o ne bendraeuropieštišku
kontekstu, nėra gausūs: Kernavė, Kuršių nerija, Kryžių
kalnas, Orvydų sodyba, Grūto parkas, Lietuvos genocido aukų
muziejus. Iš dalies – Paberžės fenomenas, iš dalies –
Rumšiškės. Trakai ar atstatyti Valdovų rūmai, Liškiavos,
Pažaislio ansambliai bus ir toliau įdomūs kaimynams iš rytų,
bet tik iš ten.
- Tuo tarpu tariamas „kitoniškumas“
atveria didesnes galimybes, jis kaip tik mus labiau jungia su
pasauliu. Pradėkime nuo taisytinų nesusipratimų, Nobelio
premijos laureatų gimimo bei gyventų vietų įamžinimo, jų
aktualinimo. Čia nieko neprikiši tik kėdainiškiams. Apie Česlovą
Milošą vis daugiau sužinoma ir Lietuvoje. Šateiniai klesti.
Gal netolimoje ateityje jie taps savotiška Lietuvos Jasnaja
Poliana. O Vilnius? Kur atminimo lenta prie buvusio Žygimanto
Augusto licėjaus, kurį baigė net du Nobelio premijos
laureatai? O kur atminimo lenta vienam didžiausių Rytų
Europos fizikų iš Želvos? Juk miestelis garsus ne tik kaip
buvusio Brazilijos užsienio reikalų ministro tėvonija.
- O kodėl neaktualiname dviejų
Lietuvos sūnų – žagariškio ir salantiškio – atominių
bombų kūrėjų gimimo vietų, ar bent buvusios Telšių ješivos,
kurioje vienas jų mokėsi, vietų? Gal Joniškio, Kretingos,
Telšių ir Ukmergės rajonų merai muziejininkams tai draudžia
padaryti? Tiesiog kryžiumi gula. O ar telšiškiai jau įprasmino
pirmojo Lenkijos prezidento gimimo vietą? Jo brolis juk buvo
1918 m. Lietuvos nepriklausomybės signataras.
- Vien J.Pilsudskio buvimo vietos
kiek turistinės intrigos sukuria: Zalavas, Pavoverė, Bezdonys,
Pikeliškės, Druskininkai, Vilnius. Geri maršrutai, šmaikščios
istorijos. Lenkų turistams seilės iš pavydo taškyte taškytųsi.
Tuo tarpu viskas paliekama savieigai – J.Pilsudskio vietas
rodo savamoksliai Lietuvos lenkų gidai, aišku, be Lietuvos
kultūrinio konteksto. Be abejo, vis žmogus užsidirba vieną
kitą lituką ar zlotą. Man tai negaila. Tik apmaudu, kad
Druskininkų kultūrininkai taip ir neišdrįsta paženklinti
sanatorijos, kurią lenkų maršalas buvo taip pamėgęs, ir ne
tik ją... Bijo „patriotiškai nusiteikusių“ jėgų
pasmerkimo. Sakysite, Lietuvai nieko nedavė, Lietuvos
renegatas. Tuomet jūsų paklausiu – kodėl būtent po J.
Pilsudskio mirties Vilniaus krašte prasidėjo masiniai lietuviškų
mokyklų uždarinėjimai, kunigų perkėlinėjimai? Ar galima šią
asmenybę taip vienareikšmiškai vertinti?
- Ne visi suaktualinti ir rusiškieji
ženklai – Piotro Stolypino dvaras, kurio mitas dabar toks
populiarus Rusijoje, grafo Lvovo, himno „Bože caria chrani“
autoriaus, kapas, F. Dostojevskio, M. Bachtino, A. Menio buvimo
vietos Vilniuje. Dažniausiai pamirštama, kad stačiatikių šventieji
Antonijus, Joanas ir Eustachijus statytini greta šventojo
Kazimiero. Ir kad jie lietuviško kraujo turėjo kur kas daugiau
už mūsų kataliką Kazimierą. Kad mums įdomus Pskovo šventojo
Timofiejus-Daumanto likimas, kad Vilniaus Šv. Dvasios
vienuolyne pats laikas apie tai priminti.
- Bet vieno žymiausių prancūzų
rašytojo, vienintelio laimėjusio dvi Gonkūrų premijas,
gyvenamoji vieta jau pažymėta. Jo vardu pasivadinusi draugija
rengiasi ir paminklą jo aprašytoje buvusioje Vilniaus
Pahuliankoje suręsti.
- Čia galėčiau tą sąrašą tęsti
ir tęsti. Man labiausiai patiktų Leonardo Coheno tėvų
gimtosios vietos Kaune suradimas. Šis, Kanadoje gimęs, vienas
įdomiausių atlikėjų, visgi litvakas.
- Apmaudu, kad Vilniaus už kultūrą
atsakingi valdininkai tingi surasti namą Užupyje, kuriame
gyveno pasaulinio garso dailininkas Chaimas Sutinas. Kartais
nebesitverdamas atradimo džiaugsmu paskambini valdininkui į
kontorą, aišku, išgirsti giliausią pritarimą, kultūrinių
atodūsių, vertų tikro europietiško polėkio, bet galiausiai
sulauki pasiūlymo viską už jį ir padaryti. Maždaug – tau
reikia, tai tu ir plėšykis.
- Ne tik iškilios asmenybės laukia
mūsų naujų įprasminimų. Yra ištisos erdvės arba temos.
Geriausias pavyzdys – Pavlovo Respublika (XVIII a.). Dvarvietė
netoli Turgelių ir Perlojos Respublika, iš XX a.) – tokios
skirtingos, bet kartu panašios, kaip puikūs demokratiškumo
pavyzdžiai ne vieną mus demokratijos tradicijų mokantį
vakarietį sugėdintų, ką jau bekalbėti apie jai nugarą
atsukusią Rusiją. O kur mūsų garsiausi nevyriausybinių
(liaudiškai tariant – endžiosininkų) organizacijų (juk
madingas Europoje keiksmažodis, tiesa?) muziejininkų
pasakojimai apie blaivystės ir Mažosios Lietuvos surinkimininkų
sąjūdžius, neturinčius analogų visoje Europoje, net jais
garsėjančioje Danijoje?
- Kaip atskri fenomenai – Klaipėdos
anglų bendruomenės pėdsakai, jų anglikonų bažnyčia,
pagaliau Klaipėdos škotai. Kiek procentų klaipėdiečių apie
ją žino? O kiek Eišiškių miestelio žmonių žino, kad
Jungtinių valstijų holokausto memorialiniame muziejuje
provincijos (jidiš kalba – štetlo) pavyzdys yra būtent Eišiškių
miestelio unikali žydų bendruomenės nuotraukų nuolatinė
ekspozicija? Muziejaus, kurį kasmet aplanko milijonai žmonių
iš viso pasaulio. Kad Eišiškių ikikarinio miestelio
fragmentai jau statomi Izraelyje?
- O ką darysime su Antrojo
pasaulinio karo ženklais? Ar nutaisę rimtą miną lauksime,
kol Rūdninkų girios partizanų žeminės savaime sugrius,
keliai užžels? Tada būsime ramūs – Izraelio ir JAV žydukų
pilni autobusai nebeterš unikalios Dzūkijos gamtos. Kas čia
tokio, jeigu jaunimėlis nebepamatys vietos, kurioje kovojo Aba
Kovneris, vienas iškiliausių Izraelio herojų. Bet ką
atsakysime užsienio turistui, kai jis atšaus, kad man nerūpi,
kad sovietinė armija po nacių išvijimo 50 metų užmiršo grįžti
į Rusiją, man rūpi, kad tie partizanai kovojo prieš fašizmą
ir daugiau kaip trečdalis jų buvo žydai? Nemanau, kad
ignoruodami Antrojo pasaulinio karo partizanus, tarp jų ir
Armijos krajovos istoriją Vilniaus krašte, pasauliui ką nors
įrodysime.
- O ar tikrai turime pamiršti mūsų
žemiečius revoliucionierius, pilietinio karo didvyrius? Anglai
K. Markso kapo nesunaikino. Juk Jokūbas Smuškevičius ar
Vytautas Putna nebuvo žmogėdros, jų biografijos pakankamai
prieštaringos, pagal jas ne vieną nuotykių filmą galėtume
susukti. O Felikso Edmundovičiaus Dzeržinskio pėdsakai
Vilniuje? Nejaugi CŽV ar Masado (tikiuosi, kad ir jos kada
sulauksime) delegacijoms nebūtų įdomu, kaip Lietuvos žemė išpopino
vienos iš garsiausios slaptosios tarnybos kūrėją bei
nepailstantį vadą.
- Pabaigai noriu pasakyti jums galbūt
netikėtą dalyką. Muziejininkų šventa pilietinė pareiga grąžinti
į mūsų visuomenės mentalitetą, širdis visas lietuviškas
erdves: Karaliaučių, Tilžę, Tolminkiemį, Ragainę, Gardiną,
ypač Seinus, Naugarduką, Nesvyžių, Lietuvos Brastą, lietuviškąją
Čikagą. Nesiūlau ruoštis kaimyninių žemių aneksijai.
Kalbu apie neišsižadėjimą, tos dvasinės erdvės pastovų
palaikymą, netgi plėtrą, absorbavimą, kaip prieš tai minėtų
asmenybių. Ar mes galime įsivaizduoti ruso dvasinį pasaulį
be Odesos, Jaltos, Ukrainos stepių saulėlydžių, Kaukazo ar
Paryžiaus? Lenko be Lvovo, Vilniaus, Naugarduko, be Aušros
vartų? Vokiečio be Karaliaučiaus, be I. Kanto kapo?
Izraelitiečio be Varšuvos, Bruklino ar Vilniaus, deja, ir be
Osvencimo, IX forto ir Panerių ar Kauno geto? Manau, kad ne. Čia
visų mūsų persipynę likimai, nostalgijos, mūsų dalelės,
kurios mūsų taip paprastai nepalieka ir nepaliks. Jeigu mes
per kultūros paveldo plėtrą, jos įsisavinimą suprasime ir
praturtinsime vieni kitus, tai čia nebus jokio tautų
asimiliacijos baubo ar kultūrų savinimosi. Čia bus tiesiog
naujosios europinės erdvės kūrimas.