- Eksponatų
restauravimo galimybės
- Lietuvos
krašto muziejuose
-
- Gražina
GLEIZNIENĖ, Lietuvos
nacionalinio muziejaus Restauravimo centras
|
Muziejinių vertybių
restauravimo dirbtuvės Šilutės muziejuje. Nuotr. iš muziejaus
archyvo |
- Lietuvos krašto muziejuose yra
sukaupta per 1 413 300 kilnojamųjų kultūros vertybių. Muziejai
atlieka svarbų ir didelį darbą, rengdami parodas ir renginius,
kurių metu tos vertybės pristatomos visuomenei. Galima pasidžiaugti,
jog periferijos muziejai tampa kultūros centrais. Tačiau tam, kad
šis darbas būtų ir toliau sėkmingai vykdomas, muziejines
vertybes būtina išsaugoti, t.y., pristabdyti jų irimą ir
pailginti gyvavimo trukmę, jas restauruojant ar konservuojant.
- Lietuvos muziejų veiklos statistiniai
duomenys byloja, jog savivaldybių muziejuose 2002 m. reikėjo
restauruoti 56 700, konservuoti 84 950 eksponatų. 2003 m. situacija
nepagerėjo: jau reikėjo restauruoti 60 638, konservuoti 106 230
muziejinių vertybių. Per 2002 m. restauruota 603, konservuota 1338
eksponatai, o per 2003 m. analogiškai – 498 ir 802 eksponatai.
- Jeigu savivaldybių muziejuose 2002 m.
dirbo 17, tai 2003 m. liko tik 13 restauratorių.
- Ne paslaptis, jog krašto muziejai
nepakankamai finansuojami, be to, tas finansavimas netolygus, dažnai
priklausantis nuo subjektyvaus savivaldybių vadovų požiūrio.
- Daugelis krašto muziejų turi mišrius
rinkinius, t.y. sudarytus iš įvairiarūšės ir įvairių
laikotarpių medžiagos, pradedant archeologiniais radiniais ir
baigiant liaudies menininkų darbais. Tai apsunkina restauravimo
dirbtuvių kūrimą vietose, nes reikalingi ne tik įvairių sričių
restauratoriai, bet ir daugybė įvairios įrangos bei medžiagų.
Akivaizdu, jog tam reikalingos milžiniškos lėšos ir nė vienas
mažesnis muziejus nepajėgus tai įgyvendinti. O ir netikslinga.
- Tą patį galima pasakyti ir apie
regioninius restauravimo centrus, kurių vienintelis privalumas būtų
tas, jog toks centras būtų „arčiau namų“, tačiau, kad toks
centras galėtų normaliai dirbti ir bent iš dalies patenkinti
regiono poreikius, jame turi dirbti ne po vieną, o po kelis ar net
keliolika vienos srities restauratorių, kuriuos reikės aprūpinti
įranga, darbo priemonėmis ir medžiagomis, specialiai įrengti
patalpas. Ir reikia nepamiršti, jog kiekvienai restauravimo sričiai
reikalinga skirtinga įranga ir medžiagos. Susidarytų milžiniškos
lėšos, o jų neskiriant pakankamai, tokio centro darbas nebūtų
nei produktyvus, nei efektyvus. Tokio, sunkiai besikuriančio,
centro pavyzdžiu gali būti Šiaulių „Aušros“ muziejaus
restauravimo centras.
- Galbūt tikslingiau būtų steigti
specializuotus restauravimo centrus, restauruojančius vienos ar
kelių giminingų sričių eksponatus. Sukurti tokių centrų
techninę bazę būtų lengviau. Teisingai sugrupavus, reikėtų įsigyti
mažiau įrangos, susiaurėtų reikalingų medžiagų asortimentas,
o tai jau leistų sutaupyti nemažai lėšų. Be to, vienoje vietoje
dirbantis didesnis tos pačios srities specialistų skaičius galėtų
nuveikti daugiau, negu toks pat skaičius įvairių sričių
restauratorių.
- u Tačiau bet kuriuo atveju krašto
(ir ne tik) muziejams reikėtų skirti daugiau lėšų eksponatams
restauruoti, o tos lėšos turėtų būti pastovios.
- Pastaruoju metu tiek Europoje, tiek ir
visame pasaulyje didelis dėmesys skiriamas prevenciniam
konservavimui, kuris nereikalauja nei specialios įrangos, nei medžiagų
įvairovės. Atitinkamai paruošti specialistai minimaliomis priemonėmis
gali tvarkyti rinkinius, ruošti eksponatus saugojimui bei
eksponavimui, stebėti jų būklę saugyklose ir ekspozicijų salėse,
atlikti būtiniausius valymo bei dezinfekavimo darbus. Jie galėtų
talkinti ir parodų bei ekspozicijų rengėjams. Turėdami
pakankamai žinių apie eksponatų medžiagas, jie gali įvertinti
rizikos veiksnius, eksponatų suirimo laipsnį, irimo greitį ir tuo
remdamiesi, atrinkti eksponatus intervenciniam konservavimui.
Neretai eksponato išvaizda neatitinka tikrosios jo būklės: labai
suiręs daiktas atrodo gana neblogai, o pakankamai tvirtas turi gana
prastą išvaizdą, todėl ne specialistas gali lengvai apsirikti,
įvertindamas suirimo pavojaus galimybę ir priimdamas sprendimą dėl
eksponato restauravimo. Turėdamas vieną ar keletą tokių
specialistų – prevencinio konservavimo technologų – bet kuris
krašto muziejus galėtų nesunkiai prižiūrėti ir tvarkyti savo
fondus. Todėl, manau, jog ir reikėtų pradėti nuo to, kad
kiekvienam muziejui būtų suteikta galimybė (etatai ir lėšos)
priimti į darbą tokį specialistą.
- Savo ruožtu reikėtų stiprinti jau
esamų restauravimo įstaigų techninę bazę, rūpintis, kad jos
galėtų teikti daugiau paslaugų kitiems muziejams. Tam tikrai reikėtų
mažiau lėšų, nei naujiems restauravimo centrams steigti, nes
ten, kur jau yra bazė ir tam tikras specialistų potencialas, gerų
rezultatų galima pasiekti su mažesnėmis sąnaudomis.