Prano
Domšaičio kūryba Vokietijoje
Kristina JOKUBAVIČIENĖ
Lietuvos dailės muziejaus Prano Domšaičio galerija
Lietuvos dailės muziejus, prieš kelerius metus iš
Lietuvių fondo (JAV) perėmęs unikalią garsaus ekspresionisto Prano
Domšaičio kolekciją, dovanotą Lietuvai, Klaipėdos paveikslų galerijoje
(Liepų g. 33) įrengė nuolat veikiančią ekspoziciją, kurioje išsamiai
pristatoma dailininko kūryba. Šį pavasarį buvo surengta P.Domšaičio
paroda Vokietijoje, kurioje dailininkas XX a. pradžioje tapo
visuotinai pripažintu ekspresionizmo kūrėju, bet buvo hitlerininkų
pašalintas iš muziejų kaip „degradavusio meno“ kūrėjas. Beveik po
šimtmečio P.Domšaičio kūryba grįžo į šalį, kurioje ji buvo sukurta ir
pripažinta. Diuseldorfe surengtą parodą kuravo ir ją vokiečių
visuomenei pristatė dailėtyrininkė Kristina Jokubavičienė, Lietuvos
dailės muziejaus Klaipėdos paveikslų galerijos ir P.Domšaičio kultūros
centro (Klaipėda) vadovė.
2004 m. kovo pirmą dieną Diuseldorfe, fondo „Gerhart-Hauptmann-Haus“
parodų salėse, buvo atidaryta dailininko Prano Domšaičio tapybos
paroda. Diuseldorfo meno publika turėjo puikią galimybę susipažinti su
dailininko, kuris iki Antrojo pasaulinio karo buvo garsus ir
pripažintas Vokietijoje, kūryba.
2001 metais Lietuvių fondui (JAV) padovanojus Lietuvai didžiulę
P.Domšaičio kūrinių kolekciją, Lietuvos dailės muziejaus Klaipėdos
paveikslų galerijoje buvo atidaryta nuolat veikianti jo tapybos
ekspozicija. Joje lankytojai iš Lietuvos ir Vokietijos naujai atrado
unikalų kūrėją. Į Lietuvą sugrįžusio dailininko P. Domšaičio kūrybos
paroda Vokietijoje sulaukė didelio dėmesio. Ji surengta
„Gerhart-Hauptmann-Haus. Deutsch-osteuropäische Forum“ iniciatyva. Šis
fondas Diuseldorfe yra įvairiapusis kultūros, meno ir informacijos
centras, jo veiklos prioritetai - kultūriniai tiltai tarp Rytų ir
Vakarų. Vienas iš fondo tikslų - organizuoti kultūrinius mainus tarp
Rytų Europos tautų, stiprinti įvairių tautų eurointegraciją. Fondas
rengia meno ir dokumentines parodas, paskaitas, koncertus, mokslines
konferencijas. P.Domšaičio parodą Vokietijoje taip pat parėmė Lietuvių
fondas (JAV) ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija.
Į parodos atidarymą susirinko gausus Diuseldorfo meno visuomenės
būrys, įvairių institucijų atstovai. Atidaryme dalyvavo Šiaurės
Reino-Vestfalijos žemės sveikatos ir socialinių reikalų ministerijos
patarėjas kultūrai Johannesas Lierenfeldas ir federalinės valdžios
įgaliotasis atstovas kultūrai Bonoje Uwe Schötleris. Labai malonu
svečių būryje buvo sutikti menotyrininkę Mają Elehrmann-Mollenhauer,
gerą Lietuvos dailės muziejaus bičiulę, specialiai į atidarymą
atvykusią iš Mainco, esančio už kelių šimtų kilometrų. Būtent Majos
Elehrmann-Mollenhauer iniciatyva 2001 metais kartu su Lietuvos dailės
muziejumi surengtos jos tėvo Ernsto Mollenhauerio parodos dėka
užsimezgė muziejaus ir fondo „Gerhart-Hauptmann-Haus“
bendradarbiavimas.
P.Domšaičio tapybos parodos atidarymą pradėjo pianistė, atlikusi kelis
F.Liszto ir F.Schuberto kūrinius. Sveikinimo kalbą pasakė Johannesas
Lierenfeldas ir fondo „Gerhart-Hauptmann-Haus“ direktorius Walteris
Engelis. Kalbėtojai pabrėžė Vokietijos ir Lietuvos kultūrinio
bendradarbiavimo svarbą.
Atidarymo svečiai įdėmiai išklausė šių eilučių autorės pranešimą apie
Prano Domšaičio gyvenimą ir kūrybą, jo galeriją Klaipėdoje, kultūros
centrą, tyrinėjantį ir aktualinantį dailininko kūrybą. Klausytojams
padarė įspūdį faktai, liudijantys P.Domšaičio kūrybos populiarumą 3-4
dešimtmečio Vokietijoje. Iki Antrojo pasaulinio karo Pranas Domšaitis
buvo garsus Berlyno dailininkas, visų svarbesnių grupinių parodų
dalyvis. Jis rengė ir individualias parodas, o jo paveikslus mielai
pirko tuometinės Vokietijos valstybiniai muziejai ir privačios
galerijos. Po karo P. Domšaitis persikėlė gyventi į Pietų Afrikos
Respubliką, kur vėlgi tapo pripažintu ir garsiu kūrėju, savo darbuose
sėkmingai sujungusiu Europos modernizmo ir Pietų Afrikos kultūrines
tradicijas.
Publikai didelį įspūdį padarė Lietuvių fondo pastangos įsigyti
P.Domšaičio kūrinių ir juos išsaugoti, taip pat pats kolekcijos
dovanojimo Lietuvai faktas, reiškiantis ypatingą rūpestį Lietuvos
dailės paveldu. Po oficialiosios dalies sulaukiau daug klausimų apie
dailininką, Klaipėdą ir Lietuvą. Kadangi paroda vyko Lietuvos stojimo
į Europos Sąjungą išvakarėse, susidomėjimas mūsų kraštu buvo
akivaizdus.
Diuseldorfe eksponavome trisdešimt vieną Prano Domšaičio kūrinį, o
visa paroda nuosekliai atspindėjo įvairius tapytojo kūrybos
laikotarpius. Fondo „Gerhart-Hauptmann-Haus“ parodų salės moderniai
įrengtos, kameriškos ir puikiai tiko šio dailininko paveikslams. Su
šia paroda jo kūryba simboliškai sugrįžo į Vokietijos meninę erdvę, iš
kurios jis, verčiamas istorinių aplinkybių, išvyko pokaryje. Kadangi
P.Domšaičio kūriniai pirmą kartą į parodą užsienyje buvo vežami iš
Lietuvos, tai tapo ir svarbiu Lietuvos kultūros pristatymu. Paroda,
jau sulaukusi gražių atsiliepimų JAV lietuvių ir Vokietijos spaudoje,
prisidėjo prie tapytojo ekspresionisto Prano Domšaičio vardo
garsinimo.