- Kuriasi
Klaipėdos pilies muziejus
-
- Dr. Jonas GENYS, Mažosios Lietuvos
istorijos muziejus
|
- 1 pav. Klaipėda. Raižinys. XVII a.. Iš Ch. Hartknocho „Alt und
Neues Preussen“. Frankfurtas-Lepcigas, 1684 m. K.Stoškaus
nuotr. iš LNM leidinio „Lietuva žemėlapiuose“, 2002.
|
|
2 pav. Ekspozicijos „Klaipėdos pilis ir miestas XIII-XVII a.“
fragmentas. J.Bružinsko nuotr. |
|
3 pav. Istorinė rekonstrukcija – buitinė besilinksminančių XVII
a. klaipėdiečių scena, sukomponuota autentiškoje XVI a.
patalpoje. J.Bružinsko nuotr. |
- 2002 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvos muziejų
skaičių papildė Klaipėdos pilies muziejus, kuris yra Mažosios
Lietuvos istorijos muziejaus skyrius. Atidaryta pirmoji iš
numatytų trijų ekspozicijų „Klaipėdos miesto ir pilies
istorija XIII-XVII a.“. Šio straipsnelio tikslas – trumpai
pristatyti pilies muziejaus atsiradimo istoriją, aptarti kai
kuriuos muziejaus kūrimo koncepcijos klausimus.
- Klaipėdos pilies istorijos muziejaus kūrimas
įdomus daugeliu aspektų. Jis labai glaudžiai susijęs su
piliavietės tyrinėjimo ir regeneravimo darbais, todėl galima išskirti
kelis ryškesnius piliavietės virsmo muziejumi etapus.
-
- Pilies naikinimo etapas
-
- Po to, kai XIX a. pab. – XX a. pr. Klaipėdos pilis buvo
nugriauta, užpiltos fosos, piliavietės teritorija buvo
intensyviai įsisavinama laivų statybos ir remonto reikmėms. XX
a. pirmoje pusėje čia plėtėsi P. Lindenau laivų statykla, vėliau
– po Antrojo pasaulinio karo – įvairiais pavadinimais veikė
Laivų remonto įmonė. XX a. antroje pusėje pilies kaip kultūros
vertybės reikšmė buvo sumažėjusi iki minimumo. Kitaip
tariant, visa teritorija buvo paversta gamybinių cechų zona. Tik
atsitiktinumo dėka išliko iki galo nesuniokoti Karlo ir
Frydricho bastionai ir juose buvusios poternos, kurios buvo
naudojamos įmonės reikmėms.
-
- Tyrimai ir pirminė konservacija
-
- Tik 1968 m. prasidėjo žvalgomieji archeologiniai tyrinėjimai
(vadovas A. Tautavičius), pradėję naują piliavietės istorijos
etapą. Archeologiniai tyrimai sudarė prielaidas Klaipėdos
piliavietę įtraukti į kultūros vertybių sąrašą ir tęsti
archeologinius tyrimus. Darbams nuo XX a. 8 dešimtmečio vadovavo
V. Žulkus. Antrajame etape daugiausia buvo vykdomi tyrimai ir
prevencinė konservacija. Šių tyrinėjimų pagrindu pradėtas
kurti pilies raidos modelis. Jokių reikšmingesnių piliavietės
ateities vizijų nebuvo, teko džiaugtis galimybe vykdyti
archeologinius tyrimus, atkastomis pilies liekanomis ryškinti šios
teritorijos (piliavietės) kultūrinę vertę.
-
- Sąjūdžio ir nepriklausomybės
laikotarpis
-
- Nepriklausomybės idėjos brendimas ryškiai pakoregavo
piliavietės kaip kultūros vertybės ir Laivų remonto įmonės
santykius. Pirmą kartą buvo suformuluota piliavietės kaip kultūros
paveldo objekto prioriteto šioje miesto dalyje idėja. Ją
galiausiai juridiškai įtvirtino 1994 m. Vyriausybės nutarimas.
Jame konstatuota, kad AB „Klaipėdos laivų remontas“ iki 2009
m. etapais turi nutraukti savo veiklą, o visą teritoriją
perduoti Klaipėdos savivaldybei, kuri čia plėtos kultūrą,
turizmą. Šis nutarimas ir davė postūmį pradėti diskusijas
– kuria kryptimi plėtoti šią teritoriją. Taip archeologų,
architektų, istorikų diskusijose kilo idėja šioje istoriškai
reikšmingoje Klaipėdos miesto vietoje įkurti pilies ir miesto
istorijos muziejų. 1998 metais buvo paskelbtas konkursas dėl
piliavietės sutvarkymo ir panaudojimo vizijos. Beveik visi
konkurso dalyviai konstatavo, kad piliavietės teritorijoje turėtų
būti įkurta pilies muziejaus ekspozicija, plečiami
archeologiniai tyrimai, atidengiamos, konservuojamos ir
eksponuojamos pilies liekanos, kaupiami eksponatai pilies
muziejaus ekspozicijai. Tuo pačiu metu turėtų būti
restauruojami bastionai, poternos.
- Šių projektų autoriai sprendė ir artimiausių pilies
teritorijų panaudojimo perspektyvas. Buvo pasiūlyta neapsiriboti
vien buvusios pilies kontūrais, bet nagrinėti visos teritorijos
tarp pilies ir Kuršių marių panaudojimo galimybes, ją
panaudoti turistinei ir pramoginei – komercinei veiklai. Šios
gairės tapo detalaus plano, kitų teisės aktų pagrindu ir pradėtos
palaipsniui įgyvendinti. Be mūsų muziejaus, nuo 2002 metų prie
marių pradėjo veikti kruizinių laivų terminalas.
- Manytume, kad metodiškai labai svarbu, jog priimti sprendimai
neapsiribojo tik pilies (muziejaus) teritorijos vystymo vizija,
bet apėmė ir gretimas teritorijas, kuriose numatyta vystyti kultūrinę,
turistinę muziejaus funkcionavimą papildančią ar bent jai
neprieštaraujančią veiklą.Tokiu būdu, numatyta daugiau negu
14 – kos ha ploto teritoriją miesto centre paversti kultūros,
turizmo ir pramogų erdve, kurioje vienas svarbiausių dalykų būtų
pilies muziejus su kilnojamomis ir nekilnojamomis kultūros vertybėmis.
-
- Pilies muziejaus koncepcija
-
- |Pilies muziejaus koncepcija buvo rengiama 1998 – 1999 metais
(autoriai – J.Genys ir V. Žulkus). Jos rengėjus konsultavo
architektai, istorikai, net ekonomistai. Koncepcijos kūrėjai visą
piliavietės teritoriją traktavo kaip muziejų plačiąja prasme
su rekreacinėmis teritorijomis ir kitais dalykais. Pilies kieme
atidengtos archeologinės liekanos traktuotos kaip ekspozicijos
dalis. Todėl Pilies muziejaus koncepcija buvo parengta išskiriant
tris funkcines kryptis: ekspozicijos, administravimo, valdymo,
eksponatų saugojimo, tyrinėjimo ir kultūros, turizmo,
rekreacijos. Tuo buvo siekiama numatyti visas pagrindines ir
papildomas muziejaus funkcijas, pasiūlyti joms tinkamiausias
zonas, numatyti archeologinių tyrimų etapus, vietas. Visų šių
funkcijų sintezė turėtų užtikrinti pilies muziejaus kaip
istorijos, kultūros, turizmo centro funkcionalumą, patrauklumą,
svarbų vaidmenį miesto kultūriniam gyvenimui, turizmo plėtrai.
Pasirinkti tokį koncepcijos modelį vertė ir tai, kad pilies
muziejus bus kuriamas dar daug metų, t. y. buvusios gamyklos
teritorija pamažu transformuosis į kultūros objektą.
-
- Muziejaus ekspozicija
-
- Viename straipsnyje sunku būtų aptari visus pilies muziejaus kūrimo
klausimus. Šiame straipsnyje šiek tiek detaliau apibūdinsiu
ekspozicijas.
- Pagal koncepciją yra numatytos trys ekspozicijos dalys.
- X-XIII a. baltų karyba. Ji bus parengta atstačius Didįjį bokštą.
Šią temą padiktavo istorinė logika. Juk Livonijos ordinas, Kuršo
vyskupas Klaipėdą įkūrė tankiai apgyvendintoje pietinių kuršių
teritorijoje – Danės upės ir Kuršių marių santakoje. Kuršiai
buvo tie vietos gyventojai, kuriuos užkariaudamas Ordinas pastatė
pilį ir įkūrė miestą.
- Klaipėdos pilis ir miestas XIII-XVII a. Ši ekspozicija jau
veikia restauruotoje XVII a. princo Frydricho poternoje (autentiškoje
istorinėje erdvėje).
- Klaipėda XVIII-XX a. Jos vieta – gerai išlikusios ir dabar
restauruojamos XVII-XIX a. princo Karlo poternos. Šioje
ekspozicijos dalyje bus siekiama pateikti ne tik miesto istorinį
vaizdą, bet ir plačiai aptarti pilies regeneravimo, senamiesčio
vystymo iki mūsų dienų panoramą, t.y. suaktualinti mūsų
laikmečio santykį su kultūros paveldu.
- Šiuo metu įrengta tik viena iš numatytų trijų ekspozicijų
– „Klaipėdos pilis ir miestas XIII-XVII a.“ Rengiant šios
ekspozicijos koncepciją, buvo suformuluotos dvi pagrindinės
(bazinės) nuostatos.
- Pirmiausia XVI-XVII a. gotikiniai ir renesansiniai poternos mūrai
yra didžiausia Klaipėdos kultūros paveldo vertybė. Kadangi,
seniausi išlikę Klaipėdos senamiesčio pastatai yra tik iš
XVIII a., todėl piliavietės poternose yra seniausias Klaipėdoje
mūras.
- Tokia nuostata – išryškinti poterną kaip vertybę –
padiktavo minimalistinį šiuolaikinių ekspozicinių baldų
dizainą ir jų skaičių. Pagaliau ir autentiškų eksponatų
skaičius nėra labai didelis (t.y. mūsų nuomone, jų yra tiek,
kiek reikia istorijos teiginiui suformuluoti ir pagrįsti, todėl
eksponuojami tik patys informatyviausi, estetiškai patraukliausi,
fiziškai geriausiai išsilaikę ar restauruoti daiktai. Toks
pasirinktas metodas vertė atsisakyti tipologinio ekspozicijos kūrimo
modelio, kuris verčia plėsti tos pačios grupės eksponatų skaičių.
Pvz. eksponuoti daug koklių, puodų ir t.t. Kaip pavyzdį galima
pateikti renesanso idėjų plitimo Klaipėdoje stendą. Tai
iliustruoja eksponuojamas išskirtinės vertės auksinis
renesansinis žiedas, du žaliai glazūruoti kokliai su renesansinėmis
buitinėmis scenomis, to laiko miesto maketas, buities daiktai:
apavas, alaus statinių kranai, stalo įrankiai.
- Antra nuostata buvo tokia: šiuolaikinis muziejus tarsi užima
tarpinę vietą tarp akademinių tyrimų (istorijos mokslo) ir
visuomenės. Galima pasakyti ir kitaip. Istorinio profilio
muziejus yra istorinio pažinimo grandis , kuri susistemina ir
transformuoja „knyginę“ informaciją į vizualinę. Kai
kalbame apie vieną iš muziejų misijų – formuoti visuomenės
istorinę savimonę, reiškia, kad patraukli, be abejo, moksliškai
nepriekaištinga ekspozicija gali tikėtis didesnio poveikio,
istorinio pažinimo įtaigos. Žinia, kad istoriją lankytojas,
pirmiausia moksleivis, na ir šiaip suaugęs žmogus, lengviausiai
suvokia per emocijas, įspūdžius, apibendrintus vaizdinius. Tai
leidžia teigti, kad ekspozicijoje turi būti maksimaliai
panaudotos šiuolaikinės didaktikos galimybės.
- Todėl Klaipėdos pilies ekspozicijoje atsirado įvairių, galbūt
netikėtų, sprendimų. Pirma, XVII a. miestiečių manekenai su
moksliškai pagrįstomis kostiumų rekonstrukcijomis. Beje,
manekenai apjungti į scenas. Pvz. keturių miestiečių
linksminimosi scena. Darbininkas su karučiais „rūpinasi“
remonto darbais ar turtingų miestiečių šeima apžiūri viena
ekspozicijos dalį, įrengtą nišoje. Būtina paminėti, kad
istorinį įtaigumą pavyko pasiekti individualiai gaminant
manekenų veidus, naudojant natūralias ar joms artimas medžiagas
– plaukus, medicininius akių, dantų protezus ir t.t. Šiuo
atveju manekenai muziejaus lankytojui yra ne tiek eksponatai (jie
nėra atskirti nuo lankytojų), kiek to laikmečio liudininkai, šios
poternos šeimininkai. Beje, kuriant kostiumus buvo panaudota ne
tik senoji ikonografija, bet ir Klaipėdos senamiesčio
archeologiniai radiniai, specialiai išaustas audinys, XVII a.
drabužių iškarpos (pvz. pagal nuskendusiame švedų laive
„Vaza“ surastus drabužius padarytos iškarpos ir kt.).
- Antra, parengti net keturi įvairių laikotarpių pilies ir
miesto maketai. Didysis – detali XVII a. vidurio Klaipėdos
rekonstrukcija, paremta istoriniais, archeologiniais,
kartografiniai ir kitais tyrimais. Maketuose susintetinta visa žinoma
istorinė, archeologinė, kartografinė, ikonografinė medžiaga
apie to laikotarpio Klaipėdą.
- Trečia, panaudojus garsajuostėse įrašytas aktorių skaitomas
legendas apie Klaipėdos istoriją, buvo rastas ne tik būdas
perteikti šiuos pasakojimus, bet skaitomi tekstai labai
sustiprino besilinksminančių XVII a. klaipėdiečių (manekenų)
aplinką, kurioje ir įrengta garso sistema.
- Ketvirta, manytume, kad didelė parama lankytojui ir ypač
patraukli priemonė jaunimui – dviejų kompiuterių terminalas.
Tai dar viena istorijos pažinimo forma. Čia pateiktos net
penkios temos iš Klaipėdos istorijos: XVII a. pilies virtuali
rekonstrukcija, miesto herbo prasmių analizė, miesto urbanistinės
raidos modelis, Klaipėdos/Memelio pavadinimų etimologija,
amatininkų gatvė. Terminalas turi žaidybinių elementų, jo
naudotojas gali pats pasirinkti temas, į jas gilintis pagal
individualius poreikius.
- Penkta. Parodyti Klaipėdos pilį Baltijos jūros regiono
kontekste pasirinktas didžiulis Baltijos jūros šalių pilių
vaizdų demonstravimo ekranas. Beje, užsieniečiai labai domisi
ekrane demonstruojamomis jų šalies pilimis.
- Iš ekspozicijos apibūdinimo galbūt gali susidaryti kiek
klaidingas vaizdas, kad Klaipėdos pilies muziejuje dominuoja
naujos technologijos, užgoždamos tiek autentiškus mūrus, tiek
originalius eksponatus, sukurdamos holivudišką aplinką.
Naudojant naujas technologijas iš tiesų yra pavojus, kad gali būti
peržengta riba tarp istorinių vertybių ir naujų technologijų
teikiamų efektų. Klaipėdos pilies muziejuje naujų technologijų
įranga praktiškai nematoma, ji nekonkuruoja su eksponatais.
Pavyzdžiui, garso pavidalu pateikiama informacija – tai tik
įėjus į patalpą pasigirstantis pasakojimas. Net nenaudojant šių
papildomų priemonių, muziejaus ekspozicija būtų pakankamai aiški.
Ji galėtų funkcionuoti ir be šios papildomos informacijos.
Taigi naujos technologijos turi būti naudojamos kaip papildoma
muziejuje pristatomos istorijos suvokimo priemonė.
- Pilies muziejaus kieme, po stoginėmis, yra eksponuojamos įvairių
pilies laikotarpių sienos, pamatai. Tam, kad galima būtų
atskirus mūrus susieti su konkretaus laikotarpio pilies vaizdu
(architektūra), buvo parengta informacinė sistema – stendai.
Viename yra pateikta visų atkastų pamatų ir sienų kartograma
(visos buvusios pilies plano fone paryškinti eksponuojami
fragmentai). Atskiri XIV-XVII a. eksponuojamų mūrų fragmentai
paaiškinti stenduose su to laikotarpio pilies vaizdu, kur paryškinta
eksponuojamos sienos fragmento vieta pilies rekonstrukcijoje. Šis
informavimo būdas parodė, kad lankytojui mažai ką sako mūro
data ar paminėtas plytų rišimo būdas. Ypač svarbu, kad vienas
ar kitas mūras galėtų būti susiejamas su konkrečiu pastatu,
jo architektūra, t.y. pilies tipu. Tai ypač aktualu Klaipėdos
piliai, nes ji net penkis kartus buvo modernizuojama, radikaliai
keičiant pilies tipą, architektūrą.
- Be tiesiogiai muziejinių dalykų, pilies muziejuje vyksta
edukaciniai renginiai, spektakliai, senosios muzikos koncertai,
svarbūs miesto renginiai – pvz., Klaipėdos kultūrai
nusipelniusių žmonių apdovanojimai auksiniais žiedais. Beje,
apdovanojimams skirti žiedai yra muziejuje eksponuojamo, pilyje
rasto renesansinio žiedo kopija.
- Žiūrint į ateitį reikia pažymėti, kad Klaipėdos pilies
muziejus tik kuriasi. Atlikti pirmojo etapo darbai. Per porą metų
tikimasi įrengti ekspozicijos antrąją dalį princo Karlo
poternoje, tęsti archeologinius tyrimus, plėsti edukacinių ir
kitų renginių tematiką. Tačiau ir ateityje muziejus bus
kuriamas pagal tuos pačius principus, kaip ir jau veikianti
ekspozicija, t.y. bus siekiama autentiškos architektūrinės
aplinkos ir muziejaus ekspozicijos sintezės, patrauklumo, aiškumo,
didaktinio įtaigumo.