Informacinis pranešimas
Vilnius, 2013 m. gegužės 23 d
Muziejus ir mokykla yra pasiruošę
mokyti ir mokytis kartu
2013 m. gegužės 21 d. Nacionalinėje dailės
galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) vyko tarptautinė
konferencija „Muziejus-mokykla-moksleivis“, skirta Lietuvos muziejų
asociacijos projekto „Muziejus-mokykla-moksleivis. Muziejų ir
bendrojo lavinimo mokyklų nacionalinis partnerystės tinklas“,
įgyvendinamo pagal 2007-2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų
programos 2 prioriteto „Mokymasis visą gyvenimą“ VP1-2.2-ŠMM-10-V
priemonę „Neformaliojo švietimo paslaugų plėtra“, rezultatų
sklaidai, muziejų ir mokyklų bendradarbiavimo skatinimui.
Konferencijos dalyviai – šalies mokytojai,
mokiniai ir muziejininkai Nacionalinės dailės galerijos erdvėse
gyvai susipažino su nacionalinio projekto
„Muziejus-mokykla-moksleivis“ edukacinėmis programomis, aptarė
projekto patirtis, diskutavo mokyklų ir muziejų, kultūros ir
švietimo įstaigų bendradarbiavimo tobulinimo klausimais.
Konferenciją atidarė ir sveikinimo žodį tarė
Lietuvos muziejų asociacijos (LMA) vadovas – valdybos pirmininkas
Raimundas Balza, paminėjęs, jog partnerystės tinklo kūrimas projekto
rėmuose yra tarsi graži muziejų dovana mokykloms, skatinanti
geranoriškas prasmingo bendradarbiavimo iniciatyvas.
Konferencijos dalyvius sveikino Lietuvos
Respublikos švietimo ir mokslo viceministrė Edita Tamošiūnaitė,
Lietuvos Respublikos kultūros viceministras Edvard Trusevič, Britų
Tarybos direktorius Artūras Vasiliauskas.
Įžvalgomis kaip efektyviau organizuoti muziejų
edukaciją bei skatinti mokyklų ir muziejų partnerystę pasidalino
Lietuvos bei užsienio šalių lektoriai.
LMA valdybos pirmininko pavaduotoja, Lietuvos
jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė savo pranešime atkreipė dėmesį
į tai, jog švietimą ir kultūrą bendrina tikslų ir uždavinių
sutapimas. „Švietimas ir kultūra, šiuo atveju pastarąją
atstovaujantys muziejai, yra to paties lizdo paukščiai. Jie yra
lygiaverčiai pažinimo, žmogaus formavimo, jo gebėjimų turtinimo
proceso veikėjai, - aiškino O. Žalienė, - žinios švietimo procesui
semiamos iš kultūrinės žmonijos praeities, kuri daiktiškuoju
pavidalu yra sukaupta muziejų rinkiniuose“. Pasak pranešėjos,
šiandienos muziejus nenori ir nepretenduoja tapti fundamentalių
žinių perteikėju, tačiau turi galimybę įsilieti į formaliojo ugdymo
programas.
Jungtinės Karalystės Edukacijos muziejuose grupės
direktorius Dr. John Stevenson, kalbėdamas apie savo šalies
muziejininkų patirtį, akcentavo tai, jog į mokymo ir mokymosi
procesą yra įtraukiamos visos paveldą jungiančios organizacijos –
muziejai, galerijos, archyvai, mokslo bei technikos centrai,
botanikos ir zoologijos sodai, istoriniai pastatai ir pan. „Svarbu
yra kiekvienam norinčiam suteikti galimybę suvokti pasaulį,
patenkinti savo smalsumą, ugdyti kūrybiškumą ir stiprinti
pasitikėjimą savimi bei pasididžiavimą savo darbais. Visa tai yra
daroma dėl dviejų paprastų priežasčių – kiekvieno ir visų mūsų
klestėjimo bei gerovės“, – tikino elektronikos inžinierius,
matematikos mokytojas bei muziejų edukatorius Dr. John Stevenson.
Danijos kultūros agentūros patarėja Ida Karina
Brændholt Lundgaard pranešime tema „Mokymasis muziejuose ir aktyvus
pilietiškumas“ pristatė savo šalies patirtį kaip muziejai
transformuojasi į socialinio mokymosi erdves ir atlieka aktyvų
vaidmenį XXI amžiaus žinių visuomenėje. Kad Danijos muziejai būtų
įtraukti į mokymosi erdves ir ugdymo programas, pasak pranešėjos,
ypatingą dėmesį pastaraisiais metais skiria šalies Švietimo
ministerija.
Vilniaus Mikalojaus Daukšos vidurinės mokyklos
chemijos mokytoja Renata Česūnienė, pažvelgusi į muziejus mokytojo
akimis, palankiai įvertino muziejų ir mokyklų bendradarbiavimą ir
pasiūlė edukacines muziejų programas labiau sieti su ugdymo
uždaviniais. Mokytoja su savo mokiniais dalyvavusi projekto
edukacinės programos „XX–XXI a. Lietuvos dailė“ modulio „Mokykla
gyva mene” užsiėmimuose Nacionalinėje dailės galerijoje, patvirtino
programos – integruojančios įvairias mokslo ir meno sritis –
reikalingumą. Neplanuotu šios edukacinės programos rezultatu tapo
tai, kad kartu su mokslininkais ir menininkais rengiant užsiėmimų
ciklus sudaryti mokymų planai, kuriais naudotis galėtų visi
mokytojai, norintys savarankiškai ar su galerijos edukatoriumi
pravesti savo dalyko integruotą pamoką muziejuje. Mokytojos,
Vilniaus universiteto Chemijos instituto doktorantės R. Česūnienės
iniciatyva rengiami tokių integruotų chemijos pamokų planai.
Vilnietei mokytojai paantrino Kupiškio r.
Skapiškio pagrindinės mokyklos mokytoja Rasa Kaušakienė. Kaip
pavyzdį mokytoja pateikė edukacinį užsiėmimą Pinigų muziejuje,
kuriame apsilankę moksleiviai galėtų gauti ugdymo programą
atitinkančios informacijos apie šalies ūkio raidą, kurią paprastai
mokytojai aptaria pamokoje. „Norėtųsi, kad muziejuje apsilankę
moksleiviai būtų ne laisvi klausytojai, o dirbtų ir savarankiškai.
Iš anksto aptarę edukacinio užsiėmimo eigą, mokytojai arba
muziejininkai – edukatoriai galėtų parengti užduotis savarankiškam
darbui, o moksleiviai po to privalėtų atsiskaityti už atliktą
darbą“, - aiškina R. Kaušakienė. Mokytojos nuomone, reikėtų parengti
daugiau edukacinių užsiėmimų vyresniųjų klasių moksleiviams, nes
muziejai paprastai daugiausia dėmesio skiria mažiesiems lankytojams.
Konferencijoje dalyvavę moksleiviai vienbalsiai
pripažino, jog, muziejuje svarbiausia gauti tai, ko nėra kitur, ir
ypač populiarioje interneto erdvėje. Vilniaus Salomėjos Nėries
gimnazijos mokiniai Mona Potapovaitė ir Laurynas Juodzevičius
akcentavo muziejininko-edukatoriaus vaidmenį užsiėmimų metu.
„Žmogus, dirbantis su moksleiviais muziejuje, turi juos „užkabinti“,
sudominti ir įkvėpti mokytis, – pabrėžė L. Juodzevičius. –
Edukatoriais muziejuje turėtų dirbti charizmatinės, įkvepiančios
asmenybės, mokančios įtaigiai kalbėti ir bendrauti su moksleiviais“.
„Užsiėmimai muziejuose suteikia ne tik papildomų
žinių, bet ir naują patirtį bei didžiulį malonumą, dalyvaujant
mokymosi procese ypatingoje muziejinėje aplinkoje, – moksleiviams
pritarė Lietuvos jūrų muziejaus edukologė Renata Treigienė. –
Edukacinių programų turinį šiandien keičia permainų vėjai:
informacijos amžius, prioritetų kaita, šiandien aktualu ne tik ko
mokyti, bet ir kaip mokyti, turime būti ne žinių perteikėjais, bet
katalizatoriais ir navigatoriais, įeiti į mokinio pasaulį – mūsų
pareiga“.
Ar projekto „Moksleivis-mokykla-muziejus“
patirtys gali tapti nuolatine Lietuvos muziejų edukacijos praktika,
kaip vieni kitus šiandien mato muziejai ir mokyklos, ką ir kaip
muziejininkai turi daryti, kad mokiniai ir mokytojai dažniau
lankytųsi muziejuje, ir ar gali muziejus konkuruoti su
„akropoliais“, – klausimai į kuriuos atsakymų ieškojo konferencijos
dalyviai diskusijoje, organizuotoje Pasaulio kavinės metodu.
|
|
Energetikos ir technikos muziejaus
edukacinis projektas „Chemija ir virtuvė“ |
Lietuvos aviacijos
muziejaus
edukacinis projektas „Skrydis per Lietuvos istoriją“ |
|
|
|
|
Vilniaus memorialinių
muziejų direkcijos
edukacinis projektas „Mokomės muziejuose“ |
Antano Baranausko ir Antano Vienuolio-Žukausko
memorialinio muziejaus edukacinis projektas
„Anyksčių kultūros ženklai“ |
Lietuvos muziejų asociacija dėkoja renginio
„Muziejus-mokykla-moksleivis“ partneriams ir rėmėjams: Britų
Tarybai, Šiaurės ministrų tarybos biurui Lietuvoje, Ugdymo plėtotės
centrui, UAB „MultimediaMark“ ir Nacionalinei dailės galerijai.
Informacija ir vaizdai internete:
www.muziejuedukacija.lt
Konferencijos vaizdo įrašų nuorodos:
http://www.youtube.com/watch?v=DT4Igu6slLY
http://www.youtube.com/watch?v=WvMBgQxupQ0
http://www.youtube.com/watch?v=0YNmuetMI3k
Dėl papildomos informacijos prašome kreiptis:
Lolita Valužienė, LMA atsakingoji sekretorė, projekto vadovėvė
tel.: +370 5 2790918, el. paštas: muzasoc@gmail.com
Dėl kontaktinės informacijos prašome kreiptis:
Rita Mikailienė, viešųjų ryšių konsultantė
tel.: +370 68614050, el. paštas: rita.mikailiene@baltas.net