„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 3
Bendradarbiavimas
Lietuvos mokyklų
muziejai etninės kultūros sargyboje
Birutė KAZLAUSKIENĖ
Lietuvos nacionalinio muziejaus
Informacijos ir edukacijos skyrius
|
Jurbarko r. Gausantiškių
Antano Valaičio pagrindinės mokyklos kraštotyros muziejus |
|
Lieporių vidurinės
mokyklos istorijos muziejus |
|
Pasvalio Petro Vileišio
gimnazijos istorijos muziejus |
|
Alytaus „Volungės“
vidurinės mokyklos kraštotyros muziejus |
Šiandien Lietuvos mokyklose veikia
234 muziejai, kuriuos galima būtų skirstyti į mokyklos istorijos ir
kraštotyros muziejus. Juose sukaupta 103 tūkst. pagrindinio fondo
eksponatų, per metus šiuos muziejus aplanko apie 80 tūkst. moksleivių.
Pirmieji mokyklų muziejai
sovietinėje Lietuvoje pradėjo kurtis apie 1966-1969 metus. Tai buvo
Alytaus A.Ramanausko-Vanago vidurinės mokyklos istorijos (vadovas
A.Anuškevičius), Alytaus Piliakalnio vidurinės mokyklos kraštotyros
(vadovė O.Bladienė), Kauno rajono Babtų vidurinės mokyklos kraštotyros
(vadovė M.Markauskienė), Druskininkų savivaldybės Leipalingio vidurinės
mokyklos kraštotyros (vadovas A.Volungevičius) ir kt. muziejai.
Atgimimo metais keitėsi muziejų
skaičius, veiklos pobūdis. Sovietinę ideologiją ir ateizmą šlovinusieji
savaime sunyko, o įsikūrę nauji didžiausią dėmesį skyrė senosioms
liaudies tradicijos ir papročiams išsaugoti. Ekspozicijose ir fonduose
kaupiama medžiaga apie mokyklos ir gyvenamosios vietovės istoriją,
medžiaga apie tremtį ir rezistenciją, daug vietos užima etnografiniai,
buities eksponatai bei meno kūriniai. Tai mūsų kultūros paveldo dalis,
kurią privalome saugoti, puoselėti, perteikti ateinančioms kartoms.
Mokyklos istorijos muziejus arba muziejinis kampelis turėtų būti
kiekvienoje mokykloje. Kaip kiekvienas iš mūsų privalome pažinti savo
tautos kultūros istoriją, taip ir kiekvienas moksleivis turėtų žinoti
apie savo mokyklos nueito gyvenimo vingius.
2002 m. gruodžio mėn. vykusi
mokyklų muziejų apžiūra (išleistas katalogas „Lietuvos mokyklų
muziejai“; parengė B. Kazlauskienė, išleido Lietuvos nacionalinis
muziejus) parodė, kad dauguma muziejų atlieka pažintinę-ugdomąją
funkciją – čia vyksta pamokos, susitikimai, konferencijos, rengiamos
etninės kultūros integravimo į dėstomus dalykus programos, darbas
mokyklos muziejuje moksleiviams padeda įgyti pirmuosius mokslinio darbo
įgūdžius.
Panevėžio J.Balčikonio gimnazijos
istorijos muziejus (vadovas V.Baliūnas) kasmet parengia 25-30
jubiliejinių teminių ekspozicijų, 2-3 konferencijas, 50 pamokų, kuriama
gimnazijos kino kronika, Šiaulių J.Janonio gimnazijos istorijos muziejus
(vadovas J.Krivickas) kasmet parengta 18 parodų, surengia 45
respublikinius renginius, 35 pamokas, Marijampolės Rygiškių Jono
gimnazijos muziejus (vadovas V.Peckus) – per 60 renginių. Galima drąsiai
teigti, kad šių muziejų vadovai dirba kaip profesionalūs muziejininkai:
vedama eksponatų apskaita, ekspozicijos įrengtos metodiškai, vykdomos
edukacinės programos.
Dauguma mokyklų muziejų turi
etninės kultūros integravimo į dėstomuosius dalykus programas: Vilniaus
J.Basanavičiaus vidurinės mokyklos muziejus (vadovė A.Mičiūnienė) –
„Liaudies papročiai ir tradicijos šiuolaikinėje miesto mokykloje“,
Tauragės r. Adakavo pagrindinė mokykla (D.Valuckienė) – „Etninės
kultūros integravimas į biologijos, dailės, matematikos, istorijos,
geografijos pamokas“, Utenos r. Daugailių pagrindinė mokykla – „Krašto
pažinimo programa“ (R.Jurkevičienė), Elektrėnų savivaldybės Kietaviškių
pagrindinė mokykla (vadovė D.Gudelienė) – „Etnomatematika“, Panevėžio r.
Karsakiškio Strazdelio pagrindinė mokykla (E.Klingienė) – „Mokykla XIX
a.“, „Senieji kaimo amatai“, Kėdainių J. Paukštelio gimnazija
(D.Muzikevičienė) – „Kad kartos atmintų“, „Paukštelis ir Vaižgantas“,
Lazdijų M.Gustaičio vidurinė mokykla (J.Malinauskas) – „Kas ant verpstės
parašyta“.
Mokyklų muziejuose atsirado ir
netradicinių darbo formų. Antai Kėdainių „Ryto“ vidurinės mokyklos amatų
ir buities muziejuje (vadovas E.Molokovas) įsikūrė aukštaičių pirkia,
Jonavos r. Žeimių vidurinėje mokykloje (A.Narkevičius) – „Seklyčia“,
Skuodo r. Ylakių vidurinėje mokykloje (K.Drukteinis) – žemaičių troba,
Alytaus r. Daugų vidurinėje mokykloje (R.Baliukonienė) – dzūkų stuba.
Čia moksleiviai turi puikią galimybę betarpiškai susipažinti su
senaisiais amatais: verpimu, audimu, medžio apdirbimu senuoju būdu.
Džiugu, kad mokyklų muziejai tampa
gyvenamosios vietovės kultūros centrais: rengiamos bendros šventės,
organizuojamos bendruomenės dienos, susitikimai, vakarai. Tokie yra
Jurbarko r. Seredžiaus pagrindinės mokyklos kraštotyros (vadovė
M.Baršauskienė), Mažeikių r. Laižuvos A.Vienažindžio pagrindinės
mokyklos (G.Abelkienė), Švenčionių r. Adutiškio vidurinės mokyklos
(T.Pivoriūnaitė), Šilalės r. Kvėdarnos K.Jauniaus vidurinės mokyklos
(M.Dargevičienė), Kauno Sargėnų vidurinės mokyklos (Z.Švežienė)
muziejuje įsikūręs mikrorajono moterų klubas „Gaja“, kuris puoselėja
senąsias liaudies tradicijas ir papročius, rengia vakarones, organizuoja
parodas. Puikūs gamtosauginiai projektai įgyvendinami vieninteliame
gamtos apsaugos muziejuje – Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijoje
(vadovas B.Gaižauskas).
Visuose mokyklų muziejuose
kaupiama kraštotyrinė medžiaga apie kaimų istorijas, žmonių likimus,
žymius žmones, tremtį ir rezistenciją, šiuolaikinio gyvenimo aktualijas.
Prioritetine tampa edukacinė veikla.
Tačiau mokyklų muziejai susiduria
su daugybe problemų. Pagal Valstybinių muziejų nuostatus jie priklauso
savivaldybėms, bet tik maža šių muziejų dalis sulaukia dėmesio ir
realios pagalbos. Trūksta inventoriaus, muziejai įrengti jiems
nepritaikytose patalpose, trūkstant kabinetų, eksponatai sukraunami į
dėžes ir nežinomam laikui iškeliauja į rūsius. Kadangi Lietuvos jaunimo
turizmo centro iniciatyva 2003 m. gegužės mėn. parengtas mokyklinių
muziejų programinių reikalavimų projektas dar Švietimo ir mokslo
ministerijos nepatvirtintas, todėl neišspręstas ir apmokėjimo už mokyklų
muziejų organizavimą ir priežiūrą klausimas. Tai vis dar lieka derybų
objektu tarp pedagogo ir mokyklos. Dauguma mokytoj dirba visuomeniniais
pagrindais arba gauna atlygį už 1-2 papildomo ugdymo valandas. Kai kur
nevedama eksponatų apskaita, mokytojams trūksta žinių, kaip kurti ir
tvarkyti mokyklinį muziejų, organizuoti jo veiklą, vyresnės kartos
pedagogų neskuba pakeisti jaunimas.
Lietuvos jaunimo turizmo centras
bando padėti mokytojams rengdamas seminarus muziejinio darbo klausimais.
Šis centras kartu su Lietuvos nacionaliniu muziejumi jau aštuonerius
metus organizuoja neakivaizdinės jaunojo muziejininko mokyklos „Mokykla
ir muziejus“ veiklą. Per sesijas jaunieji muziejininkai ir mokytojai
susipažįsta su eksponatų apskaita, saugojimo reikalavimais, ekspozicijų
rengimo metodika, kaip turimus eksponatus efektyviai panaudoti pamokose
ir kituose renginiuose. Šio darbo tikslas – padėti moksleiviams pažinti
etninės kultūros paveldą ir jį panaudoti dabarties kultūrai ugdyti,
rengti mokyklų muziejų vadovų pagalbininkus, savanorius muziejininkus.
Jaunieji muziejininkai ne tik dalyvauja Lietuvos nacionalinio muziejaus
parengtose programose, bet ir patys rengia projektus. Muziejus remia
nacionalinio jaunųjų mokslininkų konkurso etnokultūros sekcijos darbą,
steigia specialius prizus ne tik moksleiviams, bet ir mokytojams,
geriausiai parengusiems moksleivius. Geriausieji moksleivių darbai
spausdinami LNM metraštyje „Etnografija“.
Tačiau būti ar nebūti muziejui
mokykloje – šiandien tėra mokytojo entuziasto, suvokiančio moksleivių
įtraukimo į kultūros paveldo globą svarbą, reikalas.
Lithuanian School
Museums Preserving the Ethnic Culture
Birutė KAZLAUSKIENĖ
National Museum of Lithuania,
Division of Information and Education
Lithuanian Youth Tourism Centre in
cooperation with Lithuanian National Museum organizes the activities of
the correspondence school of the young museologist „School and the
Museum“ for eight years. During the sessions young museologists and
teachers are learning the registration of the exhibits, requirements of
the preservation, methods of exhibition management, opportunities of the
use of exhibits at lessons and other events. The purpose of this work is
to help schoolchildren to get acknowledged to the heritage of the ethnic
culture, to train the assistants of the managers of the school-museums,
museologists-volunteers.
Today in Lithuanian schools there
are 234 museums of history and ethnography. There are about 103 000
exhibits in the collections, about 80 000 schoolchildren per year are
visitors of these museums.
Contact: Birutė Kazlauskienė
National Museum of Lithuania
1 Arsenalo str., LT-2001
Vilnius.
Tel.: (+370) 5 262774, (+370) 5
2629426.
Fax (+370) 5 2611023.
E-mail: muziejus@lnm.lt;
info@lnm.lt