Andrius
Kleniauskas
Kupiškio etnografijos muziejus
Įkurti muziejų buvo sena Kupiškio inteligentijos ir
išsilavinusių ūkininkų svajonė. Nuo 1937 m. Kupiškyje kultūrinis
gyvenimas suintensyvėjo, siekta įkurti krašte instituciją,
besirūpinančią dvasinio bei materialinio paveldo išsaugojimu. Ši
veikla nenutrūko ir nacių okupacijos laikotarpiu. 1942 m. Lietuvos
švietimo valdybos generalinis tarėjas „<...> leido įsteigti ir savo
lėšomis laikyti Kupiškyje kraštotyros muziejų, vardu „Kupiškio
muziejus“1.
Po metų muziejui skirtos patalpos miestelio centre esančioje aikštėje,
kupiškėnų vadintoje „austerija“ (dabar Lauryno Stuokos-Gucevičiaus
aikštė). Nors okupantai varžė bet kokią lietuvišką veiklą, tačiau
muziejaus steigėjai sugebėjo suvaržymus įveikti. Šis muziejus buvo
bene vienintelis Lietuvoje įsteigtas karo metais2.
Prasidėjus antrajai sovietinei okupacijai, 1946 m. valdžia šias
patalpas atėmė. Jose apgyvendino karo belaisvius, o vėliau čia įkūrė
javų sandėlį3.
Kultūros įstaigos įkurtos buvusios sinagogos pastate (dabar
savivaldybės Viešoji biblioteka). Čia perkeltas ir muziejus, jis tapo
Šiaulių „Aušros“ muziejaus filialu.
Muziejaus ekspozicijų ir rinkinių didžiąją dalį sudarė seserų
Stefanijos ir Mikalinos Glemžaičių surinkti eksponatai. Mikalina
Glemžaitė muziejui perdavė gausius kraštotyros rinkinius: 15 albumų su
2448 tekstilės pavyzdžiais, įvairią dokumentinę medžiagą4.
Tuo metu buvusios sinagogos pastate veikė trys kultūros įstaigos:
kultūros namai, muziejus ir biblioteka. Glaudi kaimynystė trukdė
normaliam visų trijų įstaigų darbui. Kupiškėnams muziejininkams nebuvo
sąlygų parodyti lankytojams daugelio surinktų ir saugomų eksponatų.
Muziejus užėmė dvi sales trečiame aukšte. Buvo parengtos etnografijos
ir buities ekspozicijos. Mokslinį darbą dirbo vienas žmogus. Politinei
konjunktūrai reikalaujant, muziejininkų jėgomis buvo parengta
ekspozicija, atskleidžianti Kupiškio krašto visuomeninį-politinį
gyvenimą nuo 1917 metų5.
1969 m. rajono laikraštis rašė: „Ir muziejaus patalpos dabar tarsi
paaugliui - išaugtas rūbas. Nemažai medžiagos, ypač smulkiosios
architektūros, netelpa jame. Dalį muziejaus eksponatų būtų galima
perkelti į kitus pastatus. Tam labai tiktų panaudoti architektūriniu
paminklu laikomą Subačiaus grūdų sandėlį ar seną malūną Kupiškyje“6.
Septintajame dešimtmetyje atsirado idėja kupiškėnų kraštotyrininkų ir
muziejininkų sukauptus eksponatus įkurdinti viename iš rajono senųjų
pastatų.
Ieškant patalpų Kupiškio muziejui, galų gale apsistota ties vienu
seniausiu miestelio pastatu - buvusia parapine mokykla. Šis pastatas
glaudžiai susijęs su krašto istorija, kultūra. Tai pirmas statinys
Kupiškyje, skirtas mokyklai, vietinės reikšmės architektūros
paminklas. Tuo metu ruošiantis patalpas restauruoti, buvo nuspręsta,
kad geriausia būtų jas pritaikyti muziejui. Be to atsirado galimybė
prie senojo mokyklos pastato suręsti priestatą7.
Muziejų įkurdinti šiose patalpose nuspręsta dėl dviejų pagrindinių
priežasčių: 1) išplėsti ne tik muziejaus, bet ir kitų kultūros įstaigų
patalpų plotą; 2) restauruoti ir išsaugoti buvusios parapinės mokyklos
pastatą.
Įvairiais istoriniais laikotarpiais dabartinio muziejaus patalpose
veikė ne tik parapijos mokykla, bet ir neturtingųjų prieglauda, stalių
dirbtuvės, cheminių medžiagų sandėlis. Įkurdinus muziejų buvo
išgelbėtas begriūvantis vienas seniausių miesto pastatų.
Buvusios Kupiškio parapijos mokyklos pastatas, statytas 1823-1824 m.,
turi savitų liaudiškų ir klasicistinės architektūros elementų.
Neabejotinai pastatas sukurtas vietos meistrų, neturėjusių aukštos
kvalifikacijos. Pagrindinė pastato statybinė medžiaga - lauko akmenys,
rišti kalkių skiediniu, į kurį įspausti maži akmens skaldos
gabaliukai. Būtent šios pastato detalės daro jį savitą, patrauklų8.
Dėl mažo patalpų ploto, nuspręsta statyti priestatą. Darbus užsakė
Paminklų konservavimo institutas, projekto autorė - Živilė Mačionienė.
Buvusio parapijos mokyklos pastato rekonstrukcijos ir pritaikymo
muziejaus reikmėms projekto išlaidos buvo didžiulės - 130 tūkstančių
rublių. 1978 m. pradėjus darbus, keitėsi projekto autoriai, todėl
muziejaus atidarymas ilgai atidėliotas. Darbus vykdė Paminklų
restauravimo tresto Biržų restauracinės dirbtuvės. Restauratoriai
darbavosi iš peties, nes jau 1983 m. kovo mėnesį sudarytame defektų
akte Biržų restauravimo dirbtuvėms nurodyta ištaisyti šešis bei
papildomai atlikti keturiolika darbų. Buvę muziejaus darbuotojai
nurodo, kad dėl atliktų darbų kokybės kalti ir restauratoriai, ir
restauracijai tiektos nekokybiškos medžiagos9.
Restauruojamas pastatas buvo žemiau šalia einančios gatvės lygio,
todėl atitraukus atramines sieneles, atsirado daugiau erdvės. Paminklų
restauravimo instituto specialistams buvo nelengva dirbti. Ties
buvusios mokyklos pastatu dvi gatvės susikerta smailiu kampu, o
terasos į vakarus žemėja. Prastoka buvo ir inžinierinė pastato
restauravimo projekto dalis10.
1984 m. balandžio 29 d., muziejui persikėlus į naująsias patalpas, nuo
pat pirmųjų dienų kilo problemų, įrengiant ekspozicijas. Ekspozicinį
planą ruošė patys muziejininkai.
Pagal išankstinį sumanymą muziejus turėjo vadintis Kraštotyros
muziejumi. Jo ekspozicijos privalėjo atskleisti TSRS visuomenės raidos
laikotarpius nuo Spalio revoliucijos, industrializacijos, iki mūšių
dėl Bresto tvirtovės. Tuo metu įrengti ekspoziciją ar jos dalį, skirtą
tarpukario nepriklausomos Lietuvos laikotarpiui, buvo neįmanoma.
Kadangi Kupiškio muziejus įsikūrė tik II pasaulinio karo metais, o
aplinkiniai muziejai tarpukariu (pavyzdžiui, Panevėžio kraštotyros
muziejus įkurtas 1925 m., o Rokiškio krašto muziejus 1933-aisiais),
dėl to didžioji dalis eksponatų, galėjusių papildyti muziejaus fondus
ir ekspozicijas, per nesibaigiančius kraustymus iš vienos vietos į
kitą išsimėtė. 500 eksponatų perduoti Panevėžio kraštotyros muziejui.
Sovietiniu laikotarpiu muziejaus darbuotojai privalėjo rinkti taip
vadinamąją „raudonąją“ medžiagą, ir tik Atgimimo laikotarpiu tapo
įmanoma laisvai ruošti ekspozicijas. Pritariant Šiaulių „Aušros“
muziejui, Kupiškyje nutarta įrengti Etnografinę ekspoziciją. Padedant
„Aušros“ muziejininkams buvo užsakyti ekspoziciniai baldai. Pradėjus
ruošti ekspoziciją pastebėta, kad patalpose gali pradėti vyrauti
monotonija, todėl nuspręsta pagrindinę salę, įsikūrusią senajame
pastate, paskirti Etnografinei, o vieną mažesnę salę, įsikūrusią
priestate - Tautodailės ekspozicijai. Likusios dvi priestato salės
buvo paskirtos kilnojamosioms parodoms.
Etnografinės ekspozicijos baldus gamino Kauno dailės kombinatas.
Ekspozicijos bei ekspozicinių baldų projekto autorius Fridrikas
Samukas.
Pasiteisino tai, kad Kupiškio muziejus turtingas etnografine
ir tautodailės medžiaga susikoncentravo ties šios medžiagos kaupimu,
ekspozicijų rengimu ir tapo bene vieninteliu etnografijos muziejumi
Lietuvoje.
Įrengiant ekspozicijas nesuklysta. Dvi salės, skirtos kilnojamosioms
parodoms, suteikė ekspozicijoms dinamiškumo, nes lankytojus vien
nuolatinėmis ekspozicijomis pasitinkantis nedidelio rajono muziejus
taptų, kaip sakė ilgametis muziejaus direktorius Algimantas Jasaitis,
„bala“.
Kuriant muziejų atsižvelgta ir į nedidelį Kupiškio rajono gyventojų
bei būsimų miesto svečių, galinčių apsilankyti muziejuje, skaičių.
Vien tik nuolatinės etnografijos bei tautodailės ekspozicijos, net ir
stengiantis jas kaskart atnaujinti, ilgainiui taptų neįdomios
pagrindiniam muziejaus lankytojų srautui - Kupiškio miesto ir rajono
gyventojams. Neišvengta ir klaidų, pavyzdžiui, muziejaus saugykla
įrengta rūsyje, kur jas rengti nepatartina. Muziejaus priestatas,
kuriame įsikūrusi nuolatinių tautodailės ekspozicijų bei dvi
kilnojamosioms parodoms skirtos salės, nedera prie senojo pastato.
Pastaruoju metu dalis ekspozicinių įrengimų jau nėra praktiški,
susidėvėję, nėra tinkamo apšvietimo, trūksta drabužinės.
Organiškai į Kupiškio muziejų įsiliejo visuomeniniai muziejai: Adomo
Petrausko muziejus, Laukminiškių kaimo, dailininkės Veronikos
Šleivytės paveikslų galerija. Juozui Laužikui Adomo Petrausko
muziejuje kilo idėja pastatyti netradicinį pastatą - bokštą. Bokšto
pagrindą sudaro neįgilinti akmenys. Statant bokštą nesinaudota
kranais, darbus atliko Juozas Laužikas, padedamas vietos kolūkio
statybininkų.
Muziejuje įrengtos Etnografinė ir Tautodailės nuolatinės ekspozicijos.
Jomis siekta išsaugoti ne tik krašto paveldą, bet ir žymių krašto
žmonių atminimą. Pagrindinėje salėje veikia nuolatinė Etnografijos
ekspozicija, kurios autorius architektas F. Samukas. Ji atskleidžia
Kupiškio miesto bei aplinkinių kaimų buitį, papročius ir tradicijas.
Bene labiausiai Kupiškį išgarsino „Senovės kupiškėnų vestuvės“. Šio
kolektyvo veiklai skirta atskira ekspozicijos dalis. Režisierius
Povilas Zulonas dovanojo pirmojo spektaklio drabužius. Atskiros
ekspozicijos dalys, skirtos garsiems kraštotyrininkams: Elvyrai,
Stefanijai ir Mikalinai Glemžaitėms, Viktorijai Vilimaitei-Tubelienei
ir jos vyrui, buvusiam Šaulių sąjungos Kupiškio skyriaus 4-ojo šaulių
būrio vadui Broniui Tubeliui.
Abi muziejaus ekspozicijos panaudojamos edukacinei veiklai. Pastebėta,
kad lankytojai atvykę apžiūrėti tradiciškai gausiai lankomų parodų,
eksponuojamų kilnojamųjų parodų salėse, kartu apžiūri ir Etnografinę
bei Tautodailės ekspozicijas.
Muziejaus fonduose saugomus eksponatus perkeliant į ekspozicijas tam
tikras eksponatas tampa ne tik etnografiniu, bet ir istoriniu
eksponatu. Taip atsitiko su muziejuje saugoma lempa iš generolo Jono
Černiaus namų.
Kupiškio etnografijos muziejus savo veikla seniai peržengė
etnografijos muziejaus veiklai būdingas ribas. Vietos politikai siūlo
didesnį dėmesį skirti pokario ginkluotosios rezistencijos Kupiškio
krašte tyrimui. Dešiniojo politinio sparno rajono taryboje politikai
reikalauja didesnį dėmesį skirti kolūkinio laikotarpio, kolūkių
veiklos tyrimui. Yra pageidavimų įrengti ir šiuos laikotarpius
atskleidžiančias ekspozicijas. Ateityje gali būti keliamas klausimas
dėl muziejaus statuso keitimo - jo virtimo iš etnografijos į krašto ar
kraštotyros muziejų.
Nuorodos:
1
Rimdeikienė A. Tokia buvo pradžia. // Kupiškėnų mintys. Kupiškis,
1990. P. 3.
2
Jasaitis A. Kupiškio etnografijos muziejus - 55. // Muziejininkystės
biuletenis. Vilnius, 1998. Nr. 5. P. 15.
3
Ten pat.
4
Kraštotyrininkės Stefanija ir Mikalina Glemžaitės. Kupiškis, 1991.
5
Alekna J. Žengiant į muziejaus jaunystę. // Komunizmo keliu. Kupiškis,
1984. P. 4.
6
Kultūra, kokią turim ir kokios reikėtų. // Komunizmo keliu. Kupiškis,
1969. P. 2.
7
Ten pat.
8
Misiulis E. Senoji Kupiškio mokykla. // Kultūros barai. Vilnius, 1984.
Nr. 5.
9
Ten pat.
10
Ten pat.