„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
-
PARODŲ SALĖSE
-
Baltijos šalių sentikių kultūra: ikonos,
knygos, bažnytinio
-
giedojimo tradicijos
-
|
Baltijos šalių
sentikų kultūrą pristatančios parodos fragmentas. D. Mukienės
nuotr. |
- 2005
m. kovo 10 – birželio 19 d. Taikomosios dailės muziejuje veikė vieno
istorinio ir kultūrinio regiono – Baltijos šalių ir Lenkijos – sentikių
kultūrą pristatanti paroda. Jos ekspozicijoje buvo pateikta per 200
įvairių eksponatų.
- XVII
a. antroje pusėje pirmieji sentikiai paliko naująsias apeigas priėmusią
carinę Rusiją ir apsigyveno Abiejų Tautų Respublikos bei Švedijos žemėse
(Latvijos, Lietuvos ir Estijos teritorijos). XVIII a. prasidėjo masinė
sentikių emigracija iš Rusijos į Vakarus. Daugiau nei tris šimtmečius
rusų emigrantų palikuoniai saugojo savo „senąjį tikėjimą“, statė ir
maldos namus, puošė juos ikonostasais,
kūrė
religines bendruomenes ir vienuolijas. Kai kurios sentikių bendruomenės
iki šiol išliko kaip svarbūs dvasiniai ir kultūros centrai, kur su
didele pagarba bei meile puoselėjamas ikonų tapybos menas, kuriamos ir
saugomos knygos, palaikoma sentikių ženklinio giedojimo tradicija.
-
Tradicinė Baltijos šalių sentikių kultūra dvasine prasme, t. y. per
kūrėjus, susijusi su tikėjimu į dievą. Išsaugodama kanoniškumo bruožus
ir glaudų ryšį su tradicija, ilgainiui ši rusų kultūros dalis kito ir
tapo kur kas įvairesnė. Vis dėlto būtent senieji sakraliniai Baltijos
šalių ir Lenkijos sentikių kultūros klodai − ikonų tapyba, bažnytinės
knygos ir ženklinis giedojimas − atskleidžia šios kultūros grožį ir
padeda ją suprasti. Deja, dar ir dabar kai kurie svarbūs sentikių
kultūros aspektai yra mažai ištirti, o sentikybė Lietuvoje, Latvijoje,
Lenkijoje ir Estijoje daugelio žmonių suprantama kaip sena, tačiau
beveik nežinoma ir šiek tiek paslaptinga religinė tradicija.
- Ši
paroda pirmą kartą plačiau pristatė visuomenei vieno istorinio ir
kultūrinio regiono – Baltijos šalių ir Lenkijos – sentikių kultūrą. Jos
ekspozicijoje buvo pateikta daugiau nei 200 įvairių eksponatų. Tai
senosios bei naujosios ikonos, metalinės ikonėlės, kiotai, rankraštinės
ir spausdintos religinio bei poleminio turinio knygos, bažnytiniai
reikmenys ir drabužiai, sentikių namų apyvokos reikmenys ir kt.
|
Baltijos šalių
sentikų kultūrą pristatančios parodos fragmentas. D. Mukienės
nuotr. |
-
Eksponatai parodai paimti iš Lietuvos dailės, Lietuvos nacionalinio
muziejaus, Lietuvos nacionalinės M. Mažvydo bibliotekos, Lietuvos mokslų
akademijos bibliotekos, Latvijos dailės, Latvijos istorijos, Daugpilio
istorijos ir kraštotyros muziejaus fondų; Daugpilio rusų kultūros centro
(Kalistratovo namai), Olštyno (Lenkija) Varmijos ir Mozūrijos muziejaus,
Vilniaus, Kauno, Ukmergės, Rezeknės, 1-osios Daugpilio (Novostrojensko),
Rygos Grebenščikovo sentikių bendruomenių, iš privačių rinkinių.
-
Ikonų
tapyba
-
Parodoje buvo pristatyta daugiau kaip 100 senųjų ir naujųjų ikonų. Čia
pateikti tiek XVI a. didžiausiuose Senosios Rusijos meno centruose,
pavyzdžiui, Novgorode, sukurti ir, kaip spėjama, sentikių emigrantų į
užsienį išsivežti kūriniai, tiek nežinomų XVIII–XX a. provincijos
meistrų sukurti darbai. Žiūrovams buvo pristatomos tiek sentikių
visuomenėje plačiai žinomų ikonų tapytojų G. Frolovo, I. Michailovo
ikonos, tiek ir šiuolaikinės Baltijos mokyklos izografų G. Jakovlevo
(Vilnius), N. Portnovo (Daugpilis), G. Michejevo (Daugpilis) kūriniai.
Šioje parodoje buvo pateikta gana daug skirtingų laikotarpių ikonų, –
tai sudarė galimybę pakankamai išsamiai pateikti Baltijos šalių ir
Lenkijos sentikių ikonų tapybos raidos gaires.
-
Parodoje eksponuotos ir pieštuku atliktos ikonų kopijos (rus. прориси).
Mūsų laikais, kai ikonų tapymo menas vėl atgimsta, šie piešiniai gali
būti vertinga šių dienų ikonų tapytojų mokymo priemonė.
|
Baltijos šalių
sentikų kultūrą pristatančios parodos fragmentas. D. Mukienės
nuotr. |
-
Metalinės ikonėlės, altorėliai, kryžiai
-
Sentikių lieti altorėliai, ikonos ir kryžiai yra plačiai paplitusi ir
savita jų kultūrinio paveldo dalis. Baltijos šalių kaimuose dar ir dabar
daugumoje sentikių namų galima pamatyti „šventąjį kampą“ su metalinėmis
ikonėlėmis ar kryžiumi (dažnai su ikonomis arba be jų), miestuose ši
tradicija taip pat nereta. Parodoje demonstruoti įvairūs liejiniai:
ikonos, altorėliai, kryžiai ir kiti kulto reikmenys iš N. Zacharovo
(Vilnius) ir Rygos Grebenščikovo sentikių bendruomenės kolekcijos (jie
yra ir šių liejinių gamintojai), Lietuvos dailės ir Nacionalinio muziejų
fondų, Daugpilyje gyvenančio meistro V. Kolomažnikovo rinkinio.
-
Knygos,
periodika
- Knygos
sentikių kultūroje užima itin svarbią vietą. Sentikių rankraščiai,
gausiai išpuošti ornamentais, parodoje buvo suskirstyti į tris grupes:
pirmąją grupę sudarė pamaldų knygos, – tai daugiausia pomorų giedotiniai
rankraščiai ir pagal juos sudaryti vietiniai kodeksai; antrajai grupei
priskirti religiniai pamokomojo pobūdžio ir poleminiai tekstai („Pomorų
atsakymai“, „Apysaka apie Solovkų brolius ir kankinius“); trečiąją grupę
sudaro Baltijos šalių sentikių sukurti tekstai (unikalus sentikių
istoriografijos paminklas yra „Degučių metraštis“).
- Labai
įdomūs ir spausdinti leidiniai. Sentikiai jaučia ypatingų sentimentų
knygoms, sukurtoms prieš Rusijos stačiatikių bažnyčios skilimą. Todėl
knygų ekspozicijos dalis buvo skirta XVI a. – XVII a. pradžios
laikotarpiui.
- Dar
vienas svarbus Baltijos šalių sentikių kultūros puslapis susijęs su
aktyvia XVIII a. pab. – XIX a. pr. Vilniaus, Počajevo, Supraslio,
Gardino spaustuvių knygų leidybos veikla. XX a. 3 – 4 dešimtmetyje
pradėta leisti daug žurnalų, švietėjiškų leidinių: „Rodnaja starina“, „Vestnik
Vysšego Staroobriadčeskogo Soveta v Polše“ ir kt. Jie irgi buvo
pristatyti parodoje.
|
Baltijos šalių
sentikų kultūrą pristatančios parodos fragmentas. D. Mukienės
nuotr.
|
-
Bažnytinis giedojimas
-
Sentikių dėka senasis rusiškas giedojimo menas išliko ne tik raštijos
paminkluose. Sentikiai iki šių dienų išlaikė gyvas ženklinio giedojimo
tradicijas. XVII a. viduryje skilus Rusijos stačiatikių bažnyčiai, jie
nepriėmė nei naujo daugiabalsio giedojimo stiliaus, nei naujosios natų
užrašymo sistemos penklinėse. Sentikiai išsaugojo senąjį ženklinį (kablinį)
giedojimą, vadinamąją ženklinę giedoseną, kuri taip vadinama pagal natų
fiksavimo būdą nelinijine notacija – ženklais (kabliais). Bažnytinio
giedojimo tradicijoms atskleisti parodoje pateikta giesmynų. Be to,
kultūrinių renginių programoje buvo numatyti bažnytinių chorų
pasirodymai, o parodų salėse skambėjo muzikinis fonas – religinės
sentikių giesmės.
-
Dvasinės eilės
-
Dvasinės eilės – tai kūriniai, kurie itin subtiliai perteikia liaudišką
krikščionybės sampratą. Tai liaudiškos religinės giesmės, giedamos ne
cerkvėse, o namuose. Baltijos šalių sentikiai iki XXI a. pradžios
išsaugojo vadinamųjų vyresniųjų eilių siužetus: „Dievo Motinos sapnas“,
„Kristaus nukryžiavimas“, „Sielos atsisveikinimas su kūnu“ ir kt. Pasak
sentikybės tyrinėtojo I. Zavoloko, „savitoje muzikinėje dvasinių eilių
meninėje formoje išreiškiamas gilus religinis jausmas ir tikėjimas
aukštesniųjų jėgų pagalba“.
- Su
dvasinių eilių giedojimo tradicijomis atidarant parodą ir per koncertus
lankytojus supažindino jaunimo chorai iš Vilniaus, Daugpilio ir Rygos.
Sentikių dvasinių eilių įrašų galima buvo pasiklausyti ir apžiūrint
parodos eksponatus.
|
Baltijos šalių
sentikų kultūrą pristatančios parodos fragmentas. D. Mukienės
nuotr. |
-
Bažnytiniai reikmenys
-
Sentikių kultūra buvo pristatoma ir per bažnytinių ir namų apyvokos
reikmenų ekspoziciją. Joje demonstruoti smilkytuvai, lempelės, žvakidės,
siuvinėti rankšluosčiai, marškiniai, poterių pynės. Kai kurie iš šių
daiktų yra bažnytinio ir taikomojo dekoratyvinio liaudies meno kūriniai.
-
Nuotraukos ir videofilmai
-
Išsamiau susipažinti su sentikių kultūra padėjo sentikių dvasios tėvų,
ikonų tapytojų, bažnyčių ir ikonostasų nuotraukos. Tarp jų – žinomų
religinių veikėjų Josifo Nikitino ir Ivano Jegorovo fotoportretai (2005
m. minimos šimtosios jų gimimo metinės). Senosios nuotraukos surinktos
iš privačių archyvų, šiuolaikinių fotografijų autoriai – V. Degtiariovas
(Vilnius), A. Petrašiūnas (Vilnius), ir V. Nikonovas (Rezeknė).
-
Parodoje demonstruoti videofilmai apie Baltijos šalių ir Lenkijos
sentikių kultūrą, istoriją ir nūdieną.
-
Parodos proga buvo parengta ir kultūrinė programa. Kovo 10 d. įvyko
parodos atidarymas ir koncertas. Dalyvavo Daugpilio I sentikių
bendruomenės choras „Voskresenije“ (meno vadovė T. Zinkevičiūtė) ir
Vilniaus folkloro kolektyvas „Arinuška“ (meno vadovai I. ir N.
Zacharovai).
- Kovo
25 d. įvyko teminis vakaras „Sentikių ikonos Baltijos šalyse“. Jį vedė
I. Kočetkov (Valstybinė Tretjakovo galerija, Maskva). Renginyje dalyvavo
ikonų tapytojai G. Jakovlev (Vilnius), N. Portnov ir G. Michejev (Daugpilis),
buvo demonstruojami videofilmai apie Lietuvos bei Latvijos sentikių
kultūrą (rež. L. Glušajev, Vilnius; I. Groce, Latvija).
-
Balandžio 8 d. įvyko 2003–2005 m. publikuotų leidinių apie Baltijos
sentikių kultūrą ir istoriją pristatymas. Dalyvavo autoriai, redaktoriai
ir knygų leidėjai, koncertavo folkloro kolektyvas „Arinuška“ (meno
vadovai I. ir N. Zacharovai).
-
Balandžio 22 d. surengtas vakaras „Dvasinės eilės sentikių kultūroje“.
Vakarą vedė J. Novikov, koncertavo M. Krupoves, Vilniaus sentikių
bendruomenės jaunimo choras (vad. J Gavrilova).
-
Gegužės 13–14 d. vyko Tarptautinė mokslinė konferencija „Baltijos šalių
sentikių kultūra“.
-
Gegužės 28 d. surengtas pokalbis apie sentikių knygų kultūrą. Vedėja –
N. Morozova. Demonstruoti videofilmai apie Lietuvos, Estijos ir Lenkijos
sentikius (rež. L. Glušajev, Vilnius; P. Sijm, Estija; J. Novakovska,
Lenkija).
-
Birželio 3 d. įvyko vakaras „Bažnytinio giedojimo tradicijos“.
Koncertavo Rygos Grebenščikovo sentikių bendruomenės choras.
-
Birželio 17 d. surengtas iškilmingas parodos uždarymas ir koncertas.
-
-
Parodos organizatoriai: Lietuvos dailės muziejus; Rusų kultūros centras;
Vilniaus universiteto Kultūrinių bendrijų studijų centras.
-
Parodos vykdomasis komitetas: Jelena Konickaja (Rusų kultūros centras);
Grigorij Potašenko (Vilniaus universitetas); Nadežda Morozova (Vilniaus
universitetas); Dalia Tarandaitė (Lietuvos dailės muziejus); Grigorij
Michejev (dailininkas); Georgij Jakovlev (Vilniaus sentikių bendruomenė);
Vytautas Balčiūnas (Lietuvos dailės muziejus).
-
-
Parengta pagal Lietuvos dailės muziejaus,
- Rusų
kultūros centro ir Vilniaus universiteto
-
Kultūrinių bendrijų studijų centro pateiktą informaciją.
|