PROBLEMOS,
NUOMONĖS
Su
darbo ir kūrybos ženklu: Rokiškio krašto muziejui – 70
Nijolė
ŠNIOKIENĖ,
Rokiškio krašto muziejaus direktorė
Rokiškio dvaro sodyba iš paukščio skrydžio. Nuotr. iš RKM
archyvo. |
Rokiškio krašto muziejaus ekspozicijos fragmentas – buvęs
dvaro valgomasis kambarys. Nuotr. iš RKM archyvo. |
Rokiškio
krašto muziejui 2003-ieji –
jubiliejiniai. 1933 m. gegužės 1 d. ant vieno Rokiškio senamiesčio
Vilniaus gatvės namo atsirado iškaba, pranešusi apie įsikūrusį
muziejų.
Daugiau kaip 50 metų muziejus įsikūręs nuostabiame XIX a.
architektūros ansamblyje –
buvusiuose Rokiškio dvaro rūmuose. Ilgiau ar trumpiau muziejuje dirbo
per 330 žmonių.
Šiandien
muziejus ne tik kultūros vertybių saugotojas. Jis ir švietimo įstaiga,
ir pramogų, laisvalaikio vieta. Jis savo lankytojus stengiasi sudominti
parodomis, vakarais, susitikimais, koncertais, konferencijomis,
seminarais, edukaciniais projektais. Džiaugiamės, kad lankytojai pamėgo
muziejų, kad jo renginiai susilaukia dėmesio, kad mus supranta, mūsų
sumanymams pritaria ir juos remia rajono vadovai, verslininkai, švietimo
įstaigos.
Dar 1919 m. Rokiškio inteligentai puoselėjo mintį mieste įkurti muziejų,
tačiau ją įgyvendinti pavyko tik 1933-aisiais. Mokyklų inspektorius
Juozas Ruseckas, mokytojas Petras Bliūdžius, burmistras Julijonas Malevičius
ir kiti, susibūrę į Kraštotyros draugiją, tai ir padarė.
Po įsteigimo muziejus kurį laiką glaudėsi dviejuose apskrities
bibliotekos kambarėliuose, Vilniaus gatvės 6 numeriu pažymėtame Rapolo
Mikalausko name. Vėliau kartu su biblioteka perkeltas į dar nuošalesnes
patalpas, o 1935 m. įsikūrė miesto centre, mūriniame Naumo Trifskino
name (dabar Viešoji biblioteka). Pirmuosius rinkinius sudarė apskrities
mokytojų ir moksleivių surinkti muziejinės vertės daiktai, eksponatai,
perimti iš Rokiškio gimnazijos muziejaus.
Muziejaus reikalais rūpinosi Juozas Ruseckas. Jam išvykus, neetatiniu
vedėju paskirtas Petras Bliūdžius. Jis stengėsi į krašto tyrinėjimo
darbą įtraukti daugiau visuomenės, ypač mokytojų, savivaldybės
tarnautojų. Pavyko surinkti gausią drožinėtų verpsčių, senosios
skulptūros, medinių indų ir vieną didžiausių Lietuvos kraštotyros
muziejuose akmeninių kirvukų kolekciją. Gal todėl į P.Bliūdžių
1937 m. kreipėsi Kauno Vytauto Didžiojo kultūros muziejaus direktorius
P.Galaunė, prašydamas paskolinti archeologinių radinių jų muziejuje
kuriamoms ekspozicijoms.
Eksponatų rinkimas dar labiau suaktyvėjo 1938 m., muziejui pradėjus
gauti Švietimo ministerijos finansinę paramą. Buvo organizuojamos išvykos,
pradėta rinkti didesnius etnografinius daiktus, atsirado galimybė vieną
kitą vertingą eksponatą nupirkti. 1939 m. muziejaus fonduose buvo 1046
muziejinės vertės daiktai.
1940 metais Rokiškio dvaro savininkams Pšezdzieckiams išvykus iš
Lietuvos, iškilo grėsmė dvare likusioms meno vertybėms. Jomis pradėjo
rūpintis Petras Bliūdžius ir miesto burmistras Vladas Paukšta. Švietimo
komisariatas leido perkelti į dvaro rūmus kraštotyros muziejų. Be to,
muziejaus vedėjui P.Bliūdžiui pavesta surinkti kultūros vertybes, esančias
visuose Rokiškio apskrities nacionalizuotuose dvaruose, ir suvežti jas
į muziejų. Tokiu būdu iš visų šių meno vertybių tikėtasi sukurti
didelį Rytų Lietuvos kultūros muziejų. Dvaro parke užsimota įsteigti
liaudies buities muziejų –
atvežti valstiečio dūminę pirkią, klėtį ir kitus pastatus.
Miesto burmistras Vladas Paukšta muziejui paskyrė 16 buvusio
dvaro kambarių. Buvo pradėta rengti naują ekspoziciją. Tačiau, dar
nespėjus jos užbaigti, atvyko Raudonosios armijos atstovai ir
pareikalavo dvaro rūmus laikinai perduoti jiems. Muziejui vis dėlto
pavyko išsiderėti 11 kambarių ir, viską sutvarkius, 1940 m. rugsėjo
15 d. atidaryti ekspozicijas. Vien tik tą dieną muziejų aplankė apie
1000 žmonių, o iš viso iki metų pabaigos muziejuje pabuvojo 7682
lankytojai. 1940 m. muziejus buvo paskelbtas valstybine įstaiga, vietoj
kraštotyros jam suteiktas kultūros muziejaus vardas.
Tačiau džiaugtis teko neilgai, nes kariuomenės vadai iš muziejaus
pareikalavo dar kelių kambarių. LTSR valstybinės žemės ūkio
komisijos pirmininkas A.Žukauskas Rokiškio apskrities žemės ūkio
komisijai pavedė dvaro rūmus perduoti Raudonosios armijos 215 šaulių
pulkui. Rašte rašoma, kad „paveikslus, nesant kur dėti, laikinai
galima patalpinti gimnazijoj ar kitose mokyklose, ar valstybinėse įstaigose,
pavedant juos saugoti tų mokyklų bei įstaigų viršininkams. Keletą
paveikslų galima palikti karininkų susirinkimų salei papuošti“
(kalba netaisyta).
1940 m. gruodžio 13 d. dvare įsikūrė Raudonosios armijos pulkas, kurio
vadai visai nesiskaitė su muziejaus vedėju P.Bliūdžiumi bei jo
pastangomis išsaugoti sukauptas neįkainojamas meno vertybes. Į P.Bliūdžiaus
ir vietos valdžios pastabas dėl muziejaus eksponatų apsaugos komisaras
J.Zacharovskis rašo: „Vienoje pastato dalyje yra kareiviai, klubas ir
skaitykla. Pusę pastato užima eksponatai. Susidarė tarsi koks muziejus,
nors daug eksponatų nevertingų. Pavyzdžiui, grafo Pšezdzieckio su šeima,
jo giminių portretai užima daug vietos, bet neturi jokios meninės vertės“.
Kasdieniniais
darbais ir rūpesčiais prasidėjo ir 1941-ieji. Muziejaus vedėjas P.Bliūdžius
1941 m. birželio 13 d. Politinio švietimo valdybai rašė: „Šiuo metu
muziejus patalpų neturi. (…) Naujos muziejaus patalpos jau
remontuojamos, bet jos yra tokios mažos, kad vargu pakaks vietos kaipo
sandėliui…“ Po kelių dienų, birželio 15-ąją, P.Bliūdžius su šeima
buvo suimtas ir išvežtas į Sibirą.
Prasidėjo
karas. Nacių administracija muziejaus neuždarė, tačiau jo veiklą visiškai
apribojo. Eksponatų rinkimo darbas nutrūko, liko nepargabentos
nacionalizuotos dvarų meno vertybės. Daug eksponatų, ypač turinčių
praktinę-buitinę paskirtį, iš muziejaus išgrobstė privatūs
asmenys.
Dėl menko meno dirbinių saugumo 1941 m. spalio 9 d. vertingiausi
muziejaus tapybos ir grafikos darbai buvo perduoti Kauno kultūros
muziejui. Rokiškio muziejui buvo grąžintas kraštotyros muziejaus
vardas, muziejaus vedėju tapo gimnazijos piešimo mokytojas Juozas
Simanavičius.
1942 m. rudenį okupacinės valdžios reikalavimu muziejus buvo iškeldintas
iš dvaro rūmų, juose buvo palikta didelė dalis Rokiškio dvaro turtų:
baldų, paveikslų, skulptūrų, knygų ir kt. Eksponatams buvo skirtos
pagalbinės dvaro patalpos. Nebuvo sąlygų nei ekspozicijoms, nei darbui,
nes patalpos buvo nešildomos.
Po karo muziejaus veikla vėl atgaivinta, jam grąžintos patalpos Rokiškio
dvaro rūmuose. 1947 m., vadovaujant direktoriui Alfonsui Krasauskui, buvo
įrengtos ir atidarytos ekspozicijos, į muziejų atgabenta gausi
kolekcininko Povilo Gasiūno spaudinių kolekcija. Švenčiant lietuviškos
knygos 400 metų jubiliejų, buvo surengta spaudos paroda, turėjusi didelį
pasisekimą. Tačiau muziejus susilaukė nemažos kritikos už tai, kad
nebuvo sukurta sovietinio laikotarpio ekspozicija. Muziejaus vizitatorius
rašė: „Kas dėl tarybinio laikotarpio eksponatų rinkimo, šioje
srityje muziejus absoliučiai nieko nepadarė –
tas yra visiškai nepakenčiama. Tokie portretai kaip Tyzenhauzo,
Tyzenhauzienės meno savyje neturi ir iš patalpų muziejaus šalintini.
Nepavaizduota liaudies kova su religijos prietarais (…)“ (kalba
netaisyta).
1948 m. dvaro rūmai buvo perduoti Rokiškio tarybiniam ūkiui, o
muziejus iš dvaro rūmų iškeltas į nešildomą medinę bažnytėlę
Vytauto gatvėje. Direktorius A.Krasauskas ataskaitoje rašė, kad tas
pastatas „be apšildymo, papuvęs, nepritaikytas, pratekančiu stogu“.
Visi eksponatai čia nesutilpo, todėl dalis jų palikta dvaro rūmų
pagalbinėse patalpose, kiti sukrauti miesto savivaldybės pastate.
Nors ir sunkiomis sąlygomis, muziejininkai vis dėlto rinko eksponatus,
juos aprašinėjo, kūrė ekspozicijas, nemažą dėmesį skyrė įvairių
istorinių objektų tyrinėjimui bei fiksavimui. 1949 m. liepos 3 d. bažnytėlėje
lankymui atidaryti priešistorinis, revoliucijos, socialistinės statybos,
gamtos, meno ir etnografijos ekspozicijų skyriai. Susidomėjimas
muziejumi buvo itin didelis, jau pirmosiomis dienomis jį aplankė per
1000 rokiškėnų.
1952 m. liepos mėnesį muziejus vėl buvo perkeltas į dvaro rūmus.
Atlikus patalpų remontą, buvo atidarytos archeologijos, liaudies meno,
gamtos, etnografijos ekspozicijos, o dar po poros metų parengta ir
pirmoji sovietinio laikotarpio ekspozicija.
Naujas organizacinis ir kūrybinis muziejaus etapas (1957 - 1966 m.)
siejamas su direktoriaus Stasio Daunio vardu. Jo vadovavimo metais labai
suaktyvėjo muziejaus veikla. 1960 –
1962 m. tarp Lietuvos kraštotyros muziejų užimta pirmoji vieta, 1965 m.
muziejui suteikta trečia kategorija, jis tapo respublikinio pavaldumo
muziejumi. Tai leido priimti daugiau darbuotojų, išplėsti veiklą. 1958
- 1959 m. buvo vykdomi archeologiniai kasinėjimai Juodonių piliakalnyje,
restauratoriai iš Vilniaus atkūrė pirmuosius tapybos darbus, į dvaro
parką atvežta valstiečio sodyba, čia pradėta kurti liaudies buities
(skanseno) skyrių. Šiuo laikotarpiu muziejaus filialu tapo Zarasų
muziejus, Stelmužės bažnytėlėje įrengtos ekspozicijos, S.Daunys
„atrado“ nepakartojamą medžio drožėją Lionginą Šepką, kurio
drožiniai buvo perkelti į muziejų.
1966 m. S.Dauniui išvykus dirbti į Rumšiškes, direktoriumi Kultūros
ministerija paskyrė Algimantą Kvartūną. Jam vadovaujant, muziejus
augo, plėtėsi fondai, ekspozicijos. Pagal Vilniaus „Dailės“
kombinato projektus 1970 m. įrengtos liaudies meno, kitais metais -
Liongino Šepkos drožinių, 1975 - 1980 m. - istorijos ekspozicijos. 1979
m. muziejui perduoti du buvusio kumetyno pastatai, o į naujas patalpas išsikėlus
kultūros įstaigoms, muziejus liko vieninteliu buvusio dvaro ansamblio šeimininku.
Šalia muziejinės veiklos, direktoriui teko rūpintis buvusių dvaro
pastatų remontu - restauravimu, parko priežiūra.
1980 m. ilgametis muziejaus direktorius A.Kvartūnas išvyko dirbti į Rumšiškių
liaudies buities muziejų.
Vietoj ilgus metus prie muziejaus vairo stovėjusių vyrų paskutiniuosius
dešimtmečius muziejui vadovauja moterys: Ona Mackevičienė (1980-1985
m.), Marijona Mieliauskienė (1985 - 1987 m.), Olga Grumbinienė
(1987-1989 m.), nuo 1989 m. - Nijolė Šniokienė.
Daug metų buvo konservuojami, restauruojami beveik visi dvaro ansamblio
pastatai, tvoros. Pradėjus šidymo sistemos pertvarką, 1987 m. muziejuje
demontuotos visos ekspozicijos. Kadangi muziejaus restauravimu rūpinosi
tik rajono savivaldybė, todėl darbai užsitęsė.
1996 m. muziejaus tvarkymo darbus pradėjus finansuoti Kultūros vertybių
apsaugos departamentui ir rajono savivaldybei, dvaro ansamblis pradėjo
sparčiai keistis: restauruoti centrinių rūmų, pietinės ir šiaurinės
oficinų fasadai, perdengti stogai, sutvarkyta fasadinė parko aikštė,
įrengti takai, centriniuose rūmuose atkurta didžioji menė, įrengti
sanitariniai mazgai.
1997 m. balandžio mėn. įvykęs atkurtos didžiosios menės atidarymas
buvo ilgai laukta ir džiugi šventė ne tik muziejininkams, bet ir
visiems rokiškėnams. Daugiau nei po keturių dešimtmečių (1954 m.
pritaikyta rajono kultūros namams) dvaro menė vėl sublizgėjo buvusiu
didingumu, tapo reprezentacine miesto vieta. Muziejininkams atsirado puiki
galimybė čia rengti įvairius renginius, lankytojus kviesti į kamerinės
muzikos koncertus, literatūros vakarus, susitikimus. Menės restauravimas
–
tai antrasis buvusių dvaro rūmų interjero atkurimo žingsnis, nes 1984
m. restauruotas ir lankymui atidarytas grafų valgomasis kambarys sulaukė
labai didelio visuomenės susidomėjimo. Tai paskatino muziejininkus
planuoti platesnę dvarų kultūros ir istorijos ekspoziciją.
Mes džiaugiamės, kad šiuos muziejininkų užmojus suprato ir
palaikė paminklosaugos specialistai. Buvo nutarta restauruoti dar 7 dvaro
sales ir jose rodyti sukauptą ir išsaugotą dvaro meno vertybių paveldą
–
taip išplėsti Lietuvos dvarų kultūros pažinimą.
Tai, kas nuveikta, yra tik didelio darbo pradžia. 2001 m. lapkričio
20 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Rokiškio dvaro sodyba
(14 statinių ir parkas) buvo paskelbta kultūros paminklu. Tai įpareigoja
muziejininkus rūpintis šio ansamblio kompleksiniu restauravimu ir
pritaikymu ne tik muziejaus ekspozicijoms, parodoms, bet ir didėjantiems
kultūrinio turizmo poreikiams.
Su didžiausia pagarba dėkojame Lietuvos Respublikos kultūros
ministerijos, Kultūros vertybių apsaugos departamento, Valstybinės
paminklosaugos komisijos, Lietuvos liaudies kultūros centro, Lietuvos
istorijos instituto, Lietuvos dailininkų sąjungos, Lietuvos muziejų
asociacijos, P.Gudyno restauravimo centro vadovams, specialistams už
geranorišką pagalbą ir nuoširdų bendradarbiavimą.
Dėkojame muziejaus bičiuliams, talkininkams, kurie rūpinasi, kad mūsų
muziejus taptų Aukštaitijos regiono kultūros centru.
Už rūpestį Rokiškio krašto muziejumi mes dėkingi jo steigėjui –
Rokiškio rajono savivaldybei, buvusiems ir dabartiniams jos vadovams,
darbuotojams, padėjusiems ir padedantiems tarnauti kilniai muziejininkystės
misijai.