„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 2
PARODŲ
SALĖSE
Europos
karališkųjų meistrų kūryba M. Žilinsko dailės
galerijoje.
Paroda
ekspozicijoje – ateities žingsnis Lietuvos muziejininkystėje
Romutis
NAVARDAUSKAS PALAIMA
Nacionalinis
M. K. Čiurlionio dailės muziejus
Parodos „Po karūnos ženklu" fragmentas. M. Žilinsko dailės
galerija. R. Ropytės nuotr. |
Parodos „Po karūnos ženklu" atidarymas M. Žilinsko dailės
galerijoje. Iš dešinės: Kauno m. savivaldybės Kultūros
skyriaus specialistė D. Vilčinskienė, NČDM muziejininkai R.
Navardauskas Palaima, R. Samuolytė, I. Randarčikaitė,
direktorius O. Daugelis. R. Ropytės nuotr. |
Parodos „Po karūnos ženklu" edukacinės programos
dalyviai muziejininkai (iš kairės) A. Petrulienė, S. Sajauskas,
A. Kargaudienė, I. Narbutas. R. Ropytės nuotr. |
Nacionalinio
M. K. Čiurlionio dailės muziejaus specialistai, pasitikdami Mindaugo karūnavimo
750-tųjų metinių šventę, kauniečius ir miesto svečius pakvietė į
M. Žilinsko dailės galerijoje surengtą parodą „Po karūnos ženklu“.
Parodos atidarymo laikas –gegužės 14-toji – simboliškai žymėjo
Mindaugo pasiuntinio Parbaus misijos išvykimą į Italiją. Tuomet
kunigaikščio Mindaugo dvare prieš 750 metų skaičiuota kiekviena
Lietuvos Karalystės laukimo diena.
Pagrindinė parodos idėja – pristatyti
XVI–XVIII a. karališkųjų Europos meistrų kūrybą, vertingiausią
Europos dailės paveldą Lietuvoje, saugomą Nacionalinio M. K. Čiurlionio
dailės muziejaus rinkiniuose. Parodos projektą parėmė Kauno miesto
savivaldybės Kultūros skyrius ir Ispanijos Karalystės ambasada
Lietuvoje.
Parodoje „Po karūnos ženklu“ eksponuojami Šv. Romos imperatoriams,
Vokietijos, Čekijos, Vengrijos valdovams Leopoldui I, Ferdinandui II,
Karoliui VI, Rusijos carams ir imperatoriams Petrui I, Jekaterinai II, Prūsijos
karaliams Frydrichui I ir II, Prancūzijos karaliui Liudvikui XIII,
Ispanijos, Anglijos, Lenkijos ir Lietuvos valdovams, Neapolio ir Sicilijos
vicekaraliams, Venecijos dožams, Toskanos didiesiems kunigaikščiams
dirbusių karališkųjų meistrų sukurti kūriniai. Popiežiams, kurių
malone buvo teikiamos karalių karūnos, dirbo žymūs meistrai Guercino,
G. F. Romanelli, S. Vouet. Parodoje pristatoma minėtų menininkų bei
Veronese’ės, G. Cagnacci, J. de Riberos, P. P. Rubenso, F. Fontebasso,
J. G. de Hamiltono ir kitų meistrų kūryba bei
karališkųjų Meiseno, Sevro, Berlyno, Sank Peterburgo, Vienos,
Neapolio porceliano manufaktūrų gaminiai.
Šia
paroda Lietuvos muziejininkystė žengė naują drąsų žingsnį. Paroda
surengta ne atskiroje erdvėje, bet nuolatinėje ekspozicijoje. Plačioje
Vakarų Europos dailės ekspozicijos medžiagoje buvo išskirti
konceptualiai idėją pagrindžiantys vaizduojamosios ir taikomosios dailės
kūriniai. Vizualiai darbams išskirti ekspozicijoje bei parodos
eksponatams sujungti į vientisą junginį panaudotas karūnos ženklas,
kaip svarbiausias Mindaugo karūnavimo šventės akcentas. Virš parodos kūrinių
pritvirtintos karūnos, o žemiau – karališkųjų meistrų biografijos,
kuriose nurodyti darbai karališkiesiems dvarams, bei patį kūrinį
pristatančios anotacijos. Neišskirtiems ekspozicijos darbams atiteko
kontekstinės medžiagos vaidmuo. Šiuo būdu žiūrovams suteikta
galimybė tapti meno vertintojais, daryti savarankiškus karališkųjų ir
paprastųjų meistrų kūrybos sugretinimus, palyginimus, ieškoti
paralelių.
Naujausia parodos eksponavimo koncepcija svyruoja tarp intelektualaus žaidimo
ir edukacinės programos suaugusiems. Panašaus pobūdžio parodos
ekspozicijoje dar yra retos ir Vakarų Europos muziejuose. Anot šią
parodą aplankiusių kolegų muziejininkų iš Italijos, Latvijos,
Norvegijos, Rusijos, – tai vienas efektyviausiai nuolatines ekspozicijas
aktualizuojančių eksponavimo būdų, ateityje turėsiančių įgauti vis
platesnį mastą. Paroda suteikė kolegoms naujų minčių pritaikyti šį
pakankamai lankstų ir šiuolaikišką eksponavimo modelį savo
muziejuose.
Viduramžių Europoje didžiausią įtaką dailei vertinti ir puoselėti
turėjo monarchų dvarai. Juose buvo telkiami ir išlaikomi geriausi to
meto kūrėjai. Karališkųjų meistrų darbus vertino ir geidė jų įsigyti
daugelis feodalų. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės didikų dvarus
taip pat puošė karališkųjų meistrų kūriniai. Neatsitiktinai
daugelis eksponatų į parodą „Po karūnos ženklu“ pateko iš įvairių
Lietuvos dvarų – Rokiškio (grafų Przezdeckių, baronų Tyzenhauzų),
Pakruojo (grafų von der Roppų), Plungės (kunigaikščių Oginskių),
Beržėnų (grafų Hutten-Čapskių), Astravo (grafų Tiškevičių) ir
kitų kolekcijų. Parodos eksponatai atskleidžia LDK elito kultūrinius
siekius, žymi europinių ryšių tradiciją ir tąsą.
Parodoje visas dėmesys sutelkiamas į karališkąjį tapytoją, nors šiandien
mums labiausiai suprantamas laisvojo menininko tipas, siekiantis kurti
nevaržomai ir pragyvenantis iš laisvos meninės kūrybos.
Praėjusių epochų kūrėjai dažniausiai buvo susiję su užsakovo
dvaru. Dailininkų tipologiją pradeda dvaro dailininkai, privalėję
nuolankiai vykdyti savo pono nurodymus. Viduramžiais požiūris į jų kūrybą
dažnai nesiskyrė nuo paprastų amatininkų odininkų, puodžių, stalių
darbų vertinimo. Miesto dailininko tipas kūrėsi Italijoje, kai XIV a. I
pusėje itin padaugėjo dailės užsakymų miestuose. Kartu su dailės
rinkos susikūrimu ir kolekcininkų atsiradimu po Europą ėmė keliauti
laisvai samdomi dailininkai. Atskirą dailininko statusą gaudavo valdovo
servitoriaus (tarno) vardą turintys meistrai. Kūrybos laisvė valdovų rūmuose
taip pat buvo ribota, net ir karališkiems meistrams kūrybinio proceso
piešinius ar brėžinius tekdavę derinti su užsakovu, karaliai
pateikdavo savo korektūrų. Nusipelniusiems kūrėjams monarchai gausiai
suteikdavo įvairių privilegijų, juos pakeldavo į kilmingųjų luomą.
Parodos pradžią ir pabaigą konceptualiai ir simboliškai apibrėžia du
su Lietuvos Karalystės ir Didžiosios Kunigaikštystės valdovais susiję
dailės fenomenai – tai vienas ankstyviausių imaginacinis karaliaus
Mindaugo atvaizdas bei paskutiniojo Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo
kunigaikščio Stanislovo Augusto Poniatovskio mirties scena, tapyta 1798
m. italų kilmės karališkojo meistro M. Bacciarelli. Daugelis karališkųjų
meistrų į Lenkijos ir Lietuvos valstybę atvykdavo dirbti iš Vakarų
Europos – Italijos, Prancūzijos, Nyderlandų, Vokietijos. Valdovų
dvaras siekdavo įsigyti Europos monarchų vertinamų menininkų darbų
(pvz., žinoma, kad Vladislovas Vaza IV įsigijo vieno garsiausių Baroko
epochos dailininko P. P. Rubenso kūrybinio palikimo dalį). Parodoje
eksponuojamas vienintelis Baltijos šalyse esantis šio dailininko kūrinys
„Nukryžiuotasis“. Per valdovų rūmus, magnatų Radvilų, Sapiegų,
Pacų ir kitus dvarus į Lietuvą atvykdavo nemažai aukšto lygio kūrėjų,
šiuo keliu plito naujausios meno kryptys.
Paroda veiks iki spalio 31 d.
Exhibition
of Works of the Royal European Masters in M.Žilinskas Gallery.
Exhibition in
the Exposition – A Step of the Future in Lithuanian Museology
Romutis
NAVARDAUSKAS PALAIMA
M.
K. Čiurlionis National Art Museum
On
the occasion of the 750-th jubilee of the king Mindaugas crown, the
exhibition “Under the Sign of the Crown” from the collections of M.K.Čiurlionis
Art Museum is held. Exposition displays the works of Royal painters who
did creative work for European kings and Roman Catholic Popes; also, works
of the Royal Porcelain Manufactories.
The sign of the crown appears with the works of art; biographies of the
masters, annotations of the works of art given at the exhibition.
Visitors could also compare the works of Royal masters and the works of
the ordinary masters displayed here as a context of the exposition.
Contact:
Romutis Navardauskas Palaima
M.Žilinskas Art Gallery
12 Nepriklausomybės Square, LT-3000 Kaunas
Tel. (+370) 37 322788.
Email: navard@centras.lt