RESTAURATORIŲ
DIRBTUVĖSE
„Šiluvos
Madonos“ sugrįžimas: tyrimai
ir restauravimas
Jūratė
SENVAITIENĖ
Lietuvos dailės muziejaus P. Gudyno muziejinių vertybių restauravimo
centras
Paveikslas „Dievo Motina su Kūdikiu" be aptaisų prieš
restauravimą. Nuotr. iš P. Gudyno muziejinių vertybių
restauravimo centro archyvo. |
Paveikslo „Dievo Motina su kūdikiu" fragmentas
rastauravimo metu. Nuotr. iš P. Gudyno muziejinių vertybių
restauravimo centro archyvo. |
Paveikslas „Dievo Motina su kūdikiu" su sidabro
aptaisais po rastauravimo. Nuotr. iš P. Gudyno muziejinių
vertybių restauravimo centro archyvo. |
Karaliaučiaus auksakalio L. Hofmano 1674 m. sukurtų sidabro
aptaisų fragmentas prieš restauravimą. Nuotr. iš P. Gudyno
muziejinių vertybių restauravimo centro archyvo. |
Karaliaučiaus auksakalio L. Hofmano 1674 m. sukurtų sidabro
aptaisų fragmentas po restauravimo. Nuotr. iš P. Gudyno
muziejinių vertybių restauravimo centro archyvo. |
Šiluva,
dar vadinama Lietuvos Lurdu, - viena iš penkių vietų Europoje, kur
Marijos pasirodymas yra oficialiai pripažįstamas Bažnyčios.
2003 m. rugsėjo 2 d. Šiluvoje (Raseinių r.) Švč. Mergelės
Marijos Gimimo bazilikoje buvo nuimti pastoliai, dengę Didžiojo
altoriaus dalį. Ne pirmus metus restauruojamoje bažnyčioje baigta
centrinė altoriaus dalis. Gausiai lankomoje bažnyčioje maldininkai vėl
galės gėrėtis meno kūriniais, nes šiemet buvo restauruotas ir Šiluvos
bažnyčios „Dievo Motinos su Kūdikiu" paveikslas, esantis Didžiajame
altoriuje.
2003
m. balandžio mėnesį Lietuvos dailės muziejaus Prano Gudyno muziejinių
vertybių restauravimo centre baigtas restauruoti Šiluvos Švč. Mergelės
Marijos Gimimo bazilikos
altoriaus paveikslas „Dievo Motina su Kūdikiu“. Nežinomo XVII a.
Lietuvos dailininko drobėje tapytą paveikslą puošia sidabro aptaisai,
1674 m. sukurti Karaliaučiaus auksakalio L.Hofmano. Malonėmis pagarsėjusi
„Šiluvos Madona“ - vienas iš penkių šiuo metu Lietuvoje esančių
popiežiaus karūnomis apdovanotų Švč. Mergelės Marijos paveikslų -
buvo iškilmingai vainikuota 1786 m. rugsėjo 8 d.
2001 m. Kauno arkivyskupo metropolito Sigito Tamkevičiaus iniciatyva buvo
pasirašyta Kultūros vertybių apsaugos departamento (KVAD) ir Kauno
arkivyskupijos sutartis dėl bendradarbiavimo kultūrinio paveldo išsaugojimo
srityje. Šiluvos Dievo Motinos paveikslo restauravimas buvo vienas
prioritetinių šioje sutartyje numatytų darbų. Šio iškilaus kūrinio
tyrimai, konservavimas ir restauravimas, pareikalavęs ypatingo
susikaupimo, kruopštumo, žinių bei profesinės nuojautos, glaudaus ir
darnaus įvairių sričių specialistų bendradarbiavimo, truko pusantrų
metų.
Į Lietuvos dailės muziejaus P.Gudyno muziejinių vertybių restauravimo
centrą paveikslas buvo atvežtas 2001 m. rudenį. Nuėmus aptaisus ir
atidžiai apžiūrėjus kūrinį restauravimo specialistams neliko abejonių,
kad paveikslas yra buvęs ne kartą atnaujintas, restauruotas ir, deja, ne
visada profesionaliai. Per ankstesnius restauravimus figūros ar net visas
paveikslas būdavo atnaujinamas ir „pagražinamas“, patamsėjusi ir
aprūkusi autentiška tapyba padengiama šviesesnių dažų sluoksniais,
paryškinamos drabužių klostės, užtapomos angelų galvutės, debesys,
naujai perdažomas paveikslo fonas. Labiausiai pertapyti ir pakeisti
Madonos ir Kūdikio veidai. Grubūs užtapymai ir uždažymai ypač suardė
dailininko, tapiusio Dievo Motiną su Kūdikiu, viziją ir sumanymą:
dabar iš paveikslo keistomis akimis žvelgė nebejauna, pavargusi, kiek
piktoka moteris, laikanti vaikelį... Be to, paveiksle buvo matomos ir
laiko žymės: visame paveikslo plote daugybė mažesnių ir didesnių
tapybos įbrėžimų, nutrynimų, įspaudimų, ištrupėjimų, nelygumų,
skylučių. Tapyba buvo suskeldėjusi stambiomis krakeliūromis, storas
lako sluoksnis labai nešvarus, patamsėjęs, kai kur pabalęs.
Marijos ir Kūdikio figūras dengiantys sidabriniai aptaisai sukurti iš
atskirų lakštų kalinėjimo ir graviravimo technikomis. Prieš
restauravimą į akis krito klaidingai sumontuotas Madonos drabužis, ne
visai tiksliai suderinti kiti aptaisų lakštai ir dėl to daugelyje vietų
atsiradusios didelės deformacijos. Ypač smarkiai buvo pažeistos Madonos
ir Kūdikio aureolės bei karūnos: aplaužyti ir sulankstyti spinduliai,
išlikusi tik dalis karūnas puošusių spalvoto stiklo akučių. Visose
aptaisų dalyse buvo daugybė deformuotų vietų, reljefų įgilinimuose
– subraižymų. Lakštų pakraščiai buvo daug kur giliai įtrūkę, ištrupėję
ir skylėti nuo tvirtinimo vinimis. Metalas patamsėjęs, kai kur parusvėjęs,
pajuodavęs ir dėmėtas.
Prieš restauravimą buvo atlikti išsamūs paveikslo technologiniai
tyrimai, kurių rezultatai padėjo tiksliau nustatyti restauravimo ir
konservavimo darbų strategiją ir programą, atsakyti į klausimus,
susijusius su kūrinio autentiškumo problemomis.
Atlikus
fizikinius, cheminius ir biologinius tyrimus, įvertinta kūrinio būklė,
nustatyta tapybos technologija ir medžiagos, aptaiso metalų lydinių sudėtis
ir karūnas puošiančios akutės, išryškinti kompozicijos pakeitimai, vėlesni
užtapymai, ištirtos per ankstesnius restauravimus naudotos medžiagos. Vėliau,
jau restauravimo metu valant užtapymus bei ploninant lako sluoksnį, buvo
atlikti papildomi tyrimai ir gauta naujos, tikslesnės informacijos apie
autentišką tapybą.
Tyrimų rezultatai parodė, kad paveikslas
tapytas ant įklijintos drobės, susiūtos iš penkių gabalų. Paveikslo
gruntas dviejų sluoksnių: apatinis – rudai raudonos, viršutinis -
rudos spalvos. Grunte rasta daug aliejaus, baltojo švino, raudonosios ir
rudosios ochros, šiek tiek juodo ir raudono kristalinio cinoberio pigmentų.
Dažų rišiklis - džiūstantys aliejai. Buvo identifikuoti baltojo švino,
cinoberio ir smaltos pigmentai.
Technologiniai tyrimai bei užtapymų pasluoksnė analizė parodė, kad
paveikslas yra buvęs atnaujintas, taisytas ir restauruotas bent penkis
kartus. Tyrimas rentgeno spinduliais išryškino naudotų drobių
nevienalaikiškumą - apatinė 20-25 cm pločio drobės juosta prisiūta
žymiai vėliau. Ši yra tankesnė už autorinę drobę, gruntuota
vienasluoksniu šviesiai rudos spalvos gruntu, kurio sudėtyje rasta
kreidos, baltojo švino, ochros ir juodo augalinio pigmento mišinio.
Grunto rišiklis - gyvulinės kilmės klijai.
Per paskutinį restauravimą (1957 m.) „Dievo Motinos su Kūdikiu“
paveikslas buvo dubliuotas ant naujos drobės ir ištemptas ant senojo
medinio skydo. Dubliuojant paveikslą buvo atkurta jo viršutinė dalis,
kuri buvo stipriai nukentėjusi. Tapybos ištrupėjimų vietose uždėtas
gruntas, kurio rišiklis - gyvulinės kilmės klijai, užpildas - kreida
ir baltasis cinko pigmentas. Per šį restauravimą paveikslo aptaisai
buvo sumontuoti ant atskiro audiniu aptraukto faneros lakšto ir
pritvirtinti prie medinio skydo.
Tiek per šį, paskutinį, tiek per ankstesnius restauravimus ir taisymus
paveikslas buvo gerokai pertapytas, tačiau kompozicija iš esmės
nekeista. Tapybos ir grunto sluoksnių rentgenografiniame vaizde matomi
autentiškų dažų ir grunto sluoksnių ištrupėjimai, sutrūkinėjimai,
ankstesni restauravimai ir pertapymai. Rentgenografinis tyrimas rodo, kad
pertapytos Kūdikio rankos, aureolė, vainiko žvaigždės apie Marijos
galvą, ženkliai atnaujinta ir ypač pakeista Marijos ir Kūdikio veido
tapyba bei Marijos galvos apdangalo forma, paryškintos Marijos ir Kūdikio
drabužių klostės. Tyrimai UV spinduliais ir IR spektrinė analizė
rodo, kad tapyba po restauravimo buvo padengta damaros laku.
Tyrinėjant paveikslo aptaisus nustatyta, kad jie pagaminti iš sidabro
lydinio, turinčio apie 70 % sidabro, apie 19 % vario, apie 0,7 % priemaišų
- švino, cinko, geležies. Sidabro lakštai auksuoti. Marijos ir Kūdikio
nimbuose po aukso sluoksniu rasta gyvsidabrio. Tai leidžia manyti, kad
aptaisų detalės buvo auksuotos senuoju amalgaminiu būdu. Kūdikio karūnėlė
ir Marijos mažoji karūna padaryta iš aukštos prabos aukso lydinio,
turinčio nedidelį kiekį sidabro ir vario. Marijos didžioji karūna
nukaldinta iš vario lydinio tompako, turinčio apie 74 % vario ir apie 25
% cinko. Ši karūna auksuota.
Ištyrus paveikslą buvo parengta restauravimo darbų programa. Nuėmus jį
nuo lentų skydo, pirmiausia buvo sutvirtintas dažų sluoksnis ir išlygintos
krakeliūros, užtaisyti drobės įplyšimai, ištiesintos užlankos. Po
to paveikslas buvo ištemptas ant naujo porėmio. Remiantis nuotraukomis,
darytomis rentgeno, UV ir IR spinduliais, o taip pat tapybos skerspjūvio
pavyzdėlių tyrimais ir stratigrafiniais aprašymais pradėta
pasluoksniui šalinti ankstesnių paveikslo tvarkymų ir restauravimų
metu atsiradę užtapymai ir pataisymai. Šis restauravimo procesas
pasirodė žymiai sudėtingesnis, negu galėjo prognozuoti restauravimo
specialistai ir tyrėjai.
Daugelyje vietų dažų ir grunto ištrupėjimai buvo užtaisyti vašku ar
vaško ir natūralios dervos mišiniu, pertapymai ir pataisymai atlikti
aliejiniais dažais, kurie buvo labai kieti, trapūs, netirpstantys
organiniuose tirpikliuose. Tokių medžiagų pašalinimas yra ilgas, ypač
sudėtingas ir sunkus procesas, kuris turi būti atliktas nepažeidžiant
autentiškos tapybos. Šį restauravimo etapą sunkino tai, kad buvo ištrupėję
ne tik autoriniai, bet ir vėlesnių užtapymų dažų ir grunto
sluoksniai. Todėl kiekviename restauruojamame tapybos lopinėlyje žingsnis
po žingsnio teko identifikuoti ir atskirti įvairiems laikotarpiams
priklausančius dažų sluoksnius, išsaugant seniausią, vertingiausią
paveikslo autoriaus potėpiams priklausantį tapybos sluoksnį. Didžiausių
pastangų, atsargumo ir susikaupimo reikėjo šalinant grubius
daugiasluoksnius Madonos veido užtapymus, atidengiant grakščias veido
ir kaklo linijas, išraiškingas akis, lūpas, autentišką skruostų
rausvumą. Tačiau šis ilgas ir kruopštus, reikalaujantis didelio
susikaupimo ir atsidavimo darbas pasiteisino: matome talentingo dailininko
nutapytus Madonos ir Kūdikio švelnių bruožų veidus, sklidinus giedros
nuotaikos ir ramumos. Autentiški dažų sluoksniai atidengti visame
paveikslo plote: Madonos ir Kūdikio figūrų tapyboje, paveikslo fone.
Restauruojant
paveikslo aptaisus visuose lakštuose ištiesintos deformacijos, užtaisyti
įtrūkimai, išlieti iš sidabro trūkstami spindulių ir žvaigždučių
fragmentai, trūkstamos tvirtinimo rozetės, pagaminti lizdai
juvelyriniams puošybiniams akmenims. Aptaisų metalas nuvalytas ir užkonservuotas.
Paveikslo technologinių tyrimų, konservavimo ir restauravimo darbus stebėjo
ir vertino J E Kauno arkivyskupas Sigitas Tamkevičius, Kultūros vertybių
apsaugos departamento restauravimo taryba, vadovaujama menotyrininkės
Dalios Krūminienės, ir Lietuvos dailės muziejaus restauravimo taryba,
vadovaujama šio muziejaus direktoriaus Romualdo Budrio.
Paveikslą restauravo Janina Bilotienė, aukščiausios
kategorijos tapybos restauratorė.
Paveikslo
aptaisus restauravo: Eugenija Juknienė, aukščiausios kategorijos metalo
restauratorė, Birutė Kaupienė, pirmos kategorijos metalo restauratorė,
Rimvydas Derkintis, antros kategorijos metalo restauratorius, Darius
Varnas, pirmos kategorijos meninių baldų restauratorius ir Arūnas
Baublys, antros kategorijos
meninių baldų restauratorius.
Technologinius tyrimus atliko Janina Lukšėnienė, restauravimo
technologijos ekspertė, restauravimo technologai Dalia Panavaitė, Jurga
Bagdzevičienė, Rapolas Vedrickas, Irena Bubinienė.
Puošybinius akmenis identifikavo Lietuvos gemologų draugijos
pirmininkas, brangakmenių ekspertas Arūnas Kleišmantas.
“The
Return of “Madonna of Šiluva”: Research and Restoration
Jūratė SENVAITIENĖ
Lithuanian Art Museum, P. Gudynas Restoration Centre of Museum Treasures
Lithuanian
Art Museum, P.Gudynas Restoration
Centre of Museum Treasures has
restored the painting from the altar of the Basilica of the Birth of the
Virgin Maria “Madonna with the Child”. Šiluva is the one of five
places in Europe where the appearance of the Virgin Maria is officially
recognized by the Catholic Church; the painting by unknown Lithuanian
master of XVII century is considered as a miraculous one and is rewarded a
Papal Crown. The restorers of the center removed non-professional
re-paintings and returned the painting it’s original image.
Contact:
Jūratė Senvaitienė
P. Gudynas Restoration Centre of Museum Treasures
8 Rūdininkų str., LT-2001 Vilnius
Tel. (+370) 5 261 98 54
Fax (+ 370) 5 261 79 41.
Email: restcentras@takas.lt