„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 4
- Bernardo
Brazdžionio archyvas grįžo į Lietuvą
- Aldona RUSECKAITĖ,
Maironio lietuvių literatūros muziejaus direktorė
- Didžiulis poeto Bernardo Brazdžionio
rinkinys parkeliavo į Kauną, į Maironio lietuvių literatūros
muziejų. Kiek jau teko paliesti ir apytikriai skaičiuoti –
patirtis kužda, jog visas palikimas gali sudaryti apie 30 tūkst.
eksponatų.
- Priminsiu, jog B. Brazdžionis su savo
šeima pasitraukė į Vakarus 1944 metais, iš pradžių, kaip ir
visi, gyveno Vokietijoje, vėliau nukeliavo į Bostoną, o nuo 1956
metų gyveno Los Andžele. Iš Los Andželo 13-kai metų buvo išsikraustę
į kaimą Kalifornijoje, ten pastatė namą, užveisė įvairių
vaismedžių ir vaiskrūmių sodą, ponia Aldona Brazdžionienė ravėjo
daržus, augino naminius paukščius ir netgi kiaulę... Iš šito
laikotarpio taip pat yra vertingų eksponatų – įdomios
nuotraukos, kalambūrinė kolegų kūryba, pvz., satyriko Antano
Gustaičio: „Apsilankėm pas Bernardą / Vistos – ieškom su žvake,/
Žiūrim – vargšas vienas nardo/ Avižų plikam lauke./ Vienas
plaktuku tuksena,/ kala vinį panagiuos.../ Aldona ožkelę gano /
kaktusynuose dygiuos“.Į Vistą pas Brazdžionius labai mėgo važiuoti
menininkai, dažnai viešėdavo Dailiųjų menų klubo nariai. Taip
formavosi archyvas. O, beje, kalambūrus įvairiomis progomis mėgo
rašyti ir pats B. Brazdžionis, jais pašlovindavo namiškius,
gimines, draugus. Šio žanro kūrybos parsivežėme gana daug.
- Norint įsivaizduoti poeto palikimą,
pravartu apibūdinti jo situaciją Los Andžele. Brazdžionių namas
pagal amerikietiškus standartus buvo nedidelis, savo turtu poetas
Bernardas laikė paveikslus ir knygas (dažnai apie tai yra rašęs
laiškuose). Biblioteka, archyvas, grafikos lakštai, suvenyrai buvo
sukrauti kabinete nuo grindų iki lubų. Lentynų, kartoninių dėžių
negalima buvo judinti, jos turėjo brazdžionišką tvarką – ne
ten patrauksi – užgrius ant galvos. Tas pats ir rūsyje, kurį
poetas vadino pogrindžiu ir kuris buvo didelis – po visu namu.
Kai pradėjome dirbti, išbaidėme amerikietiškų šeškų porą
– mus įspėjo, jei jie apipurkš, be pomidorų sulčių kvapo
nenuplausite... Tos romantikos patyrėme ir daugiau –
„pogrindyje“ dirbome su respiratoriais, nes dulkės, sumišę su
karščiu ir vamzdžių rūdimis, kėlė čiaudulį ir niežulį. Rūsys
buvo pilnas knygų, spaudos, meno kūrinių, laiškų, rankraščių.
Irgi lentynų lentynos. Pavojingai sukonstruotos.
- B.Brazdžionis tvarkė savo archyvą,
dėliojo į kartonines dėžes, skirstė, užrašinėjo etiketes,
bet vis tiek supainiojimų buvo gana daug. Iš karto gerokai išgąsdino
nedokumentuota didžioji dalis nuotraukų – sunku įsivaizduoti,
kaip reikės išsiaiškinti datas, asmenis, įvykius. Senatvėje
poeto kūrybiniai rankraščiai beveik neįskaitomi.
- Lankytojui įdomiausia palikimo dalis
yra meno kūriniai, paveikslai, suvenyrai, baldai. Šio palikimo
gavome tik dalį, nes šeima kai ką pasiliko atminčiai, tačiau
atsivežėme K.Šimonio, J.Rimšos, J.Bagdono, V.Kasiulio, V.Petravičiaus,
V.K.Jonyno, D.Tarabildienės, P.Augiaus, R.Arbaitės ir kitų
menininkų darbų. Gražus Maironio fotoportretas su laurų šaka,
kabojęs poeto kabinete, priešais darbo stalą. Pats darbo stalas,
darbo kėdė, dalis knygų lentynų, svetainės staleliai, kelios
stalinės lempos, lagaminai, trispalvė vėliava, valstybiniai
apdovanojimai, rankšluostinė, laikrodis, rodantis tris laikus –
Kauno, Los Andželo, Niujorko, kaklaraiščių, peteliškių, sąsagių
kolekcija. Daugybė įvairių ženklelių, suvenyrėlių,
fotoaparatas, žirklės, parkeriai, portfeliai , net kartoninės dėžės,
kurias poetas taip vertino.
- Nežinau, ar kiekvieno Lietuvos rašytojo
bibliotekoje rastume tokių knygų ir tiek lietuviškos spaudos,
kiek jos radome ten. Visa Lietuvos ir išeivijos literatūra, visi
autoriai, jų pirmosios ir paskutiniosios knygos, su autografais ir
be jų. Daugiausia pokarinė ir šiuolaikinė literatūra. Kas buvo
sukaupta prieš karą, liko Lietuvoje. Nedaug pasisekė vėl iš to
laikmečio surinkti ir išsaugoti. Bibliotekos spektras nuo A.Gudaičio-Guzevičiaus
iki kokio nors šiuolaikinio jauno poeto. Bet įdomiausia yra tai,
kad B.Brazdžionio bibliotekoje knyga tarsi gyvas daiktas: su ja
buvo ginčijamasi, diskutuojama, džiaugiamasi arba pykstama. Kai
kuriose knygose pilna pieštuku prirašytų pastabų, pabraukymų,
klausimų lyg autoriui, lyg sau. Į kitas knygas prikaišiota lapelių,
ant kurių vėlgi prirašyta pastabų, replikų, minčių, kažkas
pasižymėta. Šiuo atveju B.Brazdžionio kaip skaitytojo santykis
su knyga yra įdomus, diskutuotinas, nagrinėtinas. Taip ir su
spauda. Žurnalai ir laikraščiai daugiausia iš Lietuvos. Kažkas
pabraukta, pažymėta, ant kraštelio užrašyta, kas svarbu ar
skaitytina. B.Brazdžionio tvarkingumą, gal net pedantiškumą,
rodo tai, kad jis yra pats „prisidaręs“ knygų, ypač romanų,
iš buvusių „Pergalės“ žurnalų: kai spausdindavo tęstinius
romanus, poetas išsiplėšdavo tą žurnalo dalį ir iš kelių
numerių susirišdavo visą romaną. O kai jau gaudavo išleistą
knygą, tos, pasidirbtos iš žurnalų, vis tiek neišmesdavo. Tokių
„knygų“ irgi parsivežėme.
- Laiškai.
Jų keletas tūkstančių. Poetui rašiusiųjų ratas solidus – apie
150 korespondentų. B.Raila viename laiške B.Brazdžioniui rašo:
„Protokoluose viskas užrašoma sausai ir gražiai. ...Tikroji ir įdomesnė
istorija prasideda ne protokoluose, o privačiuose laiškuose ir
gyvenimo plepaluose“. Laiškai lyg kalnų upė nuburbuliuoja visų
gyvenimus, laikmetį, įvykius – trumpai to neįmanoma aprėpti. Bet
galima rašyti kultūros istoriją. O itin svarbu, kad B.Brazdžionis
archyve palikęs ir savo paties rašytų laiškų kopijas.
- Poeto rankraščiai, juodraščiai,
lapeliai, užrašėliai, pirmosios eilutės brūkštelėjimas. Esu
girdėjusi B.Brazdžionį sakant, kad pirmoji eilutė iš Dievo. Kas
rašyta, niekas neišmesta, nes tai kūryba, kurioje kiekvienas žodis
atlieka savo misiją. Brazdžionis jautė savo vertę. Parsivežiau
pluoštelį B.Brazdžionio rankraščių – pamąstymų apie
literatūrą, gyvenimą, Tėvynę, rašytojo pareigą. Viename užrašų
lapelyje jis juokauja: „Po vieno vakaro Čikagoje prieina per
pertrauką vienas entuziastas: „Pone, jūs antras mūsų
Maironis“.Gražus palyginimas. Kodėl ne. Norėčiau būti. Bet
atsakau : „Ačiū. Malonu girdėti. Bet gal geriau būti pirmu
Brazdžioniu?“
- Fotografijos.
Daugybė veidų, kai kurių jau niekada nepažinsime, nes poetas neužfiksavęs,
o jį fotografavo daug kas. Visas gyvenimas fotografijose: nuo
gimnazistėlio iki amžinojo poilsio Kauno Petrašiūnų kapinėse. Žavi
nepaklusni garbana už ausies, elegantiška išdidi laikysena, šiek
tiek pozavimo, kai kur šelmiškumas, žaismas. Namai, vaikai,
draugai, aplinka, sugrįžimai į Tėvynę, žmonių meilė ir šypsenos.
Nuotraukų albumų parsivežėme daug.
- Dar labai svarbu, kad B.Brazdžionis
per gyvenimą turėjo įvairių pareigų : du kartus buvo Lietuvių
rašytojų draugijos pirmininkas, redagavo įvairius leidinius, buvo
žurnalo „Lietuvių dienos“ redaktorius. Iš tų darbų, iš to
laiko taip pat yra išlikę nemažai archyvinės medžiagos : kitų
rašytojų rankraščių, nuotraukų. Pvz., radome nematytų I. Šeiniaus,
J.Aisčio ir kitų autorių fotografijų, rankraščių.
Muziejininkams didelė vertybė, kai gautame vieno autoriaus
rinkinyje yra tarsi kontekstas – t.y. archyvinės medžiagos apie
kitus to meto rašytojus, bendraamžius, bičiulius ir t.t.
- Dokumentai.
Vienį įdomiausių dokumentų yra B.Brazdžionio Rašytojų sąjungos
nario bilietai, kurių yra net penki. Per juos galima pažvelgti ir į
paties rašytojo likimą. Pirmasis išduotas dar tarpukario Lietuvos
laikais, kitas vokietmečiu, po to – tremtyje Vokietijoje, ketvirtas
– Čikagoje ir galop 1999 metais – vėl Lietuvoje. Parkeliavo
B.Brazdžionio pasai, užrašų knygelės ir kitos relikvijos.
- 2003-iųjų gruodžio pabaigoje
muziejuje buvo atidaryta paroda, pavadinta B.Brazdžionio eilėraščio
eilute: „Širdis apsidžiaugė: gana keliaut...gana keliaut...“.
Nors palikimas dar nesutvarkytas, neįtrauktas į knygas, tačiau
buvo didelis visuomenės noras kuo greičiau pamatyti parsivežtąsias
vertybes, o ir Kultūros ministerija pageidavo tokios komandiruotės
ataskaitos. Čia noriu priminti, jog Kultūros ministerija labai rūpinosi
B.Brazdžionio palikimo pervežimu į Lietuvą, finansavo mano ir
vyriausiosios fondų saugotojos Jūratės Zalubaitės mėnesio
komandiruotę į Los Andželą, parėmė minėtos parodos įrengimą
ir atidarymą. Parodos atidaryme kultūros ministrė Roma Žakaitienė
pasakė, kad B.Brazdžionio palikimas sugrįžo ten, kur jam ir
tinka būti. Ji nuoširdžiai pasidžiaugė, kad šis darbas įvykdytas
sklandžiai, kad dabar B.Brazdžionio rinkinį jau bus galima tyrinėti.
Parodą juokais stengėmės atkurti kaip Los Andželo namelyje:
svetainės fragmentas, virtuvės, darbo kabinetas. Mat nuskridę į
Brazdžionių namus pirmiausia viską nufotografavome: namą,
augalus, gėles, kambarius, smulkias detales, ypač akylai fiksavome
poeto darbo kabinetą, „pogrindį“. Žvelgdamos į nuotraukas,
rengėme parodą.
- Mano nuomone, Maironio lietuvių
literatūros muziejaus darbo specifika turi daug bendra ir su
archyvistika ir su bibliotekininkyste. Tą rodo ir B.Brazdžionio
milžiniškas rinkinys. Darbuotojai, kurie tvarkys šį palikimą,
turės išmanyti ir dailę, ir dailininkus, ir paveikslus, ir
valstybinius apdovanojimus, ir senus fotoaparatus, ir maldaknyges,
ir pašto ženklus, ir amerikietišką baldų stilių, ir gintarą,
ir kaklaraiščių bei peteliškių madas, ir lagaminų užraktus,
svarstykles, laikmačius ir kt. Aš jau nekalbu apie tiesioginius mūsų
profilio eksponatus – biblioteką, kurioje daug knygų ir spaudos
kitomis kalbomis, rankraščius nuo Vokietijos laikotarpio iki
paskutiniųjų gyvenimo dienų, kur jau mažai kas įskaitoma,
gausybę fotografijų, dokumentų.
- Literatūros muziejaus darbuotojai dažniausiai
susiduria su memorialiniu rašytojų palikimu, kuris šalia
lituanistinio išsilavinimo reikalauja papildomų žinių apie įvairių
rūšių eksponatus.
- B.Brazdžionio palikimo tvarkymas užtruks
kelerius metus. Kadangi šis rinkinys muziejuje yra didžiausias,
todėl tenka steigti naują skyrių iš dviejų darbuotojų. Tuos
kelerius metus nelaikysime poeto eksponatų uždarytų. Artėja
Brazdžionio 100–metis (2007 m.), vėl bus organizuojama paroda,
rengsime medžiagą leidybai.
- Kokiais keliais parkeliauja tokie
rinkiniai? Norėčiau priminti šį atvejį. Gyvas būdamas B.Brazdžionis
neskubėjo dalinti savo archyvo, todėl viskas tvarkingai išliko
Los Andžele, beje, dalis bibliotekos, suvenyrų yra ir Kauno
namelyje, Taikos prospekte. Čia nuo 1989 m. poetas su šeima beveik
kasmet lankydavosi, pagyvendavo, todėl susikaupė nemažai daiktų,
knygų. Viskas, kas šiame namelyje yra, kol kas ten ir liks. Po
B.Brazdžionio laidotuvių 2002-jų vasarą ponia A.Brazdžionienė,
anūkės Dalytė ir Bitutė svarstė, kam perduoti jų mylimo Tėtuko,
o mums klasiko, memorialinį ir literatūrinį palikimą. Nusprendė
perduoti Maironio lietuvių literatūros muziejui. Pagrindinė priežastis
– B.Brazdžionis buvo pirmasis šio muziejaus vedėjas (1940 –
1944 m.). Kita priežastis buvo ponios Aldonos sentimentai – mat
prieš pasitraukiant į Vakarus, Brazdžionių šeimai dar kurį
laiką teko slapstytis, Tad tėvams ir jų trims vaikams didžiulis
Maironio namas buvo paskutinė slaptavietė, iš čia jie pasitraukė...Be
to, po 1989 metų, viešėdamas Lietuvoje, B.Brazdžionis dažnai
lankė muziejų, čia vyko jo literatūros vakarai, Maironio sode
jis buvo vainikuotas Poezijos pavasario laureatu.
- Manau, kad ateityje bus nuolatinė
B.Brazdžioniui skirta ekspozicija.
|