- Nauja
archeologinė ekspozicija Šiaulių
- „Aušros“
muziejuje
-
- Audronė ŠAPAITĖ,
- Šiaulių „Aušros“
muziejaus Archeologijos skyriaus vedėja
- 2004 m. kovo 5 d.
Šiaulių „Aušros“ muziejuje atidaryta nauja archeologinė
ekspozicija, atspindinti Šiaulių ir Šiaulių krašto žmonių
gyvenimą. Ji apima laikotarpį nuo seniausių laikų – akmens
amžiaus iki XVII amžiaus.
-
- Ekspozicijai kurti panaudoti
Šiaulių „Aušros“ muziejaus saugyklose sukaupti archeologiniai
eksponatai – nuo pirmosiose prieškarinėse
ekspedicijose surinktų daiktų iki pastarųjų metų archeologinių
kasinėjimų radinių. Naujoji ekspozicija: užima dvi nedideles sales
ir dalį fojė.
- Kuo gi ji skiriasi nuo įprastinių
muziejaus salių? Naujoje ekspozicijoje panaudota daug
rekonstrukcijų, siužetinių piešinių, parodyti ne tik
archeologiniai radiniai, bet ir jų aplinka. Greta įstiklintų
vitrinų su archeologiniais radiniais įrengtos atviros erdvės,
kuriose rekonstruoti įvairių laikų darbo procesai ir
statiniai. Tai lankytojams suteikia realią galimybę iš arti
pažvelgti į gyvenimą, prabėgusį prieš šimtus ir tūkstančius
metų. Kad nebūtų atitrūkta nuo tikrovės, vitrinose
eksponuojami vertingiausi laikotarpį ir pasirinktą temą
atspindintys archeologiniai radiniai.
- Akmens amžių atspindi
titnaginiai įrankiai, strėlės rekonstrukcija, akmeniniai
kirviai. Lankytojai gali apžiūrėti, kaip atrodė ir kaip veikė
akmeninių kirvių gręžimo prietaisas: ekspozicijoje stovi natūralaus
dydžio jo rekonstrukcija, pagaminta remiantis archeologų
atliktų eksperimentų išvadomis. Eksponatus ir rekonstrukcijas
iliustruoja piešiniai su akmens amžiaus žmonių gyvenimo
vaizdais.
- Daug erdvės skirta IV-VIII a.
Lieporių I gyvenvietės (Šiauliai) geležies lydymo vietos
rekonstrukcijai. Čia stovi dvi molinės lydymo krosnelės, neįprastos
konstrukcijos šulinys, iš liepos žievės pagamintas kibirėlis.
Pažvelgus į rąstinį šulinį, gilumoje galima išvysti savo
atspindį vandenyje. Norint įrengti gilų šulinį, teko
prakirsti salės grindis. Šalia esančioje vitrinoje ant drobės
išdėlioti geležies amžiaus darbo įrankiai ir ginklai, žalvariniai
ir sidabriniai papuošalai. Ypatingas eksponatas – žalvarinė
raudonu emaliu puošta geriamojo rago rankena, priklausiusi
III-IV a. diduomenės atstovui. Dideliame žemėlapyje, nubraižytame
tiesiai ant vitrinos galinės sienelės, pažymėtos žemaičių
ir žiemgalių gyvenamos teritorijos. Šiauliai yra šių genčių
paribyje. Atskira vitrina skirta Šiaulių miesto
archeologiniams radiniams. Ant didelio formato miesto plano
pritvirtinti archeologiniai radiniai žymi vietas, kur jie buvo
rasti.
- Remiantis latvių archeologų Araišių
gyvenvietės tyrinėjimais iš rąstų suręsta vidurinio geležies
amžiaus troba. Viduje stovi to laiko drabužių ir papuošalų
kopijomis pasipuošusi moteris, į sieną atremtos audimo staklės,
ant lentynų sudėti moliniai puodai su lęšiais, pupomis,
kanapėmis. Prie šiltais kailiais iškloto gulto sustatytos
vyro ginklų kopijos.
- Viena vitrina skirta geležies amžiuje
gyvenusių žmonių pasaulėžiūrai, daugiausia – laidosenai.
Rekonstrukciniame piešinyje vaizduojamos genties diduomenės
atstovo laidotuvių apeigos. Vitrinos apačioje yra išdidinta
vieno Lieporių kapinyno kapo skaidrė, o po ja – tame kape
palaidoto žmogaus įkapės.
- Kovų su Vokiečių ordinu laikus
iliustruoja ginklai, Saulės mūšio schema, spalvotos aplinkinių
piliakalnių fotografijos ir archeologiniai radiniai, o vėlyvesnius
laikus – eksponatai iš Šiaulių krašto XIV-XVII a. senkapių.
- Atstatyta natūralaus dydžio
koklinė XVI a. vidurio krosnis, kurios liekanos buvo iškastos
Šiaulių miesto centre. Kokliai pagaminti pagal Šiauliuose iškastų
koklių pavyzdį, krosnies forma atkurta pagal Vilniuje rastą
to paties laikotarpio krosnį. Gretimoje vitrinoje eksponuojami
originalūs kokliai, kiti archeologiniai radiniai, rasti Šiaulių
senamiesčio kultūriniame sluoksnyje. Neužmiršti ir to meto
Šiaulių apylinkių dvarai. Ekspozicijoje galima pamatyti koklių,
keramikos, olandiškų pypkių iš Kurtuvėnų, Žvelgaičio
dvarų, sidabrinių monetų lobius.
- Išėjus iš ekspozicijos salių
su archeologija dar neatsisveikinama. Fojė stovi trys vitrinos,
skirtos archeologiniams tyrimams: kasinėjimams, laboratoriniams
tyrinėjimams ir eksponatų restauravimui. Čia eksponuojamas
per metalografinius tyrimus išilgai perpjautas geležinis
kirvis (dr. J. Navasaitis tyrė vidinę kirvio sandarą, tai
leido atkurti jo gamybos etapus). Poliruotas pjūvio paviršius
akivaizdžiai įrodo, kad geležis, iš kurios nukaltas kirvis,
dar gali spindėti, nors mes įpratę matyti surūdijusius arba
juodus konservuotus geležinius eksponatus. Archeologinė
ekspozicija užbaigiama vitrina, kurioje greta sudėti
restauruoti ir nerestauruoti eksponatai, kad lankytojai galėtų
juos palyginti.
- Rengdami ekspoziciją laikėmės
kelių principų: ji turi būti informatyvi, patraukli akiai,
informacija pateikta keliais sluoksniais, kad kiekvienas
lankytojas gautų tiek, kiek jis nori.
- Išlaviruoti tarp grožio ir
tikrovės yra gana sudėtinga. Labai nesunku nukrypti į
holivudinį vaizdą, kai tikrovė aukojama, jei ji nėra
pakankamai patraukli išoriškai, į pirmą vietą keliama tai,
kas gerai atrodo, o ne tai, kas iš tikrųjų svarbu. Dar
lengviau nuklysti į kitą pusę, kai ekspozicija apkraunama
sausomis schemomis ir ilgais aprašymais, terminais,
suprantamais tik specialistams, eksponatų pateikimo dizainui
skiriama mažai dėmesio. Mes padalinome ekspoziciją į dvi
prasmines dalis – vitrinas su originaliais eksponatais ir
atviras erdves su rekonstrukcijomis, kopijomis, maketais.
Antroji dalis skirta daugiau lankytojo vaizduotei sužadinti,
paaiškinti tų eksponatų, kuriuos jis mato vitrinoje už
stiklo, paskirtį, sukurti jų aplinką. Toks padalinimas išsprendžia
ir eksponatų saugumo problemą. Vienas iš naujų į Lietuvą
atėjusių eksponavimo būdų – neatskirti lankytojo nuo
eksponato stikline siena. Del to atsiranda artimesnis daikto ir
žiūrovo kontaktas, bet labai sunku sugalvoti, kaip padaryti,
kad eksponatams nekiltų pavojaus. O tai muziejininkai tiesiog
privalo padaryti, nes muziejų pirminė funkcija yra išsaugoti
eksponatus.
- Į muziejų ateina labai įvairių
lankytojų – nuo vaikų, nemokančių skaityti, iki kolegų
archeologų, kuriuos domina ir eksponato radimvietė ar
inventorinis numeris. Mėginome padaryti taip, kad kiekvienas
rastų tai, ko nori, nebūtų brukama tai, ko nereikia. Vieni
lankytojai gali tik pasidairyti po vitrinas, apžiūrėti
rekonstruotos trobos vidų, įmesti monetą į šulinio vandenį.
Norintieji sužinoti, kaip vadinasi eksponatas, iš kokios medžiagos
jis pagamintas, kokiam laikotarpiui priklauso, gali apie tai
perskaityti etiketėse. Tiems, kuriems maža tokios
informacijos, salėje yra eksponatų ir ekspozicijos aprašas.
Ekspozicijos aprašas – tai nedidelės apimties leidinukas,
kuriame trumpai apibūdinta, kas yra kiekvienoje vitrinoje ar
atviroje erdvėje, kokių archeologinių duomenų mes turime
apie Šiaulių kraštą. Norintys galės už kelis litus jį įsigyti
muziejaus kasoje. Tie, kurie nori gyvo žodžio, gali užsisakyti
apžvalginę ir temines ekskursijas apie metalo lydymą geležies
amžiuje ar archeologinį kostiumą. Mokytojai ir mokiniai turi
savų interesų muziejuose. Jiems parengti lapai su klausimais,
atsakymus į juos galima rasti archeologinėje ekspozicijoje.
- Muziejaus ekspozicija – tai
priemonė, padedanti pažinti ir pajusti praeitį. Jei
lankytojas iš archeologinės ekspozicijos išsineš naujų žinių
ir truputį ryškesnį praėjusių tūkstantmečių vaizdą, jei
jis pajus žalvarinio papuošalo ar lipdyto molinio puodo dvasią
– muziejininkų tikslas bus pasiektas.