Šiaulių „Aušros“ muziejus
PROJEKTAS „LIETUVIŲ
KALENDORINĖS ŠVENTĖS: NŪDIENA IR PRAEITIS“
2007 m.
Projekto idėja
Šiaulių „Aušros“ muziejus edukacinių užsiėmimų projektas „Lietuvių
kalendorinės šventės: nūdiena ir praeitis“ skirtas vaikams ir jaunimui
iš 7 Šiaulių apskrities savivaldybių: Joniškio rajono, Kelmės rajono,
Pakruojo rajono, Akmenės rajono, Radviliškio rajono, Šiaulių miesto,
Šiaulių rajono savivaldybių (žr. Priedas Nr. 1). Šiaurės Lietuvos
švietimo įstaigoms – mokykloms ir priešmokyklinėms įstaigoms – siūloma
lietuvių kalendorinių švenčių papročius ir tradicijas pažinti muziejuje,
edukacinių užsiėmimų metu. Projekto metu per 9 edukacinius užsiėmimus –
„Užgavėnių kaukių gamyba“, „Kaip būti kauke“, „Gyvybės medis“,
„Kiaušinių marginimas“, „Verbų rišimas“, „Kupoliai“, „Vestuviniai
sodai“, „Vėlinių žibintų lipdymas senoviniais būdais“, „Simboliai ir
ženklai“, „Kalėdinių žaislų gamyba“ – bus pristatomos kalendorinės
šventės: Užgavėnes, Saulės laimėjimo diena (balandžio 1 d.), šv.
Velykos, Verbų sekmadienis, Joninės, Vėlinės ir Kalėdos.
Projekto idėjos pagrindimas
-
I
etapas
remiantis apklaustais mokytojais ir mokiniais, tautinio ir
etninio paveldo pažinimas per aktyvią edukacinę veiklą, žadina norą
pačiam atrasti ir pažinti protėvių kalendorines šventes, domėtis
senolių tradicijomis, vertybėmis ir papročiais.
-
II
etapas
susipažinimas su kalendorinėmis šventėmis ir jų papročiais
skatins puoselėti etninės kultūros vertybes ir tradicijas šeimoje,
bendruomenėje, tautoje.
Projekto tikslas
per edukacinius užsiėmimus perteikti Šiaurės Lietuvos vaikams ir
jaunimui tautinės ir etninės kultūros pagrindus, suteikti galimybę
aktyviai dalyvauti edukacinėje veikloje, padėti suvokti ir atrasti
kultūros tradicijas ir vertybes kaip žmogiškosios veiklos sudėtinę dalį,
laiduoti sąlygas brandžiai tautinei savimonei, dorovinei, estetinei,
mokslinei kultūrai, pasaulėžiūrai formuotis.
Projekto uždaviniai
-
Plėsti
vaikų ir jaunimo edukacinę veiklą, pristatant etninės kultūros
paveldą, sudarant sąlygas krašto etninės kultūros perimamumui,
tęstinumui ir sklaidai.
-
Atnaujinti, papildyti ir įsigyti darbo priemones, medžiagas, skirtas
esamiems ir naujai sukurtiems edukaciniams užsiėmimams.
-
Siekti
muziejaus edukacinius užsiėmimus integruoti į mokyklų mokymosi
programas.
-
Per
muziejaus edukacinius užsiėmimus ugdyti vaikų ir jaunuolių meninius
įgūdžius, skatinti kūrybiškumą, plėsti meninės raiškos galimybes,
techninę kūrybą, suteikti galimybę naujoms praleidimo formoms
atsirasti muziejuje.
-
Projekto
vykdymo pradžioje parengti informaciją-lankstuką apie edukacines
programas, projekto apibūdinimą, etapus, ir ją pristatyti visose
Šiaulių apskrities institucijose, susijusiuose su projekto
specifika.
Projekto dalyviai
Projekte dalyvauja visi edukacinių užsiėmimų dalyviai – vaikai ir
jaunimas iš visos Šiaulių apskrities – Joniškio rajono, Kelmės rajono,
Pakruojo rajono, Akmenės rajono, Radviliškio rajono, Šiaulių miesto,
Šiaulių rajono savivaldybės. Iš viso 7 savivaldybės, 71,4 tūkstančiai
vaikų iki 15 metų amžiaus. (statistinių duomenų šaltinis:
www.siauliai.aps.lt).
Projekto partneriai:
-
Šiaulių
miesto savivaldybės Švietimo skyrius,
-
Šiaulių
apskrities Socialinių reikalų, švietimo ir kultūros departamento
Švietimo skyrius,
-
Šiaulių
Juventos pagrindinė mokykla,
-
Šiaulių
Medelyno pagrindinė mokykla,
-
Šiaulių
Jovaro pagrindinė mokykla,
-
Šiaulių
Romuvos gimnazija,
-
Šiaulių
Salduvės pagrindinė mokykla.
Projekto rezultatai
-
Tautinės
ir etninės kultūros paveldo – tradicijų ir vertybių – prieinamumas
sudarys sąlygas jo išsaugojimą ir puoselėjimą Šiaurės Lietuvos vaikų
ir jaunimo tarpe.
-
Pakils
muziejininkų, kultūros darbuotojų profesinė kompetencija, išaugs
dalykinė kvalifikacija. Tai sąlygos kokybiškesnę etninio bei
tautinio paveldo raišką Lietuvoje.
-
Materialinės edukacinių užsiėmimų bazės atnaujinimas ir papildymas
sąlygos aukštesnę muziejaus edukacinės veiklos kokybę.
Projekto turinys
Edukacinis užsiėmimas „Verbų rišimas“
Moksleiviai supažindinami su Verbų sekmadienio tradicijomis ir
papročiais, vyravusiais Šiaulių krašte, kur bažnyčioje šventindavo
kadagio šakeles, puoštas popierinėmis karpytomis gėlytėmis. Per praktinį
užsiėmimą siūloma patiems parinkti spalvų derinius ir surišti savo
verbas iš žolynų bei papuošti spalvoto popieriaus karpiniais.
Edukacinis užsiėmimas „Kiaušinių marginimas“
Moksleiviams rodomi XX a. margučiai, eksponuojami Etnografijos
ekspozicijoje. Pasakojama apie šv. Velykų papročius ir tradicijas,
spalvas, dažymo būdus, ornamentiką, marginimo techniką, simboliką.
Rodomas filmas „Margučių raštai“ (28 min.). Po to mokoma marginti
kiaušinius karštu vašku. Išmargintus kiaušinius moksleiviai nešasi į
namus.
Edukacinis užsiėmimas „Gyvybės medis“
Moksleiviai nagrinėja gyvybės medžio piešinius, kurie puošia
sakralinius ir buitinius daiktus bei audinius. Po to kuria gyvybės medį
ir, pagal vieną iš Saulės laimėjimo dienos papročių, įkelia jį į
pavasarinį medelį.
Edukacinis užsiėmimas „Kupoliai“
Etnografinėje malūno aplinkoje moksleiviai supažindinami su
trumpiausia naktimi, senovėje vadinta Rasos švente ar Kupolinėmis, jos
apeigomis, tradicijomis ir burtais. Ypatingas dėmesys skiriamas
augalijai. Skanaujamos įvairių kupolių (žolynų) arbatos, aptariamos jų
gydomosios savybės.
Edukacinis užsiėmimas „Vestuviniai sodai“
Jaunuoliai per vestuvinių sodų gamybą bei piršlybų ir vestuvių
dainas susipažįsta su tradiciniais šeimos kūrimo – vestuvių – papročiais
ir tradicijomis: piršlybomis, pasirengimu, vestuvėmis, sugrąžtais.
Edukacinis užsiėmimas „Vėlinių žibintų lipdymas“
Moksleiviai supažindinami su Vėlinėmis, mirusiųjų minėjimo
papročiais bei mokomi iš molio lipdyti Vėlinius žibintus ir juos
papuošti įvairiais raštais. Išreikšdami pagarbą mirusiems, savo rankomis
padarytus žibintus su žvakutėmis Vėlinių dieną moksleiviai nuneša ant
artimųjų kapų.
Edukacinis užsiėmimas „Simboliai ir ženklai“
Moksleiviai supažindinami su sudėtingu ir savitu simbolių ir ženklų
pasauliu, paaiškinama, kur jie buvo pritaikomi, ką reiškė mūsų
protėviams. Moksleiviai ieško simbolių ir ženklų Etnografijos
ekspozicijoje ir juos nupiešia.
Edukacinis užsiėmimas „Kalėdiniai žaislai“
Senovės amatų troboje aptariame Kūčios papročius ir tradicijas,
Kūčių-Kalėdų ugnies ritualinio sakrališkumo prasmę, skanaujame kūčiukus.
Moksleiviai gilinasi į eglutės puošimo istorijos paslaptis bei mokosi iš
šiaudelių gaminti žaisliukus.
Edukacinis užsiėmimas „Užgavėnių kaukių darymas“
Moksleiviai supažindinami su Užgavėnių tradicijomis, apeigomis,
įvairiais prietarais ir burtais. Pasakojimas ir kaukių darymas
iliustruojamas eksponatais iš Etnografijos ekspozicijos, rodomas filmas
„Kaukės magija“ (24 min.).
Edukacinis užsiėmimas „Kaip būti kauke“
Šia edukacine veikla mėginama spręsti vieną iš opiausių Užgavėnių
šventės išlikimo ir tęstinumo problemų – kūrybiškumo ir teatrinės
improvizacijos ugdymą: kaip būti persirengėliu, kaip keičiasi žodžiai,
elgsena užsidėjus ubago, čigono, daktaro ar kito personažo kaukę, kokie
svarbiausi tapatinimosi su kauke elementai. Per edukacinę programą
mokiniai sužinos, kuo savitos žmogaus pavidalo Užgavėnių kaukės. Patys
galės užsidėti tautodailininkų padarytų kaukių ir tapti persirengėliais.
Deimantė Kondrotaitė, Ryšių su visuomene skyriaus
vedėja