mokymosi visą gyvenimą įgyvendinimo
lietuvos muziejuose galimybių studija
Žinių visuomenė ir
konkurencinga ekonomika yra ilgalaikės Lietuvos valstybės raidos
prioritetai. Mokslas ir švietimas, gyventojų kompetencija bei kultūra
yra žinių visuomenės prioriteto įgyvendinimo kryptys. Mokymasis visą
gyvenimą yra pagrindinis Europos Sąjungos (toliau ES) švietimo ir
plėtros politikos principas, o besikeičiantis muziejų vaidmuo žinių
visuomenės kontekste sudaro prielaidas kultūros ir švietimo politikų
integravimui. Pažangiausių Europos muziejų veikla peržengia aiškias
kultūros įstaigos ribas, todėl atsiranda poreikis iš naujo apibrėžti
muziejų vietą šiuolaikinėje visuomenėje, o taip pat įvertinti naujos
veiklos įgyvendinimo prielaidas Lietuvoje. Tai formuoja šio tyrimo
problematiką ir objektą – mokymosi visą gyvenimą Lietuvos muziejuose
galimybių studiją.
Šis tyrimas yra
simuliacinio pobūdžio politikos analizės darbas, kurio apimtį apriboja
akademiniai-metodiniai reikalavimai bei tyrėjų galimybės. Nepaisant to,
autorės siekė maksimalaus šio darbo atitikimo realiems tariamo užsakovo
poreikiams.
Tariamas tyrimo užsakovas
– Lietuvos muziejų asociacija (toliau LMA). Tai yra savanoriška šalies
muziejų organizacija, kurios tikslas – telkti muziejus bendrai veiklai,
organizuoti ir skatinti juos bendradarbiauti. Asociacija teikia
muziejams metodinę pagalbą ir informaciją, remia besikuriančius
muziejus, organizuoja muziejininkų kvalifikacijos kėlimą, dalyvauja
kultūros ir švietimo programose. LMA vienija apie 130 šalies muziejų.
Tyrimas atskleidė svarbų
LMA vaidmenį – tarpininkauti tarp muziejų ir LR Kultūros ministerijos
(toliau KM), iš vienos pusės, atstovaujant ir ginant muziejų interesus,
poreikius ir išsakant bendras problemas, iš kitos pusės, informuojant
muziejus apie KM vykdomą kultūros ir švietimo politiką. Tyrimo rezultatų
vartotojai: LMA ir jos nariai – muziejai, LR Kultūros ministerija, LR
Švietimo ir mokslo ministerija.
Tyrimo objektas yra
edukacinė muziejų veikla, t.y. mokymosi visą gyvenimą koncepcijos
įgyvendinimas Lietuvos muziejuose: esama padėtis ir galimybės. Tyrimo
tikslas – įvertinti muziejų galimybes ir pasirengimą dalyvauti
įgyvendinant mokymosi visą gyvenimą strategiją ir, remiantis esamos
situacijos analize, pateikti siūlymus dėl edukacinės muziejų veiklos
gerinimo. Tyrėjos nori atkreipti dėmesį, kad tyrimo metu buvo nagrinėtos
LMA ir jos narių galimybės įgyvendinti mokymosi visą gyvenimą principus,
tačiau būdai ir priemonės nebuvo tirti. LMA pagal pateiktas
rekomendacijas turėtų savarankiškai pasirinkti tinkamiausius būdus ir
atitinkamas veiklos priemones. Be to, siūlymai apima nuosaikius ir
inkrementinius pokyčius, t.y., pokyčiai turėtų vykti nuosekliai, pačių
suinteresuotų grupių (LMA ir jos narių) iniciatyva.
Pagrindiniai tyrimo
uždaviniai ir klausimai:
1. Atlikti šaltinių
analizę ir įvertinti:
a. Kokios yra politinės,
teisinės ir organizacinės prielaidos mokymuisi visą gyvenimą muziejuose;
b. Kokios yra muziejų
edukacinės veiklos finansavimo galimybės.
2. Atlikti empirinį
tyrimą ir nustatyti:
a. Koks yra edukacinės
veiklos mastas Lietuvos muziejuose;
b. Su kokiomis
pagrindinėmis problemomis susiduria muziejai, vykdydami ar norėdami
vykdyti edukacines programas;
3. Remiantis tyrimo
duomenimis ir išvadomis, parengti LMA skirtas rekomendacijas dėl
mokymosi visą gyvenimą veiklos muziejuose gerinimo, finansavimo
galimybių ir tarpinstitucinio bendradarbiavimo stiprinimo.
Tyrimo metu naudojamas
mišrus kiekybinis-kokybinis tyrimo būdas: pirminių ir antrinių šaltinių
analizė, apklausa elektroniniu paštu pagal autorių sudarytą klausimyną,
interviu, politikos analizės metodai: problemų ir uždavinių analizė,
SSGG analizė. Atliekant vidaus ir išorės veiksnių analizę, buvo
vadovautasi LR Vyriausybės patvirtinta Strateginio planavimo metodika.
Laima Užpelkienė ir Eglė Navickaitė,
Vilniaus universiteto, Tarptautinių santykių ir politikos mokslų
instituto
Viešojo administravimo magistro programos II kurso studentės
(2008 m.)
Išsamesnę informaciją apie Mokymosi visą gyvenimą
įgyvendinimo Lietuvos muziejuose galimybių studiją teikia Lietuvos
muziejų asociacijos Švietimo sekcijos vadovė Nideta Jarockienė (tel.
(8~5) 212 14 77, el. paštas:
nideta@delfi.lt)