„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2003 m. Nr. 3
Edukacija
Edukacinės veiklos
analizė: Alytaus kraštotyros muziejaus patirtis
Beta ŽALIADUONIENĖ
Alytaus kraštotyros muziejus
Kiekvienas rugsėjis – mokslo metų
pradžia ir naujas edukacinės veiklos etapas muziejuje. Specialūs
užsiėmimai netradicinėje aplinkoje – tai bandymas sukurti naują Lietuvos
istorijos mokymo ir mokymosi aplinką.
Moksleiviai, atvykę į edukacinius
užsiėmimus, naudojasi muziejaus ekspozicijų ir fondų medžiaga. Tuomet
jie tikrai virsta atradėjais ar tyrinėtojais. Teorija, išdėstyta
vadovėliuose, susiejama su konkrečiais daiktais, dokumentais.
Netradiciniu būdu ir integruotai pateikiama jų visuma. Tai geriausias
būdas teoriją derinti su praktika.
Edukacinės veiklos analizė
Siekiant pristatyti muziejaus
edukacinę veiklą ir ją populiarinti Alytaus kraštotyros muziejuje
organizuojami seminarai, susitikimai edukacinės veiklos klausimais
miesto, rajono ir visos apskrities mastu. Kadangi programos pritaikytos
skirtingo mokyklinio amžiaus vaikams, todėl atskirai rengiami seminarai
pradinių klasių, istorijos, lietuvių kalbos, dailės mokytojams.
Seminaruose mokytojai gauna
edukacinių programų lankstinukus ir visą kitą rūpimą informaciją,
pristatomi nauji užsiėmimai, aptariama darbo formų su vaikais muziejuje
specifika.
Paskutinių metų patirtis rodo, kad
seminarų organizavimas muziejuje yra gana efektyvus.
2002 metais muziejuje
suorganizuoti 4 seminarai:
Alytaus miesto pradinių klasių
mokytojams;
Druskininkų miesto pradinių klasių
mokytojams;
Varėnos rajono pradinių klasių
mokytojams;
Alytaus Jotvingių gimnazija
surengė gimnazijos mokytojų posėdį Alytaus kraštotyros muziejuje, ten
mokytojai dalyvavo skirtingose edukacinėse programose. Muziejininkai
specialiai mokytojams dalykininkams parengė programas su jų dėstomų
dalykų užduotimis.
2003 metais balandžio mėnesį
muziejuje vyko miesto ir rajono pradinių klasių mokytojų seminaras.
Įvykę seminarai davė rezultatų.
2002 metais surengti 172 užsiėmimai, juose dalyvavo 2668 rajono ir
miesto mokyklų moksleiviai. Didesnė dalis programų dalyvių – pradinių
klasių moksleiviai.
2002 – 2003 mokslo metais
sulaukėme programų dalyvių iš Druskininkų, Varėnos, Lazdijų, net iš
Panevėžio ir Vilniaus.
Edukacinės programos yra vykęs
bandymas populiarinti pačius muziejus ir kurti naują mokymosi aplinką.
Kaip įvertinti, kiek muziejaus edukacinė veikla yra reikšminga mokinių
mokymo procesui. Kiek ji reikšminga patiems mokytojams ir jų mokiniams –
pagrindiniams programų dalyviams? Išsiaiškinti ir įvertinti tai mums
padėjo specialiai tam tikslui sukurta anketa. Atsakymai į anketos
klausimus padėjo įvertinti muziejuje parengtų edukacinių programų
populiarumą bei poreikį. 2002 metais buvo parengta ir išdalinta visų
Alytaus miesto darželių-mokyklų, pradinių mokyklų, vidurinių mokyklų
pradinių klasių mokytojams 200 anketų. Gražinta užpildytų – 197 anketos.
Kad muziejuje vyksta edukaciniai
renginiai žino beveik visi apklausoje dalyvavę mokytojai. Atsakymai
pasiskirstė: taip – 188, ne – 4, nesidomi – 1. Programos rengėjams
rūpėjo sužinoti, ar mūsų parengti lankstinukai, dalijami per Švietimo
skyrių, pasiekia mokytojus. Paklausėme mokytojų – „Kaip sužinote apie
edukacinę veiklą?“. Didesnė dalis atsakė, kad gauna lankstinukus, kiti
sužino iš kolegų.
Užsiėmimų vertinimas
Klausėme mokytojų nuomonės – „Kiek
turi tęstis užsiėmimas muziejuje?“. Didesnė dalis pasisakė už 45 min.
Užsiėmimo trukmę galima derinti pagal susitarimą, bet paprastai
užsiėmimo trukmė ir būna 45 min. Programų rengėjams rūpi, kaip mokytojai
vertina užsiėmimų kokybę.
Į klausimą: „Ar tenkina užsiėmimų
kokybė?“ – 174 atsakė taip, 1 – ne, kiti atsakymo nenurodė.
Siūlome per 20 temų. Įdomu, į ką
atkreipia dėmesį mokytojai, pasirinkdami temą?
Temos pasirinkimą lemia tai, ar ji
priderinta prie mokyklinės programos.
Nors į klausimą – „Ar ateinate į
užsiėmimus, nepriderintus prie mokyklinės programos?“ – 101 atsakė taip
ir 78 – ne.
Užsiėmimuose atliekamos užduotys
specialiuose užduočių lapuose. Paklausėme – „Ar reikalingos užduotys?“.
168 pasakė taip, 15 – nebūtinai.
Paklausus „Ką labiausiai vertinate
užsiėmimuose?“, 127 atsakė – netradicinę aplinką, 126 – galimybę
praktiškai įtvirtinti žinias, 89 – įdomias užduotis, 64 – darbą su
eksponatais.
Dalis siūlomų programų tik dalinai
atspindi mokyklinę temą. Ar tikslinga rengti tokius užsiėmimus? 148
atsakė taip ir 37 – ne.
Įdomu buvo sužinoti ir priežastis,
kurios trukdo atvykti į užsiėmimus. Pagrindinė įvardinta priežastis –
laiko stoka (84), atstumas (66), bilieto kaina, – kitos priežastys (6).
Kiek mokytojams yra reikalingi
organizuojami seminarai, sužinojome paklausę „ar tikslinga rengti
seminarus ir pristatyti programas?“. Kad tai reikia daryti pareiškė 163
mokytojai, kad ne – 27.
Apklaustos mokytojos dalyvavo 530
edukacinių užsiėmimų. 519 iš jų atitiko dalyvavusių tikslus. Į klausimą
– „Kokia papildoma informacija reikalinga?“, mokytojos atsakė:
„informacijos pakanka“, „jokios“, „viskas aišku, nebent informacijos
apie naujoves“.
Remiantis kelerių metų darbo
patirtimi galima sakyti, kad edukacinės programossudaro galimybę
pagilinti mokyklines žinias, išplėsti pažinimo ribas. Muziejuje žinių
šaltiniai – konkretūs daiktai, dokumentai, nuotraukos, knygos – vienos
ar kitos epochos liudininkai. Ypač svarbus ir naudingas praktinis
darbas, nes moksleiviai turi galimybę patyrinėti archeologinį daiktą,
surasti svarbią žinutę sename spaudinyje, pastudijuoti juostų
ornamentus. Todėl tikimės, kad prieš dešimt metų prasidėjęs muziejaus ir
Alytaus miesto bei rajono mokyklų bendradarbiavimas bus sėkmingas ir
ateityje. Visi besidomintys savo krašto istorija gali per mokslo metus
patys išbandyti darbo muziejuje privalumus. Beje, mokytojų rodoma
iniciatyva yra tokia pat svarbi kaip ir muziejininkų pastangos sudominti
moksleivius.
Galėtume pasidžiaugti, kad
muziejininkų pastangos sudominti mokinius ir ugdyti lankytoją lyg ir
nenuėjo veltui. Sulaukiame lankytojų, populiariname muziejų, mokytojai
domisi siūlomomis programomis. Nepaisant to, yra ir neatsakytų klausimų:
pirmiausia – muziejų edukacinės veiklos vieta valstybės švietimo
sistemoje. Kas tai yra: laisvalaikis, užklasinė mokytojų ir mokinių
veikla ar tik nauja muziejininkų veiklos sritis?
Analysis of Educational Activities: Experience of Alytus Museum of
Ethnography
Beta ŽALIADUONIENĖ
Alytus Local Lore Museum
Alytus Local Lore Museum organizes seminars and
meetings to represent the educational activities of the museum for the
teachers of Alytus town, region and the district. The programs of the
museum are oriented at schoolchildren, that’s, why, there are seminars,
held for teachers of primary classes, history, Lithuanian language and
arts. New programs are presented at the seminars; specifics of the forms
of teaching of children at the museums are discussed. The problem is
presented in the publication – how to evaluate the significance of the
educational activities in the museums for children teaching process?
What is the importance of it for teachers themselves and their pupil –
the main participants of the programs? To make it clear, there was a
special questionnaire completed by the teachers and schoolchildren.
Contact: Beta Žaliaduonienė
Alytus Local Lore Museum
6 Savanorių str., LT-4580
Alytus.
Tel.: (+370) 315 51990, Fax
(+370) 315 51990.
E-mail: alytmuziej@takas.lt