Lietuvos muziejai organizuodami
savo edukacinę veiklą retai galvoja (o gal nesiryžta) apie dalyvavimą
Europos Sąjungos programose. Daug buvo surengta seminarų, diskutuota ir
mokytasi rašyti paraiškas, tačiau ir toliau abejojama ir laukiama.
Laukiama visai pamirštant tokias europines programas, kurios padėtų
žengti pirmą žingsnį ir įgyti daugiau drąsos. Viena tokių programų, kuri
labai dėkinga muziejams, yra Socrates programa.
Lietuva į Europos Sąjungos
Socrates programą įsitraukė 1998 metais ir per dvejus veiklos metus daug
nuveikė ją populiarindama ir skatindama joje dalyvauti visų tipų
švietimo ir mokslo institucijas, nevyriausybines organizacijas. Surengta
daugiau kaip pusantro šimto seminarų, skirtų mokykliniam ugdymui,
suaugusiųjų švietimui ir aukštajam mokslui.
Socrates programos:
Comenius – skirta mokykliniam
ugdymui;
Erasmus – skirta aukštosioms
mokykloms;
Lingua – skirta kalbų mokymui ir
mokymuisi.
Muziejams labiausiai tinkama
Grundtvig programa, kuri siekia įgyvendinti nenutrūkstamo mokymosi
galimybę. Suaugusiųjų švietimas grindžiamas idėja, kad žmogus turi teisę
mokytis visą gyvenimą, o visuomenės pareiga – sudaryti sąlygas to
siekiantiems.
Grundtvig programoje gali
dalyvauti:
formalaus ir neformalaus
suaugusiųjų švietimo įstaigos;
universitetai, dalyvaujantys
suaugusiųjų švietimo tyrimuose;
organizacijos, rengiančios
suaugusiųjų švietimo darbuotojų kvalifikacijos kėlimo kursus;
visuomeninės organizacijos,
bibliotekos, muziejai, vietos bendruomenės.
Išanalizavus Europos ir pasaulio
muziejų patirtį naujų technologijų panaudojimo edukacinėje veikloje ir
susiradus partnerių, būtų galima dalyvauti ir programoje Minerva. Ji
skatina Europos partnerių bendradarbiavimą atvirojo ir distancinio
mokymosi (ODL) bei naujų technologijų (ICT) panaudojimą švietimo
srityse.
Programoje Minerva gali dalyvauti:
centrai arba organizacijos,
susijusios su informacinių ir komunikacinių technologijų panaudojimu
švietime ir /arba atviruoju ir distanciniu mokymusi;
konsultacinės įstaigos,
bibliotekos, moksliniai centrai ir kt.;
visų tipų švietimo institucijos;
distancinio mokymo organizacijos.
Šiose Socrates programose jau
seniai sėkmingai dalyvauja Lietuvos bendrojo lavinimo, profesinės,
specialiojo ugdymo, aukštosios mokyklos, institutai bei universitetai.
Aišku, kad muziejams reikia ieškoti partnerių tiek Lietuvoje, tiek
užsienyje. Projektus reikia kurti bendrai su mokyklomis, bibliotekomis,
visuomeninėmis organizacijomis, būtina orientuotis į svarbiausią ir
prioritetinę veiklą – suaugusiųjų mokymąsi visą gyvenimą. Gal tai ir
neįprastai atrodo, bet muziejų edukacinių programų koordinatoriams jau
seniai laikas pradėti kurti programas ne vien tik pradinių ar vidurinių
mokyklų moksleiviams. Kiekviename mieste, miestelyje ir kaime yra
suaugusiųjų, kurie sėkmingai įsitrauktų į muziejų edukacinę veiklą. Juos
surasti reikėtų per įvairias visuomenines organizacijas, klubus ar
būrelius. Kiekviename mieste veikia suaugusiųjų vakarinės mokyklos,
kurios yra pasirengusios bendradarbiauti su muziejais. Manau, kad
vertėtų pasinaudoti D. Britanijos muziejų ir bibliotekų patirtimi
organizuoti mokymosi visą gyvenimą centrus. Muziejų ir suaugusiųjų
švietimo įstaigų bendradarbiavimo pavyzdžiu galima laikyti projektą,
kurį Lietuvoje inicijavo ir sėkmingai įgyvendina Lietuvos technikos
biblioteka, Suaugusiųjų mokymo centras ir Lietuvos dailės muziejaus Meno
pažinimo centras. Šio bendradarbiavimo rezultatas – tarptautinis
suaugusiųjų švietimo projektas Mokymo trikampiai, kuriame dalyvauja
Austrija, Suomija, Graikija, Airija, Italija, Norvegija. Šis projektas
gavo Europos komisijos SOCRATES Grundtvig 2 fondo paramą ir buvo
pradėtas įgyvendinti 2002 m. rudenį. Projekto tikslas – sutelkus trijų
institucijų – muziejaus, bibliotekos ir suaugusiųjų mokymo centro
išteklius bei pajėgumus, organizuoti edukacinę veiklą, kurios tikslas
yra įtraukti suaugusius į mokymosi visą gyvenimą procesą. Projektas
pradėtas vykdyti 2002 m. rugpjūčio mėn. ir truks iki 2004 m. rugpjūčio
mėn. Pirmaisiais metais buvo išsiaiškintos dalyvaujančių institucijų
galimybės, jų bendradarbiavimo būdai, vykdomos suaugusiųjų apklausos ir
pagal jų rezultatus planuojamos edukacinės programos. Antrieji metai
skirti šioms programoms įgyvendinti. Visi partneriai savo šalyje yra
sukūrę ir įgyvendina suaugusiųjų mokymo projektus. Įdomiausi projektai
vykdomi Austrijoje ir Suomijoje. Projekto partneriai dažnai susitinka
aptarti nuveiktų darbų, pasidalinti patirtimi ir idėjomis. Pirmasis
susitikimas įvyko 2002 m. gruodžio mėn. Vilniuje, antrasis – 2003 m.
gegužės mėn. Bergene (Norvegija) ir trečiasis – 2003 m. spalio mėn.
Salonikuose (Graikija).
Svarbiausi šio projekto dalyviai:
Lietuvos technikos bibliotekos
darbuotojai;
Lietuvos technikos bibliotekos
lankytojai;
Suaugusiųjų mokymo centro
klausytojai.
Siekiant išsiaiškinti projekto
dalyvių poreikius bei lūkesčius, 2003 m. vasario mėn. Lietuvos technikos
bibliotekoje, Lietuvos dailės muziejuje bei Vilniaus suaugusiųjų mokymo
centre atlikti tyrimai, per kuriuos buvo apklausti 287 respondentai.
Tyrimų rezultatai rodo, kad muziejuose respondentai lankosi retkarčiais
(56 proc.). Kadangi jie domisi muziejų kultūrine veikla, todėl juose
apsilanko, kai organizuojamos įdomios parodos (50,3 proc.).
Populiariausi muziejai – Taikomosios dailės muziejus (35 proc.) ir
Gedimino pilies muziejus (25 proc.). Muziejuose juos labiausiai domina
įdomios parodos (52,5 proc.), vertingi eksponatai (42 proc.) bei meno
vertybės (40 proc.). Muziejuose respondentai daugiausia lankosi dėl to,
kad domisi naujausiomis parodomis (37 proc.) arba ten tiesiog užsuka
atsiktinai (33 proc.). Apklaustieji muziejuose retai lankosi dėl to, kad
negauna informacijos apie muziejų veiklą (21 proc.) bei neįdomios
parodos (17 proc.). Dauguma respondentų mano, kad muziejai turi
organizuoti specialius užsiėmimus suaugusiems (67, 5 proc.). Labiausiai
juos domintų istorinės tematikos (40 proc.), šiuolaikinio (32 proc.),
modernaus meno (28 proc.) edukacinės programos. Respondentų nuomone,
užsiėmimai turėtų būti teoriniai ir praktiniai (40 proc.) bei teoriniai
(38 proc.). Populiariausios programos – fotografija (47, 5 proc.),
tapyba (39 proc.). Įdomiausios temos – architektūra, meno istorija,
Vilniaus senamiesčio istorija, fotografija, šiuolaikinis menas.
Atlikus tyrimus ir išsiaiškinus
reikmes, Lietuvoje buvo sukurta ir šiuo metu įgyvendinama edukacinė
programa „Laiko atspindžiai. Vienos gatvės istorija“. Šv. Ignoto gatvė
driekiasi per senamiestį tarp buvusių Totorių ir Vilijos vartų. Kitados
čia gyventa amatininkų, vėliau įsisteigė jėzuitų, dominikonų ir
benediktinių vienuolijos. Mažos gatvelės praeitis atspindi sudėtingą ne
tik sostinės, bet ir visos Lietuvos istoriją. Pasitelkus vietos
gyventojus, per jų bendruomenes ir bendras akcijas galima būtų daug
nuveikti gimtojo miesto labui. Todėl ir buvo pasirinkta aktyvi veikla ne
muziejuje ar bibliotekoje, bet Vilniaus senamiestyje, kuris yra tarsi
didelis ir unikalus muziejus ar biblioteka po atviru dangumi. Projekto
dalyviai fiksuoja ir fotografuoja, tapo ir piešia, renka istorinę
medžiagą, dalyvauja ekskursijose, susitikimuose, bendrauja su tais,
kurie gyveno, gyvena ar dirba šioje gatvėje, atranda begaliniai didelį
džiaugsmą tyrinėti senus šios gatvės kiemelius, kuriuose net daugelis
vilniečių nėra buvę. Galų gale ugdo savo jautrumą kultūros paveldui bei
gebėjimus suvokti, kad visa tai būtina saugoti bei nemėginti „gražinti“,
kaip dabar yra mėgstama daryti Vilniaus senamiestyje.
Tikimės, kad šis projektas bus
geras pavyzdys panašiems projektams kituose muziejuose kurti, o
iniciatyvų ir idėjų rasis vis daugiau.
New Projects – New
Opportunities
Nideta JAROCKIENĖ
Arts Cognition Centre,
Lithuanian Art Museum
The author of the publication
presents the project of adult training „Triangles of Training“ with
participation of Austria, Finland, Greece, Ireland, Italy, and Norway.
This project received a grant from SOCRATES Grundtvig 2 fund. The
project implementation was started in August, 2002 and will last until
August, 2004. The purpose of the project is to organize educational
activities of three united institutions – museum, library and the Centre
for adult training, to involve adults into the process of lifelong
learning. The program „Reflections of Time“. The Story of One Street“
was created and is implemented in Lithuania. This program was created
under initiative and is successfully implemented by Lithuanian
Technological Library, Adult Training Centre, and Art Cognition Centre
of the Lithuanian Art Museum.
Contact: Nideta Jarockienė
Arts Cognition Centre,
Lithuanian Art Museum
22 Vilniaus str, LT-2011
Vilnius. Tel. (+370) 5 212 14 77.
E-mail: nideta@delfi.lt,
menmuza@delfi.lt