NETRADICINIŲ MENINIŲ
RENGINIŲ
CIKLAS „WELNUWOS“
Radvilė Racėnaitė
Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus,
Vytauto Didžiojo universitetas
|
1 pav. „Welnuwų“ žiūrovai. 2004 02 13.
Fot. T. Banaitis |
|
2 pav. „Welnuwos“: laumės raganos seka pasaką.
2004 02 13. Fot. T. Banaitis |
Kaune esančiame Velnių muziejuje (Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus padalinyje) šiais metais pradėtas rengti jaunimui skirtas
meninių renginių ciklas „Welnuwos“. Straipsnyje apžvelgsime šios iniciatyvos koncepciją bei įgyvendinimo strategiją, plačiau pristatydami
vieną iš pirmųjų ciklo vakarų. Taip pat pasigilinsime į šio projekto teikiamas edukacines galimybes.
„Welnuwų“ ciklo renginiai – tai kameriniai, įvairias meninės išraiškos formas kūrybiškai apjungiantys vienkartiniai projektai. „Welnuwų“ idėja
išsikristalizavo ieškant naujų muziejinės veiklos formų, kurių dėka būtų galima sudominti ir į Velnių muziejų pritraukti vietinį – Lietuvos –
lankytoją. Šis muziejus įkurtas 1966 m. dailininko A. Žmuidzinavičiaus (1876–1966) pradėtos kaupti velnių kolekcijos pagrindu. Šiuo metu
kolekcijoje yra apie 2000 vaizduojamosios, taikomosios dailės kūrinių bei suvenyrų. Kartu renkami ir įvairių tautų mitologinius personažus
vaizduojantys eksponatai, taip pat apeiginės kaukės. Daugiau kaip pusę eksponatų sudaro Lietuvos tautodailininkų kūriniai.
Multikultūrinis „velniškos“ kolekcijos pobūdis bei semantinės asociacijos, be abejo, prisidėjo išryškinant pagrindines tematines „Welnuwų“
kryptis. Menininkams siūloma improvizuoti „velniškomis“, „tamsiomis“ temomis, pavyzdžiui, žaisti populiariais vakarietiškais velniškumo topais
bei stereotipais ar, priešingai, vilioti neeuropinėms kultūroms būdingais demoniškumo vaizdiniais. Lietuviškos kilmės kūrinių dominavimas
Velnių muziejaus kolekcijoje nurodo ir dar vieną organizatorių ypatingai proteguojamą tematinę kryptį – menines interpretacijas lietuvių
etninės tradicijos kontekste.
Dėmesį lietuvių mitologijos vaizdiniams nurodo ir „Welnuwų“ pavadinimas. Pats žodis pirmą kartą paminėtas Martyno Mažvydo „Katekizmo“ (1547
m.) įžangoje. Muziejinio projekto pavadinime išlaikyta ir senoji grafinė – su raide w – jo užrašymo forma. Šis žodis jau išnykęs iš
aktyviosios kalbos, todėl iki galo nėra aiški ir jo reikšmė. Spėjama, jog tai yra bendrinis mitinių būtybių grupės, velnių būrio įvardijimas.
Tačiau kituose krikščioniško turinio raštuose welnuwomis vadinamos visos senosios lietuvių dievybės.
Keliaprasmis, interpretacijoms atviras šio žodžio turinys siejasi su bendra mįslingumo atmosfera, gaubiančia „velniškos“ veiksmo vietos
(Velnių muziejus) bei turinio („velniški“ renginiai) derinį. Tokios „Welnuwų“ kuriamos prasmių dermės, žinoma, atkreipia potencialaus žiūrovo
dėmesį. Tačiau kai ką tai gali ir atbaidyti, net šokiruoti, nes rimčiau neįsigilinus į projekto koncepciją, gali kilti nepagrįstų asociacijų
su satanistine retorika. Tuo tarpu renginių idėja yra priešinga – atsiribojant nuo siaurai suprasto, demonizuoto velnio vaizdinio, pasiūlyti
kitokią, meniškai perkeistą velniškumo traktuotę, bandyti sutalpinti „Welnuwose“ „ir dangų, ir žemę, ir požemius“1.
Teminiai „Welnuwų“ koncepcijos niuansai apibrėžė ir dalyvauti kviečiamų kūrėjų ratą. Šių vakarų metu norima pristatyti
Lietuvos nekomercinės muzikinės jaunimo scenos atstovus, kurie reprezentuoja vadinamą „tamsiąją“ alternatyvios muzikos stilistiką2.
Kūrėjams iš anksto keliama sąlyga – „Welnuwoms“ paruošti specialią, iki tol niekur neatliktą programą. Atlikėjai taip pat skatinami
eksperimentuoti, praturtinant muzikinį vyksmą kitomis kūrybinės raiškos dimensijomis, pavyzdžiui, video projekcijomis ar instaliacijomis,
teatralizuotais pasirodymais, poezijos skaitymais, teminėmis paskaitomis ar nedidelės apimties parodomis. Šią užduotį muzikantai neretai yra
pajėgūs įgyvendinti patys, kadangi daugelis jų muzikinę saviraišką derina su kitomis meninės savirealizacijos formomis. Tai gali tapti paskata
kelių kūrybingų asmenų ar jų grupių bendradarbiavimui, o drauge įgyvendintas projektas leidžia tikėtis net jiems patiems nelauktų rezultatų.
Tokiu būdu, visų pirma, norima, kad kiekvienas renginys taptų išskirtiniu vyksmu, patraukliu ir įsimintinu potencialiam
žiūrovui. Antra vertus, šitaip siekiama visiems susirinkusiesiems netiesiogiai priminti, kad tai nėra eilinis koncertas, pasižymintis tik tuo,
jog yra surengtas ne klube ar kavinėje. Renginių muzikinį planą praplečiančios meninės iniciatyvos kaip tik atkreipia dėmesį ir į pačios
erdvės – muziejaus – ypatumus, aktualizuoja kultūrinę muziejinės veiklos specifiką bei idėjines aspiracijas.
Žiūrovą siekiama sudominti ne tiesiogiai kreipiant jo žvilgsnį į eksponatus, bet pateikiant platesnį prasminį šių artefaktų
kontekstą. Tokiu edukacinės komunikacijos sprendimu paremta strategija atskleidžia, kaip kinta eksponato reikšmė, keičiantis jo pritaikymo
kontekstui. Atrodytų, iki tol niekuo neypatingas velniukas netikėtai virsta prasminga citata, nukreipiančia į daug didesnės apimties
socialinių, kultūrinių ir istorinių reikšmių tekstą3.
Siekiant sustiprinti muziejinės aplinkos kuriamą aurą, nuspręsta ir koncertų metų palikti atviras ekspozicines erdves:
kiekvieno renginio metu vis kitame aukšte esančią salę. Be to, šitaip įaudrinamas žiūrovų žingeidumas, neįkyriai skatinama ateiti į kitą
renginį ir pamatyti, kas demonstruojama kitame aukšte, o galbūt tiesiog apsilankyti Velnių muziejuje vėliau ir apžiūrėti visą ekspoziciją.
Pristatytieji „Welnuwų“ koncepcijos aspektai leidžia nuspėti ir tą publiką, kurios dėmesio tikimasi šio ciklo renginiuose. Tai
jaunimas (vyresniųjų klasių moksleiviai bei jauni suaugusieji), besidomintis alternatyvine, nekomercine muzika bei susijęs su vadinamąja
underground’o – pogrindžio – kultūra4. Ar prasminga atskirą muziejinių renginių projektą skirti masinei
kultūrai nepriklausančiai, tradicinių etikos ir estetikos normų neatitinkančiai, savitą pasaulėvaizdį propaguojančiai jaunimo grupei? Į šį
klausimą galima atsakyti teigiamai dėl kelių priežasčių. Visų pirma, šis visuomenės sluoksnis, nors ir nelabai pastebimas, bet nėra jau toks
menkas. Tiek gausėjantis kūrėjų ratas, tiek auganti auditorija didina „įdomių ir kokybiškų alternatyvių vakarų“ poreikį, kur, jaunimo žargonu
tariant, būtų galima „teisingoje aplinkoje teisingai praleisti laiką“5. Be to, šiems jauniems žmonėms apskritai
yra nesvetimas dėmesys menui: tai gali būti individualios meninės aspiracijos ar atvirumas kitų kūrybinėms iniciatyvoms. Šie jaunuoliai domisi
ir viešuoju parodiniu gyvenimu, taigi pati muziejaus erdvė nėra jiems visai nepažini. Tačiau jų tarpe taip pat ryškėja ir priešiškumas
institucionalizuotai kultūrai, oficiozinių meno pasaulio standartų neigimas. Muziejinė kasdienybė neretai irgi yra vertinama gana skeptiškai.
Todėl „Welnuwų“ pasiūlyta originali galimybė oficialios kultūrinės institucijos valdose realizuoti nekomercinės, pogrindinės kūrybos projektus
ne tik skatina keisti požiūrį į muziejų, pristato jį kaip atvirą ir dinamišką erdvę, bet ir stiprina jaunimo meninės savivertės pajautimą.
Edukacinę muziejų veiklos specifiką apžvelgiančioje mokslinėje literatūroje tokios jaunimo grupės kaip vyresniųjų klasių
moksleiviai bei jauni suaugusieji laikomos vienomis problemiškiausių. Jauni žmonės sureikšmina asmeninės laisvės ir pasirinkimo principą,
todėl labai jautriai reaguoja į bet kokias globėjiškumo, susijusio su moralizavimu ir didaktika, apraiškas. Taigi supratimas, kad muziejuje
siūloma mokytis, gali būti įvertintas kaip neigiamas faktorius, atgrasantis nuo apsilankymo ten6. Jaunimui
priimtinesnė yra galimybė įdomiai praleisti laisvalaikį tarp bendraminčių neformalioje ir neįpareigojančioje aplinkoje. Tačiau tas įdomumas
nėra siejamas su, suaugusiųjų akimis, prasminga veikla.
Todėl vienas iš būdų pritraukti į muziejų jaunimą – pasiūlyti tokią patirtį, kuri tiek skirtųsi nuo įprastinės, kad pajėgtų
konkuruoti su kitais laisvalaikio pomėgiais7. Ateidami į muziejų lankytojai drauge atsineša ir savą pasaulio
supratimą. Šis individualus suvokimas lemia, kaip jie priims gaunamą informaciją ir ką iš jos įsimins. Muziejuje pateikiamos reikšminės
interpretacijos turi sietis su ta informacija, kuri lankytojams jau yra žinoma iš anksčiau ir todėl suprantama8.
Taigi kitas jaunus žmones galintis sudominti sprendimas – kaip atpažįstamą kodą panaudoti pačios jaunimo kultūros reikšmes, o atsiradus
kontaktui, bandyti dalintis patirtimi. Abiem atvejais nemažos reikšmės įgyja emocinis vyksmo fonas, komfortiškos ir jaukios aplinkos žiūrovams
sukūrimas. Tokioje pozityvių pojūčių ir jausminių reakcijų terpėje formuojasi atitinkamų vertybių skalė, progresyvūs požiūriai bei sampratos,
o visa tai drauge gali tapti motyvacija tolesniam žinių kaupimui9.
Apibendrinant šias edukacinės komunikacijos premisas, galime pastebėti, kad apibrėžiant „Welnuwų“ koncepciją, buvo atsižvelgta
į potencialios publikos specifiškumą, į jos interesus bei galimybes. Jaunimui pasiūlyta jam priimtina laiko leidimo forma, vengiant tiesmuko
didaktiškumo. „Welnuwų“ žiūrovų dėmesys iš pradžių atkreipiamas, apeliuojant į šiek tiek pažįstamą velniškos semantikos kontekstą, o renginių
metu gaunama nauja informacija tą kontekstą praplečia ir pagilina individualų žinojimą.
Viena iš „Welnuwų“ rengimo strategijų, siekiant atkreipti alternatyvios jaunuomenės žvilgsnį, yra bendradarbiavimas su
nekomercinės muzikos leidybos firma „Dangus“. Ši organizacija, pernai atšventusi savo dešimtmetį, jaunimo tarpe yra gerai žinoma. „Dangus“
propaguoja gana įvairią muziką, kurią vienija nekomercinio meno „su baltiška prigimtim, prioritetus atiduodant kokybei, originalumui bei
meniškumui“10, apibrėžtis. „Dangaus“ internetiniame puslapyje (www.dangus.net)
informuojama apie pagrindinius Lietuvos ir kaimyninių šalių alternatyvinės scenos įvykius. Čia nemokamai pristatomos muzikos grupės ir būsimi
jų koncertai, anonsuojami ir „Dangaus“ organizuojami ar remiami renginiai (mūsų atveju – ir „Welnuwos“). Vėliau skelbiami šių įvykių
reportažai su nuotraukomis11, įdedamos nuorodos į kituose tinklapiuose esančius atsiliepimus12.
Ši informacija yra prieinama ir po ilgesnio laiko. „Dangaus“ globojami renginiai populiarinami ir spausdintinėje medžiagoje, pavyzdžiui,
„Welnuwos“ pristatomos ant reklaminių šios firmos kalendoriukų.
Pirmasis „Welnuwų“ ciklo renginys, pristatytas kaip paskaita – koncertas, įvyko 13-tą mėnesio dieną, penktadienį. Tačiau
gausiai susirinkusių žiūrovų prietarai, susiję su šia numerologine simbolika, berods, neišgąsdino. Pradėti „Welnuwas“ buvo pakviestas žinomas
Lietuvos eksperimentinės muzikos atstovas Laurynas Jukonis, pristatęs projektą „Girnų Giesmės“. Šio atlikėjo kūriniai pasižymi originaliu,
tamsiu skambesiu, netradiciniu komponavimu ir ypatinga ritmika, tarsi primenančia lėtai besisukančias girnas. Muzikoje savitai atsiskleidžia
ir ilgametis autoriaus domėjimasis lietuviškuoju folkloru, – masyvaus ir gūdaus garso klodai aidi skaidriais sutartinių sąskambiais13.
Pasak paties kūrėjo, senuosiuose lietuvių tautosakos tekstuose jis ieško kūrybinių inspiracijų ir, naudodamasis šiuolaikinės technologijos
galimybėmis, bando savaip atskleisti užmirštą archajiškos pasaulėjautos grožį14.
Tokie šio menininko interesai nulėmė ir pirmojo „Welnuwų“ vakaro, virtusio teatralizuota lietuviškų sakmių bei pasakų apie
velnią inscenizacija, pobūdį. Dominavo „Girnų Giesmėms“ būdinga unikali emocinės atmosferos konstravimo technika. Pamažu didinant arba
mažinant muzikos krūvį, nuotaika šokinėjo nuo siaubingai paslaptingos iki netikėtai žaismingos ir gaivališkos, perteikdama tuo pat metu
skambėjusių sakmiškų pasakojimų interpretaciją garsu.
„Welnuwos“ buvo pradėtos šių eilučių autorės paskaita apie lietuvių velnią, dažniausiai tautosakoje
sutinkamą mitinį veikėją, jo bruožus bei veiklos ypatumus. Antroje vakaro dalyje šios teorinės prielaidos iliustruotos lietuvių pasakojamojo
folkloro pavyzdžiais. Tiek paskaitoje apžvelgti klausimai, tiek folkloriniai naratyvai buvo atrinkti taip, kad atspindėtų ir sietųsi su
muziejaus ekspozicijoje esančiomis teminėmis velniukų grupėmis (pavyzdžiui, velnias ir gyvūnai; velnias ir kvaišalai; velnias ir moterys).
Siekiant sukurti nuoseklaus pasakojimo įspūdį, tekstai buvo pateikti tarsi velnio veiklos istorija – pradedant pasaulio bei jo objektų ir gyvų
padarų kūrimo vargais, tęsiant pamokančiais siužetais apie įvairių mitinių būtybių bei žmonių santykius ir užbaigiant makabriškais pomirtinės
erdvės vaizdais.
Šį „metanaratyvą“ publikai išpasakojo trys laumėmis raganomis pasivertusios merginos
(Radvilė, Austėja ir Vaiva). Jų pasirinkta kryptis – apipinant pasakojimus teatralizuotais veiksmais kurti unikalų, tačiau bendruosius mitinio
mąstymo dėsnius atspindintį sakmišką pasaulį. Vaidinimo metu merginos savitai naudojo mitologinę atvirkštinės simetrijos savybę. Šią ypatybę
iliustruoja tekstai, kai iš velnio gautos vertingos dovanos (tabakinė, šautuvas, armonika) kitą dieną tampa beverčiais daiktais (karviašūdžiu,
nudvėsusio arklio koja, arklio kaukole). Arba, priešingai, žmogaus pragare susisemtos anglys ar skiedros, grįžus namo, virsta pinigais. Taip
pat ši atvirkštumo samprata yra susijusi su vaizdiniu, kad mitinių būtybių buveinė, maistas, visi jų daiktai atrodo kitaip, nei įprasta mums.
Pavyzdžiui, tikėjimuose draudžiama ant žemės mesti nukirptus nagus, nes iš jų, esą, velniai kepeliušus su dideliais bryliais siuvasi; sakmėse
mokoma, jog po kaimą klaidžiojančios bobos Choleros galima išvengti pastačius nakčiai ant palangės dubenėlį jos labai mėgstamo šlapimo; o
pasakoje pas raganą ugnies pasiskolinti atėjusi mergaitė sužino, jog kieme gulintis žmogaus lavonas – tai raganos vežimas, žmogaus pirštas –
vagelis durims užkabinti, ranka – velkė durims užstumt, o koja – tai raganos žarsteklis. Taigi mitinių būtybių pasaulis yra gana groteskiškas,
o jo objektai pakankamai atgrasūs. Intriga vakaro metu buvo kuriama aktualizuojant archajinės žmonijos sąmonės ypatybę, jog mitologinis
pradas, galintis pasirodyti esąs siaubingas bei kraupus, drauge žadina smalsumą, masina savo kontrastinga harmonija15.
Pritaikyti sceniniam vyksmui šie saviti archajinės pasaulėžiūros vaizdiniai atvėrė daugybę
improvizacinių galimybių ir pavertė vakarą karnavališku nūdienos žaidimu senosiomis mitinėmis prasmėmis. Antra vertus, žaidybinė mitinių
naratyvų raiška bei karnavalinis matmuo turi gilias istorines šaknis. Pirmykščių laikų ritualiniai žaidimai – viena iš reikšmingiausių mito
aktualizavimo formų, o jų tikslas – modeliuoti pasaulį16.
Taigi ir improvizuotas laumių „pasaulis“ buvo pilnas realistiškai atrodančių, bet raganiškiems
žaidimams gana netikėtais rakursais panaudojamų objektų. Štai iliustruodamos tekstą apie Sietyno žvaigždžių atsiradimą, laumės pakabino
scenoje lemputėmis papuoštą karvės kaukolę, o lapės iškamša, pritaikant jai atitinkamas kaukes, iš pradžių atliko velnio lipdomos ožkos,
vėliau – medžiojamo kiškelio „vaidmenį“. Raganos nevengė ir ironiškų šiuolaikinės populiariosios kultūros citatų, pavyzdžiui, netikėtai imdavo
kalbėti tarsi skaitytų reklaminį pranešimą, siūlydamos makabriškus liaudiškos meilės magijos būdus, bylojančius, jog tąsyk „Welnuwos“ vyko šv.
Valentino dienos išvakarėse.
Be to, į „Welnuwų“ vyksmą buvo siekiama įtraukti ir publiką. Renginio anonsuose buvo nurodyta, kad
žiūrovai, pasipuošę atitinkama „raganiška“ ar „velniška“ atributika, gali tikėtis nuolaidos, pirkdami bilietą. Paties vakaro metu taip pat
stengtasi trinti sceną ir salę skiriančią iliuzinę ribą, sukurti bendrabūvio atmosferą ir sąlyginę reginio tikroviškumo nuotaiką. Pavyzdžiui,
paskaičius tekstą apie nuo velnio sloginimo apsaugančius magiškus ženklus, laumės raganos paišė juos ir ant susirinkusiųjų delnų, vyniojo
turtą turinčios užtikrinti pakaruoklio virvės – binto – draiskalais, dalijosi su auditorija velnio naktipiečiais – sausainiais, patiektais
mažučiame karstelyje. Anot renginį stebėjusiųjų, prieblandos gaubiamas muziejaus erdves užpildžiusiuose sodrios muzikos garsuose keistai
pynėsi „tautosakos magija su masinės kultūros apraiškomis ir mielai primityviu teatrališkumu“17.
Toks tradicinių pasakojimų interpretacijos būdas, paradoksaliai derinant skirtingoms kultūrinėms terpėms priklausančius
ženklus, buvo suprantamas ir priimtinas susirinkusiems žiūrovams. Šiuolaikinei, postmodernybės rėmuose brėžiamai pasaulėžiūrai taip pat
įprastas žaismas įvairiais kultūriniais klodais18, o meninėje saviraiškoje nevengiama „hiperbolizavimo, ironijos,
grotesko, absurdizavimo, bufonados, dekoratyvumo, deformacijos, bricolage’o, kontrasto, stilizacijos, ekspresijos, ekscentriškumo, lyrizmo,
mitologizavimo…“19. Taip pat ryškėja ir postmoderniška nūdienos santykio su etnine tradicine prigimtis, o
senosios folkloro prasmės sveriamos atskaitos tašku renkantis šių dienų žmogaus egzistencijos kontekstą20.
Folklorinė kultūra (plačiausiąja žodžio prasme) įsilieja į šiuolaikinio miesto kultūros reiškinių įvairovę, stiprėja žaidybinis jos
interpretacijų pradas, atsiranda drastiškesnių temų bei plastikos elementų, nevengiama primityvumo, gretinami skirtingų civilizacijų ženklai,
klasika ir archaika21.
Taigi ir pirmojo „Welnuwų“ vakaro metu pabandyta šiuolaikinėmis išraiškos priemonėmis prabilti apie
senąsias etnines vertybes bei jas reprezentuojantį kultūrinį paveldą Velnių muziejuje. Dera turėti omenyje, kad šiandieną gilus folkloro
kultūros suvokimo lygmuo yra būdingas tik nedaugeliui tuo besidominčių asmenų, o didžioji visuomenės dalis pasitenkina gana paviršutiniška
etninių prasmių interpretacija. Todėl ir jaunimui buvo pasiūlytas jam suprantama kalba pateiktas santykio su tradicija variantas. Suderinta
netradicinės muzikos ir paveikių vizualinių formų raiška iš tiesų suaktualino archajiškose mitologinėse dimensijose užfiksuotą išmintį.
Tikimės, kad tai pastūmės jaunuomenę rimčiau susidomėti tradicine lietuvių pasaulėžiūra bei liaudies menu, skatins perimti etnines vertybes,
įsipareigoti krašto kultūros tapatumui bei istoriniam tęstinumui.
NUORODOS IR PAAIŠKINIMAI
1 Racėnaitė R. „Welnuwos“ ir velnias.
Paskaita Velnių muziejuje 2004 02 13. Rankraštis
2 Ši „tamsioji“ stilistika apima platų
muzikinių stilių, pasižyminčių giliu, monumentaliu elektroniniu skambesiu, ritmiškomis garsinėmis struktūromis, melodingo, o kartais
deformuoto vokalo partijomis, polinkiu eksperimentuoti, derinant skirtingų epochų ir stilių muzikinius fragmentus, spektrą.
3 Hooper-Greenhill E. Museum Education / The
Educational Role of the Museum. Ed. by E. Hooper-Greenhill. London and New York, 1996. P. 251
4 Šiuolaikinėje mokslinėje literatūroje
pateikiamas toks underground’o apibrėžimas – „tai simboliškai įvardijama tam tikro žmonių rato, siekiančio sukurti savo kultūrinį
pasaulį, kūrybinė veikla. Ši kultūra nepripažįsta visuomenėje veikiančių normų, institucinių suvaržymų, nepriklauso nuo oficialių mecenatų.
Jos dalyviai kuria savo politiką, dvasinę erdvę, etiką ir estetiką, savo papročius, alternatyvius ne tik suaugusiųjų kultūrai, bet ir
populiariai jaunimo masinei kultūrai“ Ramanauskaitė E. Slengo kultūra // Darbai ir dienos, 1999. Nr. 11(20). P. 227
5 Liogė U.
Dangus pristato cikla Akiwarai! //
http://www.dangus.net
6 Jensen N. Children, Teenagers and Adults
in Museum: A Developmental Perspective / The Educational Role of the Museum. P. 270; Gunther F. Ch. Life-style and Learning Characteristics /
The Educational Role of the Museum. P. 292
7 Dennert D. Facing for New Learning:
Museums Facing Economic and Social Changes // ICOM Education 17: Museum Education and New Museology, 2002. Nr. 17. P. 8
8 Hooper-Greenhill E. Museum Education.P.
251; Jensen N. Children, Teenagers and Adults in Museum. P. 269
9 Hooper-Greenhill E. Introduction / The
Educational Role of the Museum. P. 1
10 Liogė U. Įkvėpk giliau! Dangus
atsiveria… //
http://www.dangus.net/archyves/archives.htm
11 Pabedinskas T. Burtai Kauno Velnių
muziejuje //
http://www.dangus.net
12 Pavyzdžiui, „Welnuwoms“ skirtas
reportažas „Welnuwos 13:2:2004, welniškas wakaras welnių muziejuje“ pasirodė latvių interneto puslapyje
http://www.in2strija.net/forums
13 „Girnų Giesmės“ ir naujausias albumas
„Procesai„ // http://muziejai.mch.mii.lt/kaunas/girnu_giesmes.htm
14 Interview with Laurynas Jukonis //
http://www.pit.ktu.lt/alt/girnu_giesmes/interview.html
15 Religijotyroje ši mitologinės mąstysenos
orientacija vadinama mysterium tremendum et fascinans – siaubą keliančiu ir patraukiančiu slėpiniu. Pasak mokslininkų, tai „šaltinis,
iš kurio pirmapradėje žmonijos sąmonėje iškyla baisingieji demonai (beje, ir dievai), o fantazija šį pojūtį įdaiktina, suteikia išvaizdą“ //
Beresnevičius G. Religijotyros įvadas. Vilnius, 1997. P. 76
16
Skabeikytė-Kazlauskienė G. Magiški alogizmai // Darbai ir dienos, 2002. Nr. 31. P. 61-62
17 Pabedinskas T. Kauno Demonų muziejuje
demonų tūsas // Literatūra ir menas, 2004 02 27. Nr.9 (2990).P. 21
18 Ruchlevičienė I. Kūryba – kaip žaidimas
// Darbai ir dienos, 2003. Nr. 33. P. 19
19 Ramanauskaitė E. Slengo kultūra. P. 258
20 Ramanauskaitė E. Pagoniškosios Romuvos
atspindžiai // Darbai ir dienos, 1998. Nr. 6(15). P. 138
21 Tumėnas V. Tautodailė centre ir
periferijoje: vertybių perkainojimas // Liaudies kultūra, 2003. Nr. 3(90). P. 32, 37